09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Luxen har varit duktig och löshoppat för andra gången idag. Jag säger bara en sak, Han kan hoppa! :love: :love:

(Efter en liten trög start förstod han vad han skulle göra och hoppade glatt varv efter varv) ;)
http://www.youtube.com/user/iccass?feature=mhee#p/a/u/0/uVVmc6moE_8

Han är jättefin! Lätt och luftig! Men så har han ju lite och brås på också, såg jag på stammen :-D

Här kommer film på min 2-åring e.Cartier ue.Chess-Electro

Han är 'löshoppad' 4ggr och har provat träns 2-3ggr. Mycket mer har han inte gjort.

Senast ändrad:

:) Oj, vad duktig och fin!

Här kommer några bilder på Kitan i sommarhagen. Hon hänger vid grinden och spanar in de nyanlända sommarhästarna i hagen över vägen..:D

PS/ I slutet finns några bilder på mammahäst som i helgen startade sin första dressyrtävling efter det att Kitan föddes.../DS

http://www.pixbox.se/pic_show_id32471559.html

Blck Pearl:
:love: Vilken härlig färg och teckning hon har !

Sita: Härligt att de kan underhålla sig själva :-)))

Senast ändrad:

Så stor hon blivit, hon är jättefin :)

Kul att få komma ut och tävla igen! Hur gick det?

:bump: Så söt! En sådan boll vill jag också ha till pållarna! Är det möjligen en gymnastikboll för människor...eller vad är det för sort?

Kitan är efter Chirlon - Bartok (så de är släkt).

Cheran och Monell: Tack! Ja, hon har vuxit en del på sista tiden, måste nog mäta henne nu (Hon fyller inte två förrän 18/7).

Tävlingen gick faktiskt bra. Hon har inte varit igång så mycket men dottern fick plötsligt för sig att det skulle tävlas och efteranmälde henne förra helgen. Vi lastade och körde till grannbyn där de hade lokal tävling mest för att bara testa. Vi startade först och mammahäst var så söt..visste vad som gällde när hon såg de vita staketen på banan. Dottern red och sedan drog vi hem direkt. Senare visade det sig att det blev en tredjeplacering ...men så lång tänkte vi aldrig..hade hon stått stilla i halterna (som hon annars alltid gör) hade hon vunnit. Så det var roligt! Hon är 19 år nu våran guldpia.:)

Senast ändrad av en moderator:

Frågar någon som verkar ha stenkoll på läget :) läste lite snabbt om diskussionen om att unghästarna inte ska gå själva.. Inga planer på att ha min själv men när är det ok att ha unghästen själv? är det efter 3 års betet eller ska man räkna ända upp till 7 år?

Och det spelar ingen roll vilken ålder det är på sällskapet som dom delar hage med?

Min har ju haft sällskap av minst 3 hästar i samma ålder sen hon föddes + vuxna. Lösdrift 0-7 månader. Stall 7-11 månader dela box med jämnårig och hage med 7 jämnåriga + vuxna. 11 månader och framåt lösdrift med 4 jämnåriga ston, vuxna och ett år äldre unghästar vet inte exakt hur många. Men tanken är väl att få hem henne efter sommarbetet sen i augusti och i det stallet finns det bara ett 6 årigt halvblod och en 6 årig shettis men det borde väl godkännas som sällskap eller är det så att man måste ha jämnårig?

Här är bilder på henne i början på april, alltså runt 1 år och 10 månader blir 2 här om några dagar.
205575_10150148707146175_610391174_6896997_2797439_n.jpg

208545_10150148707371175_610391174_6896999_1486922_n.jpg

Det är bra att man gör sig otroligt bra på bild :p Dock tycker jag att hon växer alldeles för sakta och för lite, jag är 162 säkert några cm plus med skorna. Håller tummar och hoppas att hon växer lite till iaf.

208097_10150148713726175_610391174_6897013_3328720_n.jpg

217280_10150148713966175_610391174_6897015_7548179_n.jpg

Ska väl upp och ta lite nya bilder med en fin sommarpäls, för hon är inte allt för snygg när hon fäller :)

Senast ändrad:

På Flyinges hemsida finns en del tips, bland annat denna sida som i och för sig handlar om yngre hästar men även tar upp det här med flocksammansättningar. För egen del har jag mest haft äldre pållar tidigare och är inte expert på området (om än intresserad att ta till mig från alla håll). Det finns även bra böcker.

http://www.flyinge.se/Avelochreproduktion/Föl/Avvänjningavföl.aspx

KL

Vilka fina hästar ni har allihop. Här kommer några bilder på min fuxtjej e. Bocelli - Bugatti Hilltop - Mas Media** från betessläpp tillsammans med en annan 2 - åring. :love:

Jag skulle personligen inte drömma om att ha min unghäst själv utan sällskap under sommarbetet. Lekkompisar och möjligheten till socialt umgänge är otroligt viktigt för unghästar. Det är anledningen till att vi har skickat iväg vår ettårs hingst på unghingstbete trots att vi har gott om bete och trots att jag helst vill ha koll på hästen genom att ha den hemma. Skulle aldrig drömma om att ha en unghäst ensam i hagen utan välja att flytta den om det inte fanns någon att släppa ihop den med hur bra jag än trivdes i stallet.

1307866298_resized.jpg

1307866452_resized.jpg

Jag köpte min för några månader sedan och än så länge har hon inte gjort något direkt. Planerar att vänja henne vid träns, gjord och börja tömköra lite efter sommarbetet. Det väntar också lastträning för att ta oss till ridhus och löshoppa. Sen väntar insittning inför 3-års i maj!!!

Det verkar som om folk inte kan släppa det där med att ha hästen själv i hagen.

Min häst har gått med andra fram till mitten på april och nu finns det ingen hon kan gå med.

Nej, det är inte lätt att flytta hästen då det finns få stallplatser där vi bor.
Ska flytta henne snart. Dock så kommer hon troligtvis få gå själv där också. Det är ett tävlingstall och alla har egen hage till sin häst.

Men när hon hade sällskap så var hon bara grinig på dom andra + gick alltid undan. Ville inte alls att dom skulle vara nära henne.

Sluta klaga på folk bara för att. Alla har inte möjlighet till sällskap och absolut inte att ha hästen med jämnåriga hästar. Är dom dåliga ägare för det? :mad:

Sedan det där tjatet som var tidigare om longering.. FÖR SISTA GÅNGEN, JAG LONGERAR INTE HÄSTEN SÅ SOM MAN LONGERAR ÄLDRE HÄSTAR :devil:

Hon får går runt mig och då ger jag henne kommandon som stanna, backa och självklart framåt. Men tydligen är det fel ändå för det sliter ju så mycket på hästen. :rofl::devil:

Förstår inte hur en del tänker. Det är ju övning till att hon ska gå lös och göra samma sak. Alltså frihetsdressyr + att det är ledarskapsövningar.

Men vad förväntar mig sig av buke? Buke är ju där folk måste gnälla/klaga på alla andra bara för att dom själva är svaga och vet att dom är sämre.

* KL *

Så fina era 09.or är :bump:

Har tagit lite färska bilder på min 09.a e: Balougraph 1150.

Bilderna är kanske inte de bästa, då de är tagna från utsidan av hagen, så man har en jäkla störande tråd över hela bilderna...
Men går man in i hagen, så kan man inte ta helfigursbilder för då har jag hästarna som "klistrade" på mig ;):D
- kan då högst få en mule med på bild..:p

32484058.jpg

32484063.jpg

32484064.jpg

Vad tycker ni vana avlare om min pålle??:)

Lånar en knapp och flyttar in diskret ;)
Min 09a kommer på torsdag nämligen.
Så vill kunna hitta er då!

Tänker vara hemlig till torsdag ;) Sen blir det liten bildbomb!
Idag verkades hon. I morgon besiktning och torsdag morgon kommer bussen upp med henne.
(Så ja ett sto och halvblod kan vi säga ;))

Lånar min egen knapp och presenterar nu vår 2 åring!

Gracinda efter Aerline H - Quite Easy - Maraton

Resan hade gått super och hon fann sig direkt i hagen. Så söt! (opartisk ;))

gracinda6.jpg

gracinda5.jpg

gracinda1.jpg

gracinda7.jpg

Ja hon var ju ute billigt :) Och jag var först fram ;) fick mail på kvällen att jag var först som mailat, flera som hört av sig. "Du var dock först så du har första tjing". Ja fanns ingen tvekan :) !
Hon verkar toppen, hade varit helcool att lasta, åka och lasta ur. Föll snabbt in i flocken. Inge bråk. Lugn när man tog av grimma och klappade. Så Hurra!! :D

*kl*

Min kravallis har demolerat sin lekboll :( Jag hittade småbitar överallt på betet, tom I VATTENTUNNAN! :eek:

Nu får jag fnula ut något annat hon kan leka med istället :idea:

*kl*

Min kravallis har demolerat sin lekboll :( Jag hittade småbitar överallt på betet, tom I VATTENTUNNAN! :eek:

Nu får jag fnula ut något annat hon kan leka med istället :idea:

Haha det brukar ta i snitt 20 minuter innan mina huliganer har slitit en ny boll i stycken numera har de enbart delar av bollar att ha dragkamp i för jag har tröttnat på att köpa nya till dem, funderade på att ge dem ett bowlingklot så kan de ju försöka ta sönder det om de kan :devil:
Just nu är intresset en av de stackars höbaljorna i lösdriften som de använder som fotboll man har lite bry innan den ser ut som en balja igen när man skall stoppa hö i den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 582
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar