09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ska ställa en fråga till när jag ändå håller på. Hur rör sig era 2-åringar? Min kille som alltid rört sig fint är rätt trist just nu. Han är trött och seg och vill inte alls trycka på och visa upp sig. Galoppen som varit enormt fin känns tung och oengagerad. Kort klipp här så ser ni vad jag menar http://www.youtube.com/watch?v=p8R0GgK-qU0

Min rör sig skitkasst för att vara honom, har alltid travat för en 9a men inga bakben alls överhuvudtaget.

Mina är precis tvärtom de börjar äntligen röra sig riktigt bra igen nu. Såg igår kväll för första gången sen han var föl en riktigt rund bärig luftig fin galopp på Wincent, han har varit platt och trist sen han drog iväg och växa sen föl men nu börjar den härliga galoppen han visade som föl titta fram igen även om det är en bit kvar till den uppförsbacke han visade som föl. Traven började komma tillbaka redan i vintras när han började stabilisera sig höjdmässigt. Knatte har aldrig tappat sin gång på samma sätt även om den varit mer eller mindre bra men han har heller aldrig rushat iväg så mkt i tillväxten och inte heller varit särskilt mkt överbygd så det är väl det som påverkar mkt.

Min har börjat växa i sig själv men är fortfarande lite framtung känns det som men nu har hon en manke som är högre än rompen i alla fall :laugh: så var det inte innan betet.

Har börjat hålla på lite med henne nu men hon är så äckligt lättlärd att jag får ta det väldigt lugnt. I förrgår skulle jag gå lite över bommar (7 st i rad) och hon skrittar lugnt, vi vänder och hon börjar trava så jag följer med och så går vi vidare på en volt där bommarna får ingå. Hon gick utan att blinka ut över bommarna och blev longerad för första ggn i sitt liv. Helt odramatiskt i samtliga gångarter och båda varven.
Hon var mer intresserad av hingsten i hagen utanför ridhuset men gjorde det hon skulle på minsta kommando :love:

I går fick hon följa med som handhäst när morsan skulle ut på skrittrunda. Vi mötte två andra hästar som var hemskt intressanta men hon traskade brevid som om hon inte gjort annat (också första ggn) så vi travade en bit på hemvägen och det var också som att hon hade gjort det 100 gånger innan.

KL

Uppdaterar med några nya bilder på fröken som har stått på box under solens vakna timmar nu i tre veckor. Men idag är det riktigt mulet och trist så hon får vara ute.
Tycker våra 09or börjar ta form och ser ut som unga vuxna nu. Spännande!

DSC_5860.jpg

DSC_5873.jpg

DSC_5877.jpg

DSC_5778.jpg

DSC_5886.jpg

DSC_5888.jpg

Delvis kl

Paltkoma?! Jag tycker djuren här hemma blir slöare o slöare, de bara äter o ser så där proppmätta och tunga ut som man själv kan känna sig efter en god brakmiddag :D

Men annars börjar hon tvärtom ÄNTLIGEN få med sig alla fyra ben och inte bara bakbenen. Nu börjar frambensaktionen oxå komma igång som hon hade som föling men sen inte haft på länge.

Mina går och betar hela augusti ut men sen åker kamraterna troligtvis hem och då är det dags att börja grejja lite igen. Ska bli kul att få komma igång och ser fram emot att åka och löshoppa lite under hösten, tömköra ordentligt och så småningom även sitta lite på henne (om allt verkar gå bra vill säga)

Ska även ta kontakt med unghästtränaren som jag red för innan och stämma av med henne, ska ev fråga om hon har möjlighet att visa Lamour på treårstesten nästa vår, jag tror inte mina nerver pallar trycket för att ge Lamour en rättvis chans :( Jag har inte ens varit på ett treårstest som publik! Och inte tävlat själv på ÅRATAL. Så det blir nog bäst att lämna över till proffs! (även om min dam inte är nån superstjärna så vill jag ändå ge henne och mig en rättvis chans!)

Lånar knappen och frågar lite hur man kan räkna ut hur stor ens häst blir? Jag är orolig min 2 åring blir för liten för mig och då vill jag tyvärr sälja henne innan jag blir helt galet förälskad :(

Det mått som verkar stämma väldigt bra är att de uppnått 90% av sin vuxenhöjd på sin ettårsdag, har stämt väldigt bra på alla mina.

För övrigt så börjar väl många bli klara höjdmässigt nu, verkar mest vara de av gammalt svenskt blod som möjligen växer en bit till mellan 2 och 3, men någon större tillväxt kan man nog inte räkna med efter denna åldern även om undantagen naturligtvis finns.

Okej då blir det sälja :( Hon är bara 162 cm nu och jag behöver ha häst på runt 170 för är långbent och lång *sucka tungt* Så hon lär inte bli mer än kanske max 165?

Vet du hur stor hon var på sin ettårsdag ?
Hur stora är föräldrarna och vad har de gett i storlek innan och likadant finns det tidigare avkommor till mamman så kan de ju indikera lite vilken tillväxttakt hon nedärver.

Pappan är 167 mamman 157-158. Vet inte hur hög hon var men hon har inte växt alls under sommaren här. Köpte henne i år. Hon är mammans enda avkomma, pappan är Aerline H. Vet inte vad han lämnat i storlek?

Är mamman så liten så är ju sannolikheten inte stor att hon kommer växa mer, är väl mer vad man kunde förvänta sig redan från start vad storleken skulle kunna bli med de storlekarna på föräldrarna. Skulle ju använt en betydligt större hingst om man ville ha en häst upp mot 170 med så litet sto.

Uppfödaren trodde hon skulle bli i pappans storlek. Men då hon inte visar tecken på växa alls mer tvivlar jag på det. Hade hon blivit 166-167 hade det gått men 164 blir för litet :( Typiskt att några cm gör så stor skillnad för mig :(

hrm, jag vet inte det jag... med gamla svenska halvblod alltså.

En kompis som bara har lagt tyska hingstar på sitt sto (av gammal svensk stam iof) har inte haft en avkomma som varit i närheten av färdig förrän vid 4. Samtliga har sett små ut som 2-åringar och lite lagom (165 cm) som 3-åringar men slutat på 170-178 cm som färdiga.
Stoet var relativt litet 164 cm.

Mina egna avkommor efter sto (e. Nostradamus -Chapman) har med svenska hingstar (Bocelli och HipHop) vuxit extremt fort och varit klara som 3-åringar (HipHop:en är bara 1-år men redan drygt 160 cm och liknar 7-åringen i typen). Avkomman e. Baltimore som är 2 år verkar däremot växa längre och är långt ifrån färdig idag.
Avelsstoet själv mättes till 168 som 3-åring och 173 som 4-åring trots att hon burit föl. Hon såg helt klar ut som 3-åring och är ju 25% fullblod.

It ain´t ower until it´s ower heter det ju och det gäller nog även hästar som växer. Ibland gör de ett enormt ryck i höjdled även om de såg färdiga ut innan.

Jo hört det uttrycket. Min lilla fis..
Tog hem dem igår från sommarbetet och stod och kika på henne. Hon ser inte pytte yt men inte stor ut.
Ser rätt färdig i kroppen ut.

Just det här med slutgiltig mankhöjd är rätt knepigt. Finns ju hästar som är 168 som 4åringar och 178 som 8 åringar. Din häst kan mycket väl bli 166-167, allt kan hända. Sedan är det ju inte höjden som gör allt, modellen på häst gör förstås mycket också, antar att din är väldigt ädel då du menar att 2 cm gör så stor skillnad. Vårt sto verkar lämna nästan exakt lika stort som den hingsten hon betäcks med är. Därför har jag hela tiden trott att vår ska bli 170+ men hittills är han "bara" 164 men det är inte så bara egentligen snarare en normal storlek för en häst som beräknas bli ca 170 anser jag. Tycker snarare att många hästar i denna tråden verkar växa extremt fort. Alltid när jag kollade annonser för några år sedan så hette det ungefär 165 som 2 åring beräknas bli ca 170.
Jag har lite lagt ner det här med att försöka räkna ut hur stor våran blir för enligt regeln 90% som 1 åring så skulle han bli 171 och han är som sagt ca 164 nu... tur för mig att jag är kort så för mig spelar det ingen roll om han skulle bli 165 eller 175;)

Ska försöka hålla på henne och mata i henne B-vitamin (det man växer av väl ;)?) Hon är så otroligt fin. Vill åtminstone visa på 3 års och betäcka nästa år.

Fröken kullerbytta *gör en grimas* tog henne hem igår från sommarhagen och hon gjorde bakåtkullerbytta två gånger. Satte sig och rullade ut ur släpet :crazy: så tredje gången satte matte hela kroppsvikten emot bakom och lyfte hov för hov in :D men sen stod hon så fint så i släpet!

som manhattan är inne på - många i just denna tråd verkar växa väldigt fort, ingen av mina bekantas unghästar har varit så stora som tvååringar men de flesta ligger på 170 strecket som vuxna. Sen beror det ju MYCKET på typ som manhattan oxå är inne på. Jag hade en hingst som var 158 men som många trodde var runt 165 eftersom han dels var krallig med mycket nacke och dels för att han rörde sig hyfsat "stort" (inte sagt att han rörde sig BRA men men ffa galoppen var lika vägvinnande och luftig som en större häst)

Så vänta ett tag innan du fattar beslut :) Låt henne få chans att växa i lugn och ro. Så länge inte det SER urdumt ut när du rider, så spelar ju mankhöjden ingen roll tycker jag - det är KÄNSLAN jag vill åt! Jag vill KÄNNA storhäst när jag sitter där uppe, men om hästen sen bara är 160, tja då är ju det bara positivt :p (jag är bara 169 själv)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 589
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka