09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Alla jag känner till longerar 2-åringar. Men men.. alla gör olika ;)

Var det där till mig? Jag har inte sagt något om att longera?

Jag har introducerat min för longering, jag kanske longerat henne 2-3 gånger hitills. Men inget jag gör regelbundet än så länge. :) Som du säger alla gör vi olika.

Jag förstår inte vad man får ut av att longera dem som tvååringar?

tömkörningen är en fin förberedelse för inkörning och inridning samt sliter inte på unghästen.
Voltarbete sliter om hästen är svag och obalanserad. Att gå rakt fram med sadel och träns samt tömköras sliter inte ngt överhuvudtaget.. Bara hjärngympa..

Min 2-åring är väldigt balanserad och stabil. Det är väldigt många som tror att hon är en färdig ridhäst ^^'

Alla jag känner till longerar 2-åringar. Men men.. alla gör olika ;)

Och sen undrar folk varför hästarna har så dålig hållbarhet idag :angel:

Tyvärr är det nog pga den enorma okunskap som finns bland de som hanterar dagens unghästar, unghästarna återfinns idag mer och mer hos ägare som långt ifrån har den kunskap de borde ha innan de skaffar en unghäst med följden att de blir totalt fel hanterade/utbildade med följden att de går sönder i tidig ålder.

Vill man ha kotledsinflammationer, pålagringar i kotorna o dylikt så vist longera på vill man däremot ha en frisk och hållbar individ efter 5 års ålder så låt de sköta sin uppbyggnad och träning själv genom att leka med jämnåriga i bra hagar. Jag vet vilka som är mest musklade och starka när det kommer till inridning och inte är de det som okunniga tror att de tränar och stärker för uppgiften........

Jag är inte okunnig.. Jag vet att longering kan skada men bara om man pressar dom.

Min får bara skritta när jag longerar och det skadar inte. Det blir mest bara något varv och sedan så blir det att jag tränar olika kommandon som stanna och att hon kommer när jag ropar + följer mig.. Och det går jättebra.

Hon har bara travat och galopperat någon enstaka gång när jag longerat och det av hennes egen vilja. Kanske 2-3 gånger och då bara ett varv.

eller så får hon trava och jag springer bredvid på rakt spår.

Jag har totalt longerat henne ca 10ggr.

Även dom som jag känner till som longerar 2-åringar, låter dom bara skritta.

Senast ändrad av en moderator:

KL
Idag var Fille iväg på unghäst träning. Första gången han var iväg på något liknande så det var kul. En bild från träningen och en efter träningen, ljuset var dessvärre inte mkt att hurra för så kvaliten på bilderna är kass... men men...

Ni ser ju lite hur han utvecklas iaf.

Skritt longera :D ?? 3 gånger i veckan ... Det är precis vad en knappt 2 åring måste behöva för att utvecklas och det gör alla dina andra vänner ?
Nepp nu ska jag vara tyst ..... Känner mig elak och PMS ig idag:o

Mia

Skritt longera :D ?? 3 gånger i veckan ... Det är precis vad en knappt 2 åring måste behöva för att utvecklas och det gör alla dina andra vänner ?
Nepp nu ska jag vara tyst ..... Känner mig elak och PMS ig idag:o

Mia

:bow::bow:

Fin hon är!! Kommer nog att ge en fin känsla vid ridning sen, älskar fronten!

Ja visst är hon :love: (hmm helt opartiskt ;) ) Fronten är superfin och ändå är hon högre bak än fram nu. Valde hingst dels för att fronten skulle förbättras i jämförelse med mamman och det har ju lyckats :laugh:

Hon är kalasfin ju! Har verkligen växt till sig. :love: Väldigt fin resning.

Skvallrar till Fenestra och säger Damino SD - Biggles. :)

Alltså hon får gå ca 3 varv i båda varven sedan tränar vi bara övningar som stanna, backa och följa.. Vad är det för fel på det?
Det är ju bara bra. det handlar ju bara om att hon ska lyssna på mig.

Ledarskapsövningar alltså =)

Min är två år sedan en månad tillbaka.

Va stor och fin hon är!:)

Jag fick ett ryck igår och ville se hur Q såg ut i knoppar:d
Här är resultatet.
Vi har även tömkört två gånger nu efter skadan i munnen , dock med kapson och det funkar jätte bra!:)
Men tyvärr blir nog inkörningen lite försenad, vill inte köra in utan bett eftersom han är rätt påhittig pojken;)
Om någon undrar så har han en kapson och en remontnosgrimma på sig.
Skulle tömköra efter han busat klart, och remonten är är på för att han tycker det är väldigt roligt att försöka fånga tömmarna i munnen:grin:
Och där vill vi ha så lite så möjligt som kan skada tungan just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 579
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka