09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ibland kan det vara bra att binda även framme i transportväggen, så att man hindrar hästen från att backa och försöka få huvudet under bommen. Särskilt med ungdomar som kanske inte fyller ut transporten så bra och som kanske är lite oroliga.

Jag gillar inte att binda i bommen (nån häst alls), om det händer nåt och man måste lossa bommen så sitter ju hästen fast däri.

jag är kanske lite trögfattad... men varför har du grimskaftet där fram ( i golvet/fronten gissar jag?) om du har grimskaft i bommen oxå? räcker det isf inte med det runt bommen? Förklara gärna för jag ska snart ut och åka med min donna och vill gärna ha bra tips på att förhindra hästen att hoppa över bommen! :) (vår nuvarande hagkompis hoppade över bommen i vintras med BARA en bruten käke som resultat :eek: )

eller är det för att hästen sitter fast på två ställen som de tillsammans minskar risken att hästen hoppar? för om hästen får för sig att kasta sig över så rycker den väl sönder grejorna ist....

Ibland kan det vara bra att binda även framme i transportväggen, så att man hindrar hästen från att backa och försöka få huvudet under bommen. Särskilt med ungdomar som kanske inte fyller ut transporten så bra och som kanske är lite oroliga.

Precis så jag menar :idea:

Jag gillar inte att binda i bommen (nån häst alls), om det händer nåt och man måste lossa bommen så sitter ju hästen fast däri.

Därför har jag kniv med och i min släp fäller jag bommen utifrån. Jag lastar alltid unghästar på den sidan av släpen som dörren sitter så man slipper gå in i släpen om olyckan är framme. Man måste tänka på den egna säkerheten också. Vill bara tillägga att jag helst kör mina hästar helt lösa smalt i transporten med mellanväggen i. Det är mkt sällan jag överhuvudtaget går in i släpen. Men så har jag också väldigt lugna och välåkande hästar som är vana vid att resa.

Senast ändrad:

Därför har jag kniv med och i min släp fäller jag bommen utifrån. Jag lastar alltid unghästar på den sidan av släpen som dörren sitter så man slipper gå in i släpen om olyckan är framme. Man måste tänka på den egna säkerheten också.[/QUOTE]

Jag har också såna bommar - har dock aldrig behövt använda dem. Men jag gillar inte tanken på att fälla bommen och hästen fortfarande är bunden i den?

Nu står hon bara 5 minuter ifrån mig, ställde upp transporten i å fällde lämmen ner i stallet och hon gick rakt in <3 tveka ett halvt steg sen var det bara rakt in i transporten väl inne så stod hon snällt och kastade sig inte ut från tarnsporten utan väntade snällt på att pappa stängde dock fick sig transporten en omgång när jag stängde helt och hon märkte att hon skulle åka därifrån.. men så fort vi börja köra var det lugnt. Jag körde utan mellanvägg satte upp ett nät med lite hö bara en tuss och så band jag fast från vänster och höger sida.

Väl framme så kunde vi öppna transporten utan att hon kastade sig ut utan väntade snällt på att jag sa till att hon skulle baka något svettig dock efter resan. Ut direkt i hage stod och kolla lite sen gick hon bort och kollade till dom andra hästarna, sprang tydligen lite efter någon timma men annars lugnt och super duktig när jag åkte upp för att ta in, hon skötte sig bättre än hästarna som stått i stallet längre och är betydligt mkt äldre.

Dock var den egen gående gräsklipparen RIKTIGT läskig :D men det släpper nog, hon stod så skönt och vilade när jag åkte därifrån så jag hoppas och tror att hon kommer att trivas..

Det här är ju precis som att köpa ny häst igen även om jag ägt henne i över 1 1/2 år :)

Och åter igen fick hon beröm för hur hon rör sig av någon annan än mig själv :D

Skönt att det gick bra!
Är själv lite nervös, jag ska transportera min 40 mil. :P Ingen höjdare men vad ska man göra när man ska få hem dem. Han har åkt innan och varit helt lugn så jag ska väl inte oroa mig kanske.:) Men tycker alltid att det är obehagligt att transportera häst, hur resvana de än är!!

Kom på en sak till jag funderar lite på.
Vad ger ni era för foder och vilka mängder? (självklart individstyrt men vore roligt att höra era foderstater till ungisarna :) )

Min går på sommarbete än så länge. Ibland lite extra hö när betet sinar innan vi byter hage. Sen har de en mineralkaka i hagen och saltsten :)

Skönt att det gick bra!
Är själv lite nervös, jag ska transportera min 40 mil. :P Ingen höjdare men vad ska man göra när man ska få hem dem. Han har åkt innan och varit helt lugn så jag ska väl inte oroa mig kanske.:) Men tycker alltid att det är obehagligt att transportera häst, hur resvana de än är!!

Vet känslan. Vi hämtade hem vårt avelssto från N. betäckning. Är sååå glad över vår kamera i bilen så man kan se vad som sker i släpet! Hon är hur resvan som helst.. var kul se henne svänga i kurvorna och rondeller ;)

Skönt att det gick bra!

40 mil hade jag inte transporterat en ovan unghäst i transport helt klart hade jag satt en sådan på lastbil med transportföretag, de har det så mkt bättre i lastbil inte alls lika jobbigt för dem att åka då. Sen har de sällskap hela resan dessutom.

Min är lite tun då dom missat att stöd fodra så hon får äta så mkt hö hon vill ha.. Väntar på höanalys men hon får ävn 1 kilo havre å 1 kilo groov 125 å mineraler. Blir bättre räkning när höanalysen kommit..

Hon är fortfarande cool lugn.. Dock så får hon gå själv i hagen en vecka innan hon ska släppas ihop den andra hästen är skadad ska man fundera på och köpa en sådan jolly ball till henne eller är det bara onödigt?

40 mil hade jag inte transporterat en ovan unghäst i transport helt klart hade jag satt en sådan på lastbil med transportföretag, de har det så mkt bättre i lastbil inte alls lika jobbigt för dem att åka då. Sen har de sällskap hela resan dessutom.

Håller med, sålde en 1,5 årig hon åkte 50 mil utan problem i stor lastbil. Hade inte vågat köra en så ung häst i transport den sträckan.

Usch, nu får jag också fjärilar i magen. Kitan har bara gått och varit "vildhäst" med sina hagkompisar denna sommar. Vi ska ut och åka om ca två månader (första gången för henne). Hmmm ...jag får nog börja träna lastning med henne med andra ord.... Brukar ni vänja dem vid transportskydd innan? Eller tränar ni utan? Våra gamla pållar springer in själva i transporten men det här med att köra en unghäst känns mer pirrigt..

Helt ovan vid transport är han inte. Och enl ägaren är han lugn och cool i transporten.
Har kollat på lastbil men eftersom det skulle innebära att man först måste köra transport x antal mil för att komma till en lastplats för att sedan lasta om till lastbilen för att sedan landa 8 mil från mig, där jag måste möta upp och lasta om i transport igen så ser jag det inte som en bra lösning tyvärr. Resan skulle också ta många timmar fler än med transport. Men hade de kunnat hämta i stallet och lämna av hos mig vore det betydligt bättre, håller helt med. Har haft funderingar på om jag skulle ta med en ponny i transporten, men frågan är hur jobbigt det skulle vara för den då den inte är transportvan alls (har inte brytt sig alls de gånger den har åkt i of men det är flera år sedan sist) och den skulle då få åka den dubbla vägen, även om det innebär sova i stall under natten känns det inte helt bra det heller.

Jag har också såna bommar - har dock aldrig behövt använda dem. Men jag gillar inte tanken på att fälla bommen och hästen fortfarande är bunden i den?

Det är ju därför jag har kniven med så jag kan skära loss om det behövs. Själva knuten på grimskaftet binder jag framme i fronten med en säkerhetsknut så de gånger jag har haft häst hängandes har jag inte behövt skära av repet. Den enda gången kniven varit i bruk var när 1-åringen parkerade framhovarna i höseglet efter att blivit skrämd av en lastbil som körde oss i arslet, växlade ner och drog förbi så marken och bilen skälvde...:mad: Då skar jag ner seglet, knöt upp grimskaften och släppte bommen. Backade bak grabben, upp med bommen igen, band fast grimskaften och körde vidare. Nästa gång han åkte var till de nya ägarna i Gbg och då gick han på lastbilen utan problem. Håller med om att unga åkoerfarna hästar åker bäst i lastbil med van speditör om de ska åka långresa.

*KL*

Igår lasttränade jag min 09.a och det gick hur smidigt som helst!! =)

Han har inte åkt särskilt mycket, senast han lastades var för över ett år sedan då han åkte från lösdriften där han gått tillsammans med sin mor det första året. Före det var det som helt liten t/r till fölvisning.
Så jag hade lite fjärillar i magen igår när vi skulle lasta honom.

Det tog max 5 -7 min så stod han på transporten helt cool lugn och mumsade på morötter. Han fick först när han väl stod på plats, jag är motståndare av att "locka" dem upp i transporten, de ska kunna gå upp utan.

Körde en kort runda med honom bara för att han skulle få testa det hela. Han stod helt stilla under körturen, inget sparkande, trampande eller skrapande. Man kände inte ens att han var därbak.

När han skulle lastas ut igen, så stod han helt lugnt tills vi petade lite på rumpen och den som var inne i transporten lugnt backade ut honom. Han stannade lugnt nedanför rampen, inget att hetsa upp sig för verkade han tycka.

Lite bilder:

Här ska han först lite snabbt och lätt bara få lov till att kolla av läget, utan tvång att gå på, stod så någon minut.
32680989.jpg

Här tar man lite tag i honom, han spjärnar imot något för en kort sekund men får inte lov till att backa bakåt av den anledningen, utan får endast röra sig framåt eller åt sidorna..
32680985.jpg

Här får han för sig att traska rätt över rampen, men det gör vi inte någon större sak utav utan vi rättar till honom därefter så han återigen står med huvudet åt rätt riktning ( in mot transporten )
32680986.jpg

Sen tog han några bestämda kliv upp på rampen och sen var det bara att traska in..
32681018.jpg

Väl inne stod han lugnt och vi stängde bakbommarna och förde mellanväggen på sin plats.
32680990.jpg

Taadaaa..!! :banana:
Här har han fått sin belöning och står coolt och mumsar i sig några morötter innan vi beger oss iväg på den korta utflykten...
Som ni ser har jag inte bundit honom på något speciellt sätt, annat än helt normalt. Jag har den uppfattningen att börjar man binda kors och tvärs osv så kan hästen börja känna sig instängd "på riktigt".
32680992.jpg

jag fäster dem aldrig i bommen jag heller utan enbart i fronten på transporten så därav min fråga, om fästet i bommen gjorde någon skillnad på själva förmågan att hoppa över den.

Mina hästar åker utan skydd så långt det går. När de är broddade på vintern så får de boots och låga transportskydd alt sen/benskydd. Är eg inte förtjust i transportskydd då jag tycker att hur fasen man än fäster dem så riskerar de att hasa ned. De bästa hittills har varit hööks billigaste!

Ang foder så går min och betar än och ser ut att må bra :D Ska se till att skicka in på analys nu i veckan så jag kan planera tillvaron.

jag trodde det fanns transportföretag som körde dörr till dörr! de FÅ gånger jag varit med om lastbilstransporter så har det funkat så. Men det kanske beror på var man bor förstås :( Jag bor i hälsingland ute på vischan och skickade häst söderut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen