Sv: 09rna Dax för en ny tråd!
KL
Jag red Lamour (även kallad Moa numer) ungefär fem gånger innan snön kom, nu har hon vilat i tre veckor ungefär. Vi har bara skrittat inne på stallbacken men sista turen testade vi traven
Gårdsplanen är gigantisk men den är på tok för liten ändå när man sitter på en unghäst
vi travade bara rakt fram, stannade, svängde och travade rakt fram igen. Gick även en minitur på täkten invid huset (för att se lite om hon vågade gå hemifrån) men då blev hon trött lilltjejen.
Vi har inte tagit oss i väg på någon löshoppning då hon inte är överförtjust i att stängas in i släpet. Vi fick kontakt med en bra lasttränare som kommer ned till oss nu efter helgerna och hjälper oss med det "sista". Hon går in i transporten, står där mer än gärna fast än jag "låter" och klappar henne, men nåde den som stänger.... !
Nu har hon gått som handhäst två gånger och tänkte köra med det tre dagar i veckan så hon får röra på sig (har inga busiga hagkamrater och väldigt isigt!) . Jag rider vår gamla trogne Bponny valack och har Moa på "släp". Första turen tog vi hemma på täkten för att få ordning på oss
igår vilade hon och idag började vi på täkten och vågade oss även ut på en otrafikerad väg
Hon har lite svårt att hålla alla fyra hovar på marken när man är på täkten . hon vill mest leka
Men valacken som även är boss i hagen tröttnar oftast efter ett tag och visar var skåpet ska stå när man hoppar piper dansar och småreser sig. När vi gick efter vägen var det mer att titta på så då glömde hon bort att busa.
(bör ju meddela att turerna handlar om ca 15-20 min i enbart skritt, Moa har träns och kortare lina och jag håller bara henne vid handen så hon sitter inte fast nånstans ifall nån får för sig det...)
Bara vi får ordning på lastning så ska vi åka och prova löshoppa lite framöver.
Funderar om hon ska få sina första skor nu men tror vi kan vänta en verkningsperiod till för nu kom det massor med snö igår och idag! Har ju stormat och REGNAT så Moa vägrade tom gå ut ur stallet på morgnarna
(antagligen för att det var så halt så därför tänkte jag sko henne...)
Vi tar allt lite som det kommer. Att röra på sig utan ryttare tror jag är ett bra sätt att bygga sin unghäst på, ( ett tips till dig med Kimmis - oavsett vad du än väljer så är det ju mörkt?
Ut med honom i skog och mark över stock och sten! Man får så lov att offra sig för sina djurs skull!)
7
Löshoppning är jag inte heller bra på men jag tycker ni kan nöja er där ni är och låta honom vila från hoppningen tills vårkanten? Inte höja iaf och inte studs!