09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

:rofl: Tack för tipset! Värt att tänka på...och så finns det hopp om tjock "löshårs"svans också!! :d

DSC_8620.jpg

Kan man på något vis binda fast benen i marken när det är dags för inridning? :angel:

Lika fin som vanligt :love: Kan trösta dig med att såna där bakutsprång gör och har alltid gjort Novas mamma när hon är i hagen och hon är och har varit så snäll att rida hela tiden. Har aldrig försökt på nåt sätt få av mig :) Hon har bockat 1 gång men i glädje :laugh:

Tack snälla, hon är det finaste jag har. :love:
Skönt att höra, hoppas det är likadant för min. Annars får Brixie komma hit och snacka lite allvar med henne. ;)
Måste bara passa på att fråga -- liknar Novan sin pappa? Jag tycker att Ada gör det mer och mer. Känns som att han har typat henne väldigt mycket.

Måste bara passa på att fråga -- liknar Novan sin pappa? Jag tycker att Ada gör det mer och mer. Känns som att han har typat henne väldigt mycket.

Jag tycker Nova är lik Damino i sitt framparti men mer lik sin mamma på bakdelen :D Men jag tycker nog efter att ha sett dina bilder att Ada är mer lik sin pappa än va Nova är. Hur är Ada i temperamentet? Nova är så cool med allt utom när man rör sig för häftigt då håller hon på att "dö".... blir till att öva innan uppsittning :grin:

*kl*

Hög mysfaktor när man ropar på hästarna i morgondiset och de kommer i full galopp genom dimslöjorna. :love:

Älskar oktober när det är sånt här väder så hästarna kan vara kvar ute dygnet runt.

Fast det är ganska mysigt med installade hästar som står och mumsar natthö oxå. Ska bara bygga klart inne i stallet så mina pållar har någonstans att bo i vinter. Rev ut all inredning i somras och sen har omständigheterna gjort att det inte hunnits med att bygga upp nytt :crazy: I värsta fall får de gå i hela stallet på "lösdrift" men det är inga problem. Har snälla pållar. :love:

Idag har jag suttit i sadel för första ggn på min 09:a.
Uppsittning från mark sysslar jag annars inte med då jag är 163 cm o mina övriga hästar drygt 170 cm (det går men varför slita ont), men denna är ju lika hög som jag så foten i stigbygeln, gungade lite o så upp.
Hon tittade mest frågande på mig (har suttit upp barbacka från pall innan) och sen var det inte mer med det. Älskar känslan när man kommer upp så här första gångerna och allt förarbete bara klaffar :love:

*kl*

Var iväg och löshoppade min skrutt för första gången idag. Är fruktansvärt imponerad av hans lugn, vi gick genom villaområden och längs med rejält trafikerad väg på väg till ridhuset, det var första gången även det och han var verkligen stencool :love: Hoppningen gick bra, positiv till allt som vanligt!

Kl

I morgon bär det av till veterinären med Nova för röntgen av kotorna bak..... Håll alla tummar, tår och hovar nu att det inte är någon lös benbit :crazy: Om det nu skulle vara det och det blir operation, hur länge ska de stå på box då???

Kl

I morgon bär det av till veterinären med Nova för röntgen av kotorna bak..... Håll alla tummar, tår och hovar nu att det inte är någon lös benbit :crazy: Om det nu skulle vara det och det blir operation, hur länge ska de stå på box då???

Verkar vara olika från vet till vet vad de ordinerar, vanligast verkar vara 14 dagar total boxvila (alltså inte ut om dörren alls) sen 3-4 v sjukruta ute och promenader vid hand.
Men som sagt har sett lite olika varianter.

Vi håller allt vi kan hitta här och hoppas att det går bra. :bump: Lycka till!

Tack!!! det hjälpte :bow: Inge lösa benbitar :bump::banana:
Hon fyller i vätska i kotsenskidan och det är helt normalt, vissa hästar gör det utan att ha några som helst problem med/av det, exakt så sa han veterinären. Dessutom drogs det ut en tandkrona som aldrig vill ramla bort. Fick också longera (i grimma) henne där och det har vi aldrig gjort tidigare och det gick hur bra som helst, hon fattade direkt :D Och Nova är en riktig klippa :love: hon klev på transporten direkt (hade inte räknat med något annat iof) stog som ett ljus hela vägen dit och hela vägen hem. Hon va klockren:love::love:

Gilla :grin:

Vad skönt att sånt blir utrett.
Har inte haft ngt på de senaste uppfödningarna men hon som är mamma till alla hade liknande det din har fast i hasleden. Det finns inget kvar numera när hon är 11 år och betydligt tyngre än då jag kollade henne som 3-4-åring.

Härligt och vad duktig hon verkar varit! Förstår att det är en lättnad att veta att det inte är ngt farligt och faktiskt inte helt ovanligt. :)

Delvis kl.
Själv går jag och grubblar över hingstar konstant. Har ju tänkt låta betäcka min till våren efter 3-års. Men det är väl sjutton också vad det är svårt att hitta nån som känns som en perfect match...

Lånar knapp..

Vi lever men står sen 2 v på klinik så inte orkat läsa här för deppar bara då för min fis. Hoppas hon får komma hem till helgen. Annars finns bara en utväg nästa vecka för då är pengarna slut :(

Härligt och vad duktig hon verkar varit! Förstår att det är en lättnad att veta att det inte är ngt farligt och faktiskt inte helt ovanligt. :)

Delvis kl.
Själv går jag och grubblar över hingstar konstant. Har ju tänkt låta betäcka min till våren efter 3-års. Men det är väl sjutton också vad det är svårt att hitta nån som känns som en perfect match...

Ja hon va helt fantasktiks :) hoppar det håller i sig!
Jag förstår att det är svårt att välja hingst, alla jag tycker om är det Donnerhall i och det där med linjeavel är jag inte så bra på..... ;) Va har du för alternativ då? du kanske kan få nån ide här inne på buke :)

fy så tragiskt!

Jag har varit i samma situation och det vände precis när både jag och veterinärerna började luta åt att nu fick hon vandra ut på de evigt gröna ängarna!
Det är också hon som är mitt avelssto som lyckats med det. Den hästen har överlevt det mesta så hon blir den sista hästen jag gör mig av med om jag skulle bli tvungen nån gång.

Jo är så jävla skit..
Vi fick hämta hem idag och hämta ut mediciner. Så man sparar lite kostnader än stå där för hon är pigg och feberfri.. så bjuder på bild:

imag0375_171485371.jpg

Precis landat på stallplanen och ser inte ut att klaga över vara hemma. Blir dock boxvila och allt där till men värt det för få ha henne hemma!
Så alla planer på 3årstest är nerlagt för tillfälle. Nu är målet fullt frisk Bimbo! (Och ja hon har magrat av :( )

Vilken otroligt vacker flicka du har!!

*kl*

Jag har skrivit i början av tråden men presenterar pojken igen :)

Blue Zenit heter han och är en tanig liten val på ca 154cm just nu. Han är e. Zagal IV (PRE), u. Blue Jeans xx, ue. Royal Applause xx.

Zenit är en cool, social och en otroligt vänlig kille. Han tycker om att få följa med och hitta på saker och det stör honom inte om han blir själv, varken i hage, stall eller på ridbanan.
Vi tömkör, promenerar, löshoppar och myser. Han ska få börja följa med som handhäst med men eftersom jag har kryckor som är i vägen just nu, så får det vänta lite och han får skrutta i hagen med kompisarna.

Usch och fy jag lider med dig <3

Ja det är inte lätt att bo på sjukhus, lilla gumman, det är bara att börja göda igen nu då när hon kommit hem :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 594
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar