09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Gud så stor han har blivit, det känns som om det vore igår du la upp de första bilderna på honom i arabtråden! Han är jättefin! :)

Tack till både dig och Sassiball!

Ja, det händer mkt nu! Han som var så smal mellan frambenen har nu börjat bredda, så till hösten är han nog riktigt snygg :d

Enligt prognosen ska han ju bli 163, jag trodde det var omöjligt förut, men nu börjar jag kanske fundera på om han kanske blir så stor...

snygg, ska du behålla han som hingst? (ej läst hela tråden)

Snabbläst att många tränats för tre års test, ja det är ju inte aktuellt för min 09:a. Han är inte heller hoppad eller ngt. Han är riden ca 12 ggr varav 10 ggr i skogen. Och det är mestadels där han kommer att ridas.
Otroligt rolig kille, är verkligen helt förälskad i honom. Är så trygg! Får se om han säljs pga sin storlek.

Senast ändrad:

Kl

Brinova har inte kunnat gå ut på bete än för min andra häst är halt och de andra kompisarna som ska gå med dom är inte påvänjda än men snart så :) Hon har dock fått sin vila efter 3 års då hon va så himla duktig :love:

Tack så mkt!

Så länge han funkar som hingst så kommer han troligtvis att behållas som hingst. Men jag är inte så orolig över det. Var iväg med honom igår, han stod o kollade på de andra hästarna, skrek nån gång. Ett sto longerades så att hon var inom 3 meter från honom, han stod på löst grimskaft medans jag satt och solade brevid honom. Han stod bara och tittade lugnt och fint.

Det säger en del om hans temprament tycker jag, om man lägger till att han bara varit hemifrån kanske 5 ggr eller nåt sånt, och ändå har betäckt ston och vet vad det handlar om.

Oj, vilken fin bild! :love:

Här kommer ett par bilder på min 09:a e. Cartier ue.Chess-Electro som gjorde sitt 3-årstest i helgen, med poängen 887787=45p och klass 1 i hoppning.

Till dig och andra.

Välj ett ställe att lägga in bilder och text på, de flesta tycker att det är väldigt tråkigt att se samma bilder och läsa samma text på flera ställen.

Eh, vi med -09:or har skrivit om våra förberdelser inför 3-års länge i den här tråden.
Sen tillkom plötsligt en till tråd som BARA handlade om 3-årstest...!
Får man då inte rapportera i båda?! :grin:

Tänk på läsaren. Får höra att många blir ointresserade av trådarna för att samma text och bilder läggs in i båda.

Hälsar moderatorn

Tänk på läsaren. Får höra att många blir ointresserade av trådarna för att samma text och bilder läggs in i båda.

Hälsar moderatorn

Och det var väl precis det jag skrev skulle hända när den nya 3 års tråden startades, om det inte får skrivas dubbelt så hade det väl varit bättre att stänga den andra tråden redan från början. Blir ju rent rumphugget om hästar som följts hela vägen genom förberedelserna sen inte får skriva in sina resultat. Det är knappast i lösryckta trådar som den andra man sedan går tillbaka och kikar ett par år efter om man vill kolla något.

Här kommer en uppdatering från oss.

Min 09,a e: Tornesch - Artist - Levantos ll, hon har haft problem med sin cysta i benet och är därmed inte inriden och har /ska inte heller visas på 3-årstest.

Därimot har hon blivit inseminerad och är nu dräktig och klar med Hingsten Corriendo Tau e: Corlensky G - Camaro M. Så nu väntas det föl till nästa vår om allt går som det ska, så får min tjej ytterligare ett år på sig att i lugn och ro växa. Hon har alltid varit liten... mätte henne häromveckan och då var hon 157 cm i mkh, så hoppas att hon växer några cm till.

Nya bilder: :)

558702_10150841966483163_648288162_9990111_1822153324_n.jpg

398304_10150841969153163_648288162_9990112_971626828_n.jpg

*kl*

Ja, det här är ungefär vad min kille gör nu för tiden, ligger ner, äter lite, kliar på kompisarna, kliar på matte (inte lika uppskattat..), äter lite till! För att spara tid kan man alltid ligga ner och äta samtidigt, så hinner man med allt! :)
cherrysommar.jpg

Senast ändrad:

Så roligt med en liten fölis till nästa år. Hoppas det går bra hela vägen. :) Det har varit min plan också, gick och väntade på en bra brunst och var redo att köra iväg till seminstation -- men fick då en mindre rolig oväntad utgift, så betäckning får sparas till ett annat år.

KL

Min lilla tjej går nu på bete och har vilat sen den 1 maj. Hon lever livet och det finns inte mycket att uppdatera om. :)

Slänger in några veckor gamla bilder för att fylla ut lite. ;)

DSC_5195.jpg

(min till vänster)
DSC_5169.jpg

Jag och fuxfian önskar alla en trevlig sommar med mycket gräs och morötter!

*KL*

Jag är inte så jätteuppdaterad och följer inte tråden slaviskt :), men tidigare har det ofta skrivits kommentarer och kritik om att det jobbas för mycket för tidigt och för hårt eller fel med unghästarna.

Är det några som inte börjat rida in ännu?

Själv har jag valt att vänta med min av flera orsaker. Dels pga att hon växt så långsamt, och vintrarna har hon mer eller mindre stått still för att sedan sätta fart på sommaren. Hon har varit svår att hålla i hull och det känns som att hon inte varit färdig helt enkelt. Sedan är hon (trots detta?) väldigt energisk och jag ville inte påbörja en inridning förrän jag provat hur hon blir under betet. Om hon är lugnare då men ändå inte för trött känns det lättare för henne att kunna koncentrera sig då.

Så nu har hon gått på bete en vecka och är inte ett dugg lugnare ;)!

I våras och även i höstas så hann vi med lite tömkörning, longering och löshoppning, om än väldigt lite, så det börjar vi om med nu och sedan har jag valt att lämna iväg henne till proffessionellt folk att rida in i juli månad :D.

Efter det får vi se om jag känner att hon är rätt för mig. Hittills har hon varit rätt så i tuffaste laget så jag har halva huvudet inställt på försäljning eller utlåning till hösten för att ta en liten hästpaus då gammelhästen åkt iväg till avel igen och jag har två små här hemma att tänka på.

Önskar jag hade en aktuell bild att lägga ut, för nu är det en rätt så läcker häst som knallar omkring därute i hagen, får ta att fota helt enkelt :p

Jag har en som inte är inriden ännu :)

Har bara haft honom en dryg månad och har nu hunnit med att tömköra lite, är nu styrbar utan ledare, och han har löshoppats ett par gånger.

Tanken är at han ska sittas in nu och sen få en liten tanke paus innan vi kör igång till hösten igen.

Och sen har jag en ponny -09 också som inte är inriden.
Planerar att visa honom på 3 års i augusti och sen köra in honom i höst.
Han är nu tömkörd så att han är styrbar utan ledare och löshoppad ett par gånger.

Jag har en som jag har skickat iväg på inridning nu. Ett Welsh Cob sto som jag jobbat lite grann med innan bara så hon var sutten på när hon skickades iväg. Hon har varit borta i två veckor och det går bättre än jag trott. Damen är lite väl känslig och måste ha koll på precis allt hela tiden så hon blir liksom stressad i sig själv, inte direkt i det hon gör. Lite svårt att förklara men ni kanske förstår. Han som jobbar med henne låter Cardi lösa problemen själv utan att lägga sig i för mycket vilket har funkat väldigt bra. Hon har börjat tänka efter lite mer själv istället för att stressa upp sig. Var och hälsade på i helgen och blev så glad när jag såg honom jobba med henne :)

min tjej född 09 är inte inriden men ska iväg juni eller augusti pga en "bula på senan avstod vi inridning och 3 års test men nu ska vi sikta in oss på att ridas in och sen vid 4 på hösten blir det kvallitet.:)

Härligt med alla sommarbilder på era hästar!
Q fick komma ut på bete igår, och vart väldigt glad över det:)
Han passade även på att ta av sig båda(!) bakskorna:p Så han får gå utan tills det är dags att skos igen.
Nu får han väl gå några veckor till och ska sen sättas igång för att se om det är något att matcha inför championatet i höst. Sen på inrådan av min tränare så tyckte hon det var bättre att han vilar nu ett tag, rids igång och ställs på vila igen i höst när det är kallt och äckligt väder ute. Vilket jag håller med till fullo:)
Dock har jag ett dilemma, det är om jag ska åka ner till Flyinge, och i sånna fall, vilken gren? Är det någon som varit med sin 3åring eller vart med någon annans till championatet?

Bjuder på några sommarbetes pics:D

Dock har jag ett dilemma, det är om jag ska åka ner till Flyinge, och i sånna fall, vilken gren? Är det någon som varit med sin 3åring eller vart med någon annans till championatet?

Härliga bilder, stor tugga i munnen men det går att springa ändå :)
Har inte någon erfarenhet tyvärr men vad känner du själv att han har mest kapacitet inom och vad tänker du att du ska ha honom till i fortsättningen?

KL

Rider in en 09 E: Belamour ( stavning ?)
Som igår skrittades ute i linan :)
Vi är lite sena med henne men hon är så liten så har inte haft
bråttom. Hon behövde växa i sig lite. Så dit har vi hittils kommit av kanske max 6 gånger uppsuttet :) Duktig snabblärd liten (ponny) Ja så liten är hon faktiskt nästan :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 270
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka