08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

kl
Nu kunde jag inte hålla mig längre utan red lite. Pigg pålle som skötte sig fint trots att han inte är riden på 2v och aldrig varit ute på ängen...

1013832_10152833689150400_2025979731_n.jpg

1780618_10152833689250400_1146063435_n.jpg

1654014_10152833689290400_996611828_n.jpg

1150299_10152833689310400_809219220_n.jpg

1690468_10152833689340400_1675813360_n.jpg

Då jag varit sjuk så har min ponny vilat lite mer än en vecka, jag trodde han skulle vara lugn då han verkat lite slö och trött den här tiden och mest bara stått och hängt i ett hörn av hagen. Jag kunde inte missta mig mer. Den jäkla ponnyn har väll stått och laddat upp för nästa ridpass, för idag var han minst sagt explosiv.

Tippex har ju sen tidigare lite olater för sig, som att resa sig vid uppsittning, men även om han tycker jag kräver för mycket i ridningen, kan även kasta sig och sparka bakut. Men idag hann jag knappt landa i sadeln förens rodeon började. Han lyckades idag med bedriften att flertalet gånger ställa sig högt på bakbenen och när han står i luften sparkade han bakut.. Ja jag satt nog löst vissa gånger men envis som jag är med bra balans så satt jag allt kvar. Första 10-15 min av ridpasset på ängen var nog mer i luften än på marken och skritta gick absolut inte. När han väl lugnade ner sig med dumheterna så började vi trava och wow - där har polletten nu trillat ner! Äntligen travade han i rejäl uppförsbacke och hade igång sina långa bakben ordentligt. Fick ett fint stöd i handen där han äntligen kom till ro med att ta fram nosen och komma upp i formen istället för att springa och bita sig i bringan. Han har nämligen lätt knäppt av och bara krullat upp sig så det har vi jobbat mycket med. Jag satte mig ner i traven för att komma åt mer och han löft upp mig ordentligt och fortsatte trava på helt fantastiskt, red några ökningar med fina upptag.

Känns verkligen som om vilan gjort honom gått efter två intensiva veckor innan där jag krävt något helt annat än tidigare ryttare och vi mest tragglat igenom passen för att han ska kunna ställa vänster. Så kul när dom börjar förstå, så nu hoppas jag att galoppen ska vara lite bättre imorgon med, håll tummarna.

Passade på att ta en bild på honom på stallgången efter ridpasset, han har börjat muskla på sig fint och framförallt satt mer hull och fått fin nacke, inte lätt att få upp i vikt och han äter kopiösa mängder foder. Han är byggd otroligt mycket i uppförsbacke men är fortfarande lite bakhög så tror nog han växer några centimeter till. Imorgon tisdag ska vi iväg och mäta honom, ska bli spännande att se hur stor han är. När han mättes som 4.åring var han 138cm men gissar på 141cm nu ungefär.

995854_10203262361388122_1908274687_n.jpg

Är du alltså vuxenryttare som rider ponny? Låter iaf som han har lite sadeltvång, har du provat att longera först? Är ju inte så roligt om han håller på sådär när man ska sitta upp.

kl

Har äntligen kunnat rida lite dressyr o sitta ned på min lilla häst i helgen!:) Foten/benet känns bättre o bättre så jag blir ju mer o mer motiverad att pallra mig iväg till sjukgymnastiken. Kanske kan jag börja hoppa små hinder om nån månad eller två, vi får se.

Så roligt med en ponny till i tråden. Han ser verkligen jättefin ut! (Jag är f.ö otroligt svag för ponnier av alla de slag. :D )

@tramp
Hujedamej! Där hade jag nog backat ur. Tur att din ponny har en envis matte. :D

Ang planering för 2014 så ligger vi efter förra årets plan. Flytten i höstas stoppade tyvärr upp allting och sedan fick jag prioritera Nalles mamma då hon får fnatt när hon blir lämnad ensam. Rör jag på henne så tar det udden av stressen i alla fall.
Förhoppningarna här är annars att jag skall komma igång igen så snart som möjligt (dvs när det blir dräglig temperatur) och att jag ska komma upp på hans rygg igen. Sedan får jag väl se varthän det bär.

Yes jag är vuxen ryttare, är 20år. Ska rida till honom innan det är dags att hitta ny ponnyryttare, inte snällt att slänga upp en lite ung ryttare på honom i dagsläget när han har en hel del utbildning att ta igen.

Nä då, inget sadeltvång alls, jag red in honom själv som 3.åring och han uppvisade aldrig något sådant här under sitt första år, det här är dumheter han tyvärr lärt sig när han varit utlånad. Just nu handlar det nog mycket om att han försöker testa mig också samt att jag kräver något helt annat av honom än vad han är van vid. Longera går tyvärr inte, likaså inte tömkörning, han springer bara över mig men det är något vi ska börja ta tag i när vi kommer iväg till ridhus.

Han var ju mycket bättre vid uppsittning de sista dagarna innan vilan, reste sig inte alls utan bara traktade så om några dagar är det förhoppningsvis borta igen.
Haha, ja ibland undrar jag vad som får mig att rida sånna här hästar mer än frivilligt, måste ju vara knäpp. Tur för mig att jag är envis, mindre tur för ponnyn ;)

kl

Stenhårt ute o för dåligt med snö för att det ska bli någon behållning när man rider ut.:( Det blir mycket dressyrridning nu, är väl enda ljuset i den kalla mörka tunnel vi befinner oss i!

Och här snöar det som bara den, helt underbart ute nu ;-)

Var ut igår kväll och skrittade barbacka i snöstormen med ulltäcke och skrittäcke över benen, behöver jag säga att det var mysigt :love:

Skicka gärna hit lite :D

Här är det lite fissnö, bara mög att rida i, ligger i drivor med barmark emellan :rage:
Och inte kan jag ta mig iväg med transporten särskillt heller så det blir nästan ingen ridning här.. :mad:

Nej, skickar inte någon snö, vill ha den kvar ;)

Vet hur det är när det är fruset i marken och det inte går att rida.... Tråkigt!

Här är det en del snö, och började snöa igår igen så har kommit 5cm till ungefär. Skönt när det är rent och fint i hagarna!

Här är det också massa snö, kom mer inatt. Jag tycker dock det räcker :p Jag rider ändå mest i ridhuset nu för att jag inte har så mycket ridsällskap till uteritter och det är lite tråkigt att rida ut själv tycker jag.
Ska nog rida ut idag dock, innan hoppträningen som är ikväll. Jac får gå uteritt, Jobelle får fortsätta stå över hoppträningen tyvärr, hostan har inte gett sig. :(

Jättefina är ni!! :bow:

KL Jag har ridit långa turer i skogen och över fälten på min kanonkula i helgen, härligt :) Vi har också alldeles för lite snö på sina ställen - buckligt och halkigt i hagarna men ganska fint i delar av skogen och på fälten. Märkligt nog funkar utebanan att rida på O_o

Jag har träning för min "2-dagar-i-månaden-tränare" i kväll. Ser MYCKET fram mot det!

Idag var det dags för mätning. Suck att behöva åka 1.5timme enkel väg för att nån ska mäta i 1minut och sen åka hem.. Inte är det billigt heller, 950:-, hua!!
Men Tippex stannade som C-ponny, 140cm blev han. Nu är det bara att hålla tummarna att han inte växer mer så han stannar som det till slutmätningen om två år.

Men det var ju bra iaf att han blev c-ponny! Klart mer värt än en så liten D.

kl

Jag får ta tillbaka det jag skrev imorse för idag har det snöat hela dagen och jag har precis kommit in från världens härligaste galopprunda i skogen! Är ju så ljust dessutom så man inte behöver pannlampa så det var bara att köra på! Lycklig liten Svart Häst hade jag, hon frustade o slängde med pannluggen i galoppen.:D

Jag var också ute och galopperade i snön, superhärligt! Igår var det Jac som fick busa i snö och idag var det Jobelles tur. Massa djupsnö att skutta igenom då det blåst en del.

Bild på Jac efter gårdagens ritt:

20140128_172008_52e8fcf8ddf2b36310de2acd.jpg

Skicka gärna hit lite :D
Var försiktig med vad du önskar dig! ;)

Här är det också snö! 5 cm igår och ny fräscha 5 cm idag. Eller däromkring för det blåser som sagt omkring och bildar stora revlar på vägarna (som var snustorra bara för några dagar sedan.)
Nalle har jättekul i hagen medan matte avvaktar lämpligt tillfälle att börja ta tag i saker och ting. O_o

@tramp
Då får vi hålla tummarna extra hårt. Så nära gränsen tycker jag är onödigt. :D

Fast nu har det ju kommit lite till oss i skåneland också! :D

Var ute en lugn runda i går kväll och pulsade i drivorna som "intervall träning" i det högsta!
Lusebusen tyckte det var lajbans och gjorde sitt bästa med att busa men det var så mycket snö att han kom inte upp ur dom mag-höga drivorna!
Och så tänkte han att tja, det här ser ju mysigt ut så varför inte rulla sig en sväng..? :banghead:
Men jag lyckades avvärja det hela X antal gånger :) var inte alls sugen på att ligga med häst i drivorna och sen från det opraktiska biten sett så hade jag inte kunnat ta mig upp igen heller.. :o

Tur att han är snäll och bara kastar av mamma i ridhus så hon har pall och kan ta sig upp igen... :cautious:

Äntligen framgångar, wiho! Igår testade jag att slänga på en graman för att testa om jag kunde få lite koll på galoppen, det jag fick var ett problem åt andra hållet istället. Från att Tippex dragit upp huvudet rakt upp i luften och i stort sett skenat i galoppen och nästan gått omkull till att inte ens vill fatta galopp.. Suck.

Blev att tänka om igen och idag testa vidare. Slängde på ett martingal idag och bytte från tredelat tränsbett till rakt tränsbett och Wie (!!) äntligen skillnad, varför kom jag inte på det direkt när han kom hem för tre veckor sen?? Lätt att vara efterklok. Han sänkte ner huvudet och lugnade galoppen rejält och jag kunde äntligen sitta tillbaka och arbeta ihop galoppen lite. Det är en lång väg kvar men äntligen lite framsteg, äntligen åt rätt håll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 022
Senast: Blyger
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 646
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V