09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ni alla har så fina hästar =)

Tränar ni något med era hästar?
(longering, ha sadel och träns på sig, löshoppning och mm..)

Hur ofta gör ni varje typ av träning?

Min Nova går och myser och är häst bara :) Just nu håller jag på att vänja på dem på bete så då blir det lite längre promenader till den hagen, så då får hon lite lyssna på matte träning iaf. Tänker inte göra något speciellt med henne (inte planerat iaf) innan betet utan tar det efter betet.

Så glad för att vi äntligen fått en film på vår bebisar! Så jag lägger den här också, den kommer finnas överallt sen:rofl:

Mina går bara i hagen och har det skönt, båda har börjat skjuta iväg igen så gången är sådär kul. Lillasyster har dessutom tappat lite nu efter avvänjning och fällning.
Garcon är just nu en stor älgkalv men hoppas det ska komma lite mer gång sen när han växt klart och han kan fokusera lite mer på att springa fint men har matte en prasselpåse så blir man extra skvättig:devil:

Får varna om trist bakgrund då vi har släppt alla sommartrådar innan vintern , tyvärr tog stolpen stryk ändå. men när jag kom på det hade vi redan filmat och jag orkade inte fixa alla hagar och sen filma igen.

Nåväl hoppskuttbus och ett hörn med magnetisk effekt:D

http://www.youtube.com/watch?v=1EmBQ1tVJT0

De ser fina ut! :)

Insåg plötsligt att det bara är ett år till det är dags för 3-årstest för våra små 09:or! Planerar ni att vara med? Undrar om det ens är idé att tänka tanken för oss....Kitan är född så sent som 18/7.

Ja, det har jag också insett. :angel: Åkte faktiskt och kollade på Bollerups 3-årstest förra helgen för att uppdatera mig själv lite. Väldigt längesen jag visade en häst nu.
Jag har tänkt visa om inget oförutsett händer och om lillhästen är i form då. :) Annars står vi över och satsar på kvaliten istället.

Jag tänker också visa om det inte händer något oväntat förstås eller att hon är i någon hemsk växtperiod. Ska vara med och visa kompisens 3 åring i morgon och visade en annan 3 åring förra året, bra att öva inför sin egen :laugh:

Ja jag tänker också visa men precis som er andra om inget oförutsett händer. Man vet ju aldrig med dessa små odågor :D

Är det på strömsholm du ska visa nu? :)

Ja jag tänker också visa men precis som er andra om inget oförutsett händer. Man vet ju aldrig med dessa små odågor :D

Är det på strömsholm du ska visa nu? :)

Nej vi har varit i Högbo i Sandviken och visat :) Han va lite spänd idag och fick inte till hoppningen riktigt och det drog ju så klart också ner på gångartsbetyget. Men han fick 88777 66 men skötte sig super på ridprovet och där fick han superduper kritik!! :laugh:

Vad roligt! :)

När man åker iväg och kollar på 3års förstår man verkligen att det är daxformen som gäller, så mycket nytt som händer.
Publik och massa annat som kan göra dom spänd! Men det är väl sånt man får räkna med :)

Annars kanske han går 3-års med den nya ägaren. :)

KL

Satt just och läste hästannonser för skojs skull. Blev dock lite chockad när jag läste om en 09a som var riden ca 8 ggr i alla gångarter och även hoppad enstaka naturhinder. :eek:
Någon här som redan börjat rida in sin?
Själv väntar jag med att sitta in till vintern. Om hon är redo då vill säga.

*KL*

Igår fick min lilla skrutta ha på sig sadel för andra gången, hon var superduktig och rörde inte en min :love:
Nightwish (Haydn - Feliciano) ca 166 cm

Idag_fick_Nightwish_testa_att_ga_pa_volt_med_sadel_pa_D_Skotte_sig_super_andra_gangen_hon_har_sadel.jpg

88802_1305463394.jpg

32011_1305463396.jpg

(vet att sadeln ligger lite långt fram, gled fram när hon trava lite)

*KL*

Här kommer en liten uppdaterin från min DLG avkomma!

Jag kan med lättnad säga att hon är släppt på bete i stor flock! Innan gick hon med ett äldre sto och en sexåring som hon körde skiten ur...drygare tvååring har jag inte sett :(. Därför kom det som en skänk från ovan att värmen kom tidigt och gräset började växa. Hon släpptes förra helgen och fick verkligen lära sig veta hut omedelbart! Precis som jag förutspådde och som jag hoppades. Lite otäckt såg det ut och visst tyckte jag synd om henne, men hon har verkligen inte fått lära sig hur man beter sig i flock...gammeltanten har låtit henne köra sitt eget race. Genast blev hanteringen sååå mycket lättare också. Jag själv har klarat att hantera henne utan större problem, men det har varit ett evinnerligt testande och ett stort behov av att busa. Nu går hon med en blandad flock med jämnåriga, yngre och tre äldre ston som håller ordning på henne :crazy:.

Vad är er åsikt om hantering på unghäst? Jag fick någon gång en kommentar om att hon var ouppfostrad...Ja, hon var verkligen vild, men jag är beredd att skylla det på omständigheterna. Hon hade inga gränser över huvud taget i hagen och många i stallet var ovana vid unghästar och tyckte hon var jätteotäck även om hon bara svepte runt och blev rädd. Jag anser att det är jätteviktigt att en unghäst får rätt uppfostring av andra hästar för att det ska underlätta vårt arbete. Vad tycker ni? Överskottsenergi fanns det ju också gott om förstås, då hon inte hade någon lekkamrat.

Av detta blev det en del longering och promenader för att uppfostra och hålla henne stimulerad. Vi hade ingen paddock så longering på stort fält med en vild unghäst blev det, hehe. Vilket allt som oftast gick riktigt bra! Men gudars, där hon står nu finns ridhus, så LÄTT det blev att longera inomhus! Jag gjorde det häromdagen och hon var SÅ lydig och fin! Så nu blir det betesvila!

Ang treårstest så har hon en grymt ful trav....den har hängt i nära ett år nu, jag vågar inte säga om hon faktist inte är ren sedan skadan (hovbensfraktur, hovledsvrickning, ligamentsskada om ni minns?) eller om hon faktiskt har en jättedålig gång...Men blir inte den bättre så hoppar vi över treårs...:cry:

Bidrar gärna med en liten bild!

82971_1305523307.jpg

Jag slänger in en bild på mamman också, som jag har utlånad till avel som i slutet av april fick den här underbara lilla e. Marwin.

19781_1305523309.jpg

KL

Satt just och läste hästannonser för skojs skull. Blev dock lite chockad när jag läste om en 09a som var riden ca 8 ggr i alla gångarter och även hoppad enstaka naturhinder. :eek:

Personligen tycker jag det är för tidigt att redan nu att både longerade och sadelvänja tvååringar. Vi har faktiskt aldrig ridit in någon tvååring utan vi börjar med dem när de är tre. Och vill man visa på treårs så är den tidningen så enkel att man klarar av den några veckor innan.

KL

Ja jag tror att han kommer visas om ngn av de som är intresserade nu köper honom:)

Min går på sommarbete nu och han är inte riden.
Vi har haft sadel på honom i stallet ett par gånger och gått fram och tillbaka. Jag ser inga som helst problem med att man vänjer in dem tidigt på utrustningen då tar man bara bort ett moment som annars också kommer vara nytt sen. Longering är jag mkt försiktig med och använder mig ytterst lite av oavsett ålder på hästen. Min tvååring har fått prova att skritta runt mig ngn gång på lina bara. De hästar jag har hemma tömkör jag istället. Jag har bara longerat vårt avelssto när hon skulle ha hjälp att rena sig samt motionera för juvrets skull vid avvänjning.

Senast ändrad:

Personligen tycker jag det är för tidigt att redan nu att både longerade och sadelvänja tvååringar. Vi har faktiskt aldrig ridit in någon tvååring utan vi börjar med dem när de är tre. Och vill man visa på treårs så är den tidningen så enkel att man klarar av den några veckor innan.

Här håller jag med, vilket kan tyckas konstigt då jag longerat min några ggr redan (de går att räkna på två händer och max 10 min åt gången) men det skyller jag på att vi inte har något ridhus, då hade jag släppt lös, och att hon varit lite för vild, hade hon inte varit det så hade jag tömkört rakt fram istället, eller låtit henne vara. Hon har behövt lite mer stimulans helt enkelt.

Jag kommer varken rida in eller sadeltämja förrän efter årsskiftet. Är oxå av den tanken att den lilla ridningen som krävs för ett godkänt ridprov på treårs, behöver man inte börja nöta in redan ett år tidigare, utan någon månad innan..

Min lilla bebis har haft sadel på sig en gång utan problem och hon kommer få ha det minst en gång i månaden när vi tar en liten promenad på 5 min.

Henne longerar jag ca 2-3 dagar i veckan vilket jag ser som en bra träning.
Men då är det bara ca 10-20 min.

Kommer börja löshoppa henne lite lätt och det kommer jag att göra kanske 1-2 gånger/mån.

Dom ska ju inte bara gå i hagen hela tiden ;)

Veckans schema

Måndag: Vila
Tisdag: Vila
Onsdag: Longera över bommar
Torsdag: Vila
Fredag: Promenad i skogen
Lördag: Vila
Söndag: Longera

Jag tycker ju iof att tvååringar på våren borde bara gå i hage.

Att longera tre ggr veckan är alldeles för mycket vad jag tycker

Jag har jobbat hos flera ryttare och uppfödare och de longerar aldrig förrän hästarna är 4-5 år, de tömkör istället 3åringarna (dock sällan).

Min är ju inte 09:a utan 10:a men när jag hämtade henne hade hon gått i en flock med jämnåriga tills de delades (det fanns hingstar också) och då gick hon med sin mamma och en annan äldre dam. Min lilla häst körde med de stackars damerna hela tiden!
När hon kom till mig fick hon en ny flock med en kompis i samma ålder samt 3 äldre riktiga bitchar rent ut sagt, en av dem tog henne till sig och blev extramamma (dock inte mjäkig sådan) medan de andra två inte gjorde det.

Det var riktigt bra, hon fick lära sig väldigt fort att det inte gick att köra med dem alls, nu kör hon bara med ponnyn och den andra åringen (som börjat säga ifrån) och det hjälper mig mycket i hanteringen (även om jag inte hanterar min såå mycket).

Oj rent av att rida och hoppa på dem tycker jag känns alldeles för tok på tidigt!

Min får fortfarande daglighantering och någon promenad då och då. Har haft sadel på och blivit tömkörd. Hon är så himla cool och trevlig så det känns inte som någon brådska. Till hösten blir det lite mer allvarligt med sadel osv. Brukar ställa upp henne vid min uppsittningspall och lägga upp benet på hennes rygg men hon tar det hela med ro. Hade tänkt åka och löshoppa henne, men så långt har vi inte kommit än:)

Ang det, hon har ju åkt transport några gånger och det har inte varit något problem. Men nu sist tyckte hon att hon minnsan inte skulle följa med, hon var inte rädd eller så utan ville helt enkelt inte. Bromsade och vägrade komma med in. Hur gör ni andra för att motiviera dom och få dom att förstå att dom inte kommer komma undan? Vänta ut dom?

Vill ju inte börja med linor och sånt, vill ju att hon ska lära sig att gå på utan tvång, om det går :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 577
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka