09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Imorgon så ska Q äntligen sättas igång!:d
Nu har han vilat sen början på december. Så det ska bli jätte spännande och se hur han utvecklats under denna vila.
Kan bjuda på några bilder på han från igår:laugh:
http://www.facebook.com/photo.php?f...0494488307060.362483.716252059&type=3&theater

http://www.facebook.com/photo.php?f...0494488307060.362483.716252059&type=3&theater

Han ser ut som en liten nallebjörn på vissa bilder. Och hans storlek på huvudet gör det inte så mycket mindre nallebjörnaktigt;)

Senast ändrad:

Vad tjusig han är. Hoppas allt går bra med igångsättningen. :)

Monell: Hon är så fin sötNovan.

KL

Även jag bidrar med några nya bilder min lilltjej.

DSC_0742.jpg

DSC_0731.jpg

DSC_0710.jpg

DSC_0694.jpg

(jag fick tipset av en man som jobbar med lastning av hästar som inte vill åka transport, det är han som hjälpt mig med Moa, så det är välbeprövat :) )

Senast ändrad av en moderator:

Ja det förstår jag. Litar dock inte på att jag gör rätt själv så jag vill nog ha någon vid min sida när detta ska prövas. :)

Måste dela denna video
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PhSYB5mzAik

Treåring. Vilken gång, bjudning och utstrålning! Och vilket ridhus ;)
Det påstås att den är riden 10 ggr, jag vet inte... i mina oerfarna ögon ser den ju onekligen väldigt "tränad" ut men är man duktig så ser det kanske ut så där efter 10 ggr... vad vet jag. Otroligt vacker häst iaf! (Och nu känns min röda lurvbjörn ute i hagen än mer som en skogsmulle hehehe)

Wow vilken häst! Den är säkert bara riden 10 ggr men säkerligen jobbad mycket från backen. Herrejösses va fin den är, vilken gång och utstrålning precis som du skriver :love:

Ada är också så fiiin :laugh:

Jag önskar så att Nova kunde växa lite mer iof är hon överbyggd så jag hoppas hon växer ikapp och lite till :crazy: Vill inte att hon blir för liten... Nu har Nova vila fram till i vår när vi ska sätta igång inför 3 års testet. Hon ser nöjd ut men vill gärna göra mer, så fort jag ska ut och rida hennes mamma står hon med öronen framåt och tittar på mig med bedjande blick, Ta mig ta mig matte jag vill jag vill :)

Senast ändrad:

Oj, vilken nacke han hade, han ser riktigt biffig ut.

Ska försöka fota min fuxa med vita bläs, hon är betydligt mer slimmad. Man kan inte känna ett revben på henne men hon har världens minst välvda revben så hon ser ut som en sill :D
Rätt välmusklad utom över nacken eftersom hon envisas med att inte naturligt gå framåt nedåt ens i hagen. Jobbar henne massor på töm och i skritt för att få henne att slappna av så det kommer nog en överlinje på henne tids nog...

planen är det, men är ju en del som ska stämma men går allt enligt plan så ska vi dit, målet är satt på treårs :)

Red min plutt i torsdags igen, han har haft lite dålig framåtbjudning inne på ridbanan så jag tog mig mod och red en liten sväng ute.
Framåtbjudningen kom direkt, var så himla roligt att känna :)
Blev en härlig vintergalopp mot slutet!!
Absolut dagens lyckligaste ögonblick :love:

http://www.youtube.com/watch?v=_ctPzFh2Anw

och jag rider dem helst ute hela tiden när de är nybörjare.
Känner att risken för att de ska börja bocka är mkt större inne än om man har en lite lagom backe ute att galoppera i de första gångerna :)
Fast min har framåtanda så det räcker. Skritt förstår hon inte alls varför jag envisas med att använda mig av så när jag över på att bara skritta runt i ridhuset, göra halt och göra volter mm så kan hon bli så arg att hon ställer sig och börjar veva med ett framben. Framåt ska vi, dumma människa.

Jag måste filma henne i morgon när jag löhoppar så ska ni få se varför jag inte galopperar inomhus :angel:

Det hoppas jag med!
Red i onsdags första gången efter vilan.
Om vi säger så här, han var mer ovan mark än på marken;)
Helt galen! Flög i luften för minsta lilla, öronen spetsade framåt och taktade och var allmänt busig. Han tyckte det var skit kul att komma ut igen:p
Jag vart ju tvungen att säga till honom när han bockar och flyger i luften för minsta lilla och då vart han skit sur:p Han har humör också min herre. Märks vem som är mamman till honom i alla fall.
Han är ju i alla fall ingen seg häst;)

Vilken fin bläs din hade!:d Och jätte trevlig typ av modell. Vad var hon för stam?

grimman- Tycker du?:o Tycker mest han ser ut som en speta:p Men det är ju bara för man ser honom hela tiden. Ska bli så kul att få en bedömning på 3års sen:)

Haha, då har du lite att bita i nu då! Får köpa superlim och fästa dig i sadeln. :p
Bra att han tycker att det är roligt iallafall, det har man ju igen så många gånger!

Tack. Hon är e. Damino SD ue. stenålders hann/fbl. Och låter väldigt lik din i sättet -- knasboll med humör. ;)

kl

Hur är era i pälsen? Min har typ fölpläs fortfarande, ska dom ha det? Känns som om fölpälsen inte ska komma mer än när dom är föl, men jag som kan ha fel.

Min har helt vanlig päls, börjar fälla nu.

KL

Fick lasthjälp igen i helgen och nu har poletten trillat ned. Vi stängde bommen, hon panikade men fick ett "rapp i röven" för att lära sig att GÅ FRAMÅT när hon går emot bommen i bak. hon blir okontaktbar och tänker bara "JAG KOMMER INTE UT JAG KOMMER INTE UT JAG KOMMER INTE UT JAG KOMMER INTE UT!!! och så bara fortsätter hon sparka mot bommen istället vilket både gör ont och stressar henne ännu mer. När hon fick ett rapp i rumpan så skuttade hon ett steg framåt och vips så lugnade hon ned sig "åh, hej, är ni oxå här??" (jag stod inne med henne fast på andra sidan frambommen) Hon tuggade och fick godis och tyckte det var helt ok att stå där inne!
Vi provocerade henne någon gång till att gå emot bommen bak och för varje gång så gick det bättre och tredje gången gick hon emot och svarade genom att genast kliva fram ett steg! Vi fällde upp luckan och hon fortsatte tugga och vara lugn. Visst var hon lite spänd i psyket och ville inte gärna flytta på sig där inne men tillsist rörde hon sig i sidled och märkte att hon inte behövde stå helt fastfrusen bara för att bommen var på.

När vi släppte ut henne så gick det bra, liiiite för fort men slängde sig inte, sen gick vi på transporten igen och sen fick hon avsluta. Det var kolmörkt (strålkastarljus) och 30 minus ute men vad gör man inte när tillfället ges?? :D

Nu ska jag fortsätta träna och få henne att kliva på släpet själv så jag kan stänga bakom henne. Hon kanske stressar upp sig igen men det kommer gå bättre och bättre för varje gång! Hon lugnade sig BETYDLIGT fortare denna gång än i höstas tack vare att medhjälparen talade om att DU SKA FRAMÅT!

Så snart kanske vi kan börja löshoppa damen! Är SÅ ridsugen men jag vill vänta med det, löshoppningen måste prioriteras

För många år sedan hade jag en häst som ville kasta sig ur transporten .

När hon började kasta sig på bommen vid urlastningen så _noppade_ jag henne på baken med spöt och höll sedan spöt mot länden så hon skulle stå kvar tills hon fick går ut .....

Hästen stod som ett ljus och backade ut mycket lungt och försiktigt och jag var superglad över att det gick så lungt till ;)

Nästa gång hästen skulle lastas gick hon banne mig inte in i transporten och jag fick en olastbar häst ......Pållen tog inte urlastningen lika bra som jag ansåg att hon gjorde .
Skulle inte rappa en häst med spöt när denna stod inne i transporten . Det kanske går bra i ditt fall men är inget att rekomendera om de sätter samband med rappet och smärtan när de redan står inne i transporten ..

Ibland tolkar vi och hästen situationen olika i mitt fall blev det heltokigt :-) Lastningen löste sig men mycket jobb .

Mia

Jag upplever oxå som dig att man kan få det bakslaget. Men jag brukar inte bry mig om det, utan istället så till att hästen inte kan dra iväg. Har en ögla på sidan om släpet där jag alltid trär igenom grimskaftet. Jag blir mkt starkare då och orkar hålla emot rätt mkt.

Jag upplever nämligen att de istället försöker backa ifrån det hela, men håller jag emot så så kan de inte det.
Jag tycker faktiskt att man gott kan drämma till dem ganska så bra i rumpan om de kastar sig ut. Tänk om du står på en tävlingsplats, håller på att lasta ur. Bakom släpet kommer en familj med barnvagn, mamma som håller i vagnen, med en unge på varje sida om sig. Tänk på att det inte bara är hästvana personer som finns på tävlingsplatserna.

Tänk nu att din häst kastar sig ut just i detta ögonblick.
Skulle du kunna förlåta dig själv? Både häst och ungar kan faktiskt skada sig väldigt illa, och tillomed dö av en sådan sak.
Jag skulle inte det.

Här handlar det om att kontrollera varje steg hästen tar, precis som när man lastar hästen så måste man kunna det när man lastar ur oxå!

Att kasta sig ut är förenat med livsfara, för hästen och alla runtikring. Tänk om du inte är beredd där inne, har grimskaftet runt armen, kastas mot inredningen när hästen kastar sig bakåt. (Yttligare en anledning till att jag aldrig står i släpet när jag lastar en häst...).

Innan jag är på en tävlingsplats med en häst så ska mina hästar kunna lastas hur som helst in och ut ur transporten. Den ska kunna ta halva steg, jag ska ha kontroll över varje mm som hästen rör sig. Jag ska mitt i, närsomhelst under urlastningen kunna avbryta och lasta in igen.

Här är jag inte med min 09:a än. Men 05:an gör detta som en dans på rosor. 08:an har jag inte provat med, hon ligger lite efter i utbildningen, och nu när hon är dräktig så vill jag inte hålla på o bråka med henne. Men hon har alltid varit lättlastad, gått lugnt ut, lyhörd och trevlig dam, så jag tror hon skulle klara det med kanske 10-15 min träning.

Sen skulle jag heller aldrig lasta ur en häst som jag lasttränar innan den är 100% säker i släpet. Om det sen tar 5 timmar så får det ta den tiden. Att lasta ur en stressad häst kommer bara göra det svårare att lasta in den i framtiden. Mina hästar åker alltid långt första gången de åker, minimum 1 timma, ibland så långt som 6 timmar.

Detta var bara lite hur jag tänker, ni avgör själva om jag är galen eller om det verkar vettigt ;)

Men för mig är att kasta sig ut ur släpet big NO NO!

Jag upplever oxå som dig att man kan få det bakslaget. Men jag brukar inte bry mig om det, utan istället så till att hästen inte kan dra iväg. Har en ögla på sidan om släpet där jag alltid trär igenom grimskaftet. Jag blir mkt starkare då och orkar hålla emot rätt mkt.

Jag upplever nämligen att de istället försöker backa ifrån det hela, men håller jag emot så så kan de inte det.
Jag tycker faktiskt att man gott kan drämma till dem ganska så bra i rumpan om de kastar sig ut. Tänk om du står på en tävlingsplats, håller på att lasta ur. Bakom släpet kommer en familj med barnvagn, mamma som håller i vagnen, med en unge på varje sida om sig. Tänk på att det inte bara är hästvana personer som finns på tävlingsplatserna.

Tänk nu att din häst kastar sig ut just i detta ögonblick.
Skulle du kunna förlåta dig själv? Både häst och ungar kan faktiskt skada sig väldigt illa, och tillomed dö av en sådan sak.
Jag skulle inte det.

Här handlar det om att kontrollera varje steg hästen tar, precis som när man lastar hästen så måste man kunna det när man lastar ur oxå!

Att kasta sig ut är förenat med livsfara, för hästen och alla runtikring. Tänk om du inte är beredd där inne, har grimskaftet runt armen, kastas mot inredningen när hästen kastar sig bakåt. (Yttligare en anledning till att jag aldrig står i släpet när jag lastar en häst...).

Innan jag är på en tävlingsplats med en häst så ska mina hästar kunna lastas hur som helst in och ut ur transporten. Den ska kunna ta halva steg, jag ska ha kontroll över varje mm som hästen rör sig. Jag ska mitt i, närsomhelst under urlastningen kunna avbryta och lasta in igen.

Här är jag inte med min 09:a än. Men 05:an gör detta som en dans på rosor. 08:an har jag inte provat med, hon ligger lite efter i utbildningen, och nu när hon är dräktig så vill jag inte hålla på o bråka med henne. Men hon har alltid varit lättlastad, gått lugnt ut, lyhörd och trevlig dam, så jag tror hon skulle klara det med kanske 10-15 min träning.

Sen skulle jag heller aldrig lasta ur en häst som jag lasttränar innan den är 100% säker i släpet. Om det sen tar 5 timmar så får det ta den tiden. Att lasta ur en stressad häst kommer bara göra det svårare att lasta in den i framtiden. Mina hästar åker alltid långt första gången de åker, minimum 1 timma, ibland så långt som 6 timmar.

Detta var bara lite hur jag tänker, ni avgör själva om jag är galen eller om det verkar vettigt ;)

Men för mig är att kasta sig ut ur släpet big NO NO!

Har jag skrivit att det är OKEY för en häst att kasta sig ut ?!?

I anna001 inlägg hade hästen redan bommen på när hon kastade sig ......Och då dra pisken i pållen känns inte okey ,men situationen kanske absolut krävde det ?
Jag hade själv låtit hästen känna på bakbomen ordentligt men som sagt i deras situation kanske det krävdes ett rapp i röven och lägger ingen aspekt i det .

Och mitt inlägg handlade inte om det överhuvudtaget ,,,utan hur fel hästen sen kan tolka situationen som man själv tyckte gick jättebra som jag gjorde med mitt sto för 25 år sedan !
Och du jag har haft många hästar genom åren både ohanterade lösdriftshästar och unghästar och har alltid klarat av att lasta mina hästar själv ......

Stoet jag hade skrivit om var ett 8 årigt sto nyss inriden som gått som fölsto i sitt liv och inte mycket hanterad och vi hade varit på en veckoträning och hästen hade varit lastat 3 gånger hos mig ,så vi sprang varken på tävlingsplatser eller bland icke okunniga människor vid vår lastning ... Jag själv är väldigt förutseende och vill varken själv sätta mig eller hästen i en dålig situation !

Och visst vet jag hur det går till på tävlingsplatser och jag vet inte vad du menar med ditt inlägg om hur jag skulle ha samvete om min häst kastade sig ut på en barnvagn ?!?!?

Mia

*KL*

Så har jag äntligen kunnat återuppta inridningen av den lille..
Han drabbades ju av svår mugg med lymfangit i båda bakbenen i nov/dec och har därefter haft boxvila med motion för hand pga allt för leriga hagar.
Men nu har jag äntligen fått bukt med all mugg och efter att ha flyttat mina hästar till ett annat stall med bättre ridmöjligheter och bättre hagar :bump:

Har hunnit varit uppe på honom 2 ggr nu, båda gångerna har han tagit det rätt så coolt. Har tänkt mig att varva inridningen med både ridning, löshoppning och tömkörning. Just det med löshoppning har han inte helt fattat ännu, men endast provat det 3 gånger hittills, så polletten lär ju trilla ner så småningom..
Tömkörningen igår gick förbaskat bra, så var så stolt över honom!

En bild av oss 2.a dagen på ryggen av honom
32871092.jpg

Jösses vad deffensiv du blev då! :eek:

Uppenbarligen har du tolkat det på ett helt annat sätt än vad jag tänkte.
Ber om ursäkt.
Kanske skulle skrivit halv KL i början. Ber om ursäkt igen.

Jag låter ingen häst kasta sig ut, bom eller inte bom bakom, anledningen är att de kan få bort bommen om man har otur. En valack jag hade fick in tekniken på det, så för mig är inte det relevant.
Hästen ska ju korrigeras oavsett om den kommer ut eller inte, för det är ju inte resultatet av handlingen man korrigerar utan handlingen i sig. Hästen fattar ju inte varför den får kasta sig när den inte kommer nånstans men inte får det när bommen inte är där.
Jag upplever oxå att många hästar tror att de sitter fast i släpet, får lite halvpanik och försöker nästan klättra över bakbommen baklänges. Där kan ett rapp i rumpan absolut hjälpa jätte mkt, för när hästen då hoppar fram så brukar de upptäcka att de inte sitter så mkt fast som de trodde.

Sen tror jag att du kan hålla med om att det är läskigt många på tävlingsplatserna som inte kan lasta/lasta ur sina hästar på ett vettigt sätt. Visst att vilken häst som helst kan ha en dålig dag, men när det tar 30 min eller mer att lasta hästen.... Jag tycker 5 min kanske kan vara ok om det är en väldigt grön häst på en väldigt stor tävlingsplats.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 575
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka