09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Duktig kille!

Jag fick ofrivilligt lastträna min i skarpt läge i somras då han på unghästbetet fick en stor galla på hasen och behövde åka till klinik. Helt ooptimalt fick jag hämta 09:an efter en månads bus med sina unghästskompisar, dessutom själv då jag inte fick med mig någon. Hade flera timmars marginal så jag skulle slippa stressa. Vad händer? Jo pållen tar ca 1 sekund att lasta, han bara klampade rakt in, stod som ett ljus, blev röntgad på klinik och samma på vägen hem. Tack och lov för sävlig och okomplicerad unghäst!

Ja han var jätte duktigt, är så stolt över han! =)

Ojoj, låter inget vidar att tvingas vara i ett sådant läge att man plötsligt helt oförberett blir TVUNGEN till att lasta "här och nu" för att åka till veterinär.
Men skönt att det gick bra för dig att lasta honom och verkligen imponerande att han tog det så bra att du kunde fixa det helt själv! * tummen upp *
Hoppas för övrigt att det inte var något allvarligt med honom?

Förutom lastträning har vi även hunnit med en 2.a gång med tömkörning.
Han tycker att det är liiiite märkligt och verkar undra om detta med tömkörning nu verkligen är nödvändigt ;-)
Men han gör sitt bästa och försöker iallafall, vilket jag tycker är huvudsaken, han är ju bara 2 år än så länge..vi ska nog hinna med det vi ska tids nog, jag har ingen brådska...!

Lite bilder..vill låta dem tala för sig själv..vissa moment är bättre än andra, men så är det ju.

32681416.jpg

32681438.jpg

32681440.jpg

32681442.jpg

32681444.jpg

32681447.jpg

32681468.jpg

32681481.jpg

Ja man tror ju det, men icke. Har inte hittat något företag som gör det här i alla fall.

jag trodde det fanns transportföretag som körde dörr till dörr! de FÅ gånger jag varit med om lastbilstransporter så har det funkat så. Men det kanske beror på var man bor förstås :( Jag bor i hälsingland ute på vischan och skickade häst söderut.

Finns en! Som kört alla våra hästar. De kör dock bara mellan Dalarna och Skåne tyvärr men kör stall till stall och de har kört allt från en 6 mån föl till min 2 åring samt avelsston :) ! Helgoa gubbar!!

Finns en! Som kört alla våra hästar. De kör dock bara mellan Dalarna och Skåne tyvärr men kör stall till stall och de har kört allt från en 6 mån föl till min 2 åring samt avelsston :) ! Helgoa gubbar!!

Kör dörr till dörr gör i stort sett alla transportföretag har aldrig anlitat någon som inte gör det oavsett vart i sverige jag än har skickat iväg hästar, trodde bara det var travtransporterna mellan banorna som inte gjorde det, med dem får man ju alltid hämta och lämna vid banorna förr var de mkt billigare än de vanliga dörr-dörr transporterna men numera är det nästan tvärtom.
Däremot får man ibland vänta upp till 14 dagar om det är någon lite "udda" destination hästen skall till för de vill samla ihop, numera samarbetar ju flera företag just med dessa som skall lite off så det är inte säkert att det är det bolaget man beställt av som i slutänden kör hästen utan de hjälps åt att fylla upp bilarna för att inte alla skall behöva köra omvägar.

:) Vad duktig han är (och du också)! Vi har nog samma filosofi angående godismutor. Mitt lilla sto är ganska sansad och orädd tycks det mig...så förhoppningsvis kommer lastträningen att gå bra. Är nog mest rädd att JAG ska ställa till det..:crazy::angel:

Oj så fin han var i kroppen redan. Min ser fortfarande ut som sju svåra år tyvärr..

Tyvärr var det OCD som nu är opererat, op gick bra men vi får hålla tummarna för framtiden. Slår gärna ett slag för att röntga hästarna tidigt, tänker jag helt klart göra med alla mina unghästar fr.o.m. nu!

Black Pearl: Tackar, så kul att höra att du tycker han är duktigt, jag är nämligen så stolt över att han tog det så bra :D
Hihi..nej då, tror det är ganska svårt att prestera att ställa till det vid lastträning, om man är van till att lasta hästar så sitter det lite i ryggmärgen. Sen är ju alla hästar olika till individ och reagerar lite olika, men bara man följer "säkerhets ramarna" och sitt eget inövade lastningsmönster, så tror jag inte att det borde vara några större problem.
- Lycka till med din tös, när det blir dags för henne :)

Ottisen: Ja han ser för tillfället rätt så fin ut i kroppen faktiskt, men kan också se ut som sju svåra år när han är inne i en växtkurva. Dock ser man inte på dessa bilder så tydligt att han är ca 6-7 cm högre i bakkärran, men det SYNS tydligt när han står på stallgången eller ännu värre i en liten slutning ute i hagen, det ser oerhört lustigt ut då, precis som om fram och bakdelen inte hör ihop :rofl:

Låter ju inget vidare med OCD, men skönt att det blivit opererat, hoppas allt blir bra framöver med honom. Håller med om att det är en bra idé att röntga hästarna tidigt, så man har möjlighet för att upptäcka sådana saker i god tid och gärna innan de kommer i "jobb" så att säga. När de ändå bara mer eller mindre ska gå och skrota i en hage nu pga ålder, så kan man ju lika gärna låta dem få en evt. konvalecenttid nu.... ;)

ja det är nog en bra idé.... Då tappar man ju heller inget i utbildningen/tävlingssäsonger senare, om allt är "fixat och klart" redan nu. Men jag är så där dumsnål och tycker det är dyrt att åka och röntga (som om det inte kommer bli ännu dyrare i framtiden ifall hon blir halt av det!)

Går OCD op på försäkringen om de varit försäkrade i samma bolag sen de var föl? kanske olika för olika bolag iofs.

ja det är nog en bra idé.... Då tappar man ju heller inget i utbildningen/tävlingssäsonger senare, om allt är "fixat och klart" redan nu. Men jag är så där dumsnål och tycker det är dyrt att åka och röntga (som om det inte kommer bli ännu dyrare i framtiden ifall hon blir halt av det!)

Går OCD op på försäkringen om de varit försäkrade i samma bolag sen de var föl? kanske olika för olika bolag iofs.

Inget bolag ersätter OCD operation om hästen inte har problem av bitarna dock är det olika tolkning på vad som är problem av bitarna. Vissa bolag kräver hälta medans för andra räcker det med en rejäl galla som visar att det retar leden.
Visar de inga symtom alls på benbit så täcker inte försäkringen utan det är bara att hala upp plånboken.

*kl*

hoppar in i tråden! ;)

var på utställning med min 2-åring i helgen, gjorde det mest som en kul grej och som miljöträning.
första gången han åkte transport och han gick in utan att ens tänka efter både dit och hem! :love:
uppförde sig exemplariskt hela dagen trots att det var första gången han lämnade hemmaplan, och trots att det blåste och var massa nya hästar överallt... underbara ponny! 40 poäng fick han, vilket jag tror är helt okey?

DSCN4476-1.jpg

DSCN4468-1.jpg

321475_10150279403423440_533383439_7822137_5162327_n.jpg

Inget bolag ersätter OCD operation om hästen inte har problem av bitarna dock är det olika tolkning på vad som är problem av bitarna. Vissa bolag kräver hälta medans för andra räcker det med en rejäl galla som visar att det retar leden.
Visar de inga symtom alls på benbit så täcker inte försäkringen utan det är bara att hala upp plånboken.

Coal var försäkrad sen födsel. Uppvisade galla på hasen och ingenting på kotled (där såg vi en sk birkeland) och Agria betalade för båda utan ett knyst. Ingen hälta alls. Det läskiga i kråksången var att benbiten i kotan var på väg att börja ge slipfåror, vet sa att det var i grevens tid kotan opererades, och den gav ju inte ett enda symptom:crazy:

Coal var försäkrad sen födsel. Uppvisade galla på hasen och ingenting på kotled (där såg vi en sk birkeland) och Agria betalade för båda utan ett knyst. Ingen hälta alls. Det läskiga i kråksången var att benbiten i kotan var på väg att börja ge slipfåror, vet sa att det var i grevens tid kotan opererades, och den gav ju inte ett enda symptom:crazy:

Men då hade han ju galla i hasen precis som jag skrev att de kräver att det på något sätt visar symtom, att de tar en ytterligare bit när de ändå redan skall betala en op är inget konstigt.
Du har nog blandat ihop något om kotan, en birkeland sitter på baksidan och inte i leden, därav ger den inte slipfåror det är bara i lederna de får det. En birkeland påverkar mkt sällan hästen alls iom att de inte ger ledpåverkan därför tas de väldigt sällan bort. En liten andel hästar reagerar på den retning bitarna kan ge i vävnaden och på dessa måste de plockas bort. Birkeland är jättevanligt på hingstar/valacker det är ingen OCD utan de får det av att hålla på och stå på bakbenen så det är egentligen en traumaskada.
Däremot finns det ju många andra typer av benbitar i kotorna som sitter i lederna både OCD relaterade och andra typer.

visst ser han ut som en riktig barbiehäst? ;)

han är en ridponny E: Jarno, mamman är welsh/arab. jag har faktiskt inte mätt honom men skulle tippa på liten D-ponny i nuläget :)

Låter som kanonstam på den ponnyn!

Vår lilla ponny har vi börjat med inridning av nu.

Det handlar egentligen inte om så mycket ridning ännu, mer accepterande av att barnen är överallt och klänger, och att skritta några meter då och då med ett litet barn på ryggen.

Jag hade också tänkt tömköra lite så att ponnyn vänjer sig vid bett och lite röstkommando. Måste säg att lilla ponnyn är extremt läraktig! När vi fick hem henne var hon först livrädd för barnen, nu kan de sitta på henne och hon är helt lugn i situationen :)

Ja jag kan säkerligen ha blandat ihop både det ena och det andra;)

Vad gäller om försäkringsbolaget betalar så känns det lite kortsiktigt av dem att inte se till att hästarna blir opererade. Är det verkligen så stor del av hästarna som inte får problem med sina lösa benbitar? Om jag då utgår från min så hade de då alltså inte tagit kotan om inte även hasen spökat, och då hade de nog med största säkerhet fått hosta upp en hel del mer om några år med tanke på att det redan fanns antydan till slipfåror. Jaja de har väl statistik på saken antar jag..

Min kille hade jag tänkt ska få börja gå med som handhäst nu. Passar på när man kan utnyttja stubbåkrarna i området, skönt för oskodda tassar:)

Ja jag kan säkerligen ha blandat ihop både det ena och det andra;)

Vad gäller om försäkringsbolaget betalar så känns det lite kortsiktigt av dem att inte se till att hästarna blir opererade. Är det verkligen så stor del av hästarna som inte får problem med sina lösa benbitar? Om jag då utgår från min så hade de då alltså inte tagit kotan om inte även hasen spökat, och då hade de nog med största säkerhet fått hosta upp en hel del mer om några år med tanke på att det redan fanns antydan till slipfåror. Jaja de har väl statistik på saken antar jag..

Min kille hade jag tänkt ska få börja gå med som handhäst nu. Passar på när man kan utnyttja stubbåkrarna i området, skönt för oskodda tassar:)

Ja jag vet inte hur de resonerar med de som de inte kan slippa undan = de som varit försäkrade hos dem hela livet, själv har jag på mina även tilläggs försäkring för dolda fel vilket skall innefatta alla medfödda fel som ju logiskt annars de möjligen kan slingra sig ur iom att de försäkras först 2 dygn gamla. Så hittar jag en benbit på dem som de inte vill ta så kommer jag nog att bråka en del......... :cool:

En liten fundering kan ju vara att det inte är omöjligt att din kota benämndes som en birkeland av en anledning en birkeland är en fraktur och ingen ocd och därför inte heller något som innefattar samma diskussioner med försäkringsbolaget om de skall stå för det eller inte........bara en liten tanke som poppade upp :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen