09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han ser riktigt trevlig ut. :)

KL

Här kommer några nya från oss också.

DSC_6183.jpg

DSC_6222.jpg

DSC_6236.jpg

(Jag såg så muppig ut, blev bättre såhär.)

DSC_6148.jpg

Något överladdad, tanken var att vi skulle trava lite.. :o

Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

+ sassiball. Tack så jättemycket! Hon har lite tråkig hals för tillfället tycker jag, hoppas den blir lite finare sen med mer muskler. :)

:angel: Förlåt...fick plötsligt för mig att det var en han :o det ska naturligtvis stå hon i inlägget...;)

KL

Guuud så mycket läckerbitar här! Man blir ju bara förälskad om och om igen när man kikar på alla era bilder :love:

Men jag får lite svindel också när jag läser hur stora mång är ;), över 170 redan! Då blir jag ganska glad att min verkar bli mer som sin mor på 163 än sin far på 172.
Jag sitter stadigare på småttingar än jättar :D

Var på kliniken och kollade upp min lite granna för två veckor sedan. Ville kolla ett överben på ena bak och se att hon rörde sig rent + kolla tänder. Rent rörde hon sig, men röntgen av överbenet visade att det slagits loss en bit av benet vid skadan, som dock tagit sig ut via såret igen, men det är som ett "hål" kvar. Det läker som det ska och ser ändå fint ut, men om dryga månaden blir det en extra röntgen för att se förloppet.

Två små vargtänder hittades i överkäken och de är nu borta!

Helgen efter flyttade vi från betet och in i ett nytt stall där hon verkar stortrivas i hagen med en gammal travarvalack och ett bestämt hblsto som håller henne i schack. Men så har hon åkt på pälsätare istället och ser ut som en riktig skabbhäst!!! Usch och fy. Hon är dock behandlad nu och jag hoppas det ger sig snabbt, hon verkar lite påverkad av kliandet, trött och varm.

Ha det gott mer era stora småttingar ;)

Fina fina tjejen :love:

Hon ser så färdig ut om jag jämför med Nova.

Kl
Min lilla gumma är halt, tid beställd hos vet.... hoppas hoppas det inte är nåt allvarligt. Hon vill gå på tån så jag är orolig att det kan va nåt.... kanske en fraktur :crazy:

Lite OT så fick Lamour o hennes polare ny kompis igår lite huxflux. En femårig valack, svart, e For Pleasure - National Zenith xx. Lång story kortfattat - Han blev såld, köparen "glömde" mata honom i tre månader, säljaren fick inte sina pengar i tid så hon stod fortfarande som ägare, bad stallägare mata det stackars djuret och åkte sen att hämta honom igår. Säljaren tillika ägaren hade ingenstans att göra av honom och via gemensam vän så fick han stanna hos mig för att äta upp sig och sättas igång.
Han har fått mat den senaste månaden av den som äger stallet på order av säljare/ägaren och ser väl hyfsat frisk ut nu jämfört med hur han såg ut innan :( Nu är han "bara" väldigt väldigt tunn :cry:

(och innan någon halshugger stallägaren som inte ingripit innan så hyr hon bara ut stallet och är själv inte där) Säljarens/Ägarens vän som åkte förbi för att kolla hur allt gick och hittade hästen i uselt skick.

Fy fasiken vilket folk det finns!!!

Se där då bor vi visst i samma krokar. Vet vem tjejen är som hade hästen och även vad som hänt. Det finns inga ursäkter för vad hon gjort men jag vill ändå ha sagt att hon är väldigt sjuk, går på massa tabletter och är bipolär. Själv är jag mest förvånad att säljaren inte märkt detta eftersom de trots allt träffats en hel del då han hjälpt henne med hennes andra häst (som står med en senskada efter ytterligare en manisk period där det skulle ridas trots att hästen stått i flera veckor:crazy:). Finns liksom inget omgivningen kan göra då tjejen helt är i sin egen värld.

Är väldigt glad över att ägaren tog tillbaka hästen!!

Tänker lägga mig i där..
Jag är väldigt sjuk. Har bla bipolär sjukdom men även cancer och ledgångsreumatism men tar mig upp och sköter mina hästar. Om jag en dag inte kan har jag en stand in. Det är inte så svårt ha någon som hjälper som man kan betala. Och kan man inte hitta någon ska man intte ha häst. Tyvärr..

Så skylla på sjukdom är inte godkänt. Klarar du inte av leva klarar du inte ens häst. Bra att ägaren tog tillbaka hästen och människan får rätt vård så denne får må bättre och i alla fall leva sitt liv om än utan häst då tack.

Tänker lägga mig i där..
Jag är väldigt sjuk. Har bla bipolär sjukdom men även cancer och ledgångsreumatism men tar mig upp och sköter mina hästar. Om jag en dag inte kan har jag en stand in. Det är inte så svårt ha någon som hjälper som man kan betala. Och kan man inte hitta någon ska man intte ha häst. Tyvärr..

Så skylla på sjukdom är inte godkänt. Klarar du inte av leva klarar du inte ens häst. Bra att ägaren tog tillbaka hästen och människan får rätt vård så denne får må bättre och i alla fall leva sitt liv om än utan häst då tack.

Jag håller med dig helt och fullt. Denna tjejen kan dock inte hantera och sköta varken sig själv, sin häst eller sin sjukdom särskilt väl. Detta är känt sedan länge av hela omgivningen och visar att det kan vara klokt som säljare att ta refernser på köpare. Säljaren har som sagt varit i stallet, han har träffat stallägaren och hade han frågat om hon var en lämplig köpare kan jag lova att han hade fått ett ärligt svar. Stallägaren försökte göra sitt bästa för att övertala tjejn att hon verkligen INTE skulle ha en häst till, men när jag sålde min unghäst blev det en platsledig i stallet och då gick inte platsbrits att använda som argument och vips så stod hästen där...

Nackdel med många bipolära är att de inte själva ser sina brister.. och tar vatten över huvudet. Agerar på impuls mm.. :(

Men hoppas allt löst sig för hästens bästa!

säljaren är en HON och HON bor lååååångt ifrån hästen.... ;) Men ja jag vet oxå att köparen är sjuk/går på tabletter. Tråkigt att det hade gått att förebygga med bättre kommunikation :( Men å andra sidan har han det finfint nu och är pigg och glad igen och JAG fick en häst att komma igång på :D

KL

Idag har veterinären tittat på Lamours överben och klämt, känt o grejjat, tittat på rörelser etc och resultatet blev : ett skönhetsfel. pjuh! troligtvis orsakat av en spark, det var INTE sånna klassiska unghäst-överben (detta sitter tydligen längre ned än de klassiska)
Så hon tyckte absolut att vi skulle komma igång med tömkörning o löshoppning! Tjoho!!

Det tror jag inte alls på. ;) Tycker att Novan såg väldigt vuxen och välutvecklad ut på de bilderna du visade i somras. :love:

Håller verkligen tummarna för att det inte är någon allvarlig hälta!

Nej inte MJ som sålt hästen.

Säljaren kunde inte hämta hem hästen först kontraktet var brutet, hon såg däremot till att hästen fick mat sista månaden och så fort kontraktet bröts så hämtade hon hem hästen och ställde den hos Anni, efter att jag lovat att hon skulle ta väl hand om honom.

KL

Idag fick Q skor på framfötterna:)
Han stod som en ljus, förutom att foten vart jääätte tung efter att skon kommit på;) Så då gick det inte att lyfta foten.
Hade absolut inte tänkt sko så tidigt, men han har usel kvalite och trasar sönder fram hovarna på en gång. Så nu hoppas vi att detta funkar lite bättre. Hellre skor på än helt trasiga hovar:)
Tömkör på för fullt och var upp till ridhuset här om dagen och han skötte sig utmärkt! Även fast det var en annan och red på i ridhuset. Nöjd över honom:)

Sötnos :D *svag för fuxar med mycket vitt*

*KL*

Idag fick min tvååring återförenas med mamma :D Var sååå sött när hon fick syn på mamma! Öronen fram och travade fram och de snosa och gosade massor.. fann varandra direkt igen.. och mitt sto som "adopterat" min tvååring i hagen blev borttjasad av riktiga mamma ;) lillgrisan stod o bara såg mallig ut över ha mamma i hagen :D

*KL*

Vore kul med nya bilder! Gärna bilder på vad ni gör just nu med era små :-)
Vore också trevligt att få läsa om vad ni gör och hur framtidsplanerna ser ut!

Jag följer tråden då jag har en egen 09:a men skriver inte så mycket här.

Delvis KL

Åh vad roligt! En Sandakan-avkomma till i denna tråden! Kul! Jag har ett litet sto, Sandakan-Riverscape ** som är HEEEELT underbar! Hon är lättlärd och nyfiken på allt! Har haft sadel på sig och tyckte inte att det var nåt konstigt alls. Jag har haft med henne som handhäst ett par gånger och det gillar hon. Nästa söndag är det dax för första löshoppningen och det ser jag jättemycket fram emot. Återkommer med rapport :)

Annars har jag inte gjort så mycket med henne alls förutom att borsta och gå till och från hagen. Ska börja lite mer här under hösten då dottern som utbildar sig till hästskötare ska ha unghästkurs under hösten så det passar ju väldigt bra... De ska få ha våran lilla tjej att lära sig på så det är toppen! Hennes lärare är jätteduktig så det kommer nog bli väldigt bra. Planerar att de ska få delta på treårs även om det blir utom tävlan för hon har grå papper men det gör inget. Erfarenheten får hon ju ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp