09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*KL*

Hej på er alla!

Jag är ju inte så jätteaktiv i denna tråd, men jag brukar läsa emellanåt även om jag inte har så mkt tid att skriva ;)!

Angående tillväxttakt så ser jag på min och jämför mycket med hennes mor, och hennes mor växte 5 cm efter treårs, alltså växte hon långsamt. Jag ser dock att tvååringen växer mycket fortare, även om hon också verkar har reducerad tillväxttakt, hon växer i princip bara sommartid. Hon mäter nu 160 i manken och är överbyggd, så lite till växer hon nog. Min gissning är att hon hinner växa någon cm till på betet och även en-två nästa sommar. Vi får se var hon slutar :)!

Angående utbildning av de små så går min bara på bete denna sommar :)! Har haft henne lös i ridhuset ett par ggr bara och det tycker jag är ett ypperligt tillfälle att träna kommandon och lära känna varandra på. Planen är att hon under vintern kommer att tömköras lite rakt fram i skogen och gå på promenader samt börja löshoppas lite. Det blir nog inget treårs för henne, dels för att hon har en himla ful trav :crazy: och för att vi nog inte hinner med det riktigt. Pga hennes hovbensfraktur/hovledsskada förra året så vill jag ta det lilla lugna med henne. Sedan finns en annan anledning och det är att vi ska ha barn nr 2 i februari ;) och jag vill nog hinna läka lite innan jag hoppar upp på en vil treåring! Så fram i april-maj blir det inridning för vår del.

I veckan nu ska jag även boka en tid för att kolla upp henne. Dels så fick hon ett sår som såg ut att vara orsakat av en pinne som efter läkning blev en gigantisk knöl på utsidan av bakbenet, känns som ett överben men vill kolla så det inte råkar finnas något skräp kvar eller orsakar problem i framtiden. När jag ändå är där får de kolla tänderna och även kika lite extra på benen på henne, hon är inte helt hundra, det kommer och går och det får mig att tänka: lösa benbitar. Har inte riktigt tagit beslut om hur grundligt vi ska undersöka detta men jag ska rådfråga vet.

I övrigt vill jag lägga in lite bilder, dels på tvååringen:

Aline.jpg

Och en på hennes lillasyster! Hon visades på fölvisning igår (jag äger stoet men har lånat ut henne till avel) och jag är inlove :love:! Tyvärr en fjuttig poäng från klass 1, men hon är som en dragster, jäääättehög bak. Dommarna kommenterade och sa att hon får inte plats i gångarterna på grund av detta. Hon fick dock avelsrekommendationer och extra kommentarer av domarna! Superkul!

40563_1313998151.jpg

Eftersom fölet inte är mitt har jag valt att inte ansluta mig till -11 gruppen utan hoppas ni har överseende med en kort kommentar om en fölis här ;)!

Jo det skulle jag kunna göra. Har pratat med flera i kring mig nu och alla ger lugnande ord så jag kan nog dämpa min oro ;) Summasummarum - så länge hon är ohalt och sval i benen så är det ingen fara, då är de "bara" skönhetsfel. Så jag andas ut lite :) Tråkigt på fina ben i övrigt men men.
Som en vän till mig sade "mina är knöliga lite överallt" (ganska vilda herrar som brallar en hel del i hagen o slår på sig o får fina överben)

*Lånar en knapp*

Min 09a blir mer och mer social! Idag gick hon fram till maken i hagen och lät honom klappa mulen. Helt underbart se så mycket förändring på kort tid. Hon börjar bli liksom.. min och lyssnar på mig. Var inne i sommarhagen och klappade på dem. När jag började gå tillbaka gick hon efter så jag började jogga runt och hon följde med mig som en liten hundvalp.. Och hennes pussar smakar gräs :love:

*kl*
Vill bara säga hej och säga att det är väldigt roligt att läsa tråden om era -09: or, hämtar hem min -09 om 1 ½ vecka och det ska bli SÅ spännande och kommer att följa er här med spänning framöver :)!

Välkommen! :)

KL

Ingen är gladare än jag idag. Var i Hbg och exportröntgade hästen och hon var fläckfri! Var helt säker på att där skulle vara något tradigt fynd. Men jag hade fel. :banana:

Ingen är gladare än jag idag. Var i Hbg och exportröntgade hästen och hon var fläckfri! Var helt säker på att där skulle vara något tradigt fynd. Men jag hade fel. :banana:

Ååå va skönt att höra!! Hur mycket fick du betala för den röntgen? måste beställa tid för Nova också och kolla upp hennes galla bak :crazy:

KL

Det har kommit en ny häst till oss och Nova visar en sida som jag aldrig sett... hon är så tuff på denna hästen och då är den ett år äldre. Undrar om det är den omtalade röda färgen som börjar ge sig till känna :)

Ja, det är en sån lättnad. Hon fick visserligen sin galla efter att hon hade kraftig mugg i höstas/vintras. Men kändes dumt att chansa att det skulle bero på det.. Jag är så nöjd, det sved inte ens i plånboken att betala. ;) Kalaset gick på 2600 kr inkl sedering och CD med bilder.
Hon har aldrig åkt så långt ensam tidigare. Stod som ett ljus i transporten i 1 h och 50 min enkel väg och hade smaskat i sig ordentligt med hösilage. Första gången hon fick mat i transporten också. Börjar bli riktigt vuxen nu. :)

Vad kul att det gick bra! :)

Dock så ska man helst inte ge hö eller annat foder i transporten.

Det är inte särskilt bra att ha hö i transporten, pga av att den försämrar luften därinne. Hö har sporer som gärna flyger omkring, och samtidigt är hästen uppbunden på ett sånt sätt att den inte får full frihet att sänka huvudet och frusta ut dessa sporer under transport - vilket på sikt kan ge besvär med hosta el. dylikt hos känsliga hästar. Det ökar även risken för transportsjuka.

---

Hö DAMMAR oavsett hur bra kvalitet det är. Ställ dig själv i en garderob och ruska om lite hö (precis så som hästar gör när de drar det ur hönätet). Luften känns inget vidare att andas då, och varför utsätta hästarna för det i onödan??

Vad kul att det gick bra! :)

Dock så ska man helst inte ge hö eller annat foder i transporten.

Det är inte särskilt bra att ha hö i transporten, pga av att den försämrar luften därinne. Hö har sporer som gärna flyger omkring, och samtidigt är hästen uppbunden på ett sånt sätt att den inte får full frihet att sänka huvudet och frusta ut dessa sporer under transport - vilket på sikt kan ge besvär med hosta el. dylikt hos känsliga hästar. Det ökar även risken för transportsjuka.

---

Hö DAMMAR oavsett hur bra kvalitet det är. Ställ dig själv i en garderob och ruska om lite hö (precis så som hästar gör när de drar det ur hönätet). Luften känns inget vidare att andas då, och varför utsätta hästarna för det i onödan??

MEN LÄS INNAN DU TROR DU KOMMER MED NÅGOT SMART..........
Det står klart och tydligt att hästen fick HÖSILAGE det dammar och ryker inte.
För övrigt om du har ett hö som dammar eller ryker så bör du nog kassera det för ett friskt hö gör faktiskt inte det såvida det inte är skördat mitt i fröning dock brukar det ändå inte följa med i höet då hö vänds så många gånger att fröna hamnar på backen och kommer inte in i balarna.

Har man bra hygien på sitt foder och bra ventilation i transporten/lastbilen är det inga problem att låta dem ha mat att äta när de åker, hästarna åker mkt bättre då. Hösilage är bäst men hö om man blötar det går också utmärkt detta då de inte har tillgång till vatten hela tiden.
En häst som har mat åker mkt bättre och lugnare.

:eek: Du behöver ju inte få utbrott.. Du verkar ganska psycho :rofl:

Men ojdå, råkade missade att det var hösilage.. Sorry!

Men ändå. Det går inte ha vatten i transporten när man åker och kan inte hästen dricka under resan så ska den inte heller äta. Det säger sig själv.

Gissar på att du inte tävlar för när man tar grönt kort säger dom klart och tydligt att hästen inte ska äta under resan. Man får faktiskt stanna och ge den mat och vatten..

Btw, jag har bra kvalité på höet och allt annat foder. Skulle aldrig ge hästar dåligt foder..

:eek: Du behöver ju inte få utbrott.. Du verkar ganska psycho :rofl:

Men ojdå, råkade missade att det var hösilage.. Sorry!

Men ändå. Det går inte ha vatten i transporten när man åker och kan inte hästen dricka under resan så ska den inte heller äta. Det säger sig själv.

Gissar på att du inte tävlar för när man tar grönt kort säger dom klart och tydligt att hästen inte ska äta under resan. Man får faktiskt stanna och ge den mat och vatten..

Btw, jag har bra kvalité på höet och allt annat foder. Skulle aldrig ge hästar dåligt foder..

Det är bara det att alla dina inlägg är så urbota korkade och du tror samtidigt att du kan allt här i världen det lyser så igenom att du är en fjortis som leker besserwisser utan att ha ett dugg kunskap. Den typen av människor är det värsta jag vet därav får du inga trevliga svar heller.

Du är väldigt mkt ute och reser som vanligt, jag tror jag har lite mer rutin på det där med att transportera hästar än vad du har så jag vet nog vad jag snackar om efter 30 år med tävlingshästar upp tom svår klass så har det blivit ganska många resor blir rätt många resor på de åren :angel: :cool:

Jag vet inte vad du har haft för kursledare med egna ideer när du tog grönt kort men det är knappast en sanning du fått lära dig......

Och en häst klarar utmärkt att äta utan att dricka konstant samtidigt, men som jag påpekade så är det att föredra att blöta höet om man inte har hösilage. Om du inte visste det så hade inte ens hästarna fri tillgång på vatten förr de vattnades ofta i stora tunnor ett par gånger om dagen och trots det så kunde de äta hela tiden i sina boxar utan att ha tillgång till vatten samtidigt. Likadant klarar hästen utmärkt att stå och äta hösilage när den står på tävlingsplatsen hela dagen, man vattnar helt enkelt dem med jämna mellanrum. Skall du köra i många timmar ja då är det lämpligt att stanna även under turen och vattna dem men kortare turer på någon timme behöver man inte göra det för att de står och äter fuktigt foder.

Men det är ju inte så konstigt att Gylle får spel... Varför i hela fridens namn känner du ett behov av att läxa nån i tråden för att de ger hästen hösilage i släpet? Om man ska läxa nån annan så ska man vara påläst och ha nån aning om vad man pratar om. Vilket du sällan har.

Du behöver nog lära dig hyfs. Man kallar inte folk psyko hur som helst. Dessutom bör du läsa på innan du svarar.

Kan tillägga att mina har fått hö i transporten och stått med i släpet och aldrig haft problem med damm. Bra kvalite på hö och bra ventilation.
Ingen jävla garderob mina hästar reser i. Utan i luftigt stort bojsläp med ventilation.
Har man nån gång behövt "låna" hö och det varit dammig har vi spolat det och torkat innan det åkt med i släpet för ger inte mina hästar dammigt hö.

KL

Mitt i "bråket" här tänkte jag sticka in att imorgon alltså på fredag så hämtar jag hem min unghäst från läsdriften, hade gärna haft kvar henne på lösdrift men tyvärr så ligger den alldels för långt bort för att man ska få det att funka.. Så man skulle ju nästan kunna säga att jag äntligen ska få lära känna henne även om jag ägt henne sen 4 månaders ålder så har vi inte kunnat ha så mkt kontakt så jag kan säga att jag lärt känna henne men det här var det bästa alternativet och jag tror att jag har valt helt rätt med att låta henne få gå på lösdriften med 10 tal andra hästar i samma ålder och några äldre hästar även om det har slitit på att vi ska lära känna varandra..

Jag hoppas nu bara att det kommer att gå bra att lasta och köra och att hon inte får för sig att hoppa ut ur hagen som hon gjorde första dagen på markebäck dock är hon ju några år äldre och nu åker hon inte ifrån mamma men dock åker hon ju ifrån sin trygga flock.. Får väl uppdatera hur det gick sen fredag kväll om vi båda överlever.. Har ni föresten några tips på hur man får lastningen och resan så trevlig som möjligt?? Hon har bara åka som föl till semistation och sist hon åkte så körde vi ca 30 mil och det gick ju bra men endå det var ett tag sen

Håller helt med Gylle mfl och funderar även på vad det är för transport du har som liknar en garderob eftersom du liknar transportresandet med att stänga in sig i en garderob och ruska lite hö?! Min transport är välventilerad och jag har nästan alltid hö för hästen att pilla med under resor, även om det så bara är 30 min) mest för att den ska ha något att pyssla med och även en chans att tänka på annat än just resandet, dvs minska stressen som DÄREMOT kan orsaka transportsjuka om man reser väldigt långa sträckor men dit räknas inte ett par timmar... ang vatten så om man reser många timmar så stannar man ju och ger vatten! Hästen behöver inte dricka konstant bara för att de äter hö! Då är det något fel på endera hästen eller fodret om de inte kan tugga/svälja utan vatten....

Dessutom orsakas inte transportsjuka överhuvudtaget av dammigt hö/hosta. Transportsjuka är en infektion i lungsäcken pga för höga cortisolvärden (som orsakar en massa knas i kroppen) - de värdena ökar om hästen blir stressad under resan (för att man kör dåligt exempelvis) eller för att transporten är oventilerad = dåligt med syre!

Visst blir det lite "bös" av hö men om dina hästar står och fnyser i stallet när de äter hö (du skriver att hästen inte kan fnysa ut "partiklarna" ordentligt i transporten) - ja då ska du nog slänga fodret.

Hoppas resan går bra för er, bara kör försiktigt så går det nog bra :)

Jag kan bara berätta hur jag gör, sen får du själv ta ställning...

När jag kör transportoerfarna hästar tex unghästar, så binder jag alltid med två grimskaft. Ett fram över bommen (som vanligt) men sen har jag alltid ett grimskaft som jag lägger ett varv runt bommen som på så sätt hindrar hästen att resa sig i släpen och hoppa över frambommen. Längden på det repet är max vad som behövs för att hästen ska kunna nå fram till ev hönät/hösegel. Tänk på att kontrollera hur du utlöser frambommen OM nu olyckan ändå är framme och du har en häst som hänger över bommen. Ha en skarp kniv med i bilen så du lätt kan skära loss grimmskaft eller ett hönät. Ha extra grimma och grimmskaft med. Jag har oxå alltid ett rejält lager spån i släpen ifall hästen behöver kissa. De flesta hästar gillar inte att kissa om det stänker på benen men i spån brukar det funka. Stanna inte och kolla hur hästen har det i onödan. Är det lugnt och stilla under färd så rulla på istället. (kamera är ett fantastiskt hjälpmedel) Hästar lär sig snabbt att om jag slamrar i släpen så kommer det snart en människa och hälsar på...:angel: Har du möjlighet att ha med en snäll lugn ponny så gör det eftersom du är i ett "måste" läge. Sen kan du ju i lugn och ro hemma öva med att köra ensam.

Det var lite av vad jag har att dela med mig av. Ta vad du vill och lycka till..

// Sita

Bra tips, har oxå ordentligt med spån i vilket hästarna än så länge har uppskattats och det uppskattas av mig lättare att göra rent transporten :D Vi kommer inte åka jätte långt tar ca 25 min utan släp och häst så det kommer inte ta mer än en timme om allt går bra peppar peppar.. Tyvärr har jag inte tållgång till en ponny :(

Har ju kört min andra häst en hel del men det blir ju eftersom att det blir en första gång för unghästen så blir det på något sätt en första gång för mig med eller hur man ska förklara känns bättre å få lite tips från andra då så man inte är så hemmablind

jag är kanske lite trögfattad... men varför har du grimskaftet där fram ( i golvet/fronten gissar jag?) om du har grimskaft i bommen oxå? räcker det isf inte med det runt bommen? Förklara gärna för jag ska snart ut och åka med min donna och vill gärna ha bra tips på att förhindra hästen att hoppa över bommen! :) (vår nuvarande hagkompis hoppade över bommen i vintras med BARA en bruten käke som resultat :eek: )

eller är det för att hästen sitter fast på två ställen som de tillsammans minskar risken att hästen hoppar? för om hästen får för sig att kasta sig över så rycker den väl sönder grejorna ist....

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 594
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar