09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Vad fin han är!! Skönt när de är så lugna när man klättrar på dem :)

Kl

Imorgon är det dags att sitta upp på Felix "på riktigt". Har hängt på honom och åkt runt på ridbanan några gånger redan, men inte vågat sitta upp själv. Imorgon har jag hjälp att hålla i honom, ska bli så spännande!

Då är första "ridturen" avklarad!! Felix uppförde sig exemplariskt :D Trots halv storm och massor av energi så koncentrerade han sig när det var dags att arbeta. Är så stolt över honom! Först hängde jag på honom och skrittade en sväng på banan. Sen lade jag helt enkelt över benet och hoppade upp. Inga problem!! Det bästa är nästan att se hans stolta min efter att han har gjort något bra :love:

Idag har inridningsproceduren påbörjat här också. Har varit till ridhuset idag för longering med sadel på och hängt. Hon bryr sig inte värst mycket utan tar det med ro. Skrittades också hängandes över ryggen och stannade med tygeln och det gick så bra så. Hon va super duktig, så nästa gång blir det att tynga i stigbygeln :)

Vad roligt! Hoppas att det fortsätter på samma spår. :) Vad fin hon var på filmerna du postade häromdagen förresten! :love:

Ja, extra kul eftersom det är min första egna uppfödning och hans mamma fick avlivas efter en fraktur i hagen i höstas. Jag hade haft henne i 10 år, så han har en del att leva upp till! Är så glad över att han inte blev såld :)

Monell: Vad roligt att hon tog det så bra! Då blir det säkert inga problem att sitta upp så småningom :) Jag är glad över att jag har tagit det lugnt med Felix och hunnit vänja honom vid varje steg, stå still vid pallen etc. Man har igen det nu, med en lugn, trygg unghäst som vet vad som förväntas av honom. Då är det inga bekymmer när matte helt plötsligt sitter ovanpå :D

Senast ändrad:

Leia har haft en viloperiod på en månad nu. Men idag har vi busat o longerat på stranden med sadel på. Det gick super, hon tyckte det var väldigt spännande och kul! :)

Bilder efter första ridturen (ingnorera mina töntiga miner :p):

JagochFelix.jpg

Felixuppstlld.jpg

Tänl vad tiden går fort.... :love:
IMG_6928-1.jpg

Aw, man ser ju hur lycklig du är att äntligen få sitta upp ;)

(Louise som slinker in här och drömmer sig bort till nästa år med min 10a)

Åh den där hästen har jag varit förtjust i sen jag såg annons på honom. Blir inte bättre av att jag är döförtjust i Heartbeat heller:P

Kl

12-849B1103-747891-960.jpg

Har suttit på min med sadel och träns på för första gången! Blev ledd till grannen där vi vände! Hon är så lugn min tjej.

*KL*

Jag är glaaaad! Idag hotade jag min totto att om hon inte slutar halta blir hon hamburgare. Sen fick jag ett ryck och gick ner till rundcorallen för se om hon haltar.
Inget haltande i vare sig skritt eller trav. Sen drog hon en rövare med galopp och mer luftarbete än markarbete ;) Busade av sig lite energi innan hon lugnade sig och lyssnade på matte i lite kommunikationsövningar.

JAG SER ETT LJUS!! Så i morgon blir det ringa Skara och se vad de säger :D

*KL*

Jag är glaaaad! Idag hotade jag min totto att om hon inte slutar halta blir hon hamburgare. Sen fick jag ett ryck och gick ner till rundcorallen för se om hon haltar.
Inget haltande i vare sig skritt eller trav. Sen drog hon en rövare med galopp och mer luftarbete än markarbete ;) Busade av sig lite energi innan hon lugnade sig och lyssnade på matte i lite kommunikationsövningar.

JAG SER ETT LJUS!! Så i morgon blir det ringa Skara och se vad de säger :D

Det är väl klart att hon inte vågade halta när du ger henne sådana hot, tror du inte att hon fattar vad du säger va :cool: :angel:

Skönt att det verkar gå åt rätt håll men akta hur mkt du låter henne röra sig senor, ligament odyl kan vara lömska som sjutton med att de känner sig friska långt innan de är det och ett par brallar kan snabbt göra hela vilan ogjord och man får börja om från noll, så lås in henne med dubbla hänglås tills det verkligen är konstaterat att hon är frisk, ju friskare de känner sig ju mer får man låsa in dem tyvärr har de inte riktigt vett att ta det lugnt när benen känns toppen för stunden.

Hon går i sjukhage sen.. nån månad tillbaka och drar en brall där ibland med. De har sagt att hon ska röra sig.. dock verkar hon och veterinären ha skiljda åsikter om hur ;) Ska ringa kliniken och höra lite om vad de säger om det hela.

Duktig tjej!! Visst är det häftigt att sitta där för första gången :D

Yttik: Skönt att hon såg ohalt ut, håller tummarna för er!

Ja visst är de en häftig känsla! Tänk att jag såg henne ta sina första andetag och nu kan jag sitta på henne! :)

Yttik: Vad bra hon såg ohalt ut, håller tummarna för er!

Hallå allihop!

Tänkte ni som har lite mer erfarenhet av löshoppning än vad jag har, hur fort kan man gå framåt?
Min lille plutt hoppar inte ordenkligt förens man kommer uppemot 80 cm, och han hoppar väldigt lätt 1 m, och en bekant tyckte vi kunde höja nästa gång.
Men är det inte att kräva lite mkt redan? Jag vet inte, jag är ju ny på detta, har ju bara löshoppat vuxna hästar innan om vi bortser från nån enstaka gång med nån unghäst.

Är det kanske inte bättre att sätta upp låga studs istället för att höja hindrena? Eller sliter kanske studs mer? Jag vet inte, så hjälp mig gärna lite :laugh:

Fille är nu även riden 3 ggr, det hela går jätte bra! Förra gången jag red så tog jag släpet, åkte iväg till en polare 30 min bort, red med henne kanske 20-25 min (hoppade av på hemvägen, så ridtiden kanske är något mindre) och det gick väldigt bra! Det blev 2 galopper, den ena frivillig från hans sida, och den andra drev jag på, men den blev bara 3 språng, för jag kände att han var lite trött, så då tog jag det lugnt efter det!

Kolmörkt var det, fullt med bilar, andra hästar, och massor miljöträning! Han tvekade på en del ställen när han gick först, men efter lite övertalning så knallade han på bra!

Just det, skor har han fått på sina små fötter med!

Hallå allihop!

Tänkte ni som har lite mer erfarenhet av löshoppning än vad jag har, hur fort kan man gå framåt?
Min lille plutt hoppar inte ordenkligt förens man kommer uppemot 80 cm, och han hoppar väldigt lätt 1 m, och en bekant tyckte vi kunde höja nästa gång.
Men är det inte att kräva lite mkt redan? Jag vet inte, jag är ju ny på detta, har ju bara löshoppat vuxna hästar innan om vi bortser från nån enstaka gång med nån unghäst.

Är det kanske inte bättre att sätta upp låga studs istället för att höja hindrena? Eller sliter kanske studs mer? Jag vet inte, så hjälp mig gärna lite :laugh:

Fille är nu även riden 3 ggr, det hela går jätte bra! Förra gången jag red så tog jag släpet, åkte iväg till en polare 30 min bort, red med henne kanske 20-25 min (hoppade av på hemvägen, så ridtiden kanske är något mindre) och det gick väldigt bra! Det blev 2 galopper, den ena frivillig från hans sida, och den andra drev jag på, men den blev bara 3 språng, för jag kände att han var lite trött, så då tog jag det lugnt efter det!

Kolmörkt var det, fullt med bilar, andra hästar, och massor miljöträning! Han tvekade på en del ställen när han gick först, men efter lite övertalning så knallade han på bra!

Just det, skor har han fått på sina små fötter med!

Vad duktig han är! När fyller han 3 år?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar