Sv: 09rna Dax för en ny tråd!
*KL*
Jag är inte så jätteuppdaterad och följer inte tråden slaviskt
, men tidigare har det ofta skrivits kommentarer och kritik om att det jobbas för mycket för tidigt och för hårt eller fel med unghästarna.
Är det några som inte börjat rida in ännu?
Själv har jag valt att vänta med min av flera orsaker. Dels pga att hon växt så långsamt, och vintrarna har hon mer eller mindre stått still för att sedan sätta fart på sommaren. Hon har varit svår att hålla i hull och det känns som att hon inte varit färdig helt enkelt. Sedan är hon (trots detta?) väldigt energisk och jag ville inte påbörja en inridning förrän jag provat hur hon blir under betet. Om hon är lugnare då men ändå inte för trött känns det lättare för henne att kunna koncentrera sig då.
Så nu har hon gått på bete en vecka och är inte ett dugg lugnare
!
I våras och även i höstas så hann vi med lite tömkörning, longering och löshoppning, om än väldigt lite, så det börjar vi om med nu och sedan har jag valt att lämna iväg henne till proffessionellt folk att rida in i juli månad
.
Efter det får vi se om jag känner att hon är rätt för mig. Hittills har hon varit rätt så i tuffaste laget så jag har halva huvudet inställt på försäljning eller utlåning till hösten för att ta en liten hästpaus då gammelhästen åkt iväg till avel igen och jag har två små här hemma att tänka på.
Önskar jag hade en aktuell bild att lägga ut, för nu är det en rätt så läcker häst som knallar omkring därute i hagen, får ta att fota helt enkelt