09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

hmm, hon känns som min Bocelliavkomma när det gäller hoppningen. Har fortfarande inte lärt sig trots att hon har löshoppats frekvent under alla år och nu är 8:a...

Hon kan komma hur fel som helst och slänger sig lätt över 130 cm räck utan att använda ryggen för 5 öre. Bara att jobba henne över markbommar är förenat med livsfara då hon kan sätta ner foten mitt på utan att det gör att hon tittar efter bättre nästa gång :eek:
Har hoppat henne uppsuttet ett par gånger och över ca 80 cm men det känns knappt utan är mer som ett lite större galoppsprång. Verkar fullständigt olärbar faktiskt till skillnad från 3-åringen med samma mamma men efter Baltimore :grin:

En fråga till er som ska visa på 3 års.

Hur lång tid före skor ni era?

Är de "slitna" i hovarna så att det inte finns nästan någonting att verka vid första påskoningen brukar jag vilja sko dem runt om helst ca 7-8 veckor innan, när de väl får skor på sig brukar de dra iväg som sjutton i tillväxten i fötterna och det brukar vara lagom att sko om dem igen efter 5-6veckor, då har ju hoven vuxit ut och det finns mer att ta av och verkningen kan bli korrektare, och det blir lagom fram till visningen att skoningen hamnar 10-14 dagar innan om något skulle strula vid skoningen. Mina har hamnat lite tokigt på det tidsmässigt så exakt hur det blir med omskoning på dem får jag se efter hur hovarna ser ut när det börjar krypa ner mot 2 veckor kvar om det behövs eller inte.

Min är redan skodd runtom för 2:a gången vilket jag är glad för då hon var helt hysterisk att sko bak första gången så den skoningen blev sådär. Till nästa gång hade jag klicktränat henne med att hamra på skorna och då gick det helt suveränt :)
Så hon skos runt om för 3:e gången ett par veckor innan visning.

Apropå det så blev jag glad vid löshoppningen idag då hon visade riktigt goda takter. Grannen som tagit fram pappan (Baltimore) hjälpte till för andra gången nu när vi börjar närma oss lite höjder och allvar. Första hoppet på 120 cm oxern (inte full bredd än) skulle blivit bedömd som 9:a enligt honom :love:
Sen gick hon lite för fort gångerna därefter så de blev inte fullt lika bra. Tyvärr är vi bara 2 så det är lite svårt att fota eller filma och vi har lite dålig belysning med bara en rad i ridhuset så filmerna blir usla...

KL
Tränade lite häst vid hand igår med Celebrity men först fick han springa av sig lite. Tyvärr har han redan lyckats dra av sig en sko, det var inte länge dom satt på;)
IMG_1778.jpg

IMG_1779.jpg

IMG_1790.jpg

IMG_1767-1.jpg

IMG_1774.jpg

IMG_1791.jpg

Jag har också en såndar senis klenis;)
Hon är dock f-08a , ska rida in henne nu... Men hon kanske får hänga med er här i denna tråden i stället :o

Tänk på att täcka över speglar i ridhuset vid löshoppning, blev lite nervös när jag såg er video. Finns tyvärr exempel på hästar som hoppat rakt in i spegeln.

Trevlig häst för övrigt.

För mig har det rört ihop sig vad det gäller skoning.

Min 09:a fick sina första skor (framskor) i slutet på februari, fötterna växte iväg rejält och efter 4-5 veckor på fortsatt utbildning kom han hem med jättelånga fula framfötter.

Jag fick då rådet att ta verka och låta honom gå barfota, fetersom han ändå ska vila fram till början av maj, då han ska sättas igång inför (sent) 3-årst test.

När jag tittar på honom (lös på ridbana) nu så är han väldigt kort i steget, men jag undrar nu: är det för sent att sko honom runt om?? Han är dessutom väldigt tät bak, så risken är kanske att han inte hinner vänja sig och att han slår på sig?

Tänk på att täcka över speglar i ridhuset vid löshoppning, blev lite nervös när jag såg er video. Finns tyvärr exempel på hästar som hoppat rakt in i spegeln.

Trevlig häst för övrigt.

Gahhh jag vet, vi brukar sätta bommar i hörnen där speglarna är eftersom det inte finns något att täcka över med. Den långa spegeln på långsidan brukar vi dock inte täcka.... men vi bara hade glömt det (slarvigt jag vet) Det gick på löpande band och det vart helt enkelt bortglömt (mänskliga faktorn). Tack för påminnelsen!

Här är bilder på min stjärna :-) Cartier-Chess-Electro

Han är väääääldigt långhårig fortfarande, så jag hoppas verkligen att han hinner fälla av ordentligt innan visningen!

Funderar på att lägga på kraft foder inför visningen för att bulla på musklerna lite. Nån som har nått förslag på foder? Jag har ju så klart en egen tanke men är intresserad av hur och vad ni skulle gjort :-)

Idag har Nova blivit riden första gången efter vilan och hon skötte sig lika bra som innan vilan :love: Jag bara älskar den här hästen! Hon är så otroligt positiv och lugn men ändå energisk när vi kommer bort, matte lilla hjärta <3

Trav:
http://www.youtube.com/watch?v=JfjtewVzTT4

Galopp:
http://www.youtube.com/watch?v=861MP1QPYes&list=UUFH0NLdvkWjyAqx3wagAsXA&index=1&feature=plcp

Jag hade lagt på ett proteinrikt foder. Hur mkt protein beror ju på vad analys av grovfoderet visar.

Min får hippo alfa som innehåller mer protein än tex lucern och kraft125, men så är han 168-169 cm hög och tunn över rumpa/rygg.

Min äter också Hippo alfa och det fungerar jättebra för henne.

Vad fin hon är Monell. Hon ser verkligen jättetrevlig ut! :)

Mina hästar, 7 år och Lillan som är 3 år går på fri tillgång på hösilage. På kvällen när 7 åringen går in så får han något kg torrhö och betfor/vetekli + 1 kg korn + vitaminer. Lillan får betfor/vetekli + ½ kg korn + vitaminer de dagar hon arbetas. :)
Lillan får även torrhö dagligen men föredrar hösilaget :D Mina är verkligen super i temperamentet och fina i hull och muskulatur.

Den där tyckte jag om, ser verkligen fin ut! :) Min har oxå sådär med päls, hoppas som du att hon hinner tappa den innan 3 års. När visar du? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar