09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*KL*

Slänger mig in här och hoppas på att få lite vägledning då jag just nu hjälper en kompis med inridningen av hennes unghäst.

Det är ett 2.5-årigt sto (Ludwigs Champion-Dammen) som kom till mig för ca en månad sedan. Bjuder på en bild på pärlan!

32784573.jpg

Hon är i somras vid 2-3 tillfällen sutten på med sadel och tränsvan. Jag har även tidigare longerat henne vid ca 5 tillfällen under året.

Då hästen står i ett stall mitt i skogen utan varken paddock eller ridhus så har vi jobbat med henne i korta omgångar sedan förra årskiftet (hon har varit på träningsläger hos mig m övernattning). Hennes ägare har gjort ett bra jobb med sadel- och tränsvänjning och då gjort detta genom att traska rakt fram i skogen.:D

För en månad sedan kom hon då till mitt stall, vilket hon har varit i vid 3 olika tillfällen/omgångar sedan tidigare, dvs. inte helt ny miljö.

Vi inledde därefter med ett bekant moment, longering, först utan, sedan med sadel (2-3 ggr). Därefter lite tömkörning (2-3 ggr) och efter drygt 2 veckor kunde vi första gången sitta upp.

Alla pass föregås av longering, intensitet och längd beror på damens dagsform och energi....;)

Pass 1 = "hängning" & uppsittning från pall, skritt i lina. (Paddock hemma)
Pass 2 = skritt och trav i longerlina (dagen därpå). (Paddock hemma)
Vilade några dagar.
Pass 3 = transport till ridhus (pga väder) & ridning där, skritt och trav, lite svårt med bjudning.
Vila 2 dgr.
Pass 4 = tömkörning paddock, lite mer krav på bjudning och följandet av tömmen.
Pass 5 = transport till ridhus & ridning där, skritt och trav med mkt fin bjudning! Red bara max 10 min - skötte sig så bra!
Pass 6 = debut i skogen. Red i sällskap i skritt, trav och galopp, ca 20 min.

Hitintills har det gått fantastiskt bra. Hästen är coolugn och m trygg, dock inte "hjärndöd" utan har lagom med energi. Stor skillnad på att rida i skogen där hon genast blev "piggare" och därmed själv bjöd in till lite galopp.

Min fundering nu är; hur tar vi oss vidare? Tanken är att vi skall rida minst 2-3 pass till, något i skogen och något i ridhuset. Vi kompletterar med något pass tömkörning/longering och skall också påbörja löshoppningen.

Vår grundtanke var att hästen inom 1 vecka drygt skall bege sig hemåt igen. Det innebär att det inte blir något mer arbete utöver 2-3 löshoppningspass innan jul. Hästen har alltså då vila från mitten av nov fram till feb/mars (beroende på vädret) från allt utöver löshoppningen.

I tidigast mars kan hon då återkomma till mig och återuppta arbetet med förberedelser inför treårstestet i början av maj. Då blir det ridning max 2-3 ggr/vecka.

Grundfrågan är alltså denna: Räcker detta?
Fick idag ett rekommendation, då det går så bra och vädret än är bra, att fortsätta rida iaf november ut...

Så vad säger ni bukefalister? :D

Någon som vill ha en liten svart HINGST han är väääääldigt billig idag :cool:

På något sätt hade han fått nys på vad som skulle ske idag och se det tänkte han inte gå med på. Eftersom han var dum sist och reste sig när han skulle ha lugnande så hade jag tom varit förutseende och tömt ur en box i ett gammalt stall som finns på gården som numera används som förråd då det är för lågt i taket att ha stora hästar i, tänkte det skulle lära den unga mannen att det funkar inte att stegra sig när man skall ha sprutor. Och vist gjorde det de, samma krig som sist påbörjades när han skulle ha första sprutan två gånger försökte han resa sig och fick en kyss av taket sen insåg han att det inte gick och vet fick i honom en spruta plegg (fattar inte varför han blivit så jäkla bråkig med sprutor var jättelätt när han var yngre), lät honom stå ifred medans vi kikade på den andra som skulle kollas så att plegget fick verka. Tror ni jävelskapet svarade på plegg (fick domo sist men det går inte att kombinera med det som används för att lägga honom) nix nästinpå lika pigg som utan.
Sätta dit kanylen och sy fast den i halsen i det tillståndet kändes ju inte som en lyckad ide så efter lite överläggning kom de fram till att han får ha lite av sövmedlet så att han blir groggy först, ja eller hur alltså dags för ny spruta nu hade skrället stått och funderat ut ny teknik när inte den gamla att stegra sig funkade så kanske varianten brottning funkar bättre.
Jag o vet provade först inte en chans, så även vetass som även är hovslagare och variant stark karl fick hjälpa till vi tyckte vi hade honom i ett hellåst grepp och vet försöker sätta sprutan varpå grabben exploderar och välter omkull vetass och dessutom ger mig en rejäl snyting på smalbenet. Vetass ramlade ut i stallgången och det visade sig att han vrickat foten rejält kunde först inte stödja på den alls. Och utan fullt fungerande assistent så vågade av förklarliga skäl inte vet söva honom om något hade gått snett så det lilla kräket vann matchen om kulorna och de sitter snyggt och prydligt kvar på plats (några veckor till tills han som skadade foten är hel och frisk igen :devil: ). Frågan är bara hur fasiken man "tränar" bort dessa dumheter med sprutor han är ju supersnäll med all annan hantering det är bara sprutor han absolut inte skall ha nu tydligen. Vet grinade lite och skojade om att han får lämna några kartonger med kanyler så får du sticka honom varenda dag, mmmm det hade nog gjort att han uppskattade det mer :angel:.
Skitsvår sak att komma tillrätta med inte ens vet hade riktigt några ideer om vad man skulle göra iom att det inte är att han är ouppfostrad i annan hantering.

*knapplån*

shit va långt alla har kommit med sina 09:or :o jag får nog lägga på ett kol med mina tror jag!!! :cool:

mina ska iväg på inridning, men först måste jag kolla tänderna på dem. Vargtänder ska dras (om det finns några), båda två har tappat varsin mjölktand..

mina båda är inte så stora, runt 160 cm kanske.. verkar som om de växer lite till dock.

va jobbigt gylle har inga tips om vad du kan göra för att "träna" bort såna dumheter! jag är glad över att ingen av mina hästar (ta i trä) är spruträdda..

Jag har tyvärr viss erfarenhet av det där med spruträdda hästar då jag har en stark känsla av att det är något CB II nedärver då alla mina sådana inte precis är lyckliga för att få sprutor men den här går ju utöver gränsen för hur någon annan har betett sig, de andra försöker mer komma undan men så fort man lyckas låsa dem så har de ju fallit till föga och de har mer varit fjantiga fram tills de blivit stuckna.
Denna reagerar extremt precis när man sticker honom precis som att det gör fruktansvärt ont, när man då betänker att han tar emot precis hur mkt stryk som helst från Wincent utan att fega ur så rimmar det väldigt knepigt att reagera så in i vassen på ett nålstick när hela kroppen är full av ruvor och skavanker efter bett och sparkar just för att han inte ger sig utan Wincent behöver vara väldigt handgriplig för att få honom att vika sig. Får ge Wincent en nål att sticka honom med så kan han fostra honom.

Novan vart ju stucken mycket som liten och det gillades inte!! vi fick bremsa henne och hålla (vi va 4 stycken) för att kunna ge medicin, men då va hon ju bara en liten fölis. Men nu är det inga problem att ge henne vaccin eller lugnande iaf, jag håller för ögat och vet sticker och Novan rycker till lite men sen är det bra.

Lycka till!!

Gylle: Usch det låter inte kul det där. Hoppas det inte sätter sig i huvudet på honom...Annars får du helt enkelt skaffa dig ett gevär med narkospilar...som de har på zoo! Jag hade en ponny när jag var fjortis som var sent skuren (Var hingst tills han var 4). Han var världens kelegubbe mot alla utom mot veterinärer....så snart han luskade ut att det var spruta på G så förvandlades han till stridshingst (okej det hände ibland annars också om någon annan pålle kaxade sig. Minst i hagen men bestämde alltid..):angel: Så här efteråt är det i och för sig många roliga bilder som aldrig försvinner från näthinnan... veterinärer som floppat över höga staket eller rullat sig under ...i leriga hagar...men det var så lagom roligt då...

Här har också varit dramatik på kvällskvisten. Kitan låg fastrullad i sin box när vi kom ner för att kvällsfodra!:eek: Min man och jag kämpade som djur med remmar och till slut lyckades vi hasa ut henne från väggen så pass att hon tog sig upp för egen maskin... Fasen vad rädd man blir. Hon är inte precis lätt den där lilla hoppetossan...väger bly. Det är andra gången hon rullar fast, som tur är har vi än så länge hittat henne i tid.. Någon som har något bra tips på hur man kan förhindra att de rullar fast...tyar inte fler chockupplevelser nu... ska snart ner och kolla upp så magen är som den ska (på Kitan alltså)....:crazy:

Har inte kommit någonstans. Min står på boxvila så.. jag lär ligga sist ;)

*väntar på få en häst nerstuvad i brevlådan av en brevbäraren och redo med häcksaxen för kulorna* :D

Usch inte kul när dom gör så:crazy: Tyvärr inga tips heller.

Men idag red jag på Q för 5 gången:laugh:
Det är ju så himla kul! Idag provade vi även trav, vilket gick jätte bra. Nu märker man hur mycket man får ut av tömkörningen. Han kan ju kommadonen och lyssnar på dom.. Ibland:p
Sen har vi även vart och löshoppat två gånger:) Sköter sig jätte bra.
Slänger med två bilder också:) Dock tagna från film från mobil därav dålig kvalite.

Så nöjd med min skrutt!:love:

Tack:D

Dom växer ju så när dom får "vuxen" saker på sig. Helt plötsligt så är det en häst där under och inte en fölunge;)

*KL*

Oj vad alla har kommit långt med sina småttingar!! :eek:
Inte bara insittning, utan även ridning i alla 3 gångarter.

Så långt har inte jag kommit, har planerat in att "upp och hänga" lite nu inom snar framtid. Dvs så snart jag har någon som kan assistera mig.

Tycker att han ser ut till att vara inne i en tillväxtfast igen och är ca 5 cm högre i bakkärran för tillfället. Av den anledningen hade jag egentligen inte tänkt rida honom nu. Men det kanske inte spelar så stor roll? eller?
Hur är det med era hästar, ni som rider in nu, ser de jämna ut i kroppen eller växer de också?

Hur har ni tänkt er upplägget?
Rida in alla 3 gångarter nu, sen vila till jan el. feb?
Hur länge/mycket har ni tänkt rida nu dvs hur ser ert upplägg ut?

Q är väldigt jämn, och har vuxit otroligt jämnt hela tiden. Han har väl som max varit överbygd nån enstaka centimeter.
Tanken är att han ska gå att rida i alla tre gångarter, kunna stanna, starta och svänga tills ja, kanske början av december?
Sen får han vila från ridningen tills slutet av januari? Sen börja plocka upp ridningen igen.
Men under vintern så ska jag fortsätta löshoppa några gånger, samt tömköra honom två-tre gånger i veckan.

Jag har haft en stickkänslig häst, jag gav honom Sedalin pasta under tungan innan vet. kom och skulle sticka honom, då fungerade det med honom eftersom han blev lite avtrubbad.

Jag har haft en stickkänslig häst, jag gav honom Sedalin pasta under tungan innan vet. kom och skulle sticka honom, då fungerade det med honom eftersom han blev lite avtrubbad.

Sedalin är tyvärr plegg vilket han visade att han inte svarar på alls tyvärr inte ens om han som då fick det direkt i blodet.
Domosedan svarar han bra på tyvärr går det inte kombinera med det medel som ges för narkosen utan att det är risk för att de dör av narkosen så inget man vill riskera.
Känns rätt hopplöst just nu hur man skall få det att funka med kastreringen utan allt för stora risker för de inblandade, där är ju rätt mkt styrka i de "små" monsterna när de sätter sig på tvären på detta viset. Har mer och mer börjat fundera på om man skall ta honom stående istället då borde man kunna preppa honom med Domosedan som numera finns även för oral giva så att han är trubbad sen får vet fylla på med mer när han redan är avtrubbad, frågan är dock om det inte blir svårt med doseringen när man blandar in oralt också kan ju gissa att de vill ligga så nära gränsen som möjligt för att kunna genomföra kastreringen riskfritt för dem själva, han har ju visat att han kan protestera kraftigt och jag kan tänka mig att han inte uppskattar att de snittar och snor kulorna mer än att få en spruta så man vill nog ha honom ordentligt stenad för det. Det dumma är bara att denna vet (som egentligen är en mkt erkänd kirurg som sadlat om) inte gör stående kastreringar av vissa anledningar (dels att han inte gillar att inte kunna sy igen de inre hinnorna för att förebygga framfall bla men även andra saker) så då måste jag byta vet, vilket känns lite surt när man har någon som är så skicklig att göra det.

Kan det inte varit själva situationen som gjorde att plegget inte tog ?

Elller är det så att tar inte plegget en gång så tar det aldrig ??

Annars borde man kunna träna på att en håller pålle och håller för ögat medan du är på halsen där han ska stickas rakar och när han är van att inte se bakåt så sätter på emla salva en dag när han är van vid situationen sen sticker du honom själv intramuskelärt ?

För det kan man ju göra om jag inte minns fel iof tar det längre tid innan det hjälper men kanske kan vara en utväg ? Sen fyller veten på det som behövs och även då med Emla först där han ska stickas .

Och detta ska ju ske då innan vetten kommer då förståss så är ni samma mäniskor hela tiden som *tränat* innan ,men det viktigaste torde ju vara att han acceptera att man knakkar/pillar/smeker på halsen fast han inte ser bakåt och Emlan är riktigt bra de känner inte sticket vad jag har fått erfara med spruträdda hästar men det ska vara mycket av Emlan .

Mia

Jag hade inte klyddat hemma mera utan kört in honom till Stenestad eller Helsingborg! Dom fixar kastreringen under narkos utan problem på spruträdda hästar! Dom har så stor erfarenhet av det så för dom är det nog inget större problem. Samt att vissa hästar är lättare att spruta på bortaplan när inte "matte" är med och berättar hur svåra dom är ;)....Det är min erfarenhet, och jag har flera spruträdda ;)

Jag hade inte klyddat hemma mera utan kört in honom till Stenestad eller Helsingborg! Dom fixar kastreringen under narkos utan problem på spruträdda hästar! Dom har så stor erfarenhet av det så för dom är det nog inget större problem. Samt att vissa hästar är lättare att spruta på bortaplan när inte "matte" är med och berättar hur svåra dom är ;)....Det är min erfarenhet, och jag har flera spruträdda ;)

Stenestad är inte "Stenestad" längre inte alls samma folk däremot är det "herr" Stenestad som numera har mobil klinik som försökte sig på honom, för övrigt har matte inte alls talat om för dem att han var svår för matte viste inte om att han var svår förrän "herr" Stenestad höll på att få hovarna i huvudet ett par gånger vid sitt första besök här när den unga mannen inte ville samarbeta så att han numera var svår har jag inte behövt tala om för dem då de upptäckte det på samma gång som jag. Denna grabb har jag ensam tagit prover på utan medhjälpare som liten så ingen risk att jag hade några förutfattade meningar att dela med mig av blev själv ganska paff av förvandlingen.
Till Hbg kör jag ingen häst om jag inte måste för att det är akut.
Med tanke på att G är den kirurg jag har allra störst förtroende för så tvekade jag inte en sekund när han kunde fixa det därav att det skulle fixas hemma under narkos problemet är samma oavsett var det görs det enda som kan ges preop före narkos för att sätta kanyler odyl är plegg och han svarar uppenbarligen inte på plegg det var liksom där vi körde fast pleggsprutan lyckades vi få i honom men den hade noll effekt.
Jag är heller inte lika övertygad som dig att han skulle vara lättare att spruta på bortaplan detta är ingen grabb som blir bortkommen och försiktig i något läge, osäkerhet är ingen beståndsdel som finns i honom han är stenhård och totalt orädd i alla situationer tyvärr får man väl säga i ett sådant här läge. Lägg där till att han är rejält mkt hingst så inte helt övertygad om hur kul han är bland andra hästar på en klinik.

Funderingen på stående var just för möjligheten att använda domo som han svarar bra på, egentligen vill jag inte göra öppen kastrering men vad som helst är bättre än ingen kastrering alls och helst skulle den varit gjord igår så att jag kan komma igång och rida in dem, ville ha honom kastrerad innan jag stallade upp dem med stona men har gett upp så troligen går de in på stall nästa vecka måste bara få byggt om en av fölboxarna tillbaka till två boxar igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar