09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Fast 3-årstestet ligger lååångt fram i tiden så det finns ju möjlighet!

Men vad skönt att du får hem henne! Visst har hon magrat av men det går ju att ändra på och hon ser ju glad ut.

Glömde bort i rena glädjen över att Yttik fått hem sin häst...

Jag har ridit min lilla 09:a idag. Satt upp från marken i sadel och med träns, maken höll löst i ledlinan som satt i grimman.
Allt gick bra så vi tog 500 m i skritt med mängder av start/stopp och även en liten volt där vi vände. Många små äpplebitar gick åt men hon skötte sig exemplariskt och ökade skrittempo när jag smackade :bow:

Får nog följa ditt råd och starta en tråd.. Finns mycket kunskap här. :)

Manhattan_2006: Tack detsamma! Din kille ser så vuxen ut. Fin!

Yttik: Vad skönt att du fått hämta hem henne nu. Hoppas att det går på rätt håll så ni får en fin framtid ihop! :)

Grimman: Vad roligt. Kul att det gick bra. Börjar bli bra sugen på att kravla mig upp på min nu.. Måste bara köpa en stege först. :angel:

KL
Kan bjuda på en liten film från i eftermiddags. Longerade fröken lite, hon var faktiskt lite tam idag och inte lika taggad som vanligt. Går någon höstförkylning i stallet, så vet inte om hon också håller på att få sig en släng av den.
Vi har inte övat på det här med longering så mycket, så ta det för vad det är. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ZntWTQImiNw

Jätteduktig ju!
Jag har knappt longerat alls, tömkört rak fram ute och gått en del samt löshoppat och gjort några rundor på volten men det fungerar bra ändå, som tur är.

Alla mina tidigare inridningsoffer har varit stege för att komma upp på men det har fungerat utmärkt att sitta upp från pall redan från början.
Har börjat med att stå på en pall när jag borstar dem för att de ska vara vana vid att jag klättrar upp å ner vid sidan om dem, dessutom välter ju pallen emellanåt och då är de vana även vid det :p

Är själv bara 163 cm så det var till att kravla rejält på de två första som var kring 170 cm vid inridningen men det gick som sagt jättebra med dem också.

Hon är ju superduktig ju! Hur mycket har du longerat henne?

KL
Nu när Nova inte har något fel på benen så ska vi börja åka och löshoppa lite :) ska bli så kul. Vill göra det innan alla snö och halka kommer....

Detta var nog femte gången. Andra gången med inspänning. Hon är väldigt lättlärd. Jag är dock lite rädd för longering så det blir nog inte så mycket mer av det framöver.

Löshoppa är ju så kul! Hoppas Novan också tycker det. :)

Har börjat med att stå på en pall när jag borstar dem för att de ska vara vana vid att jag klättrar upp å ner vid sidan om dem, dessutom välter ju pallen emellanåt och då är de vana även vid det :p

Detta har jag gjort med min 09:a också och dessutom hängt och klängt på alla möjliga håll och kanter så sist gång vågade jag mig på att sitta upp helt och hållet vilket inte väckte några reaktioner över huvud taget. :)

Tänk att våra små föl har blivit så stora att man kan börja sitta in dem! :eek: När hände det liksom?

Ja det är långt bort.. vi tar dag för dag. Hon haltar inte i skritt. Vi går promenad 2 x 5 min varje dag..
Pysslar med henne och fått börja om. Hon har blivit huvudskygg igen sen kliniken. Osäker och sliter sig i stallgången. Innan hon åkte in kunde hon stå still med grimskaftet löst på golvet. Nu är hon otrygg igen :( Så tråkigt men är bara ta det lugnt.. dag för dag vinna tillit igen.

Usch vad tråkigt! :(

Håller tummarna att allt vänder åt rätt håll.

Tänk att våra små föl har blivit så stora att man kan börja sitta in dem! :eek: När hände det liksom?
Precis!!

*kl*
varit uppe o gosat med Zenith idag.. vi tränade på att gå långsamt, en liten bit bakom, med hel långt grimskaft eftersom matte går sååå långsamt med kryckor.. Men det gick toppen bra. Han är så lyhörd och trevlig att man blir glad varjegång man jobbar med honom.

Aww vilken sötnos :) Älskar när de har sån där lugn blick och utforskar..

Idag tog jag eller ja försökte fota min "skinny bitch".. tycker hon redan ser lite bättre ut:
325923_10150350850359775_562029774_8503164_1093170229_o_171822393.jpg

(dålig kvalite för blixt förstörde skärpa så fick fota utan blixt)

Tack!
Den bilden beskriver honom väldigt bra :) lugn och nyfiken!

Tycker din "skinny bitch" är riktigt söt! svårt att se på kort men ser inte lika tunn ut på detta kortet som på de du la ut iförrgår :)

knapplån..

Har era 09or börjat byta tänder ännu?
Min har tappat en framtand och hon ser jätterolig ut :-)

Min tjej är riden i alla gångarter och allt har gått jättebra! Stencool hela proceduren, inte ett försök till bus.
Nu ska hon vila och i vinter blir det lite löshoppning bara.

Tänkte faktiskt på det innan idag. Ska ut och göra en syninspektion av älgens mun. :D

Damen ifråga går bara och växer i hagen. Fortfarande ute dygnet runt men har fått både foder och hösilage samt har regntäcke på så hon är jättefin i hull. Eftersom hennes "pilot" flyttat till Holland så händer det inget med henne just nu. Antagligen åker hon ner till Holland till våren så får dottern ta tag i inridningen där. Har en gång för alltid lovat mig själv att INTE rida in fler unghästar, det gjorde ont sist :cry:

Wincent har bytt båda framtänderna men Knatte har än så länge båda sina mjölkbissar kvar men tyckte det såg lite skumt ut ovanför den ena häromdagen så möjligt det är på gång dock är han född några månader senare än W och hans pappa bytte inte sina förrän strax före sin 3 års dag om han ärvt den biten från sin far så lär de sitta några månader till.

Mätte för övrigt båda två i förrgår köpte en ny måttstock (ett tips Horze har fina måttstockar med vattenpass inbyggt för bara 199:-), nu skiljer det inte jättemkt i storlek på dem längre då Knatte nu har klättrat upp till 168cm Wincent ligger helt stadigt kvar på sina 172 cm vilket han gjort nu länge så där händer precis som jag gissat innan ingenting höjdmässigt på honom.

På onsdag blir Knatte av med kulorna får hoppas det är tillräckligt sent i ålder för att inte ge någon tillväxt pga det för han är helt lagom nu på höjden.

Senast ändrad:

Åhå och aha, kan man stanna tillväxten sådär :angel:
Skulle önska det på min 1-årige hingst som nu vid 15 mån är 163 cm o fortfarande ranglig...

Den rödhåriga damen (2-åringen) är ett under av lugn. Gick ner med henne ensam till ridhuset i dag, gjorde lite start o stopp på vägen för att kolla det. Longerade 3-4 varv med sadel åt båda hållen och satt sen upp.
Hon stod helt still utan att röra en fena!
Satte igång och så red vi till att börja med lite krokigt men till slut nästan helt rakt 4 varv runt ridhuset med varvbyte på mitten och sen uppridning på medellinjen (ja hon grejade det). Satt av o gav henne lite mer äpplebitar.

Mkt nöjda knatade vi hemåt efter den 2:a ridturen tillsammans!

Vad härligt det låter! Hon verkar cool din tjej :)
Hoppas min pojk fortsätter lika lugnt han med! Har varit stencool med allt hittills och är sutten på utan problem, dock fick han en ofrivillig vila nu eftersom jag hamnat på kryckor... Gissa om jag längtar efter att få rida på min lilla prins!

Jag tycker det är en av de häftigaste känslorna som finns. Att sitta och rida första gången på det där lilla pyret som man har sett sen hjärtat började slå.
Nu står hon här full av tillit och lyssnar på mig och gör det jag ber om.

Fast hon måste få på skor fram nu. Har lyckats flisa bort lite för mkt på utsidan av en hov (så är det med berg genom hela hagen) så hon är lite öm i den hoven.
Vill ju inte hon ska tycka det är obehagligt när man rider pga ont i fötterna...

Åhå och aha, kan man stanna tillväxten sådär :angel:
Skulle önska det på min 1-årige hingst som nu vid 15 mån är 163 cm o fortfarande ranglig...

Det är bara att hälla stopp och väx på dem när de är lagom stora (går tyvärr åt måååånga flaskor de är ju inte så stora :D ) eller så tar man ut en utskrift av hela stamtavlan med mankhöjder inskrivna och går ut och visar och talar om att nu får det räcka du är störst nu så det räcker (tur jag hade skrivit fel på Cantus vilket jag inte upptäckte förrän efter jag visat den för Wincent för Cantus var vist 175 och inte 172 som jag skrivet, men det tänker jag inte tala om för Wincent :angel: ). Wincent var 163 på sin ett års dag och 167 15 mån gammal, så där var jag allt lite nervös.

167 är nog ungefär vad min 15 månaders är över rumpan och det är bara lååånga ben ännu...
Jag ska genast skriva ut hans stamtavla och trycka upp den under nosen på honom. Tur systern har tittat ordentligt i papprena så hon faktiskt verkar hålla sig under 170 cm.

Just det ja, hon hade inte tappat några bissingar alls än. Fast å andra sidan är hon ju sent född (2 juli) så hon har ju ett par månader på sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 593
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar