09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

kl mig själv

Min dam e Belamour - Don Frederico ligger runt, något under kanske - 160 strecket och gissar att hon landar på max 163-165. Mammahäst är ca 165 och pappahäst är 169.

Jo blir till avvakta. Så förtjust i min knashäst. I värsta fall får man väl hitta en mindre ryttare åt henne som rider ifall jag inte kan sälja i framtiden :)

hehe, ja för min del ser det knasigt ut åt andra hållet med mig som är 163 cm i strumplästen på mina hästar på 176 och 170 cm.

Angående hur de känns att rida så är den på 170 cm som en sparris med låååånga ben jämfört med sin stridshäst till mor. Vem som är lättast att rida är svårt att uttala sig om eftersom den maffiga har en otrolig vilja att göra till lags medan den andra har gångarter som gör det extremt lätt för henne att göra rätt.

Fick just tillbaka min 1:a häst som nu är 28 år och ca 156 cm i mankhöjd. Precis lagom tyckte kompisarna medan jag kände det som att jag satt på ett russ... :angel:

ja ridbarheten sitter ju absolut inte i mankhöjden ;)

Jag menade nog mer att det beror på gångarter om det känns som "ponny" eller "häst". Jag tränade en gång ett sto som var 158 över manken och hade väldigt hööööög manke. Men hon rörde sig som en gudinna så det kändes verkligen inte som ett russ! :p Sen hade samma hästägare ett sto på 160 som inte alls rörde sig lika väl = mer ponnykänsla! (inget negativt om ponny men ni förstår kanske var jag försöker komma med allt blaj )

När har ni tänkt börja med inridningen?

När är planen att ni ska sitta på eran för första gången? Skritta? Trava? Galoppera?

jag har redan börjat.
Han är sadelvan och insutten. Går att skritta utan ledare. Nu vilar han till sep/oktober och då ska vi trava och galoppera. Sen väntar vila över vintern.

Innan jag ska börja med inridning har jag tänkt åka iväg och röntga min tjej. Hon ska även få sina vargtänder utdragna innan det är dags för bett i munnen. Har som mål att ha suttit på henne i alla gångarter innan årsskiftet. Sen vintervila och efter det förberedelse inför treårs.

*kl*

Jag har ju faktiskt också en 09:a nu för tiden, e. Sandakan, ue. Vivaldi.
3augustiredigerad.jpg

Hur mycket gör ni med era nu? Jag har longerat lite, vant vid träns, haft sadel på och hängt på honom en gång. Tänkte att han får vila nu och göra lite smått och gott under hösten, rida har jag inte tänkt börja med förrän i december.

Vad fin han är! Trevlig stam!

Jag gör i princip ingentig med min. Tar in och ryktar lite då och då - ibland blir det en promenad i skogen när de andra i stallet ska ut och skritta.
Har tänkt börja lite smått med tömkörning etc i oktober.

Finns ingen anledning alls att sitta på dem förrän framåt november/december månad (jobbat i många år med unghästutbildning så vet vad jag pratar om), ponnyer ännu senare då de är klara senare sitter aldrig på en ponny före 3 års ålder det finns en anledning till att de inte visas ridna på sitt treårs de skall inte ridas alls före 3.
Att rida i alla gångarter gör man inte förrän efter vintervilan.
Finns ingen som helst anledning att stressa risken för bakslag är det enda man får av det. Mentalt är de sällan färdiga tidigare än framåt årsskiftet. En annan sak man inte skall glömma är att de sista tillväxtzonerna i benen sluter sig ungefär då och att belasta dem med ryttare innan dess är inte det bästa man kan göra speciellt inte på stora hästar.

Varför så bråttom?
Tyvärr tycker jag det mest känns som att de hästägare som är osäkra börjar med att sitta in såhär tidigt. Är hästen normalbegåvad så ska det inte ta över ett halvår att rida in den.
Skulle aldrig ens komma på tanken att sitta på min nu, väntar så långt det går innan treårstestet.
Ni som redan rider era 2 åringar, har ni en meriterad unghästutbildare som sagt att ni ska göra det eller var har ni fått idén ifrån?

Jag tänker inte börja med insittning förrens till vintern, november kanske, och då blir det en period om ca 2 månader om allt går som det ska. Sen får hon vila och så får vi ta upp det igen inför 3 års sen. Just nu växer hon jätte mycket och går på bete och lever hästliv.

Det finns många hästar som rids in såhär tidigt.. T.ex. tävlingshästar brukar man börja med så tidigt.

Jag har skrittat väldigt lite på min och har då inte lagt all vikt på ryggen. Hon går stabilt och sänker inte ryggen. Men nu har jag gjort det 3 gånger totalt och nu blir det inge mer förrän i Nov/Dec och då blir det bara att börja skritta "normalt". Trav blir det i Januari och ev. kanske galopp.
Annars blir galoppen i Februari.

Men allt detta endast om hon är redo.

------
Sedan så tar inte en häst någon skada om det gäller några få gånger och korta sträckor.

jag känner inte en enda tävlingshäst som blivit insuttna som tvååringar... kolla flyinges hemsida ex - ang deras modell av unghästutbildning så finns inga rekommendationer att sitta på hästen förrän minst 2,5.

kopierat från deras hemsida::
2 år
Lösdrift, gärna i kuperad terräng med naturliga hinder.

Utbildningsmoment:
Vänjas vid träns, tömkörning och inkörning.

2,5 - 3 år
Hästarna står uppstallade med möjlighet till daglig utevistelse i grupp med andra hästar.

Utbildningsmoment:
Sadeltämjning och inridning, longering, häst vid hand, löshoppning.

3 år
Utbildningsmoment:
Grundridning i grupp utomhus för kondition, hållbarhet och framåtbjudning. Förbereda hästen för treårstest, därefter betesgång.

Min plan är att plocka upp tömkörningen i september när sista lekkamraten åkt hem från betet. Kanske vi tömkör en gång i veckan. Sen ska vi åka på löshoppningskurs för unghästutbildare något tag, inga datum satta men gissar på september/oktober/november. Kanske 4-5 pass totalt.

Sen är tanken att vänja henne vid sadel och longering (jag är inte så förtjust i longering utan kommer låta henne mest springa på fyrkanten men så hon kan gå i lina i alla fall - inför inridningsmomentet. Sen hade jag tänkt SITTA på henne i paddocken i typ november kanske? I skritt. I lina. Eventuellt att vi provar trava någon raksträcka.

Sen får hon vila december och januari. Kanske börja löshoppas igen någon gång under februari och börja rida in henne på allvar i slutet på februari - början på mars.

Sen ska vi ju under alla dessa månader även ta promenader vid hand ute i naturen för miljöträning, framåtbjudning och för att bygga muskler utan att belasta henne. Och träna på att springa vid hand och ställa upp etc. :)

Och att tillägga: allt i samråd med utbildad och erfaren unghästutbildare.

man följer väl sin egen plan antar jag. Den ena hästen är inte den andra lik och jag sneglar mycket lite på vad andra gör.

Min 08:a är knappt insutten av den enkla anledning att han inte varit mogen för det.

Min 09:a är insutten men jag skulle aldrig tänka mig att varken longera eller tömköra på bana eftersom han är så stor och jag inte vill sätta någon press och stress på lederna.

Det finns olika skolor i när vad ska göras. Jag brukar sitta på mina i augusti om de är mentalt i fas och sedan vilar de till senhöst/vinter. Eventuellt får min 09:a vila till jan/feb med jobb.

Han är röntgad och har inga vargtänder.

Tycker för övrigt att det utstrålar mer osäkerhet att framhålla sig själv och sin egen kunskap som mer värd än andras.

Berätta gärna för mig på vilket sätt att sitta på sin 27 mån gamla häst 4 ggr innan höstvila är skadligt? Höjer mer på ögonbrynen åt all löshoppning och longering.

Senast ändrad:

Visst finns det olika sätt att göra saker och ting på men det jag undrade var vad du hade att backa upp din teori med?
Osäker nej för min teori är inget jag själv hittat på utan de flesta kunniga unghästutbildare stödjer denna teori då den är den mest utbredda uppfattningen om hur man rider in en unghäst.
Även om en 2 åring kan se färdig ut i kroppen så kan den vara långt ifrån färdig i knoppen.
Förstår inte på vilket sätt tömkörning skulle vara mer skadligt än att sitta på hästens skelett?

När har ni tänkt börja med inridningen?

När är planen att ni ska sitta på eran för första gången? Skritta? Trava? Galoppera?

Det va det här BlackiNova frågade om!! inte vad som är rätt eller fel vad jag kan tro ;) Ursäkta men är så himla trött på att den ena säger att det ena är fel medan den andra säger att det är rätt.... Om man i okunskap rider in sin häst utan att ta hjälp av någon kunnig eller lyssna på dem som varit med förut så får man stå sitt kast!! Låter lite hårt och elakt kanske men är såååå himla trött på dessa diskussioner. Jag tycker att man ska läsa på om hästens kropp, skelett och mognad innan man börjar med unghästar och sen också lyssna till de med erfarenhet. Det är också stor skillnad att rida in en häst som amatör om man jämför med de professionella, som gjort det "tusen" gånger förr.

Ursäkta för mitt negativa inlägg.....:grin:

kl

Min 09 är numera såld och bosatt i Norrland, men jag kommer smyga in och kika på era hästar ibland då och då:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 589
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka