09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Hade faktiskt tänk att maila dig om hur det går för henne :)

Monell å peak dom benen är inte å leka med och man vill inte hamna framför dom än så länge har jag dock klarat mig.

Hon är verkligen (love) dock finns det lite humör :D

löshoppat idag oxå tog det lite lugnt så runt 90 vart det http://www.youtube.com/watch?v=WcQFZj7y9aY

finns fler men orkade inte lägga upp alla :) tycker att hon hoppar rätt okej? eller är det jag som ser fel, frambenstekniken är väl inte den bästa.

Senast ändrad:

Vilka framben :D

KL

Jag var på cliniq på vår veterinärstation i helgen. Är supermotiverad nu, längtar dock ett år fram i tiden så att man kan rida lite mer!
Felix har inte gjort något på ett par veckor (efter att jag satt på honom senast). Vi tog en skogspromenad i morse, han uppförde sig lika bra som vanligt. Han är verkligen lugn och trygg, undrar om han har någon motor :p Men med tanke på att hans mor var som en tunna dynamit så ska jag nog inte ropa hej än! Bara vara tacksam över att inridningen verkar gå lugnt till....

fast jag gissar att löshoppningen kommer trötta ut henne mer både mentalt och fysiskt än vad ridningen gör eftersom att vi måste åka transport till löshoppning, massa nya intryck och nya uppgifter - tror du inte det? Ridningen sker ju hemma på stallbacken där hon är van att vara ända sen bebis, skillnaden är att ha mig ovanpå sig ist för på sidan och DET är själva ansträngningen.

Just nu har vi lagt allt annat på is och satsar på intensiv lastträning. Blev ändrade planer efter helgens lastning. Fick hjälp i helgen och även synat våra brister ;) Kommandona sitter, fast inte när både jag o häst blir nervösa, så nu ska vi träna mer på kommando så det verkligen blir befäst och sen om två veckor tar vi nästa steg att sätta fast damen i transporten. Och för att det inte ska bli för mkt för henne så struntar vi i allt annat ett tag. Det är inga problem att rida henne så behöver eg inte "träna" mer på det mer än att hon ska ha galopperat oxå men det kan vi lika gärna ta strax innan treårs.

Vi har tränat lastning ett tag nu och hittat ett arbetssätt som funkar för oss. i söndags hade vi dock glömt bort allt.... typ. Jag blev så nervös så jag tappade all kommunikation, Moa blev bara förvirrad och visste vare sig in eller ut. Så det blev lite "pannkaka". Det som var tänkt att bli en lektion i att sitta fast blev en lektion i att kliva in i transporten (som hon faktiskt redan kan EGENTLIGEN) ... Vi stressade upp oss i onödan och fick backa bandet. Ingen ide att sätta fast en häst som inte tar hjälpgivningen ordentligt.

Så på slutet var hon lika cool och smidig som hon brukar vara redan från början i vanliga fall. typiskt. Men det visade ju våra brister oxå. All träning är bra träning även om det inte blev som man tänkt sig ;)

Senast ändrad av en moderator:

Nu var det ett tag sedan vi skrev om hur det går för oss. Essie växer både mentalt och storleksmässigt (ca 167cm nu). Vi var med på löshoppningskurs på flyinge i höstas. Det gick över förväntan, hon fick träna lite extra på frambenstekniken. Vi hade tid tjugo över åtta och bor i norra Skåne så det blev väldigt sena kvällar men hon trampade glatt in i transporten och var hur cool som helst där nere.

film:http://www.youtube.com/watch?v=pf8eD21YzKg&context=C3ffb1f6ADOEgsToPDskKB8fpMfWmaQpZcgqCNKM6L

Innan viloperioden red vi henne ca. 10 ggr och hon skötte sig exemplariskt! Vi tränade lite tömkörning för tränare, hon tycker att det är en superfin lyhörd häst, vilket såklart värmer. Hela december har hon fått vila och nu är det dags att börja träna inför treårs. :D

Kul att se hur hon utvecklades :) Vem är hon efter? Önskar att jag också varit med på den kursen med Felix, nu till våren har de bara steg 2 väl?

Jag tycker ditt inlägg är väldigt spännande att läsa!
Det visar hur mkt vi själva påverkar våra hästar.

Jag som oftast aldrig blir speciellt nervös har oxå lugna hästar i mer eller mindre alla nya situationer. Just vid lastning är det ju så lätt att bli nervös själv, man ska iväg, man har tidpress och det man ska göra "därborta" är ofta något man är nervös eller spänd över, antingen av förväntan eller bara vanligt nervös.
Tävlingar är ju rena rama döden sådär! Jag brukar alltid lasta hästen det första jag gör, då hinner jag inte bygga upp så mkt nervositet, och så riskerar jag inte att glömma hästen. Vilket skulle kunna hända med mig. Jag har glömt sadelgjord och stigbyglar en gång XD
Jag blir helt virrig sådär...

Jag upplever själv att det i dessa situationer är lättare att longera in hästen, för det är lättare att säga till hästen när man är nervös, "gå först in du som är lägre i rang och kolla läget" Än att stå där inne, jätte nervös, bokstavligt talat talar om för hästen att det är 14 hungriga lejon där inne, och samtidigt försöka säga att det är ok att gå in...

KL Ja nu var väl Filles vila över för denna gången! Har ridit en gång, en trevlig utetur. Fick öva att flytta för skänkel då han nånstans tror att han har lärt sig att om man trycker med skänkeln så ska man gå åt det hållet :angel: Smått jobbigt när man rider förbi något som är lite småäckligt! Så det fixade vi litegrann, men det behöver nog jobbas mer med för att sitta. Galopp provade vi flera ggr med, pigg och glad var han! Väldigt nöjd när vi kom hem!

Dagen efter övade vi lydnad på marken, i stohagen! Oj så svårt det är att inte humma när stona luktar på en! Man ser hur det bara kryper i den lilla pojken! Ett sto på varje sida och de är PÅ honom, men han höll sig i skinnet efter lite träning, bara nån gång han fladdrade med näsborrarna, men då harklade jag mig bara så skärpte han till sig :P
Ska han tävlas så måste han ju klara av att vara nära ston, då är det ju tillomed främmande ston, som kanske brunstar oxå, då gäller det att veta att man han kontroll!

Åh, ni andra rider på som sjutton. Vi står stilla här hemma. Dels för att hon skall få vila, dels för att hon varit svullen till och från och haft en utredning pga mystisk infektion i blodet. Benen börjar dock bli bättre, hon är ohalt och verkar inte ha det minsta ont.

Har tränar kommandona genom longering två gånger i månaden, alla sitter och det händer fort nu också. Härligt! Hon tappade en tand häromdagen som hon spotta ut, så nu ligger den hemma i en ask. Haha! Har jobbat henne mycket från marken när vi promenerat och tryckt precis där skänkeln skall ligga, och hon flyttar framdel (skänkelvikning) och bakdelen vid tryck på båda sidor. Gäller att förbereda henne lite känner jag. Lite tömkörning också. Hade vi haft ett ridhus hade jag skuttat upp direkt, men ibland är det så halt och hårt i marken att det är hemskt.

Rider ni andra ut själva eller tillsammans med någon kompis?
Jag har fått rida själv ständogt, i sällskap med sambo på marken bara.

Jag har ridit själv med människa på marken, men sällskap och helt själv. Funkar lika bra oavsett. Och jag tycker att det är viktigt att rida själv ganska omgående, för jag vill ju att hästen ska följa mig, inte hästen framför. Det är hästen och jag som är ute, hästen framför vill jag att min häst ska skita fullständigt i!

På söndag ska Phoenix få åka och löshoppa igen!!:banana:

Jag får återkomma med film/bilder får se vad ni tycker. Alltid kul att höra andras åsikter :)

Ja jag har dessutom inte haft nån häst som är SÅ HÄR sammansvetsad med mig själv... så hon är som mig, eller jag är som henne hahaha! Vi har befäst ett sätt att lasta så jag håller mig till det men tack för tipset! Jobbar med principen att utanför transport = jobbas, inne i transport = vila och beröm. Hon lärde sig snabbt att det var mkt mysigare att lyssna på matte och kliva in i transporten. Med "jobbas" menar jag att flytta bakdelen lite, backa några steg, fram igen, flytta huvudet åt olika håll osv. mentalt jobbiga uppgifter.

I måndags hjälpte min sambo mig, hon knallade lugnt och fint in i släpet flera ggr fast än han gick bakom och skrapade i snön, pratade, viftade med armarna. Sen fick han klappa henne och röra på bakbommen utan reaktion. Sen skulle vi backa ut.... då missbedömde hon och klev på sidan av rampen, hästen ramlar ut ur transporten och blir rädd. suck.

Så igår var hon väldigt motsträvig, hon lyssnade rätt kasst men tillslut klev hon in.

Idag gick det bättre! Lite motsträvig i början och lyssnade inte på kommando "fram" men efter ett tag gick det superbra och sista minutrarna innan vi gav oss så jobbade hon som ett gummiband på små små signaler.
Efter lastträningen sprang vi lite på gården/vägen, lite "visa för hand" fast mer på skoj. Det är en fantastisk känsla när hästen förstår och lyssnar, så man faktiskt kan spänna hennes fjädrar i traven UTOMHUS (men utan att hon går loss och tokbrallar) - i bara grimma!

I morrn lastar vi igen och förhoppningsvis sitter allt redan från start.

Jättefin! :love: Kul att ha film på "alla" steg i utvecklingen!

Men kom att tänka på en sak... ser att du/din ryttare rider med korta tyglar och hästen ser så nöjd ut :) ... Hur gör ni andra? Jag rider med halv-långa tyglar och har för mig att unghästtränaren oxå rekommenderade det så här i början... men kanske minns fel och det kanske kvittar?

KL
Idag har jag äntligen en svart liten grabb i stallet som nu är valack och dessutom två vargtänder fattigare.
Trots rigorösa förberedelser och att han var drogad redan innan vet kom hit för att ha de bästa förutsättningarna att få igenom den lugnande effekten så försvarade han sina kulor in i det sista. Två stora karlar och han var rejält fastsurrad i stallets starkaste järnbalkar och brems på för att sätta kanylen sen fick de stampla fast den med tänger i huden för sy var det ingen som trodde på att lyckas med.
För sprutan för sövningen medans han var fastsurrad i stallet sen skynda sig att lyckas få ner honom i ridhuset där han skulle sövas innan han blev för trött, jag släppade honom med mig fram till vi kom på att trots att han var så väck så skydde han vet som pesten så bara han gick bakom honom så fick han brått att vingla iväg.
Väl nere så anade de att det skulle komma så de satte rejäl sele på honom för att kunna lägga honom bra då de anade att han inte skulle lägga sig själv och mkt riktigt han kämpade för att hålla sig på fötterna ända tills han var helt väck och stöp så det sjöng om det får hoppas han inte slog sig sned men såg ut att ramla rätt bra. Fick även svaga protester mitt under op så fick påfyllning av narkos dessutom.
Som tur var så var det en av karlarna som var där nere och passade honom för plötsligt vaknade han till för tidigt och skulle genast upp på benen långt innan han var tillräckligt vaken för det så han fick snabbt lagt ett skynke över huvudet på honom och hållt ner huvudet så att han inte kom upp som tur var somnade han en stund till och han fick kallat dit vet för det tog inte lång tid innan han skulle upp igen och hade de inte varit två starka att stötta honom så hade han gått på näsan flera gånger.
Kan säga att det var väldigt skönt att ha så gott om plats som det var i ridhuset.
Så nu står den lilla grabben väldigt eländig och bakis av narkosen ute i stallet.

Fick dessutom ett lite chockbesked idag då ett av mina ston blev sparkad i november såg ut att vara en ren muskelskada, har varit lite småhalt i trav och var lite förbryllad varför det inte gav sig tog en röntgenbild av stället och det visade sig att hon fått en rejäl spricka i benet som vet sa ren tur att det inte gick av och otroligt att hon inte visat mer. Minst 2 månaders konvalecent till så gick det med den tävlingssäsongen.

Och mitt i all röran glömdes Wincent bort vi skulle kollat hans hals för att se hur det egentligen såg ut om där var mkt slem eller varför hostan hänger kvar, naturligtvis hostade han inte en enda gång när vet var här så att vi blev påminda. Kom på det 10 minuter efter att de kört så himla irriterande, de har en timmes körväg hit så inte bara att svänga inom heller och göra det en annan dag. Varför lär man sig inte att skriva stora lappar med vad man skall komma ihåg.

Oj vilken dramatik. Tur att det gick bra till slut med kastreringen. Vad kostar det att dra ut vargtänder och hur lång vila bör de ha efteråt. Jag tänkte ang kastrering varför valde du att göra det hemma och inte på klinik? Fördelar och nackdelar?

Vet faktiskt inte vad de tar bara för vargtänder brukar passa på samtidigt som något annat tror det skiljer lite efter hur mkt lugnande och hur mkt jobb det är att få ut dom har varit väldigt olika från häst till häst hur svåra de är att få ut. Sist passade jag på när jag ändå unghäströntgade hästen och den ändå var drogad redan så då kostade det inte så mkt extra men då hade man ju så att säga redan besöket och "drogerna" och det blev extra bara för tiden att dra tänderna. Denna gång plockade vi ju dem när han låg i narkos så tog inte många minuter snacka om skillnad när gapet kunde serveras i vidöppet tillstånd åt rätt håll och ingen häst som protesterade tog bara några tag med mejslen sen var det bara för vet att dra ut tänderna så det kostar förhoppningsvis inte så mkt extra.
Att jag valde att göra det hemma beror på att den kirurg jag har störst förtroende för numera inte har kvar sin klinik utan kör med mobilklinik så nu har jag blivit riktigt bortskämd med att man lyfter luren så kommer kliniken hem istället. Kastrering är en av få operationer han fortfarande utför så det var ingen tvekan utan att det var han som skulle utföra det, med den rutin och erfarenhet av att operera som han har så är det svårt att hitta någon bättre så kändes helt lugnt att göra det hemma han hade all utrustning med så kändes inte som att det var någon ökad risk tvärtom tom iom att vi hade väldigt mkt mer utrymme för sövning och uppvak än på klinik, vad gällde hygienen så pallades han upp med halmbalar när han var sövd så att han låg på rygg så helt fri från markkontakt vid operationen. Han utför dessutom kastration där han syr och binder av det inre för att förhindra att de kan få tarmframfall men lämnar de yttre såren öppna för bättre dränering så det bästa från de två kastrationssätten förenade till samma operation.

Jättefin! :love: Kul att ha film på "alla" steg i utvecklingen!

Men kom att tänka på en sak... ser att du/din ryttare rider med korta tyglar och hästen ser så nöjd ut :) ... Hur gör ni andra? Jag rider med halv-långa tyglar och har för mig att unghästtränaren oxå rekommenderade det så här i början... men kanske minns fel och det kanske kvittar?

Jaaa det är superkul!!
Hon som rider in Nova är unghästutbildare (Flyinge) Vi ser till att Nova är ordentligt framme innan ridning och det är inte så att hon plockar och grejar med tygeln utan bara att det finns en kontakt. Nova är jätte duktig och tar redan lite stöd vid töm. Hon är väldigt ambitiös min lilla dam.

Nej men när ni har fått detta sätt att funka så kanske du ska prova nåt annat? Just för att underhålla lastträningen, men ändå göra nåt nytt så hästen (och du ;) ) inte tröttnar. Pselma kan gå på släpet på alla möjliga sätt! Gå bakom mig, gå in själv, backas in (även om det tar lite tid), gå upp rakt från lämmen, gå upp från sidan och även step up har vi provat. Det kanske är nåt att prova? Jag upplever att många hästar tycker det är äckligt med lämm just för att när de går från lämmen in i släpet så ändras vikten, och det hela gungar till lite.

Kan du inte stå bakom utanför när du lastar ur? Tänker så hon inte går omkull igen. Jag stå alltid utanför, och sätter en hand på rumpan på dem och visar vägen, trycker till lite om de är nära att trampa utanför. Jätte äckligt såntdär! man vet ju själv hur det är när man trodde att trappan var slut, och så var det visst ett steg till :eek: Att göra detta baklänges då med, fasen, jag skulle oxå vara lite skrajj efter det! :p

Jag kör för övrigt samma metod som dig, jobb utanför släpet, lugnt och skönt i. Tycker att det är väldigt effektivt.

Monell: aahhh precis :) Kul att se henne iaf :) "min" unghästtränare (fö från samma utbildning ;) ) ska inte ta emot hästar i vår så vette katten hur detta slutar :D

Kimmis87 - jo nån gång kanske vi gör det men just nu satsar vi på att befästa detta :) Idag gick hon raka vägen in efter 5 min "fjollande" (= betyder att hon inte lyssnar när jag tar i grimman....) Nästa gång vi lastar ska jag börja med att verkligen checka lyhördheten innan vi ens närmar oss släpet. Så småningom ska hon ju gå in själv, ett steg i taget bara ;)

((Och jag bad henne att gå åt sidan men hon hade bara "backa" i huvudet och då gick det som det gick...... :( )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 577
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 276
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka