09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Vad roligt med en till! :) Min kille är också fantastiskt trevlig att ha att göra med, även om det ryms mycket bus i skallen ;)

Han har vuxit som bara den i Augusti, så vi har inte gjort så mycket. Skall börja lite smått nu igen när han piggnat till. Just nu velar jag mest över om jag skall visa själv på treårs eller försöka hitta någon som gjort det förut. Nog för att jag har ett tag på mig att bestämma mig, och inte har en aning om hur läget ser ut när det väl börjar bli dags, men kan inte riktigt släppa det.. Vad har ni andra för plan? :)

kl
min -09:a

Dun Workin Magic "Magic"

Quartervallack efter All Dun Working. För tillfället 143 i mkh fram 147,5 bak.

IMG_9863.jpg

IMG_0576.jpg

IMG_9911.jpg

193.jpg

Midsommar
642.jpg

132.jpg

Nyinköpt i april.
fd.jpg

KL

Idag har Nova fått sadel på sig och en liten promenad och det gillade hon skarpt :) Det va som om hon tyckte äntligen har du fattat att det är min tur ;)
Hon tog det med ro min lilla tjej, det va värre med hennes mamma som stog i stallet och skrek :grin:

Lite från oss då.
Vi har inte kommit så långt än men har börjat gå lite promenader och tränar på "halt" och att man smackar igång osv, lite smått sådär bara. Miljöträning framför allt och lära känna varandra. :)
Kul att läsa om er andra.

Rejäla bakdelar det är på quarters, jag förstår om de behöver annorlunda täcken än andra hästar faktiskt!

Har mätt min lillskrutta till 163 cm och hon är helt jämn bak och fram. Hon är e. Baltimore - Nostradamus.

Är just nu våldsamt förkyld av något som lilleman drog med sig hem från hingstbetet. Båda de äldre hästarna (11 och 28 år) fick det också men verkar ha träffat på det där förut för de var bara lite rinnsnoriga och hostade lätt i en vecka. Den här damen hostar rejält och har mkt snuva. Klart trist nu när man började tycka det var dax att börja lite lätt med hantering inför inridningen :(

Ja det är verkligen sant. De gånger jag provat täcken på honom (han går otäckad i höst/vinter) så drar han 135. Mitt sto som är 146cm hög drar storlek 145.
Liite skillnad mot mina araber som jag hade som låg på 150 i mkh och de hade bara 125-täcken.

Lamour har oxå haft sadel på sig men reagerade inte, hon har ju haft tömkörningsgjord sen innan så det var väl kanske inte så stor skillnad på dem.
Drog i stiglädren, hoppade vid sidan av henne och klappade på andra sidan "över ryggen" och inte en reaktion. Ska hänga på henne någon dag när jag får någon som hjälper mig att hålla henne :)

Det går jättebra att ha henne ensam i stallet/på stallbacken etc så länge JAG är med... om jag lämnar henne ensam i boxen utan hästkompis så blir hon halvt tokig. Så fort jag kommer in så lugnar hon ned sig och står droppstilla. När veterinären kom hade jag tre hästar ute i hagen som skrek men Lamour stod på stallgången utan att ens vifta på öronen. Skulle jag dock lämna henne helt ensam så blir hon väldigt stressad. Vi får ta det successivt, korta stunder. Jag kan ju inte åka med henne bak i transporten när vi ska iväg direkt...

Hur reagerar era?

Ella är lugn och fin när hon är själv i stallet när jag har henne i gången och grejjar med henne. Hon är också lugn i boxen när hon kommer in från hagen, jag tar alltid in henne först så att hon får stå där själv en kort stund innan jag tar in de andra. Ibland har jag tagit in henne och låtit henne vara själv i boxen medan jag mockar de andra två.

Vi har också ridit ut med de andra båda och hon har fått vara själv men det gillar hon inte lika mycket. Hon förstår inte varför hon inte får följa med. Hon gnäggar och rör sig en del men är inte hysterisk så vi håller på att träna detta succesivt med någon kvar hemma som kan ringa och be oss vända tidigare om det skulle behövas. Vi är ute max 30 min än så länge. Hon kommer nog att lära sig detta också så småningom men det är bara att ta det lugnt. Mitt mål är att hon ska bli en lugn och trygg individ och hittills känns det som om vi är på mycket god väg :)

Brinova är hur cool som helst hon står och äter eller ligger och sover. Hon är så himla trygg i sig själv. Det är lika ute i hagen, vår beteshage är liksom delad i två med en bäck emellan och man ser inte varann när man är i olika hagar för det är träd i vägen. Ofta när jag kommer till hagen då är mina hästar i olika hagar. Det kan hända att Nova till och med ligger och sover :love: i hagen alldeles för sig själv.

Takira och jag har arbetet lite i töm, sedan har vi provat sadel och nu sist med inte minst har jag varit uppe. Bara för att testa på det :)

Hängde lite, absolut ingen fara med det.

Älskar att jag ser jätte stor ut och osmidig :D Men Takira tog det så bra. Är så stolt över henne!

I vinter skall Takira bara få gå, ingen uppsittning eller liknande. Skall satsa mer på tömkörningen och promenader. Vi brukar gå promenader, det är väldigt sällan vi har tillgång till något sällskap. Men hon klarar det toppenfint. Än är det jobbigt att möta hästar ute, Takira är så nyfiken och blåser gärna upp sig. Vi har vart ute på promenad sedan hon var liten och det var dem första gångerna hon gärna skrek efter sina vänner. Har även tränat på att lämna någon och gå åt skilda håll när man är ute tillsammans - fungerar fint. Damen har väldigt gott självförtroende på både gott och ont (haha!)

Kommer inte ha möjlighet att sitta upp i vinter och därför valde jag att göra det medans det fortfarande är mjukt i baken. Takira har känts redo och hon tog det lugnt. Nu måste jag se till att komma upp och röntga så fort arbetstiderna tillåter, tränar med kapson tills vidare eftersom jag är osäker på tänderna som jag tänkte ta samtidigt som röntgen.

ja så länge jag är i närheten bryr hon sig inte att hon är ensam "häst", samma sak i hagen, kommer jag in i hagen så struntar hon i de andra hästarna o följer glatt med överallt utan ens grimskaft. (skulle troligtvis även kunna ta ut henne ur hagen och gå med henne lös vid min sida utan att hon springer iväg)
Men HELT ensam vill hon INTE vara. Så vi får öva på det :)

Har era tappat framtänderna än, eller är Wincent väldigt tidig som jag tror ? Har faktiskt dålig koll på när de egentligen brukar tappa dem den enda jag kommer ihåg säkert är Joy för han hade sina hängande på trekvart och de störde honom ordentligt så vet fick plocka ut dem typ veckan innan 3 års, vilket ju innebär ett halvår senare än Wincent som nu tappat sina därför blev jag lite undrande till om det inte är väldigt tidigt. Klyddigt har det varit för den lilla stackaren då den första vek sig och kilade sig fast mellan den kvarvarande och nästa tand och trots lite tafatta försök från mig att ricka loss den (hur kul är det att stoppa in fingrarna utan munstege ;) ) så satt den envist kvar, tänkte ringa vet innan denna veckan var slut om den inte släppt och voila igårkväll var plötsligt båda framtänderna borta. Så nu skall stackars lilla knattefnatt få en chans att läka alla sina småsår som Wincent alltid ger honom genom att nypas, lite semester för honom nu när Wincent inte har några frambissar så nu kommer han väl att bli odräglig antagligen.

Nova har nåt konstigt med sina framtänder. I våras redan så tappade hon en framtand men så fanns där en till bäbistand på samma plats och den håller hon på att tappa nu. Den nya tanden har växt ner men bäbistanden vill envist sitta kvar längst ut på tanden. Får väl se till att få den bort tagen. Den andra framtanden har inte börjat släppa alls.

Min kille har tappat sina mjölkisar redan. Har en vargtand uppe och en på gång. Ska kollas igen i februari.

min förra unghäst tappade sina på vintern som treåring o lamour har inte börjat tappa några än. Det är väl olika gissar jag, samma som med ungar som tappar tänder :D

KL
Celebrity har fått prova ett täcke för första gången:) Kan vara bra att veta vilken storlek han har framöver, trodde nog att strl 155 skulle vara för stort men det var det inte.
bild3-1.jpg

Min -09 är som Monells, en riktig cooling och har fått stå själv i stallet när jag rider 7-åringen.
Han trampar runt lite och gnäggar när vi går, men när vi kommer tillbaks så står ha lugnt och tuggar på sitt hö. :-D

Många fina unghästar är det i tråden!

Senast ändrad:

KL

Jag har hemma hos mig 2st 09:or.

Aura, sto, e. Richfield ue. Rotspon dryga 164cm hög

Florida, sto, e. Figaro R ue. Lancier dryga 162cm hög

Båda är födda första veckan i Juni.

Båda två har hittils varit snälla tjejer. Vi har hanterat och testat mycket olika saker, fast bara en dag i veckan sedan de var små. Det enda jag inte kommit igång med är longering, töm funkar bra på Aura som inte är rädd för någonting, Florida däremot tycker tömmen är otäck, så pass att hon reser och försöker komma undan. I övrigt är det inga problem med att lägga saker på ryggen eller baken men just töm var otäckt.
Nu har vi fått tillgång till en bana i närheten där vi kommer kunna arrangera om för att börja longera.

Nu till den roliga biten! Båda två är insuttna. Ingen av dem tycker det är det minsta konstigt vid på eller avsittning och blir inte heller fundersamma när man rör dem över länden eller flankerna. Vi håller bara på i små steg men jag sitter i funderingar kring vad som är nästa steget.
Skritt med ledare är ju ganska naturligt såklart, både hemma och på bana. Men efter det kunde jag behöva lite idéer, så om någon här på buke har några vore det roligt om ni delade med er! =)

Q var till tandis i onsdags. Jag hoppades väl att det inte skulle vara något, men med hans vanliga tur så var det självklart det:grin:
Han hade två vargrtänder som togs bort, och sen en del foderinpackningar. Så nu är det återbesök om 4 månader.

Till något roligare;) Jag har anmält honom till rådgivande i november:D
Är det någon mer som ska visa?
Ska bli jätte spännande, har aldrig visat en häst förut. Så det blir bra träning för mig med:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb