09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Vad duktiga ni är!! :)

KL

Idag har jag ridit på Felix för andra gången, han uppförde sig exemplariskt denna gången också. Vi skrittade några varv på ridbanan, en underbar känsla är det! Perfekt avslutning på året! På måndag ska jag sitta på honom igen, sen blir det vila för Felix också, det förtjänar han :love:

Gott nytt år på er allihop!!

Jag åkte på min också för andra gången, utan ledare. Tog rygg på stallets gamling och så tog vi en tur i skogen! Härlig känsla, hon bryr sig inte ett dugg om att ha mig på ryggen. På vägen hem stannade hon och började äta på en kvist som stod upp ur snön. :) Perfekt avslutning på 2011. God fortsättning!

*KL*

Kul läsa om alla framgångar. Själv står jag bara och borstar min dam. Ska ringa kliniken i morgon och boka tid för böjprov och koll. Så håll tummarna att när vi åker in får vi grönt ljus och hon är frisk.. vill i alla fall få andas ut..

Lycka till på klinikbesöket!! :)

KL

Har åkt runt på Felix för 3:e gången nu, det gick bra! Han spände sig lite precis när jag hade hoppat upp, men efter en minut slappnade han av igen och lunkade på som vanligt :) Härligt att rektionen inte är värre än så! Är så stolt över min lilla häst :love:

KL

Jag red Lamour (även kallad Moa numer) ungefär fem gånger innan snön kom, nu har hon vilat i tre veckor ungefär. Vi har bara skrittat inne på stallbacken men sista turen testade vi traven :) Gårdsplanen är gigantisk men den är på tok för liten ändå när man sitter på en unghäst ;) vi travade bara rakt fram, stannade, svängde och travade rakt fram igen. Gick även en minitur på täkten invid huset (för att se lite om hon vågade gå hemifrån) men då blev hon trött lilltjejen.

Vi har inte tagit oss i väg på någon löshoppning då hon inte är överförtjust i att stängas in i släpet. Vi fick kontakt med en bra lasttränare som kommer ned till oss nu efter helgerna och hjälper oss med det "sista". Hon går in i transporten, står där mer än gärna fast än jag "låter" och klappar henne, men nåde den som stänger.... !

Nu har hon gått som handhäst två gånger och tänkte köra med det tre dagar i veckan så hon får röra på sig (har inga busiga hagkamrater och väldigt isigt!) . Jag rider vår gamla trogne Bponny valack och har Moa på "släp". Första turen tog vi hemma på täkten för att få ordning på oss :D igår vilade hon och idag började vi på täkten och vågade oss även ut på en otrafikerad väg ;) Hon har lite svårt att hålla alla fyra hovar på marken när man är på täkten . hon vill mest leka ;) Men valacken som även är boss i hagen tröttnar oftast efter ett tag och visar var skåpet ska stå när man hoppar piper dansar och småreser sig. När vi gick efter vägen var det mer att titta på så då glömde hon bort att busa.

(bör ju meddela att turerna handlar om ca 15-20 min i enbart skritt, Moa har träns och kortare lina och jag håller bara henne vid handen så hon sitter inte fast nånstans ifall nån får för sig det...)

Bara vi får ordning på lastning så ska vi åka och prova löshoppa lite framöver.

Funderar om hon ska få sina första skor nu men tror vi kan vänta en verkningsperiod till för nu kom det massor med snö igår och idag! Har ju stormat och REGNAT så Moa vägrade tom gå ut ur stallet på morgnarna :D (antagligen för att det var så halt så därför tänkte jag sko henne...)

Vi tar allt lite som det kommer. Att röra på sig utan ryttare tror jag är ett bra sätt att bygga sin unghäst på, ( ett tips till dig med Kimmis - oavsett vad du än väljer så är det ju mörkt? ;) Ut med honom i skog och mark över stock och sten! Man får så lov att offra sig för sina djurs skull!)
7
Löshoppning är jag inte heller bra på men jag tycker ni kan nöja er där ni är och låta honom vila från hoppningen tills vårkanten? Inte höja iaf och inte studs!

Tack.. får väl se vad morgonen innebär.. antingen kommer jag hem med frisk häst eller utan häst :(

Tack.. får väl se vad morgonen innebär.. antingen kommer jag hem med frisk häst eller utan häst :(

Så nattsvart behöver det ju inte vara även om hon inte skulle vara helt bra än, tänk på att tex ligament tar ett år ungefär att läka och är nästintill hopplösa att diagnostisera på min lilla svarta tex så viste vi ju precis var vi skulle leta efter att han blivit trampad och trots det kunde de inte se skadan med ultraljud och då var han ju ändå bara 14 dagar gammal så det var ju inget tjockt ben som var svårt att lysa igenom. Det var bara uteslutningsmetoden som gav diagnosen iom att allt var kollat både med röntgen och ultraljud. Och det tog mkt riktigt ungefär ett år innan man såg en klar förändring i hur han använde sitt ben faktum är att det fortfarande förändras, såg precis igår att han plötsligt blivit ännu rakare i benet och det är nu alltså 2,5 år sedan han fick skadan. Iofs kan det påverka att han gått själv sista månaden för även när de var sjuka så kunde de ändå inte låta bli att härja som idioter vilket inte är så jättebra när man inte är frisk så jag fick sära på dem.

För övrigt så är Knatte fnatt nu helt frisk och började faktiskt jobba igår för första gången tyvärr har vi lite knapert med tid då han skall kastreras om 10 dagar ungefär så vi får se om det blir någon uppsittning innan dess igår lärde han sig longeringens ädla konst och karl som han är så var det ju inte helt lätt att fatta först :angel: alltid samma sak stona fattar direkt och pojkarna skall alltid klydda till det. Fick bli lite lösträning först för att sätta kommandona och han passade på att ha lite löshoppning den busen inkl vattenmatta. Den här lilla mannen är en spånälskare av stora mått och har haft en riktigt jobbig grej för sig ända sen han var föl så fort han kom in i boxen och den var nyströdd eller om han kom in och var blöt så kastade han sig handlöst ner och rullade sig innan han ens kommit in ordentligt i boxen vi har haft fullt krig för att lära honom av med det då man höll på att komma i kläm ordentligt. Igår i ridhuset visade han tyvärr samma sak så fort han blev svettig (nallepäls efter lösdriften) så bara kastade han sig ner och rullade sig i stort sett från galopp kan nog bli spännande när man sitter på :eek: typiskt nog är han skitsvår med sadlar och skulle egentligen behövt ha sin pappas sadel men aldrig i livet jag lägger den på honom förrän han har visat att han faktiskt blir på benen även om det kliar. Har en känsla av att ett spö i handen är nog inte helt fel när man skall sitta på honom.

Wincent den stackaren dras med en jävligt envis hosta helt frisk för övrigt men hostan hänger kvar får nästan värre hostattacker nu än när han verkligen var sjuk så när vet kommer om 10 dagar får han nog kolla halsen på honom och sätta in honom på någon medicin låter inte slemmigt alls längre utan verkar mer som att han är skitirriterad i halsen sen han hade slem och hostade och att det börjar som rethosta. Hopplöst för det går ju inte att göra någonting med honom, ville ju komma igång har i alla fall haft tömkörningsgjord och provade lite smått i skritt men hostattackerna blev för jobbiga tom i skritt så vi lade ner projektet han får bli av med hostan först.

Rätt så svart på vitt. Jag har inte råd eller tid åka ut 2 ggr om dagen och ha henne på box för sköta om henne :( Och hon är utförsäkrad efter idag vilket gör att vi får inte mer "bidrag" från Agria för hennes vård. Dvs.. är hon inte bra kan vi inte ha kvar henne.

Håller också tummarna att du kommer hem med din häst!!

Lycka till!!

Usch tråkigt det där med hosta! jag hade ju också problem med det för nått år sedan ungefär och det gick ner mot lungorna. Gick inte att gå ända ner för undersökning eftersom det va så mycket slem så de ville inte riskera att dra ner det längre utifall det skulle vara fint längre ner. Fick penicillin och äta slemlösande i flera omgångar och sen satt hostan i lääääääänge ändå och hon vart trött fort. Fick ta det superlungt med henne under lång tid.

Hoppas verkligen han blir kry snart!

Nu är vi hemma.. ja båda två. Hon har genomgått longerprov och rakt underlag samt böjning. UA.
Inga reaktioner alls och inte gallig, svullen eller svampig så nu får vi ta tag i utbildningen sakta men säkert.
Första 4 v bara arbeta i skritt men sen även trav galopp och hopp mm..

415303_10150478419539775_562029774_9058882_1122119546_o_182454369.jpg

/Glad matte

Härligt, vilken lättnad det måste vara! :) Hoppas hon fortsätter hålla sig kry och fräsch.
Grattis!! (Eller hur man nu ska uttrycka sig?! :D)

Känns som en stor tyngd har släppt från mina axlar och jag kan andas igen. Var så rädd få åka hem med tomt släp :(

Nu har vi fått liten fusklapp om hur vi kan jobba och arbeta och jag måste få SKRYTA med hur stolt matte jag är då hon idag blev för ANDRA gången i livet longerad (förra gången var förra besöket och hon bara bralla o bråkade då) och hon var så duktig. Sa jag skritt skrittade hon, trav så travade hon och hon var så lydig och fin och .. åh underbar :love:

Nu ska vi vänja henne vid gjord, bett osv och gå promenader med henne. Allt går att göra i skritt.

Skönt att det gick så bra för er på kliniken, grattis!!

Mina två 09 or har i höst löshoppats lite och longerats några gånger med sadel och träns. Meningen är att de ska komma igång och tömköras och också ridas in i vår, sedan är jag väldigt sugen på att betäcka dem. Eftersom tiderna är som de är med att sälja föl så får jag se hur det blir med det, men det är i alla fall kul att spana på tänkbara hingstkandidater till dem, såklart har jag redan hittat några tänkbara;)

kl

Vi har efter två månaders vila tagit upp inkörningen igen och idag drog L den hemmasnickrade "kälken" ett drygt varv runt ridbanan :bump: Nu är det snart inom räckhåll att ta fram vagnen :laugh:

Är det några fler som kör in/ har kört in sina 09:or?

Jag är sååå sugen på det :D !! Men får dröja.

Mitt mål är dock.. se om hon kommer klara 3 års testet först.. blir inget ridprov utan fokus på kunna visa henne i övrigt. Bryr mig inte om diplomet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar