09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ahh! Kanske borde prova det, backa in henne i transporten o stänga framför pussnäsan på henne istället för bakom de hårda bakhovarna :D

(ironisk of course! Det syns inte i text så lika bra att förtydliga)

Och by the way. Shettisen som jag har som sällskap fick åka baklänges i min vanliga transport för han hoppade bara över frambommen hela tiden. Han var så liten så honom vände vi på och lyckades fästa grimskaftet i bomfästena så fick han stå så den lilla rackarn...

Ja min tjej ska ridas ut så fort vi har hittat tillräckligt bra gas, broms och styrförmåga :) Jag har inte ens en ridbana (än! den ska byggas innan snön kommer hoppas jag....) så jag håller till på stallbacken men där går det inte att göra annat än skritta runt runt runt. Så vi ska UT i skogen :D

Vilken härlig häst! O galoppen såg underbar ut :)

Han är fin lilla Q. Har verkligen jättefin galopp, fina framben :d Han påminner mycket om sin mamma i det tycker jag :love:

Perfekt att kunna ta hem veterinären ju! Skönt att Knattes rtg-bilder var så fina! Min 09:a har också en hasgalla som inte ser så rolig ut, planerar in att åka och röntga snart. Du har ingen bild på hur Knattes gallor ser ut? Mest för att jag är nyfiken.

KL

Så kul att läsa om allas uppdateringar här, jag läser alltid men skriver sällan :) Min lilla Felix (Escabel e. Nobel 994 - Escudo I) är så fantastiskt positiv, ingenting verkar bekymra honom.

Mor och son i somras:
FelixochViran.jpg

Första gången på ridbanan, tredje gången med sadel:
Felix.jpg

Han är såå Fin! :)

En liten uppdatering från oss.
Har ju ett sto, min egen uppfödning född 11 Maj 2009, e: Tornesch - Artist - Levantos ll. Hade planer tidigare i sommras på att sälja henne för att jag hade lite för många hästar. Men min kära lilla häst har gått och fått en Fraktur. :( Vi har varit på klinik 2 ggr och röntgat vid varje tllfälle, och nu ska vi tillbaka om ytterligare 3 veckor. Hon har 3 sprickor i kotan, dom rör sig uppåt i benet. Enligt vet en ganska så ovanlig fraktur på en snart 2,5 åring som bara gått i hagen och myst hela våren/sommaren. Hon har sammanlagt varit halt i över 4 veckor nu. Vi hoppas verkligen frakturen läker och försviner helt, men med otur så kan det gå ner i leden och skapa blödning och då vet vi inte hur det blir.

Är så tråkigt när man under så många år längtat och väntat på sin fina häst.. och nu äntligen när man ska börja pyssla lite med dom, och målet var ju 3-årstest våren 2012 så ska detta ske. :( För övrigt har min andra häst som är lite äldre gått omkull och fått en rejäll mankfraktur, så jag har ett riktigt Sjukstall hemma nu!

Desutom är min tjej så himla liten... blir verkligen avundsjuk när jag läser och ser ut stora och fina alla era hästar är. Min är bara 153 cm i mkh. :( Hon kommer bli för tok för liten för mig. Pust.
Här kommer lite bilder på sköna bönan iaf!
216643_10150265254883163_648288162_7936711_5249639_n.jpg

216643_10150265254893163_648288162_7936712_7089889_n.jpg

283860_10150249170338163_648288162_7766522_426386_n.jpg

Tråkigt att höra med frakturen:(
Hon har jättevackert huvud och tror säkert att hon iallafall kan bli 158 cm om du har tur;)

Här kommer lite nytagna bilder på Tarrazu e. Balttmore - Nostradamus. 2 år och 2 månader är hon på bilderna men känns rätt färdig.

Kan aldrig stå still när man fotar...
32756054.jpg

Sötaste ansiktet!
32756052.jpg

Mycket vitt blir det...
32756049.jpg

Fy vad hemskt :( Står hon på box nu då eller hur gör man??
Jättesöt dam iaf! Och ser rätt så överbyggd ut ;) så nog växer hon! Jag tycker inte man ska stirra sig blind på hur stora de är som unga även om det KAN säga en hel del.... Mammahäst till min var 163 som fyraåring och slutade på 168.
En annan bekant har en valack som oxå växte fem-sex centimeter från fyraårsålder och framåt!

Nej, vad tråkigt! Hoppas det löser sig så hon blir frisk!!! Så näpen och söt liten dam. Min är också liten och jag tycker hon ser ut som en fölis fortfarande...även om hon blivit ganska rund:angel:. Hon får bli som hon vill...vi älskar henne ändå och skulle inte byta bort henne för allt smör i Småland. Ganska lik din fast fux med spretig svans...hahaha!;)

:love::) Vad mörk hon blivit! Ser jättefin ut. Förstår att det är en mycket speciell känsla att sitta på lilla prinsessan första gången.:D

:) Ser jättefin ut och vuxen! Tänk vad roligt att ha kunnat följa alla dessa knoddar från det att de tittade ut och blev plåtade för första gången...lyckligt ovetande om all uppståndelse de väcker i etern här på bukes...:D

KL
Ni som kastrerat era småttingar redan med öppen kastrering, hur lång tid tog det egentligen för såret att läka ? Är evigheter sedan jag hade någon som blev kastrerad här och minnet sviker hur länge de egentligen hade såret kvar. Tänkte inte på att fråga vet om tiden, han tyckte det var klart bäst att han gick kvar på lösdriften efter kastreringen pga rörelsebehovet. Började nu fundera hade ju tänkt plocka in dem från lösdriften snart och plötsligt gör ju detta att om han kastreras om 3 veckor så blir det ju en rätt lång period till de behöver gå ute kommer ju hamna ända mot slutet av november troligen. Frågan är hur länge man behöver räkna med efteråt om det räcker med typ 14 dagar eller om man behöver räkna mer.

För 09an här hemma tog det lång tid, säkert tre veckor, nu när han åkte på inridning så har det gått
fem veckor sedan kastreringen och först nu ser han ut som en "vanlig" valack. Men han fick feber och
var allmänt en vecka efter kastreringen och medicinerades en del för det.

Första veckan så var det grymt svullet o rann hela tiden, andra veckan slutade det rinna men varje gång vi var ute o promenerade så rann det ur mer vätska. Så räkna med MINST 14 dagars rejäl motionering/lek i hagen. För min räckte det inte med hagvistelse, han måste ut o gå/longeras. (han var tre år när han kastrerades, på våren, så vi varvade promenader för hand med longering och ridning)
Efter tre veckor kunde jag sluta motionera honom. Sen minns jag inte hur lång tid det tog innan det läkte helt.
Ingen feber eller nå annat. Stående kastrering hemma :)

Tack, ja han börjar bli fin nu:)
Självklart tycker man sin egen häst är fin så det ska verkligen bli jätte spännande att visa honom på rådgivande om en månad:laugh:

anni0001- Tack:laugh: Ja den är nog härlig att rida i:d

Chambery- Tack:laugh:

KL

Var upp på min tjej igen här om kvällen och det gick lika bra som sist. Önskar bara att Herr Grävmaskin kunde ta o masa sig hit snart så vi kan få en gammal ekonomibyggnad riven och MIN RIDBANA anlagd (den ska ligga där byggnaden står...)
Det känns att en stallplan blir vääääldigt liten för en unghäst :D Skritta går jättebra, svänga o gå fram, bromsa är liiiite svårare ;) Tänkte att vi skulle hinna med lite trav och ev galopp innan tjälen och is-tiden kommer. Blir så nedrans kallt sen i december, jan, feb så då kommer hon få vila helt o ev löshoppas bara.

kl
Inatt var mitt svarta lilla skrälle på drift, grannen ringde om att Wincent hade bytt hage (de har tre olika öppna för tillfället) i full galopp samtidigt som han gnäggade för fullt, bara att kasta sig ut för så beteer han sig inte utan anledning, trodde Knatte hade tagit sig in i en angränsande hage som han gjort ett par gånger förut dock då dagtid, högg en grimma i stallet och gav mig ut med ficklampa i beckmörker för att hämta tillbaka skrället. När jag kommit en bit ner i hagen Wincent hade försvunnit ner i (nu var det tyst så var inte hundra på var han var dock gränsar just den hagen till hagen han tagit sig in i förr) får jag syn på Wincent men inte höll han till vid staketet mot andra hagen utan vid ytterstaketet ut mot vårt ensilagefält med det sjupa otäcka krondiket med stupande sidor som är flera meter djupt, helvete säg inte att han ramlat i bäcken (finns bara ett sätt att få upp dem ur de bäckarna och det är med brandkår och vinchar händer titt som tätt här ute) underbart i kolsvart mörker leta efter en kolsvart häst, spelar med ficklampan över fältet som ligger en nivå ner (slänt) från hagarna och kallar på ligisten, tänkte om han ligger i bäcken så kanske han börjar sprattla om han hör mig så att jag kan lokalisera honom. Plötsligt lyser två ögon i ficklampsskenet och en svart kanalj lösgör sig ur mörkret och kommer fram till mig, hej matte kommer du mitt i natten och låter sig tack och lov snällt träs på grimma.

Sen kom nästa problem för att komma tillbaka till gården från detta fält måste man antingen gå nästan hela fältets storlek för att komma över på nästa ensilagefält för att sedan ta sig in på gården från helt motsatt håll, en promenad på säkert ca 1 km alternativt gå längs med den branta bäcken upp till byn, ta sig förbi en hage med grannens unghingstar gå på 70 vägen ett antal hundra meter och ta sig till gården den vägen. Underbart läge med en unghingst som i stort sett inte är ledd på ett par år dessutom hade jag bara ett vanligt grimskaft och hur mkt har man att sätta emot en 170 häst med det.
Valde att försöka gå via ensilage fälten även om det var längre gick snällt med mig en bit dock så snart vi lämnade hagarna så att Wincent kunde följa med oss innanför staketet så började han skrika och galoppera omkring i hagen med följden att Knatte skulle tillbaka till honom.

Bara att inse att det här går inte, ringde efter assistans som kunde komma med sax och några bitar lina, fick helt enkelt klippa upp staketet så att vi kunde ta oss tillbaka och snabbt knyta ihop det igen innan vi fick ut även Wincent.
Stängde upp dem i översta fållan utanför lösdriften iom att jag inte hade en aning om var han tagit sig ut så där fick de gå i natt.

Kul sätt att tillbringa kvällen på!
Det är ju värsta mardrömmen, att man har en hysterisk häst i en hage som det brukar vara flera i.
Hade hand om grannens hästar några dagar nu medan de var i Tyskland. Vissa fick vara inne på natten o andra ute. Lite jobbigt blev det när jag en kväll inte hittade de 3 ettårshingstarna utan fick börja knata runt hagen. När jag kom bakom en kulle hörde jag travsteg o alla 3 kom till mig o undrade vad jag sysslade med i mörkret :grin: tur sånna där småttingar är hyfsat nyfikna.

Här har vi ett gäng med älg (1-5 st) som glatt tar sig genom allt man sätter upp. Kan påpeka att jag är glad att jakten ska decimera det där gänget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar