Sv: 09rna Dax för en ny tråd!
Jag tycker ditt inlägg är väldigt spännande att läsa!
Det visar hur mkt vi själva påverkar våra hästar.
Jag som oftast aldrig blir speciellt nervös har oxå lugna hästar i mer eller mindre alla nya situationer. Just vid lastning är det ju så lätt att bli nervös själv, man ska iväg, man har tidpress och det man ska göra "därborta" är ofta något man är nervös eller spänd över, antingen av förväntan eller bara vanligt nervös.
Tävlingar är ju rena rama döden sådär! Jag brukar alltid lasta hästen det första jag gör, då hinner jag inte bygga upp så mkt nervositet, och så riskerar jag inte att glömma hästen. Vilket skulle kunna hända med mig. Jag har glömt sadelgjord och stigbyglar en gång XD
Jag blir helt virrig sådär...
Jag upplever själv att det i dessa situationer är lättare att longera in hästen, för det är lättare att säga till hästen när man är nervös, "gå först in du som är lägre i rang och kolla läget" Än att stå där inne, jätte nervös, bokstavligt talat talar om för hästen att det är 14 hungriga lejon där inne, och samtidigt försöka säga att det är ok att gå in...
KL Ja nu var väl Filles vila över för denna gången! Har ridit en gång, en trevlig utetur. Fick öva att flytta för skänkel då han nånstans tror att han har lärt sig att om man trycker med skänkeln så ska man gå åt det hållet
Smått jobbigt när man rider förbi något som är lite småäckligt! Så det fixade vi litegrann, men det behöver nog jobbas mer med för att sitta. Galopp provade vi flera ggr med, pigg och glad var han! Väldigt nöjd när vi kom hem!
Dagen efter övade vi lydnad på marken, i stohagen! Oj så svårt det är att inte humma när stona luktar på en! Man ser hur det bara kryper i den lilla pojken! Ett sto på varje sida och de är PÅ honom, men han höll sig i skinnet efter lite träning, bara nån gång han fladdrade med näsborrarna, men då harklade jag mig bara så skärpte han till sig :P
Ska han tävlas så måste han ju klara av att vara nära ston, då är det ju tillomed främmande ston, som kanske brunstar oxå, då gäller det att veta att man han kontroll!