Sv: 08:0rna del 8
Då jag varit sjuk så har min ponny vilat lite mer än en vecka, jag trodde han skulle vara lugn då han verkat lite slö och trött den här tiden och mest bara stått och hängt i ett hörn av hagen. Jag kunde inte missta mig mer. Den jäkla ponnyn har väll stått och laddat upp för nästa ridpass, för idag var han minst sagt explosiv.
Tippex har ju sen tidigare lite olater för sig, som att resa sig vid uppsittning, men även om han tycker jag kräver för mycket i ridningen, kan även kasta sig och sparka bakut. Men idag hann jag knappt landa i sadeln förens rodeon började. Han lyckades idag med bedriften att flertalet gånger ställa sig högt på bakbenen och när han står i luften sparkade han bakut.. Ja jag satt nog löst vissa gånger men envis som jag är med bra balans så satt jag allt kvar. Första 10-15 min av ridpasset på ängen var nog mer i luften än på marken och skritta gick absolut inte. När han väl lugnade ner sig med dumheterna så började vi trava och wow - där har polletten nu trillat ner! Äntligen travade han i rejäl uppförsbacke och hade igång sina långa bakben ordentligt. Fick ett fint stöd i handen där han äntligen kom till ro med att ta fram nosen och komma upp i formen istället för att springa och bita sig i bringan. Han har nämligen lätt knäppt av och bara krullat upp sig så det har vi jobbat mycket med. Jag satte mig ner i traven för att komma åt mer och han löft upp mig ordentligt och fortsatte trava på helt fantastiskt, red några ökningar med fina upptag.
Känns verkligen som om vilan gjort honom gått efter två intensiva veckor innan där jag krävt något helt annat än tidigare ryttare och vi mest tragglat igenom passen för att han ska kunna ställa vänster. Så kul när dom börjar förstå, så nu hoppas jag att galoppen ska vara lite bättre imorgon med, håll tummarna.
Passade på att ta en bild på honom på stallgången efter ridpasset, han har börjat muskla på sig fint och framförallt satt mer hull och fått fin nacke, inte lätt att få upp i vikt och han äter kopiösa mängder foder. Han är byggd otroligt mycket i uppförsbacke men är fortfarande lite bakhög så tror nog han växer några centimeter till. Imorgon tisdag ska vi iväg och mäta honom, ska bli spännande att se hur stor han är. När han mättes som 4.åring var han 138cm men gissar på 141cm nu ungefär.