09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Investering! Min dam är inte alls så stor som din men jag kommer låta en duktig massör gå igenom henne till hösten för att se om hon har några spänningar, är sned eller stel någonstans som JAG inte ser själv. Men jag tycker du gör rätt i att röntga henne pga storleken. Jag tror inte det är några som helst fel på din tjej men hellre kolla en gång för mycket än en gång för lite! Annars kanske du bara kommer vara jättenojjig och minsta lilla stelhet kommer orsaka mycket oro och tankar på "tänk OM det är nått i benen"...
OM du vet att benen är helt ok så tror jag framtiden kommer bli mer avslappnad :)

KL
Får dock höra från olika håll att jag överdriver. Men det tycker inte jag. Jag ser det som en investering. Vad anser ni?

Håll gärna tummarna för att där inte är något skit i benen! :)

Om du är orolig ska du självklart göra en röntgen på henne!! Jag minns att jag också funderade på det med Brixie men när jag rådfrågade veterinären sa hon att eftersom jag inte skulle sälja henne så tyckte hon inte att det var nödvändigt. Brixie va inte halt eller gallig på något sätt, så jag avstod.

Klart vi håller alla tummar och hovar vi har här för din fina tjej :love:

Annars kanske du bara kommer vara jättenojjig och minsta lilla stelhet kommer orsaka mycket oro och tankar på "tänk OM det är nått i benen"...
OM du vet att benen är helt ok så tror jag framtiden kommer bli mer avslappnad :)

Precis så tänker jag också. :)

Monell.
Skönt att höra att det är fler som håller med. Min hade faktiskt en ganska stor galla i höger bak några månader i vintras. Så känns säkrast att kolla.
Tack för hov- och tummhållningen. ;)

Nova har också en stor galla på ett bakben, den är hård ibland och mjuk ibland. Men hon är inte halt eller nåt. Har pratat med vet. och hon säger att det inte behöver vara nåt men jag är iaf orolig för denna galla :crazy:

Har de en galla så röntga så snart som möjligt, det är det vanligaste tecknet på att där gömmer sig en benbit tyvärr.
Har en hasgalla på den lilla svarta nu dock osäker om den beror på snedbelastning från hans trampskada som gett honom en sned benställning (eller egentligen bara från kota och ner men vet inte riktigt vad man skall kalla det) eller om där gömmer sig något så det blir röntgen snart för den grabben.
Sitter just och funderar på hur jag skall lägga upp det för den grabben skall definitivt kastreras så snart vädret tillåter blir tokig på hans klätterapa fasoner på W och hans icke respekt för staket när han får nys på de andra som gjort att alla mina ston har gått i sina vinterhagar hela sommaren grrrrr, när sjutton är det flugorna brukar försvinna ?
W har inga gallor någonstans men skall dels säljas dels troligtvis visas till hösten så blir väl att han får hänga med in och bli röntgad också.
Klurar lite på hur man skall göra om man skall ta med båda in på klinik på samma gång känns som att det kan bli stökigt att ha två ungtuppar som inte är bortavana att hålla rätt på. Samtidigt brukar jag aldrig låta småttingarna åka själva för att de skall få en trygg positiv bild av att åka men mina stabila transportsällskap är ju samtliga damer så inte så lyckat att stoppa in ungtupparna med. Hingsten vet jag inte hur han skulle uppföra sig om han fick åka med dem, han åker ju stenlugnt annars men är inte transporterad ihop med någon annan sen han var 2 år.

KL Min -09:a (Bocelli - Bugatti Hilltop) har varit ute på promenad med träns och tömkörningsgjord två gånger de sista veckorna. Hon är så fantastiskt cool. Går in själv i stallet och står blickstilla när man grejar med henne. Helt obekymrad över gaphalsarna som står i hagen och längtar efter henne. Traskar sedan med mig ute på vägar och i skog och mark helt obekymrad :love:.

I höst är vi anmälda till fyra löshoppningar, en tömkörning och en visning för hand. Hemma kommer vi att prova på lite tömkörning innan vi sitter in henne (om hon är klar för det) i vinter. Målet är 3 års test i maj.

Det mått som verkar stämma väldigt bra är att de uppnått 90% av sin vuxenhöjd på sin ettårsdag, har stämt väldigt bra på alla mina.

För övrigt så börjar väl många bli klara höjdmässigt nu, verkar mest vara de av gammalt svenskt blod som möjligen växer en bit till mellan 2 och 3, men någon större tillväxt kan man nog inte räkna med efter denna åldern även om undantagen naturligtvis finns.

Det känns tryggt att höra att du tror att de kan vara istort sett färdigväxta. Min kille e.Cartier ue.Chess-Electro var 164 cm fram & 165 cm bak innan betet och verkar inte ha växt något ytterligare heller.
Däremot börjar han ser mer klar ut och är inte lika vaplig/gänglig längre.

Jag har tidigare hejjat på när han växt, eftersom mamman bara är 162 cm (Pappa 168 cm), men nu började jag nästan bli rädd att han ska dra iväg över 170.

Så som sagt var, skönt att höra att de kan vara ganska färdigväxta som
2-åringar :-D

Senast ändrad:

å jag vill höra tvärtom att dom inte är klara :) vad olika det är.. För min är idag knappt 160 tror inte ens att hon kommit upp till 160 :( å jag som hade hoppats på +165, dock har hon varit stabil i växten hela tiden och aldrig dragit iväg i rasande fart jag hoppas och ber att hon växer länge så att hon får mer cm men just nu ser det ju mörkt ut..

Dom växer ju väldigt olika . Min 2 åring är nu ca 160 och jag har ångest att hon ska stanna där men å andra sidan växte hennes mamma ca 5 cm EFTER 4 år ålder så jag tror stammen växer jämnt och långsamt .

Mia

KL

Många nojjor i tråden nu och här kommer en till. Lamour har skaffat sig fina överben strax nedanför knäet på insidan av skenan. Klassiskt men inte roligt och gruvsamt inför framtiden. De har kommit nu under betet. Läste att det kan bero på felställningar, fodring eller ansträngning och jag vet inte vilken kategori Lamour hamnar under.
Ansträngning - gått i hage sen hon var 6 månader. De gånger vi tömkört har det varit i skritt på rakt spår.
Fodring - aldrig ätit kraftfoder i hela sitt liv. Enbart grovfoder plus pyyyyttelite soja.
Felställning - enligt vet och hovslagare har hon fina ben men de kanske är halvt blinda, man kan inte lita på alla, allra minst mig själv eftersom jag tycker det är jättesvårt med ben.

Jag har en känsla av att hon växt kopiöst i sommar, hon har alltid haft högre rumpa och därmed sett ut att ha för korta framben när hon rör sig, nu rör hon sig dock hur fint som helst med alla fyra ben och hon känns STOR när jag står tätt intill henne mot för innan betet.

Har förstått att det är ett vanligt fenomen och att det oftast inte är någon fara men har även läst att en del överben börjar trycka på andra delar och därmed skapar smärta :( Hon är helt ohalt och inte varm.

Nån här inne med erfarenhet? Är det bara att slakta henne eller kommer hon kunna ridas? ;) (ibland blir man hysterisk när man märker konstigheter på sina småbebisar och ser bara slaktbilen framför sig)

:) Jag har inte röntgat Takira ännu, men kommer absolut att se till att få det gjort nästa år. Tycker du har rätt i att det är en investering - för all framtid dessutom. Då kan man känna sig lugn

Här kommer några bilder på damen, tycker hon sett ut som en älg i omgångar men andra tycker hon växer jämt. Jag vill att hon blir ialla fall 165cm, hon är nog 160 +/- 1 cm, hoppas hon växer.

Takira i våras
pic_show_id32664624.html

pic_show_id32664626.html

Takira i somras
pic_show_id32664628.html

pic_show_id32664629.html

Takira NU
pic_show_id32664630.html

pic_show_id32664635.html

Ber om ursäkt ifall bilderna bibehåller sin normala storlek, vet att vissa sitter på begränsade uppkopplingar. Jag har aldrig varit bra på att ta kort heller.

Vad tycker ni om hennes exitör?
Har hon bra proportioner?

Såvida hon inte är tät när hon rör sig så att hon själv slår på sig när hon rör sig så tror jag att din är en klassiker, mkt vanligt att unghästar som vintertid går med lugna äldre hästar får det när de släpps ihop med jämnåriga på sommarbete, de är helt enkelt inte vana vid så mkt bus och spring utan blir helt enkelt överansträngda av det. Gissar ju på att det varit betydligt mer spring nu när hon haft jämnåriga kompisar jämfört med hur mkt hon springer med din gamla eller ?
Andra orsaker är att de antingen är en aning parallelförskjutna (vilket inte alltid är så lätt att se) eller lite knipta under knäna, alternativt varit ojämnt verkade så att det blivit en snedbelastning då bygger benet på för att förstärka sig själv. På en parallelförskjuten vill man att den bygger på för när de väl gjort det så är de lika starka som om de skulle varit raka man måste bara hålla noga koll så att det inte växer bakåt mot senorna så att dessa kommer i kontakt med överbenet då det kan nöta på senan. Ser det riskfullt ut för det så skall man få överbenet fryst så snart som möjligt på klinik för att stoppa upp processen.
Hållbarhetsmässigt så är inte överben något som påverkar det är bara skönhetsfel dock skall man vara noga att inte anstränga dem förrän aktiviteten i överbenen försvunnit helt speciellt om de kommer från överansträngning.

Sällskapet har kanske inte gjort så jättestor skillnad eftersom hon gick med en halvgalen lekfull femåring innan så de brallade runt varje dag de också, men däremot har ju UNDERLAGET stor betydelse för buset - att gå i en gigantisk sommarhage med fäste gör stor skillnad för galopprundorna som kan gå varv på varv jämfört med en meter snö, isgata och 30 minusgrader... Hon rörde sig ju lika mycket förra sommaren, med samma sällskap, men inga knölar då. Men som du säger så låter det mest troligt - växt massor och överansträngt sig.

Har inte sett att hon slår på sig själv....

Jag är som sagt urusel på att bedöma benställningar men tycker hon ser helt normal ut ;) hovslagaren har nästan tvärtom tyckt att hon haft ovanligt korrekta ben. Den vet. som fölbesiktigade henne hade samma åsikt men det är ju länge sen.
Hovslagaren har jag haft samma i många år och aldrig haft en enda halt häst så honom litar jag på, så tror inte det beror på fel hovvård, om han inte tabbat sig för första gången nu då ;) (det berömda undantaget som bekräftar regeln!)

Men jag ska hålla stenkoll på knölarna! Kan man känna på dem om de är aktiva eller icke? Skönt att höra att hållbarheten inte påverkas! :bow: Så länge de sitter där de sitter vill säga.

Går operation av överben som växt mot senorna på försäkring eller bekostar man det själv?

Om det är en torr sommar så marken blir hård kan de unga hästarna också få överben.

ok, ja det är stenhårt i backen... Vi får knappt ens ned stolpen!
Men det känns supertrist, hon som alltid varit så ren och fin i benen!! grrr! Hur vanligt är det? Har inte reflekterat över det innan och minns inte hur de andra hästarna genom livet sett ut i benen. Sitter o tittar på dressyr på tv och det enda jag spanar efter är knölar på benen!!

Senast ändrad av en moderator:

Var det länge sen hon fick dem, är de fortfarande aktiva/varma? jag har erfarenheten att det kan hjälpa att stå med back on track under natten. Jag har provat det när jag hade en unghäst som fick ett överben av en spark och överbenet gick ner i storlek, men det försvann inte helt. Back on track var riktigt bra till just det.

Det kan man ju bara göra så länge det är aktivt, har det väl svalnat av så går det inte.

Jag skäms nästan lite när jag skriver detta men jag VET faktiskt inte när hon fick dem! Jag kollar ju dem varje dag men det slog mig inte förrän här om dagen att hon hade stora knölar under knäna! :o

Ingen av knölarna känns varm och hon ömmar inte när man trycker och är inte halt, har inte varit heller. Eftersom hon går med bla en shettis - som når typ upp till knäna på henne med sina sparkar så var första reaktionen att hon blitt sparkad, men på båda samtidigt?? Knölen på höger är mindre än den på vänster.

Kan du inte fota dom dära överbenen så vi får se hur och var de sitter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 594
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar