09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Min 09:a äter 1,5 kilo sports fit, ca 4 kilo hö och mobility för lederna nu när det snart är dags för lite jobb.

Mitt bete börjar bli tunt nu, ska öppna upp stora vallen under helgen och minska på hans hö lite.

KL

Nu blir det boxvila för min stackars tös som har blivit växtförgiftad på betet. Trodde i samråd med vet. att det skulle räcka med att byta bete eftersom det upptäcktes tidigt, men nej. Vill det sig riktigt illa blir det inte mer bete för henne i sommar. :(

KL

Nu blir det boxvila för min stackars tös som har blivit växtförgiftad på betet. Trodde i samråd med vet. att det skulle räcka med att byta bete eftersom det upptäcktes tidigt, men nej. Vill det sig riktigt illa blir det inte mer bete för henne i sommar. :(

Men neeeej! Va har hon då ätit för nåt?

Vi tror att det är vild palsternacka. Antingen har de ätit växten eller bara vidrört. Växtsaften har toligtvis reagerat med solljuset och på så vis gett brännskador på alla vita tecken (mule och ben).

Inte alls kul.. :(

Vad jobbigt! Är de lika stånds, vild palsternacka?

jag googlade lite på palsternacka och frågan är om inte jag har något liknande i min hage (som jag hela tiden går och rensar bort). Förra året fick min ena häst jobbig mugg på sitt enda vita ben och det var när det var värsta torkan med mycket sol.

Nej, finns kanske vissa likheter, men tycker snarare att de ser ut som gulaktiga hundkex. Bildgoogla på "vild palsternacka" så får du upp bra bilder.

"Såren" min häst har fått på sitt vita bakben ser precis ut som mugg, nästan på gränsen till rasp. Och på mulen såg det ut som "vanliga" dock rejäla brännskador - men det har nästan läkt helt redan.

Senast ändrad:

Kom på nu att jag har läst att johannesört kan ge liknande reaktion och om jag inte minns helt fel så är de lite lika stånds.. Det kan inte vara sån du rycker upp?

jag har googlat på både stånds, vild palsternacka och johannesört. Växten är mest lik stånds, tror jag ska ta kameran med mig ikväll. Kan man bespruta bort dessa giftiga växter?

Vet inte faktiskt, eftersom jag flyttade till ett annat bete är jag inte riktigt uppdaterad på hur de ska hantera problemt. Ska dock flytta tillbaka hästarna dit imorgon då jag fortfrarande har box kvar där (har paniklånat två boxar på nya betet till imorgon). Ska höra vad de kommit fram till då.
Rent spontant känns det lite farligt att bespruta betet tycker jag. Känns som att hästarna får i sig en massa hemskheter då. Man kan ju inte direkt tvätta alla grässtrå som man gör med frukt och grönsaker man köper till sig själv. Har dock som sagt ingen aning...

Jag menar mer att man kanske sprutar vår och höst, och inte under själva betesperioden, det håller jag med dig om låter farligt! Får höra med farsan vad han har att säga om saken (hans mark och van odlare). Plöja upp har jag absolut ingen lust med! Har inte sett någon reaktion alls på pållarna i år.

Har han något vettigt (;)) att säga om saken får du gärna skicka ett pm sen.

Det "roliga" är att det har gått hästar (andra hästar) på det betet de senaste fyra åren där ingen har fått reaktion och detta året fick alla fem hästarna som gick där reaktion samtidigt. Reaktionen kom i princip över en natt. Jättekonstig!

32558337.jpg
32558324.jpg

Ursäkta för trådkap, ska inte tjata mer om giftiga växter, ville bara lägga in en bild här och visa hur de växterna ser ut i min hage, som jag drar upp. Är det stånds?

Senast ändrad:

Har han något vettigt (;)) att säga om saken får du gärna skicka ett pm sen.

Det "roliga" är att det har gått hästar (andra hästar) på det betet de senaste fyra åren där ingen har fått reaktion och detta året fick alla fem hästarna som gick där reaktion samtidigt. Reaktionen kom i princip över en natt. Jättekonstig!

Usch det låter inte roligt. Läst lite om vid palsternacka på nätet och där står att den är 2 årig. Är kanske så att ni fått in den ihagen i år och då är den väl förmodligen kvar nästa år också.....

Japp det är stånds du har nöjet att gå och dra upp, tänk på att första året är de bara bladrosetter, skall du ha någon chans att bromsa det så måste du hitta dessa och dra upp dem med rötterna. Du ser hur bladen ser ut på de blommande, leta efter cirklar med sådana blad i ljusare spädare variant, allra först är där bara 2 blad men succesivt så blir de en liten rosett av blad, ofta bara låga kanske 10 cm höga, de är dock lätta att känna igen på de säregna bladen när man väl lärt sig att hitta dem.

kl
Nu vet jag inte exakt vad det tar men bla kan man spruta med Gratil (tror jag det hette) och då kan man släppa på bete efter en vecka. Det man annars kan göra är att putsa markerna flitigt så man mattar ut ogräset.

Tyvärr har vi ingen egen traktor och puts, jag skulle gärna putsa lite mer än vad vi gör mest för att hålla efter ogräset, är livrädd för att få in ngn giftig växt på betesmarkerna!

Ush då var det det jag misstänkte.

Tack för tipset, ska gå en runda i kväll och se om jag hittar några med bara blad. Är putsning annars det bästa för att hålla dem under kontroll? Eller är det farligt att putsa och sen släppa dem där igen någon vecka senare? Jag menar, då sprider man ju ut smådelar av den giftiga växten och risken att hästen får i sig borde öka?

Har för mig att torr stånds inte smakar illa utan risken finns att hästarna äter det och blir förgiftade. Färsk ska de undvika då det smakar illa och så länge de har mat väljer de bort den.

KL
jag har jobbat lite med bebishäst, mycket promenader med sadeln på. Igår tog jag in honom på paddocken och hängde lite på honom. Han är så duktig min lilla kille. Nu får han ta det piano till september/oktober.

dsc01879.jpg

Du skall absolut inte putsa stånds, dels äter hästarna det som torkat men det är lika giftigt, dels är det en växt som stressas = ökar lavinartat när den klipps.
England har ju enorma problem med dem just för att det inte finns något effektivt sätt att spruta stora arealer, finns tydligen något som de kan gå och spruta på varje blomma för att på så sätt döda även roten (låter som någon typ av round up), när jag läst fattar jag som att det som tar stånds tar allt alltså även allt gräs och dylikt därav att det inte är så lyckat att spruta på större område det dödar helt enkelt allt som växer där. Så gäller att hålla efter innan det hunnit sprida sig för mycket så att man kan gå och dra upp med rötterna. Här är det bilar som haft med sig fröerna de första plantorna dök upp i vägkanten sen hittade man nya i vindriktining ut från dessa. Önskar det skulle funnits samma highway patrulls som det finns i england som genast ger sig ut och rensar vid vägarna om de dyker upp där. På ett ställe vid en motorvägspåfart en bit här ifrån är det så tjockt av sådana att det ser ut som ett rapsfält, inte konstigt att bilarna får en massa frö med sig som de sprider.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar