09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Lamour går nu på bete sen tre veckor tillbaka :) Tömkörde henne en gång innan o allt satt "som smäck" eller vad man ska säga. Hon svängde, gick fram o bromsade på kommando. Förvisso bara i skritt :)

Har lastat några gånger och det går finfint. Nu följer hon bara rakt in utan att ens reflektera över att det står en transport där.

För två veckor sen kom Procasja, hon var här förra sommaren oxå, en 09 a och på söndag kommer en till 09 på sommarkollo ;)

Jag blir varm i hjärtat varje gång jag kommer till hagen, jag visslar och Lamour kommer direkt, sen följer hon mitt minsta steg o glömmer helt sina fyrbenta kompisar ;) har inget grimskaft odyl, hon bara följer efter vilka krumelurer jag än gör :) Om jag rusar genom hagen så springer hon efter, bockar o brallar ;) sen stannar hon direkt om jag stannar :love:
Sen gosas vi :D hon älskar när man smeker hennes mule, står alldeles blickstilla. Lyfter alla hovar när hon är lös i hagen o visiterar hela henne.

Kärlek! :love:

kl

Gick ut med kameran häromdagen för sommarhagen var totalt gul av blommande maskrosor och tänkte det skulle bli härliga kort tyvärr ansåg inte pojkarna alls att det var något kul utan hittade dem på baksidan och icke att de skulle följa med ut där så, så gick det med att fota med fin bakgrund. Lite kort blev det i alla fall.

DSC_00791.jpg

Förstår inte alls varför mina grabbar är fulla med överben ruvor och skavanker gör ni ?

DSC_03711.jpg

Hu vilken dålig andedräkt..........

DSC_03721.jpg

Lite brottningsmatch
DSC_02601.jpg

DSC_02151.jpg

Snart dags för inridning så det gäller att träna sig

DSC_00941.jpg

DSC_01781.jpg

Fler bilder finns här
http://s161.photobucket.com/albums/t215/hastutrustning/pojkarna1105/?start=all

Igår så släppte jag Ikaroz på bete med ett gäng hingstar och valacker i åldrarna 1-3! Det är nästan samma gäng som förra sommaren så dom kommer nog ha det jättebra tillsammans! :D Här kommer några bilder!

DSC_0268.jpg

DSC_0255.jpg

DSC_0235.jpg

DSC_0175.jpg

DSC_0202.jpg

KL

min man och häst var på joggingrunda idag.
Herkan älskar att springa med husse, inklsive gräspauser.

253953_10150189259134902_524144901_7090469_7695483_n.jpg

252336_10150189390029902_524144901_7091924_2009054_n.jpg

254304_10150189385694902_524144901_7091853_2324074_n.jpg

Guuud vad härligt med så stor flock!! :love: Det är min dröm ... att mina två pållar skulle få ha sällskap av ett helt gäng hästar! (har två inack i sommar så de blir iaf fyra på betet) Mark har jag gott om... men pengar var det sämre med ;) Skulle vilja bygga STOOOOOR ligghall och ta emot inackorderingar. Unghästar, pensionärer, ridhästar med för den delen, konvalecenter som ska vila under lång period etc. Tror det skulle vara härligt! *romantiserar rejält o glömmer bort allt slit med foder, vatten som tjälar, hagar som ska byggas o underhållas *

Den här bilden är hur härlig som helst. Jag skulle också vilja ha Nova på stort bete med många hästar. Det skulle hon gilla, att få busa med jämnåriga. Den här sommaren går hon inte med någon i sin ålder :( så hon busar för sig själv stumpan och försöker få fart på de andra.

Han har verkligen lagt på sig i hullet, roligt att se. Han är jättefin :laugh:

tack snälla! Han var lite gänglig i vintras när han växte mycket på höjden. Med lite e-selen, bra kraftfoder och hö har han biffat till sig.

Har plåtat min bebis idag.

337 bilder blev det :D

Här är en av dom.

----

Hon går själv i sin hage och det kommer hon få göra även i framtiden :cool:

Har plåtat min bebis idag.

337 bilder blev det :D

Här är en av dom.

----

Hon går själv i sin hage och det kommer hon få göra även i framtiden :cool:

Hoppas verkligen du skojar om att du har henne ensam ???

Det är inte ens lagligt att ha en så ung häst ensam i hagen, i den nya lagen som trädde i kraft 1 augusti ifjor som även reglerar utevistelse finns det numera lagstadgat att unghästar SKALL ha kompis i SAMMA hage.
Det är hemskt att det skall behöva lagstadgas om sådant men tyvärr blir det ju uppenbart väldigt ofta hur fruktansvärt okunniga folk är så att man tom behöver skriva in sådana elimentära saker i en lagtext borde inte finnas någon människa med minsta hästkunskap som får för sig att låta en unghäst gå ensam men tyvärr verkar det ju så. Jag hoppas verkligen som sagt att det bara är ett skämt att din häst går ensam annars åtgärda det ögonblickligen....

Åh.. då är man okunnig för att man har sin häst ensam.. HAHAHA :rofl:

"Utevistelse och betesgång för hästar

Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter."

Jag blev nyfiken och undrar varför du har henne ensam? Jag antar att det finns en anledning bakom?

Självklart finns det en anledning och det är att det inte finns någon passande kompis. Dom andra hästarna är inte snälla så dom går själva och så vill vissa ägare ha sin/sina i egen hage.

Hade ju haft henne ihop med någon häst om det fanns någon passande.

Sedan så är hon en riktig bitch mot andra hästar ^^

Okunnig är väl att ta i. Min treåring skadade sig mycket illa i hagen när han blev jagad av våran ponny. Det är skittrist. Men direkt efter boxvilan gick han ihop med andra hästar i hagen. Att ha häst är fyllt med risker som man måste vara villig att ta för hästens skull. Klart hon är svår med andra om hon inte får lära sig sin plats.

Åh.. då är man okunnig för att man har sin häst ensam.. HAHAHA :rofl:

"Utevistelse och betesgång för hästar

Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter."

Du visar din okunnighet gång på gång och det blir bara tydligare och tydligare att du har rejäla luckor i dina kunskaper och det är skrämmande att man då ens kommer på tanken att skaffa en unghäst.

Gå in och läs i lagen istället så kommer du att hitta lite utförligare regler vad som gäller ang att utevistelse av unghästar alltid skall ske med sällskap.

Håller man en 2 åring ensam i hagen mer än i undantagsfall tex under mkt kort period för att den är skadad och inte får röra sig ja då har man förbrukat sina chanser att ha häst. Det finns liksom ingen tvekan att man är olämplig hästägare då, det viktigaste i deras liv i den åldern är att leka och busa med jämnåriga att lära sig vara hästar att förstå hästspråk och att stärka sin kropp med hjälp av lek och spring. Har man inte ens så mkt kunskap så skall man nog fundera en runda till om man verkligen skall ha djur.

Det är nog tur för din stackars häst att du longerar henne 3 dagar i veckan (vilket visar ännu tydligare hur olämplig unghästägare du är) det kommer ju att göra att hon inte kommer bli så gammal håller hon tills hon är 5 år så är det överförväntan med de förutsättningar du ger henne.

Skärpning för helsike skaffa kunskap INNAN du skaffar unghäst och låt inte djuret lida....................

Jag blir ledsen när jag läser om att din häst är ensam i hagen. En unghäst ska INTE växa upp utan att kunna umgås och busa med andra hästar i samma ålder. Det allra bästa för en unghäst, både när det gäller framtida hållbarhet och framtida lynne, är att de får gå på bete i en flock med andra unghästar. Har man inte den möjligheten hemma, så ser man till att hyra in hästen på ett bra unghästbete, oavsett vad som står i lagar och regler.

Håller helt med vad alla andra har skrivit!
Hästen är i den perioden då den utvecklas och behöver leka massor!

Jag kan ta min som gått själv i en månad pga tungskada som exempel.
man såg hur dåligt det är för dom att gå själv. Vandrar fram och tillbaka, tappar hull, får ingen uppfostran. Hoppas du verkligen tar dig en funderare om du verkligen ska låta din unghäst gå själv. Och läs vad gylle skriver så kanske du tänker om.

näe, jag fattar inte alls varför de luckas få några små rispor här och där!

Jätteroligt verkar de ha tillsammans i alla fall!
Och de är fantastiskt fina.

Som flera redan skrivit så är det inte alls bra för din häst att gå ensam i en hage vid så ung ålder. Du kan även läsa föreskriftsmotiven för hästhållning på Jordbruksverkets hemsida www.jordbruksverket.se. Där finns b la denna mening "För unga hästars sociala utveckling är det av yttersta vikt att de får umgås med artfränder. Därför är det ett krav att de ska hållas och vistas ihop med minst en annan häst."
En unghäst behöver fostras av andra hästar för att mentalt bli en bra häst som vuxen. Visst finns det perioder som är undantagna som t ex vid skador, men ofta ser man under den perioden hur dåligt en häst mår av att gå ensam.

Okej, jag måste skynda mig att ringa alla jag känner som har unghästar att dom ska släppa ihop dom med andra för annars mår dom jättedåligt.

Så nu blir det en jävla massa föl nästa år. HAHA XD

---

Jag har ju sagt att hon går ensam för att det inte finns någon hon kan gå med just nu. Hon gick med en annan fram till slutet av vintern men nu ville dom ha sin själv.

Jag byter inte stall då jag trivs bra i det här stallet och min häst mår utmärkt för sig själv. Hon var deppig när hon gick med den andra och nu är hon positiv och glad hela tiden. Självklart kommer hon å gå med andra när det finns en möjlighet till det.

Men i vårat stall betalar alla sitt eget foder och det gör att dom vill ha egen hage. Det är förståeligt då alla inte har råd att andras hästar kanske jagar bort deras och äter upp maten.

Det där med longeringen skadar INTE eftersom jag bara skrittar henne och lär henne kommandon som stanna, backa och mm..
Har redan sagt det men tydligen så fattar inte folk utan man måste upprepa gång på gång.

Men det är ju tur att ni är så duktiga :devil: :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar