09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Hur fungerar han med brems?

Tyvärr inte kraftigt, första gången (när han fick domo för att röntgas) så fick vi på honom bremsen efter lite krig efter att han rest sig rakt upp och fäktat med frambenen ett par gånger vi försöken att spruta honom, tyvärr blev han inte särskilt paralyserad av bremsen utan sprattlade rejält precis när han sedan stacks men det höll honom nere i alla fall så vet fick i honom domo även om han även med brems på hoppade runt en del.
Bremsen kom fram igen vid andra sprutan nu sist men han brottades så in i vassen så han som lyckades få på honom den sist lyckades icke få den på plats, utan valde att istället hålla ett järngrepp själv om snoken på honom och ett järngrepp i örat men det hindrade inte honom att skicka iväg honom när nålen gick in i huden och den som höll är inte klen.
Fattar inte varför han reagerar så himla kraftigt på sticket, intressant är att när han var helt stenad av domo när han röntgades (han fick en rejäl dos efter sin uppvisning för att han inte skulle få för sig att vandalisera röntgenutrustningen) så passade vi på att ge honom vaccinationen på samma gång och trots att han var så borta så ryckte han till rejält när han stacks med den lilla tunna nålen så verkar som att han verkligen känner nålarna överdrivet mkt.

*KL*

Oj vad alla har kommit långt med sina småttingar!! :eek:
Inte bara insittning, utan även ridning i alla 3 gångarter.

Så långt har inte jag kommit, har planerat in att "upp och hänga" lite nu inom snar framtid. Dvs så snart jag har någon som kan assistera mig.

Tycker att han ser ut till att vara inne i en tillväxtfast igen och är ca 5 cm högre i bakkärran för tillfället. Av den anledningen hade jag egentligen inte tänkt rida honom nu. Men det kanske inte spelar så stor roll? eller?
Hur är det med era hästar, ni som rider in nu, ser de jämna ut i kroppen eller växer de också?

Hur har ni tänkt er upplägget?
Rida in alla 3 gångarter nu, sen vila till jan el. feb?
Hur länge/mycket har ni tänkt rida nu dvs hur ser ert upplägg ut?

Min första är nu riden i alla tre gångarter och kommer att vila tills början av mars. Han kommer att få löshoppa lite då och då för att ha lite kul. Han är väldigt jämn men något outvecklad (skulle ha önskat mer hingstkaraktär) och väldigt mycket bebis

Min andra ska iväg om två veckor och även hon kommer att ridas i alla gångarter. Vi kommer även att börja med löshoppningen snarast då hon inte har hoppat en enda gång (Hopphäst) så känner mig lite stressad över detta. Men men finns det något hopp i henne så ska väl det inte bli några problem. Även hon ska vila efter detta tills i början av mars.

Min tredje är riden i de tre gångarterna och ska bara löshoppa lite för att lära sig att trycka ifrån lite. Även han kommer att vila tills början av mars.

KL

Igår löshoppade Nova gumman, löshoppade och löshoppade men iaf galopperade runt i löshopningsringen och galopperade över bommar. Det var första gången och hon fick öva på att gå fram för pisken och det förstod hon direkt, inte mycket drivning som behövs här inte :) sen va ju bommarna lite läskiga men det gick också över rätt fort. Sen övade jag lite visning för hand när vi ändå va i ridhuset och det gick super bra, hon är verkligen lyhörd på sin matte :love: Ja i det hela taget så va hon super duktig och nyfiken :love:

va roligt att det gick så bra!

kl
Eftersom ja har kryckor som är i vägen så har vi tagit det lugnt de senaste.. idag var dock abstinensen förstor så det blev lite longering och en promenad. Tur man har en snäll liten kille som går med matte i hennes mkt långsamma tempo.

Jobbigt med kryckor och spruträdda hästar.
Är jätteglad åt att slippa både det ena och det andra måste jag medge.

Travade min lilla för första gången i går, rakt fram på väg i kolmörker. Hon satte igång fint på kommando och brydde sig inte det minsta om jag satt ner eller red lätt. Bjöd fint på tygeln också och ökade vid smackning och stannade för tygeltag. Hon är så okomplicerad att jag blir helt lycklig :love:

Att hon sen är min första häst i lagom storlek så jag kan sitta upp från marken är ju en bonus. Men hon står blick stilla medan jag kravlar mig upp, får testa med pall nästa gång så hon vänjer sig även vid den uppsittningen.

min tjej är också spruträdd, i somras när vi skulle ta blodprov svingade hon hela halsen o tryckte till med bogen så att veterinären flög två gånger, men jag som stod på andra sidan o höll så gott jag kunde var helt oskadd.. O idag var det dags igen. Denna gången kom hästtandläkaren! två sprutor senare (den första tog inte) så konstanterades det att hon fäller tänder, att hon har vargtänder, men det i övrigt såg mkt fint ut. Så jag ska hålla mig till planen att bara latja med henne i vinter, få henne van vid ryttare, kunna styra o så, men inte kräva nåt innan hon har fällt klart sina tänder så vi kan rycka ut vargtänderna.

Hur gör han om ni nyper ett ordentligt tag i skinnet innan sticket?
Eller "bonkar" med handen ett par gånger innan man sen snabbt sätter nålen (som man håller i handen man bonkar med).
Har åkt ett tag med en duktig hästvet. och hon brukade göra antingen det ena eller andra för då var hästen redan fokuserad på den känslan som fanns i skinnet innan. Själv föredrar jag nog att bonka samtidigt som man pratar med någon och sen bara sitter nålen där. Är de sen snabba så hinner de ju även trycka i vaccinet om det bara är det som det handlar om. Ett alt. är ju att ta det i rumpan istället för halsen men stå på andra sidan en vägg t ex.

Har äckligt stickokänsliga hästar själv så vi vaccinerar dem lösa i hagen utan att nån rör en fena, den ena fick jag ge 2*20ml antibiotika i halsen under 10 dgr o inte ens då gjorde hon någon större sak av det. Tack o lov!

Jag har bara en erfarenhet av kastrering, stående, öppen, hemma... Det var tufft. Min hingst jag hade protesterade REJÄLT trots massa massa massa lugnande, lokalbedövning (krig att bara få dit den!) brems, hovhållande osv. Det tog mer än två timmar att få bort kulorna.... Det var inte kul. Han var 155 hög och väldigt mesig, men protesterade REJÄLT när hon skulle skära i honom. Det brukade gå rätt snabbt enligt vet, i vanliga fall, hon hade inte ens ass med sig men som tur var så var vi hemma allihopa så min sambo fick hålla brems, jag fick hålla framhov (på en häst som var så drogad så han knappt kunde stå men sparkas kunde han!)

Så om MIN hingst protesterade... då kan jag bara gissa hur din reagerar... Men det kan ju gå jättebra oxå.

kl

Vi har lite "mellantid" jag och Moa (nytt smeknamn på Lamour) Ska hämta sadel i helgen och sen ska hon ridas åtminstone i styrbar trav innan det blir för kallt. Löshoppas är oxå planen men där har vi lite issues med transportåkandet. Hon tyckte INTE om att bli instängd. Jag hade medhjälpare, vi blev oense, så nu är jag ensam igen.. suck. Men i slutet på november får jag hjälp av en jätteduktig tjej som tänker på samma sätt som mig. Så snart är vi nog iväg :)

Jag har ju haft bebis under hela lamours uppväxt så vi har inte haft tid att lastträna riktigt så vi tar det nu istället.

kl

Vi har lite "mellantid" jag och Moa (nytt smeknamn på Lamour) Ska hämta sadel i helgen och sen ska hon ridas åtminstone i styrbar trav innan det blir för kallt. Löshoppas är oxå planen men där har vi lite issues med transportåkandet. Hon tyckte INTE om att bli instängd. Jag hade medhjälpare, vi blev oense, så nu är jag ensam igen.. suck. Men i slutet på november får jag hjälp av en jätteduktig tjej som tänker på samma sätt som mig. Så snart är vi nog iväg :)

Jag har ju haft bebis under hela lamours uppväxt så vi har inte haft tid att lastträna riktigt så vi tar det nu istället.

Minns jag fel eller hade du inte en shettis som sällskap ? I så fall har du provat att lasta in den först ? De brukar känna sig betydligt tryggare när det stängs om de inte är ensamma, jag kör alltid unghästarna med en gammal rutinerad första gångerna så att den gamle visar att det inte är något att vara orolig för, annars får man lätt problem med lastningen efter ett par åkturer om de har varit spända.
Klurar själv på hur jag skall göra när jag skall köra hingstarna den enda valacken jag har är inte den lugna typen när han åker trots att han åkt många mil genom åren 20 år gammal tävlingshäst men han har alltid varit likadan han älskar att åka ut och tävla och har alltid tyckt det tar alldeles för lång tid att komma dit så känns inte som den optimala läromästaren klarar mig bra utan att lära upp fler att bli så.
Den "gamle" hingsten åker ju som en filbunke men han har alltid åkt själv så frågan är om han inte tycker det är lite för skoj att kunna stå och tjaffsa med en unghingst så att stämningen blir lite för stökig.

Håller med till 100% och tycker att det är ett jättebra tips.
Min tyckte också att det var oroligt att åka själv innan och var hyfsat besvärlig att lasta, men sen hon fick åka med sin hagkompis några gånger så har hon nu inga problem alls med transporten. Går glatt in och står sen som ett ljus.

och jag har varit med om minst 30 stående kastrationer som assistent (10 på ett ställe) och det har aldrig varit några problem med hingstarna när de väl varit drogade.
Men vetten måste ju se till att de även är ordentligt bedövade i skinnet kring kulorna innan man sätter igång och det kan ibland vara mer intressant än kul för vissa blir tydligen mer stickkänsliga när man har drogat dem!
Du kanske ska ta honom till klinik i alla fall Gylle...

KL

Min kastrerades liggande hemma, det gick väldigt smidigt och läkte på ca 14 dagar helt utan komplikationer.

Igår fick Felix åka till veterinären för att röntga sina haser (pga gallor). Röntgen var helt utan anmärkning, vilken lättnad!!! :bump: Veterinären trodde att de kunde komma av proteinöverskott, så nu ska foderstaten justeras lite. Han var väldigt tunn i juni på betet, så han fick komma hem och fodras upp. Han har tagit sig bra, och växt massor! Men jag har väl missat att hänga med, så han har fått fortsätta med sin gödningskost. Nu kan vi planera in löshoppning och fortsätta med inridningen.

KL

Nu har vi varit iväg och löshoppat 2 ggr och Nova liten sköter sig hur bra som helst :laugh:

Bild när hon övar uppställning :love:

Hon är överbyggd nu men med rätt uppställning så syns det ju nästan inte!

*KL*

Idag var det premiär insittning av "plutten".
Det gick som smort, första gången idag som vi hängde på honom, det sa han inte det minsta till så det var lika bra att sitta upp ordentligt med detsamma :p
Han fick skritta några få varv och det tog han helt coolt :bump:

Tänka sig att lill plutten numera kan titulera sig som RIDhäst :D

Nu är planen att han ska ridas alla 3 gångarter, sen får han vila till framåt feb-mars någon gång. Bara löshoppas och annars bara gå lite prommisar.

32802738.jpg

åh vad kul att äntligen suttit på pållen, förstår känslan!

Själv håller jag på att försöka köra in min lilla 09, en welsh mountain vid namn Dinglan.

Vi har kommit så långt att tömkörning i skritt och trav funkar bra, halt funkar äntligen också bra och hon har dragit lösa skaklar i marken och även lösa kedjor som jag fäst i selen som är så långa så de släpar i marken. Hon har även fått bekanta sig med den lilla vagnen, går över skaklarna, man kan dra den själv bakom henne samtidigt som man tömkör och det går bra.

Sen har hon haft ryttare på ryggen några gånger också, jag har suttit lite på henne bara för att vänja in och sen har barnen "åkt" lite.
32725828.jpg

Senast ändrad:

KL*

Takira har inte vuxit något anmärkningsvärt alls. Jag hoppas verkligen att hon ser till att skjuta iväg lite. Släktet har en tendens att växa långsamt, vilket också kan vara bra iofs. Hon ligger stadigt runt 160cm. Har hunnit med en hel del med den lilla tösen. Uteritter själva går helt klart bättre än andra, hon jagade upp sig som tusan på våran promenad tidigare i veckan. Hon skötte sig dock exemplariskt vid löshoppningen med tre andra hästar (1 unghäst) och hon stod lungt och vänta på sin tur.

Har hunnit rida två gånger, korta pass i paddocken och en gång ute. Fattat trav några gånger, men hon springer gärna fortare och fortare samtidigt som hon skall busa. Vet inte riktigt hurvida jag skall genomföra alla tre gångarter innan avställning eller ej. Haha! Hur gör ni andra*? Start och stopp sitter, tills något spännande dyker upp. Då är vi stundtals på noll igen. Underbara individ! :D

Jag skall ringa ut tandläkare till tösa, har inte sett eller känt någon lös tand alls. Tänkte kontrollera vargtänderna!

Hon känns så tunn att sitta på. Alla andras ser så maffiga ut :)

Som vanligt är det kul att läsa om alla -09:or som nu börjar bli så stora :-D

Min -09 (val. e.Cartier ue.Chess-Electro) åkte iväg på utbildning igår. Han kommer longeras, tömköras och ridas i alla tre gångarter innan det är dags att hämta honom om ca 4v. Efter det blir det en välförtjänt vila tills efter årskiftet nån gång.

Jag har hittills suttit på honom totalt 3ggr varav sista gången blev jag ledd ett varv i ridhuset.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 277
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka