09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Nu läste du nog inte riktigt ordenkligt om varför jag tränar. Han fick patellaupphakning för några veckor sen, och han ska enligt veterinären motioneras och musklas upp så mkt det går, annars hade han ställts av nu.

Jag har liksom 2 andra hästar att träna, som jag inte hinner med speciellt bra tyvärr, så det är inte så att jag håller på med honom för att jag inte har nåt annat, utan det är för att jag måste.
Han måste musklas upp, och jag är osäker på om bara vanliga promenader gör nån vidare nytta...

Är inte ett dugg stressad för 3 årstestet, uppenbarligen så kommer han klara det rätt bra så länge han pallar stressen på tävlingsplatsen, rent prestationsmässigt finns inget att bekymra sig över.

Men om du inte vill tömköra honom och inte rida honom. Vad gör man då för att bygga muskler? Klättra i skogen?

Han är hingst, alla mina andra hästar är ston :p Jag vet inte om jag tycker att det är så lämpligt XD

Den ena är ju dräktig, men hon är själv 3 år (08), riden kanske 7-8 ggr, och visst, hon är superstabil... Men det kanske är liiiite att utmana ödet att ha en handhäst brevid då... Även om jag tror att hon skulle klara det... Kanske ska prova i ridhuset först?

Det andra stoet är hans mamma, men det har hon glömt, och hon är KÄR i honom... så det vågar jag icke!

Yooleeah: Rida är ju inte så lämpligt så många ggr, tömkörningen är jag inte tillräckligt skicklig i för att få honom att inte jobba så bra som han gör. Eller tror ni jag kan tömköra om jag kanske tömkör 5-10 min? Kan det vara ok då? Jag är osäker, därför har jag hållt mig ifrån det.

Senast ändrad:

KL

Hur tycker ni andra är ett bra sätt att befästa galopp skänkeln?

Min prutt har fått lära sig kommandot genom ordet galopp ochdärmed fattat. Jag har hunnit skritta ut på henne, små korta turer och hunnit trilla av när hon blev rädd. Tagit några travsteg på ridbanan, red först med säkerhetsbälte (sambo med longerlina) sedantvå pass a 10min själv i paddocken. Efter avramling valde vi dock att gå med ledare, ta ett litet steg bakåt. Hon verkar inte fått några större men, inte jag heller. Hon vek undan av rädsla, jag kom ur balans och flög av. Tränat start och stopp, valt att nu ge henne vintervila. Verkar det logiskt i er andras ögon? Hon kom in med svullnader bak för en och en halv vecka sen dessutom, vilol inte kräva något av henne förrän veterinären bedömt imorgon. dock ohalt.

Förstår inte riktigt problemet med att han skulle jobba för bra, det kan de väl ändå inte göra? Däremot i en form olämplig för en så ung häst, är det där problemet ligger? Tömkör en kortare stund då, och se till att han går ordentligt framåt så skall det nog lösa sig. Ut och promenera/klättra, ordentlig skritt sätter muskler.

Censur: Låter som att det är dags för en välförtjänt vila nu, skadad eller inte :) Om hon redan har ett kommando för galopp är det bara att ge hjälperna parallellt ett tag tills hon kopplar ihop galoppskänkeln med galopp.

Han jobbar helt enkelt för mkt när han tömkörs. Kan visa en bild på första gången vi tömkörde (och inte longerade med tömmar) så förstår du vad jag menar. Sedan gick han bara o arbetade mer o mer, så jag la ner det.

Bilden gör kanske inte riktigt honom rättvisa eftersom den lutar så att han blir mer framåtlutad, men ni ser ju ändå ungefär.

Jobbar för mycket och för bra :confused: Så en häst som har det lätt för sig ska man inte jobba .

Tycker du han jobbar i bra form på bilden och att samt han är för mycket i nerförbacke så undrar jag på vad sätt han annars jobbar för bra ? Att han tar in näsan och knäpper av i nacken i en hög och fin form ?

kl

en snabb fundering vad tycker ni är bäst när man ska tömköra?? sidepull, grimma, kapson eller med bett helt enkelt?? Har fått så många tankar kring det där så ville kolla här vad ni tycker är bäst

länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

Det där är ett bettlöst träns. Detta är ett sidepull. Jag har tömkört min både med bett men nu kör jag med sidepull för att han har vargtänder som jag ska dra ut efter helgerna.

länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

Så du ser inte den höjda ryggen? Eller att bilden lutar så att han faktiskt är i uppförsbacke? (han är överbyggd egentligen).

Jovius: Vart tycker du att jag har uppträtt egoistiskt? Och självupptagen? Jösses, mina vänner skulle skratta högt om de läste detta XD Du får jätte gärna förklara så att jag får en chans att ändra mig.

Tacktack :) ibland är det skönt att få feedback! Även om jag går på magkänsla (hurvida takira är redo för saker eller ej) och det har gått bra, måste man ta ett steg tillbaka och lyssna på dem som hunnit avverka några unghästar. Detta är trots allt min andra & jag lär mig nya saker varje dag, men kan enbart en bråkdel av helheten.

Man kommer långt med sunt förnuft! Att vara öppen för hjälp och suuuuga i sig all kunskap är nog a & o med unghästar. Dem flesta verkar väldigt kloka här ialf.Tummen upp!

Be behandlande veterinär om råd. De har ju alltid hemgångstips och borde kunna komma med rekommendationer även i ett sånt här fall.

Vad gäller löshoppning, se om det finns riktigt anordnade löshoppningar för någon van person i din närhet. Jag har själv varit med för en av västsveriges bästa unghästutbildare under hösten, fyra tillfällen, som varit helt suveräna! Jag skulle aldrig våga ge mig på nåt sånt utan att ha proffessionell hjälp!

Lycka till!

kl

Känsliga varnas! :)

Är nu snart en vecka sen jag hittade min grabb i hagen med detta otäcka sår :( Tur veterinären kunde komma ut och lappa ihop ganska snabbt..

Hur han har lyckats med detta har jag ingen aning om, men måste vara en spark eller ett rejält bett. Det sitter bak på rumpan snett nedanför svansroten.

DSC00864.jpg

DSC00872.jpg

Jag har letat efter dessa, men tyvärr inte hittat några :( Jag har ju ingen koll på vart jag ska leta riktigt, har inga kontakter inom "den" världen. Har kollat på asvh:s sida och genom den varmblodsföreningen i östergötland, men inte sett några löshoppningstider tyvärr.

Behandlande veterinär sa att jag skulle ha honom på lösdrift och köra in honom, inget av dessa saker har jag möjlighet till tyvärr. Eller visst kan jag skicka iväg honom på inkörning med min vagn är totalt felbalanserad, så jag kan liksom inte köra honom hemma så det känns som lite ogjort arbete då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar