09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det jag reagerade över var att Blackinova redan ridit på tvååringen och hävdar att många tävlingshästar oxå rids in SÅ tidigt det har jag aldrig hört.

Jag är grön på unghästar men läser desto mer, kollar på ex Flyinges modeller, kollar med den (utbildade) unghästutbildare jag ridit för i ett par år - och nu har jag kontakt med en till erfaren unghästutbildare på lite närmare håll än sju mil! Kollar med veterinär och hovslagare. Och lägger därtill den erfarenhet av HÄST som jag ändå samlat på mig de senaste 20 åren.

Men jag skulle aldrig i mitt liv lita till någon inne på ett hästforum som buke där folk hävdar att de VET saker men ändå aldrig någonsin hänvisar till andra källor än sig själva (!)

Och det är ju samma visa med att välja rätt tränare - ffa när man rider unghäst (tycker jag...) Hur vet man att den tränare man rider för är duktig på just unghästar?!
Tja, eftersom jag bor på en liten ort så "känner alla alla" och hon jag valde att rida min förra unghäst för har utbildad sig på Flyinge och Flyinge känns som något stabilt att luta sig emot. Plus att jag sett henne rida, sett henne hantera häst och hon har mycket gott rykte och har tagit fram många fina unghästar genom åren. När jag provade rida för henne så kändes det rätt, vi hade samma "tänk".
Svårare är det nog om man är helt nybörjare som ryttare och inte har fått någon riktigt känsla, då litar man blint på tränaren många gånger... Även om man gått på Flyinge så säger det ju inget egentligen om människan som kanske är helt kocko :D

Men finns ju MASSOR med forskning att läsa om och DÄR har man iaf tillförlitliga källor, så håller HELT med dig Monell - Ut o Läs, Ta reda på fakta :)

Nja.. Rida är väl inte direkt det jag gjort. Har i princip suttit på henne och gått några steg. Det står ju på Flyinges sida att dom rids in mellan 2.5 och 3år. Min 09 är snart 2.5 men inte ens när hon är det så kommer jag börja med självaste ridningen.

Hon är 2år och 4mån nu.

Sedan var det ju andra här som hade börjat ordentligt som t.o.m ska trava och galoppera i september och ändå är det mig du "hoppar" på.

Jag har arbetat väldigt mycket med unghästar + att en landslagsryttare som också arbetet väldigt mycket med unghästar hjälper till och hon säger att insittning är lagomt i augusti men sedan så får hästen vila 2 månader.

Att sitta in nu kan jag tycka är okej, så länge hästen sedan får vila från ridningen till sen höst/vinter. Den däremot som skrev att hon/han skall börja trava och galoppera i september bör nog tänka om ifall hästen skall hålla!

Nja.. Rida är väl inte direkt det jag gjort. Har i princip suttit på henne och gått några steg. Det står ju på Flyinges sida att dom rids in mellan 2.5 och 3år. Min 09 är snart 2.5 men inte ens när hon är det så kommer jag börja med självaste ridningen.

Hon är 2år och 4mån nu.

Sedan var det ju andra här som hade börjat ordentligt som t.o.m ska trava och galoppera i september och ändå är det mig du "hoppar" på.

Jag har arbetat väldigt mycket med unghästar + att en landslagsryttare som också arbetet väldigt mycket med unghästar hjälper till och hon säger att insittning är lagomt i augusti men sedan så får hästen vila 2 månader.

Du har tyvärr visat din okunskap i inlägg efter inlägg om vad du gör med din unghäst, du har även i andra trådar skrivet att det är din FÖRSTA unghäst och att du INTE har någon erfarenhet och det märks väldigt tydligt, du låter en två åring gå ensam utan något hagsällskap alls, du funderade på att inte låta din två åring gå på bete för att den skulle visas på utställning, du longerar en två åring flera gånger i veckan och nu har du alltså även ridet på en två årig PONNY allt är så totalt uppåt väggarna så att det är rejält skrämmande för oss med stor erfarenhet av unghästar (och eftersom du själv påpekade det så ja det handlar om tävlingshästar upp till svår klass så inte på någon hobbynivå heller). Hur skall vi få dig att förstå hur fullkomligt tokigt du hanterar din ponny för att du skall lära dig ??? Du lägger grunden till din ponnys hållbarhet för hela livet nu och tyvärr så kommer du att få lära dig den hårda vägen genom att din ponny kommer att gå sönder i mkt tidiga år men det verkar tyvärr som att det är så att du behöver lära dig den hårda vägen för att inse dina enorma brister i kunskap och förstå att det kanske inte är så dumt att lyssna på de som har betydligt större erfarenhet än vad du har.
En ponny skall inte ridas in före tre år, de är inte färdiga alls för att börja rida mer på förrän som 4 åringar därav sitter man inte in dem förrän efter fyllda 3 år, du kan inte jämföra med halvblod de är mkt tidigare utvecklade än en ponny.

Vänd på det hela istället, kan du ge en enda anledning till att du skall sitta på en två åring ? Vad skulle du få ut av det ? Du tror inte att om det fanns någonting att vinna och inte bara nackdelar så skulle det vara allmänt känt bland oss som håller på med unghästutbildning ? Du tror inte heller att det skulle vara en kunskap man iså fall lärde ut på någon av våra utbildningar för unghästutbildare ? Det skulle ju vara perfekt att kunna sprida ut inridningshästarna över ett helt halvår och inte ha en ihopklumpning i nov/dec när alla skall ridas in, men se ingen unghästutbildare med någon erfarenhet får för sig att göra så utan det får fortsätta att klumpa ihop sig i nov/dec för innan dess är det ingen med kunskap som sätter sig på 2 åringarna.
Just nu skall 2 åringar gå på bete och bara vara hästar innan det är dags att komma in och börja jobba under senhösten.
Man behöver faktiskt inte undra så mkt över alla skador och dålig hållbarhet som drabbar halvbloden nu för tiden det är inte aveln det är fel på utan den stora okunskapen om hur man skall ta tillvara på unghästarna och få starka individer som håller att bruka i 20 år

Kloka ord !!! Är glad att någon orka hålla på och argumentera :-)

Själv klappar jag på min flicka. Pillar och petar och smeker och låter henne ibland jogga lite på rundcorallen. Inga träns, inga bett, inga sadlar eller skydd. Utan fri. Mest kommunikation och umgås. Lär känna och bygger relation och tillit :) Tycker jag är lagom och hon är 2½ nu.

Varför finns ingen sån på buke ;) (undrat en del gånger nu)

Kan tilläggas att jag gör en sak till: Försöker komma på en plan på hur jag ska få henne att växa så hon blir stor nog :D

Stort framsteg: Kom i juni, folkskygg, rädd om huvudet och svårfångad. Igår gick hon själv fram och la mulen mot min kind och hals och myste in sig.. *KÄR*

Vill oxå ha en gilla knapp...

Min drulla går på bete och BETAR ;)

Hon har haft träns på sig endast av den anledningen att ge henne något annat att tänka på när hovis var här och hon helst skulle vilja "leka" med honom. Hon klarar bara av att tänka på en sak i taget så det funkade finfint :D

Hon får vara unghäst tills hon är färdigväxt. Varför stressa? Blir det en härlig vinterdag med massa snö så hivar jag upp piloten på ryggen och sen rider vi en runda med sällskapshäst. Varför krångla till det? Har funkat med alla mina unghästar hittills så det funkar säkert med denna oxå.

Vi har inte ens funderat på tre-årstest med denna damen pga att hon växer helt tokigt och varför skaffa tråkiga poäng som sen följer med henne resten av livet. (ingen av halvsyskonen har varit färdiga för varken tre eller fyra-årstesterna) Kan säkert vara olika för andra hästar men jag tycker att man ser en trend att haussa upp allting med dagens unga hästar.

Ta't lugnt, Ta en Toy! :d

KL

Hej alla kloka bukare! Jag har sen drygt en månad en tvååring som gått på lösdrift hela livet utan att ha gjort så mycket. Vi har nu börjat lära känna varandra genom mycket mys och kel och hon går såklart på bete nu.

Men tänkte kolla med er hur ofta en tvååring kan gå med som handhäst? Hjälper till med en annan häst i stallet och det vore så mysigt (och praktiskt) om jag kunde ta med min tjej på en tur lite då och då :)

Du har tyvärr visat din okunskap i inlägg efter inlägg om vad du gör med din unghäst, du har även i andra trådar skrivet att det är din FÖRSTA unghäst och att du INTE har någon erfarenhet och det märks väldigt tydligt, du låter en två åring gå ensam utan något hagsällskap alls, du funderade på att inte låta din två åring gå på bete för att den skulle visas på utställning, du longerar en två åring flera gånger i veckan och nu har du alltså även ridet på en två årig PONNY allt är så totalt uppåt väggarna så att det är rejält skrämmande för oss med stor erfarenhet av unghästar (och eftersom du själv påpekade det så ja det handlar om tävlingshästar upp till svår klass så inte på någon hobbynivå heller). Hur skall vi få dig att förstå hur fullkomligt tokigt du hanterar din ponny för att du skall lära dig ??? Du lägger grunden till din ponnys hållbarhet för hela livet nu och tyvärr så kommer du att få lära dig den hårda vägen genom att din ponny kommer att gå sönder i mkt tidiga år men det verkar tyvärr som att det är så att du behöver lära dig den hårda vägen för att inse dina enorma brister i kunskap och förstå att det kanske inte är så dumt att lyssna på de som har betydligt större erfarenhet än vad du har.
En ponny skall inte ridas in före tre år, de är inte färdiga alls för att börja rida mer på förrän som 4 åringar därav sitter man inte in dem förrän efter fyllda 3 år, du kan inte jämföra med halvblod de är mkt tidigare utvecklade än en ponny.

* Hmm, nej långt ifrån den första unghästen jag haft.

* Jo, det har jag. Har ridit in ett antal hästar åt andra + mina egna.

* Hade ingen möjlighet till sällskap. Hon gick ensam i 2 månader. Nu har hon sällskap.

* Hon har gått på bete hela sommaren och gör fortfarande det.

* Nej, hon fick skritta några gånger på lina.

* NEJ, NEJ, NEJ... Jag har INTE ridit på henne.

* Ni behöver inte få mig att förstå något alls. Jag har ganska stor kunskap. Det är bara ni som misstolkar ALLT. För det är folk ganska duktiga på att göra över nätet. Alla hästar jag ridit in är friska och trevliga tävlingshästar/ponnier. Den äldsta är 10år och han satt jag på för första gången några dagar efter han fyllt 2år. På ägarens begäran då eftersom jag själv tyckte det var tidigt. Hon hade stuteri och alla hennes hästar som var "redo" reds in tidigt.

* Hon kanske är ponny just nu men troligen växer hon över ponnymåttet.
Hon har väldigt mycket fullblod i sig och dom rids ju in SJUKT tidigt..

Sedan så har jag inte börjat inridningen. Hon är sutten på några gånger. Hon dör säkert utav det :rofl:

Skrev ju klart och tydligt att inridning sker inte än på ett bra tag.

Jag vet att jag har kunskapen det är bara så att ALLA misstolkar ALLT hela tiden. Står i stort tävlingsstall. Har ridit in ett antal hästar + hjälpt till med problemhästar.. JAG JOBBAR MED SÅNT så du är så ÄGD :devil:

Ägd? :o Är vi på sandlådenivå och spelar schack?

Shit.. ska ni tjafsa PM:a varandra då.

Min lilla Nova håller ff på att fälla en av sina framtänder men kronan vill inte ramla av. Har försökt pilla bort den men den sitter som berg! Sen har hon fått en galla också som oroar mig lite, den är hård ibland och mjuk ibland. Sitter inte vid leden utan bakom (om ni förstår vad jag menar... ) hon är inte halt eller varm på nåt sätt men om det inte ger sig måste väl den dyyyra veterinären titta på henne.

Det är väl inte andras fel att du blir misstolkad? Du kanske ska ändra dit sätt ett uttrycka dig ist.

Sen är det heller inte att misstolka när du faktiskt skriver att det är vanligt att tävlingshästar rids in när de är två. Det är inte vanligt. Måste säga att det måste vara högst ovanligt dessutom. Jag har också jobbat i lite olika stall med olika rutiner. De unghästar jag själv haft har ridits in på vintern de blivit tre el på våren som treåringar. Ingen har dock varit klaratt visas och det har inte varit meningen heller.

Måste bara skriva är så glad över Q:love:

Vet var ute och kollade på tungan och han blir lika förvånad varje gång. Den ser så fin ut. Så vi provade bett igen och så bra det gick!
Han tyckte inte det var obehagligt alls. Så vi passade på att tömköra också. Och lika klockren där! Kunde fortsätta där vi slutade innan skadan.
Känns som om det kanske kan bli inkörning endå;)

Vi har vart ute och gått en del förbi grannens hästar endel också. Ena gången är han den stora snygga hingsten och nästa gammla valacken på 25 år:p
Men full koll på honom hela tiden vilket är himla skönt:)

Till Gylle- Vad tycker du om att köra in halvbloden då när dom är 2-2,5år?:)

KL

Åh nu är det näst intill bokat - min lilla prinsessa ska till ridhus för första gången i sitt liv sista helgen i augusti! Ev kommer en av hennes nuvarande hagkamrater också följa med.
Spännande, känns som ett stort steg på nått vis... vi har inte åkt nånstans sen hon kom till mig som 6 månaders fölunge och nu är tanken att det ska bli regelbundna resor under hösten....

Vet inte vad jag ville med inlägget... Är bara pirrig gissar jag :D

:eek: Jag är lika pirrig jag! Har just skrivit in Kitan på internatskola!! Till vintern åker hon till mycket duktig unghästutbildare :d Det blir med skräckblandad förtjusning för mig men roligt att hon ville ta sig an henne så snart jag berättat om stam och personlighet. Sedan får vi väl se hur mogen hon är när treårstestet är i antågan.. Skönt i alla fall att veta att det är en rutinerad och van pilot på henne den dagen om så blir fallet... Pust

Jag är så stolt över Ikaroz!!! I lördags så var vi på premiering! Det var första gången han åkte "långt". Han åkte ensam och stod jättesnällt på transpoten. Väl på plats var vi i väldigt god tid och fick vänta ca 2 1/2 timma innan det var dax... Dessutom regnade det men Ikaroz var superduktig och stod stilla i transporten medans vi väntade! Han fick sjuor på allt förutom skritten där han fick en åtta, totalt 36 poäng och så fick han sin första rosett!!! Det var jättekul och jag är så stolt över honom!

KL

Jag vill också vara med här :)

Jag har ett sto E: Top Nordpol, egen uppfödning. En riktig supertjej som älskar att vara med, först fram i hagen och kräver sin del av uppmärksamheten :) Vi gör inte så mycket ännu, hon är sadel- och tränsvan samt går korta promenader på gården i grimskaft, och så kommer det att fortsätta ett tag framöver.

Just nu går hon i flock om 8 hästar här hemma på gården i 18 ha hage, ett jämnårigt sto samt ett sto som är ett år äldre, den äldre och hon hänger alltid ihop! Utöver dem är det ett gäng äldre förmågor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka