09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Vad roligt! Jag har funderat flera gånger på att lämna iväg lamour för inridning... men jag har inte pengarna tyvärr plus att det är en del av tjusningen att göra jobbet själv. Jag red in Ambrosius själv, han var tre när han kom till mig och bara sutten på, men jag har inte tagit det där första steget upp i sadeln på någon häst än... Lamour blir den första. Nån gång ska ju vara den första även för mig. Brosus sålde jag till en ridskola som gillar honom skarpt så får väl tro att grunderna var någorlunda hyfsade i alla fall trots att det var min allra första inridning/inhoppning osv. Men jag har min unghästtränare att tacka för mycket som drillade oss :D Annars hade jag nog fortfarande guppat runt på lång tygel med Brosus (han är sex år nu) :D

:) Vi hade tankarna på att göra det hela för egen del till en början men Kitan är första egna uppfödningen och vår dotter åker iväg på utbildning åt sitt håll till hösten. Därmed blir vi ensamma på gården med tre pållar och vi arbetar ganska mycket både min man och jag...så tiden kommer att bli knapp.

Då känns det skönt att veta att hon blir ordentligt utbildad. Sedan tror jag hon kommer att må bra av att få se sig lite om och träffa andra pållar i ett större stall. Vi har det relativt lugnt här på gården även om det kommer lite hästfolk och lånar vår padock med jämna mellanrum så blir det inte riktigt samma sak.

Tror dock gamle valacken kommer att sakna sin prinsessa men det blir bara en månad först och sedan mer framåt vårkanten. Visst hade man kunnat sitta in henne här hemma men unghästutbildaren vill gärna arbeta långsiktligt och då är det bättre att hon även tar den första delen så blir allt på hennes sätt. Hon har en fantastisk förmåga att plocka fram det bästa ur hästarna efter vad jag sett. Tror inte mina nerver hade hållit för ett visa själv på treårstestet, när det är ens lilla gullefjun som ska bedömas... Så det känns som ett bra beslut. Ska bli roligt att se hur hon artar sig som ridhäst framöver :)

Blir ju bara ännu mer skrämmande med din okunskap om det skulle vara sant att du jobbar med det, dock tror jag faktiskt inte en sekund på det för då har man inte såna enorma kunskapsluckor eller så har du vääääldigt mkt att lära.......

Lånar knappen.

Så förälskad i min flicka. Vi tog oss ett steg närmare i vår kommunikation och igår kunde man se att hon tyckte det var kul få tänka med.

Sålde ju min 09 i början av sommaren då jag inte vill ha tre halvblod, tyckte det blev lite mycket, men har nu skaffat en kompis till ettåringen i form av en 2 årig welsh mountain. Jag har nu fullt upp med att försöka regga henne med stam då mamman är diplomsto, men jag får se om jag lyckas med detta, krävs dna analys.

32645153.jpg

Tack! ja vi är så nöjda med henne :) efter lite jagande i hagen så kom de sen bra överens.

Som jag tidigare sagt.. Ni måste ha missuppfattat väldigt mycket + vissa saker hittar du (Gylle) på bara :mad:

Ja, jag kan erkänna att det kan vara mycket mitt fel då jag är väldigt dålig på att skriva rätt. Utan folk brukar få det till något helt annat men det är verkligen inte så som du (Gylle) skriver.

Jag kommer INTE rida in hästen innan vintern. Det är tänkt att hon ska gå i alla tre gångarterna sommaren 2012.

Men jag kommer sluta skriva här då jag inte vill att folk ska tolka saker FEL.

Min 09:a tänkte jag ta det väligt lugnt med då han både växt som ogräs och nu i somras opererats för lösa benbitar. Vi hade tänkt ägna hösten till lite tömkörning i skritt, samt promenader. Sitter in till hösten men satsar inte på något treårstest, tror inte han kommer vara redo för det. Löshoppning tänkte jag börja med i vår om han känns ok i kroppen.
Kan ju tillägga att detta är min andra unghäst och att jag därmed inte är särskilt unghästvan, tänkte rida in själv dock. Men då satsar vi inte på något speciellt utan allt får ta den tid det tar. Fast jag får väl erkänna att jag idag provade att longera Coal i skritt, mest för att ha ett sätt att se hur han rör sig då jag är livrädd för att hans benbitar ska ha ställt till det..

En fråga som säkert redan avhandlats i tråden, men hur stora är era hästar nu och hur stora tror ni att det blir? Min är 170, ett halvblod, jag hoppas så att han ska sluta någonstans under 175, finns det något hopp tror ni?

Har förövrigt lite ångest, min kille har fått spendera sommaren på boxvila istället för på grönbete med kompisar. Tycker så synd om honom som inte fick uppleva en bussommar:(

En sista sak.

Hon är 43.75% fullblod.
----------
Connemara 50%
Engelskt Fullblod 25%
Arabiskt Fullblod 18.75%
New Forest 6.25%

Och jag verkligen älskar henne :love:

knapplån

Jag har försökt göra ngt med min -09:a en gång i veckan, mest för att hon anser att det är LÅNGTRÅKIGT i stallet när alla andra får ha roligt (hon bonkar sönder boxdörren när jag sadlar o grejar med ngn av de övriga). Går på bete fortfarande så det handlar om 3 timmar på stall för busan.

Så i går var det dax för löshoppning. Liksom sin far har hon varit mkt försiktig till att börja med så några höjder har det inte varit tal om trots att hon fått vara med sen hon var föl och i princip 1 gång/mån i snitt.
Hon hoppar jättefint med mkt bra ryggverksamhet och fantastisk taxering till ca 80 cm, sen blir det läskigt...

Tills i går, hon hoppade 4-studsen i flygande fläng så jag satte upp den vanliga 3-årstestkombon. Först en pytteoxer men tillslut på 110 cm som hon flög över och glatt krumelurade efter :love: Hemskt nöjd med sig själv var hon så vi får se om hon kommer ihåg känslan till nästa gång (och jag kameran).

Tarazzu e. Baltimore - Nostradamus...

Sålde ju min 09 i början av sommaren då jag inte vill ha tre halvblod, tyckte det blev lite mycket, men har nu skaffat en kompis till ettåringen i form av en 2 årig welsh mountain. Jag har nu fullt upp med att försöka regga henne med stam då mamman är diplomsto, men jag får se om jag lyckas med detta, krävs dna analys.

32645153.jpg

Åh vilken sockersöt:love:! Älskar welshar och det lutar väldigt mycket åt att mitt (swb)-sto kommer att betäckas med welshhingst så småningom:D!

#kl#
Hej allihopa, är ny på tråden. Har en liten fjordtjej-09, världens goaste tjej, cool o orädd o otroligt nyfiken, hon får gå hemma på gården som en hund när vi är hemma. igår hjälpte hon till att städa på logen, på sitt vis:laugh:. Hon är van vid sele o sadel o har dragit lösa skaklar en gång.

Tänkte höra med er andra när o hur ni börjar gå efter vägen "ungarna"?
Hon har hage efter bilvägen o är inte rädd, men kan flippa ur för att det är roligt när bilen åker förbi.

För övrigt tänkte vi åka till ridhuset några gånger i höst o titta, o försöka hitta nån som kan hjälpa till med tömkörningen under vintern, för att så småningom börja rida nästa vår

Kul att jag hittade denna tråden, kommer att kika in en del-:bump:

KL*

Era 09: or är ju otroligt vackra! Jag har inte hunnit göra nästan något alls nu under betet med min Takira, håller på att vänja mig in i nattarbetarnas värld. Innan dess har hon haft träns på sig och promenerat med tömkörningsgjord, gått med töm och ledare nu någon gång i sommar. Annars det alldagliga som att stå i gång, spola ben (även dusch nu på sommaren), grundläggande ledande och miljöträning. Tycker att hon mognat allt mer och kan hantera många saker. Damen är fylld av självfötroende (på gott & ont) och trivs med livet på bete i några veckor till ialf.

Jag tänkte börja lägga sadel på henne i vinter och börja hänga & vänja henne vid ryttare i februari, men det är så otroligt svårt att säga nu såhär. Allt beror på hur jag jobbar, var Takira är i växtperiod & hur hon är mentalt. Nu försöker jag lära henne longeras (bara för att hon skall kunna, jag avskyr att longera). Skall försöka träna in orden trava och galopp, hur gör ni andra med det?

Hon är 158 fram, 160 bak nu. Hennes storebror växte 7cm mellan tre & fyra år. Så jag misstänker att lillasyster Takira blir runt 168 i mkh. Vet inte om dem räknas som den gamla svenska stammen eventuellt?

E: palotus (e: milano 717 u: Paloma)
U: Starlight (e: phaeton xx u: silvia (SWB)

KL

Nu har jag bokat in tid för exportröntgen av min tjej nästa vecka. I och med att hon är så stor (175 cm) och har växt snabbt så vill jag kolla så allt står rätt till i benen innan hon börjar belastas med diverse arbete i vinter. Har dessutom tänkt betäcka henne till våren (om allt flyter på som planerat) så hon får ett år till på sig att växa och då vill jag först veta att hon är ren i benen.

Får dock höra från olika håll att jag överdriver. Men det tycker inte jag. Jag ser det som en investering. Vad anser ni?

Håll gärna tummarna för att där inte är något skit i benen! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka