09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Tur man har tränat sin häst hela tiden att ledas i enbart grimma :angel: ((Liiiite elakt jag vet..... men har fått så många skopor av dej så nu får du en liten tillbaka *ler vänligt *))
Mina har rymt någon gång (vi har vargar som stryker runt och en rymmarexpert i form av shettis som fram tills vi köpte mega-aggregat gärna sprang genom trådarna) Lamour kommer om jag visslar på henne o är alltid snäll att leda även om alla andra lever rövare runt omkring. ( sen är hon ju STO oxå så självklart är de lite behagligare än hingstar!)

Men TUR att allt gick så bra! Fy vad hemskt om han druttat i diket!

KL

Nu har vi lasttränat en hel del och igår knallade hon in i transporten helt ensam utan matte! toppen! Det är SÅ jag vill ha det så man ensam kan lasta och stänga bakom henne utan att behöva springa runt hela släpet.
I helgen ska en vän komma o ge lite handräckning så vi kan stänga ordentligt och åka lite, jag vågade inte stänga när jag var ensam... Inbillar mig att hon känner sig tryggare om jag står framme vid henne när det blir tajt om plats.

Ush vad jobbigt med rymlingar! Det första jag tänker på om telefonen ringer en märklig tid på dygnet är att pållarna rymt...Man blir ju livrädd!

kl

Idag har jag och sonen tömkört våra ponnyer (den ena är 09). Jag är nog värdelös på tömkörning för det går bara inte utan ledare på en helt grön unghäst, de bara snurrar runt. Men min lille gosse hjälpte mig att leda dem så det gick så bra så. Har precis bytat till mig en shettis sele då ponnyselen var i största laget för de små damerna.

Tur man har tränat sin häst hela tiden att ledas i enbart grimma :angel: ((Liiiite elakt jag vet..... men har fått så många skopor av dej så nu får du en liten tillbaka *ler vänligt *))

:confused::confused::confused:

Vad menar du ? Naturligtvis är mina också ledda i grimma när de är ledda dock leds de ju inte jätteofta när de går på lösdrift blir liksom inte ledda dagligen till hagen vilket säger sig själv.
Går ju inte precis att jämföra hur de är att leda dagtid i dagsljus (tog dessa två hingstar i vanligt grimskaft utan problem samtidigt en i var hand förbi stona som åringar när de tillfälligt behövde gå i annan hage förra vintern utan problem så det är knappast att de inte är ledtränade), dock skiljer det sig ju ganska mkt att ta en unghingst på 170 i beckmörker och gå ifrån allt som är van miljö iväg från kompisen åt ett håll som han inte alls anser vara hem där han aldrig har varit dessutom förbi stora hjortflockar som alltid huserar där bak nattetid. Tror faktiskt inte att så många 2 åringar hade gillat den situationen och snällt följt med när kompisen kallar tillbaka dem oavsett hur ledvana dagligen i dagsljus de var.
Kommentaren ang vanligt grimskaft är ju liksom att man har inte som människa särskilt mkt styrka att sätta emot i ett sådant när en 170 häst reser sig eller försöker kasta sig runt för att den inte tycker ideen att ge sig av åt fel håll rätt ut i beckmörkret är en bra. Risken är liksom överhängande att man tappar dem. En kedja i det läget så hade det inte varit några problem att tvinga med sig även en ovillig häst då man får lite annan styrka att sätta emot.

inga fler lösa hästar tack! Otäckt de dära! :S

Själv går det bra! Leia har haft ryttarepå ryggen två gånger nu. Igår började min kompis styra lite. Leia kan redan stanna och svänga lite grann (lite tömkörd) Så det gick väldigt bra! Hon är som en "vanlig" häst nu, man kan slänga på sadeln, rycka ner stigbyglarna, hoppa upp o ner, med mera utan att hon ens bryr sig. Två gånger till i paddocken och om allt går väl så blir det nog att skritta ut med kompisar sen!

Vi håller på att träna på att ha träns, det är ett väldigt tuggande och vridande :) Sadeln bryr hon sig inte ett dugg om men däremot om jag hoppar lite brevid henne så håller hon på att "dö" av förskräckelse och blänger på mig som om jag va helt galen :eek: Så det är något vi verkligen behöver öva på likaså att stå på pallen brevid henne :grin:

Du missade
och
*ler vänligt *
suck.

Jag var ironisk och tänkte att vem som helst skulle fatta det. men tydligen inte.

Och jo. Min tvååring kan man leda när som helst och hur som helst. Varför? Ifall det händer något. Alltså tränar vi på det så allt funkar hyfsat om det blir nå tok. Och ytterligare ett "varför"? För ingen skulle kunna komma med sax o tråd till mig, alltså måste hästen lita på mig till 100 o följa mig oavsett.

Senast ändrad av en moderator:

bildbevis! Notera att hon vilar bakhoven... :P

307417_10150326895685748_747485747_8193172_1215767713_n.jpg

hehehe ;) Matte har gått o blitt skogstokig :p

Ja precis så tycker hon nog ;) Hon är raka motsatsen till sin mamma. Så det blir till att tänka om helt när jag ska hantera Nova. Hon är sååå extremt känslig och Brixie kan man ju släppa en bomb bredvid och inget händer.....

En liten fråga bara:

Vilket slags bett använder ni till era unghästar när ni ska vänja dom vid bett/träns?

bildbevis! Notera att hon vilar bakhoven... :P

307417_10150326895685748_747485747_8193172_1215767713_n.jpg

Haha modigt att sitta upp på en grön häst med den jackan, den skulle kunna skrämma den mest rutinerade i sken :D

Du vet väl att varselkläder äter hästar, hade en häst för en del år sedan som var helt maniskt rädd för de neon gul/gröna varselkläderna han bara tvärvände om han fick syn på en människa i sådana, trodde väl det var någon form av utomjordingar.

Jag använder ett vanligt tredelat. Fungerar finfint. :)

Mariaauto: Vad härligt avslappnad hon ser ut!

*KL*

Själv har jag inte varit uppe på min än, men har tömkört några gånger nu och påbörjat löshoppningen lite. Känner mig ganska lugn, ingen stress här än. :)

Släppte lilla pälsbollen i ridhuset idag och det uppskattades. Hon sprang självmant runt och lekte -- så jag passade på att ta några bilder.

DSC_8402.jpg

DSC_8551.jpg

Levande murbräcka. :devil:

DSC_8450.jpg

DSC_8620.jpg

Kan man på något vis binda fast benen i marken när det är dags för inridning? :angel:

DSC_8701.jpg

:)

Hahaha, härliga fina Ada :D
Du måste säga till när det är dags för dig att sitta upp, jag vill komma och titta, ser ut att kunna bli spännande! :devil: ;)

:love: Vilka härliga bilder! Hon ser fin och mysig ut .....och med fin lång svans!! Kitan har bara en lite visp som hon hela tiden smyckar med grenar, hö och kardborrar...fattar inte var hon lyckas hitta allt. Tycker hon borde vara lite mer rädd om de där stråna men det bor väl en lite punkdrottning i henne:D:devil: Jag som alltid önskat en pålle med tjock och fin svans...:angel:

haha !! jo, visst kan det vara det :P Hon reagerade faktiskt lite en gång, för nåt års sen. När nån jacka prasslade mkt. Men hon är en väldigt trygg häst som är mkt miljötränad. När hon blir rädd för nåt ska hon direkt fram o kolla.

Minns en gång i våras när kanadagäss landade på bortre delen av hagen, hon galopperade i friskt tempo hela vägen ner o pep som hon alltid gör. När kanadagässen blev rädda tvärvända hon, sprang så fort benen höll, flåsade högt o skrek ut sin rädla i nåt väldigt konstigt ljud :P Det är den enda gången jag vet som hon faktiskt har flytt från nåt läskigt istället för att konfrontera det.

Idag stod löshoppning på schemat. Måste säga att hon är i en sån underbar utvecklingsfas! Hon var lite harig i somras när de kom till löshoppningen. Idag hade hon med sig sin orutinerade och jämnåriga arabkompis. O vilka hopp hon bjöd på! Nu känner jag igen det som glimtade lite förra sommaren! Inte vart de så högt, max 70, men hon gjorde det så himla bra! Dessutom hade hon benskydd på runt om, annars brukar de spraka lite läskigt när man tar loss dem. Men idag, trots att hon hade benskydd bak för första gången, stod hon helt stilla. Jag blir så himla stolt, även om jag vet att en dag kommer det ett bakslag. Om det är dunsen av mig när jag nuddar backen i kombination med ett "iiiiiiiii" återstår o se ;O

när jag vande leia vid bett hade jag ett rakt tränsbett med lösa ringar. Men nu har hon ett snällt 3 delat. Dock rätt smalt då hon har liten mun.

Så duktig hon är! Håller med gylle dock, modigt att hoppa upp i den där jackan :p

Påminner mig om när jag hade en lite småbesvärlig (känslig, lättskrämd, lite bakskygg) häst till salu och en spekulant kommer i värsta ridvinteroverallen och ska hoppa upp! Jag bad henne snällt ta av den och hästen var så lugn och fin så.

Vi har också ett rakt tränsbett. Jag bryr mig inte om att dutta med något som ev. kan skrämma utan försöker låta allt vara som om det vore vanligt för ungdamen....men det är ju lång väg kvar innan allt är på plats. ;)

Tack! :) Vad intressant att du tycker att hon har lång svans. Jag tycker att den fortfarande är jättekort om man jämför med de andra 2,5-åringarna i stallet. :p
Vad tror du att Kitan skulle säga om extensions? Går ju att få i olika färger om hon nu vill ta punk-looken till en ny nivå. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen