Sv: 09rna Dax för en ny tråd!
*KL*
Här kommer en liten uppdaterin från min DLG avkomma!
Jag kan med lättnad säga att hon är släppt på bete i stor flock! Innan gick hon med ett äldre sto och en sexåring som hon körde skiten ur...drygare tvååring har jag inte sett
. Därför kom det som en skänk från ovan att värmen kom tidigt och gräset började växa. Hon släpptes förra helgen och fick verkligen lära sig veta hut omedelbart! Precis som jag förutspådde och som jag hoppades. Lite otäckt såg det ut och visst tyckte jag synd om henne, men hon har verkligen inte fått lära sig hur man beter sig i flock...gammeltanten har låtit henne köra sitt eget race. Genast blev hanteringen sååå mycket lättare också. Jag själv har klarat att hantera henne utan större problem, men det har varit ett evinnerligt testande och ett stort behov av att busa. Nu går hon med en blandad flock med jämnåriga, yngre och tre äldre ston som håller ordning på henne
.
Vad är er åsikt om hantering på unghäst? Jag fick någon gång en kommentar om att hon var ouppfostrad...Ja, hon var verkligen vild, men jag är beredd att skylla det på omständigheterna. Hon hade inga gränser över huvud taget i hagen och många i stallet var ovana vid unghästar och tyckte hon var jätteotäck även om hon bara svepte runt och blev rädd. Jag anser att det är jätteviktigt att en unghäst får rätt uppfostring av andra hästar för att det ska underlätta vårt arbete. Vad tycker ni? Överskottsenergi fanns det ju också gott om förstås, då hon inte hade någon lekkamrat.
Av detta blev det en del longering och promenader för att uppfostra och hålla henne stimulerad. Vi hade ingen paddock så longering på stort fält med en vild unghäst blev det, hehe. Vilket allt som oftast gick riktigt bra! Men gudars, där hon står nu finns ridhus, så LÄTT det blev att longera inomhus! Jag gjorde det häromdagen och hon var SÅ lydig och fin! Så nu blir det betesvila!
Ang treårstest så har hon en grymt ful trav....den har hängt i nära ett år nu, jag vågar inte säga om hon faktist inte är ren sedan skadan (hovbensfraktur, hovledsvrickning, ligamentsskada om ni minns?) eller om hon faktiskt har en jättedålig gång...Men blir inte den bättre så hoppar vi över treårs...
Bidrar gärna med en liten bild!
Jag slänger in en bild på mamman också, som jag har utlånad till avel som i slutet av april fick den här underbara lilla e. Marwin.