08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Låter som din ponny har dels lärt sig lite fel och dels då satt fel muskler så nu när du vill att han ska fatta galopp på tygeln så tycker han att det är för jobbigt o försvarar sig. När han då inte kom loss från graman så försvarade han sig med att inte fatta.
Bra att du kom fram till en bättre lösning o sen får du väl ge honom tid att ändra sig.

kl

Nu har det minsann kommit ett perfekt lager snö! Red ut igår o tackade himlen för att vi har skogen för rätt som det var så blev det ju snöstorm!:o Men det gick ju ändå att galoppera i den mjuka snön, Lilla Svarta flyger fram o ruskar o frustar, hon älskar verkligen snön! Tog det dock lite lugnt för sist vi var ute så hade hon ju träningsvärk dagen efter...:mad: När vi kom hem visade det sig att jag tagit den ickevattenfasta mascaran...såg ut som en randig tvättbjörn i ansiktet!:D

kl
Maverick gick på ängen en stund idag. Han är så rolig, han är en väldigt vaken häst och så taggad att det nästan sprakar om honom ibland -men att gå ut på stooora ängen helt själv (något som enligt mig inbjuder till bus), det bekommer honom inte. Möjligtvis att det draaar lite i yttersidan när man passerar det stället där man ser de andra hästarna i hagarna, men han gör inget mer. Goa häst!

Igår var det äntligen dags att åka iväg och hoppa, superroligt att hoppa honom för första gången någonsin och wow (!!!) vad han hoppade!! Kände mest på varandra några språng över en oxer på 85cm men den ryggverkan sköt mig ur sadeln. Han hoppar så extremt väl och runt så jag höll verkligen på att flyga. En hel del jobb kvar mellan hindren med galoppen men jäklar vad fin han kommer bli. Funderar på att åka iväg på en pay and jump näst helg faktiskt, skulle vara roligt.

Idag blev det en uteritt, 20min framskritt i skogen och sen blev det 20min trav i lång och låg form på grusvägen genom området i ett friskt tempo innan vi skrittade de sista 10 minuterna hem. Glad och nöjd ponny som fick sträcka ut sig ordentligt, imorgon blir det en vilodag.

Idag var jag och Angola iväg på en pay and ride, startade en Lb:1.

Jag är faktiskt väldigt nöjd. Angola känns mycket bättre både i form och bjudning. Förra säsongen hade vi problem med att hitta bjudningen på tävling men idag kändes hon riktigt fin och jag tyckte hon kändes elastisk utan att vara spänd som vi annars fick kritik för förra säsongen. Vi lyckades skrapa ihop 61.38% och det hade nog blivit mer om hon på ryggen började rida lite bättre och inte vara så passiv... ;)

Nu blir det en lugn vecka för Angola och sen kör vi på igen.

Jag har föresten en fråga, på nästa pay and ride får man själv välja program. Jag vill testa på något nytt och funderar på b:2 eller b:3 men sen funderar jag även på om jag ska testa rida någon La.... Vad säger ni? Jag har som mål att rida La till hösten men samtidigt vore det ju kul att testa för skojs skull för att se hur långt vi har kvar dit... Hon kan alla rörelser men det saknas ju styrka.

Testa kan du ju alltid göra för på en pay and ride får du ju tips också om vad du ska lägga krutet på att öva. Men har du ca 61% i LB så lär du ju få lägre i LA.

kl

Har ridit härliga turer i skogen hela förra veckan och i helgen. Igår var det lite markarbete över bommar som gällde, idag vilodag och imorgon hoppträning. Är så himla roligt att se hur hon utvecklas min lilla buspålla!

kl

Sådärja, då var den röde ute på annons sedan en stund tillbaka och har hunnit få två svar redan :p
Han var finfin idag ^__^

Ja jag vet ju att jag kommer få lägre men jag rider ju inte den för att få bra poäng utan mer för att ha testat på...

Vi får se hur jag gör.

Vanilj_hallon Hon är rolig att titta på :)

Mooi Känns det inte tråkigt? Hur går det föresten med Calle? När vet ni mer?

Mooi Känns det inte tråkigt? Hur går det föresten med Calle? När vet ni mer?

Jo det kommer kännas tråkigt. Tycker mycket om honom och hade kunnat tänka mig att ha honom själv. Men jag kan inte ha tre hästar -och sen efter det här med Calle känner jag att det bär emot att ha en valack igen.
Calle går och tar det lugnt, terroriserar sin ponnykompis (och mamma :p ). Tänker vänta ett par månader till och sen ta honom på lina och se hur det ser ut. Är han inte ren då så ser det rätt mörkt ut, och är han ohalt då så ska han ju igång -tills det skiter sig igen (låter jättenegativ nu, men jag vet att även om han skulle vara ohalt nu så har vi redan gått igenom den här jojo-vändan med vila/igångsättning/träning/hälta/vila och att det kommer komma tillbaka, men om det tar en månad eller två år innan han är halt igen kan jag inte svara på).

Vet du vad!O_o Jag är så full av beundran för hur du har kämpat med din FUXMÄRR i ordets rätta bemärkelse!:D Jag hoppas att ni kommer ha riktigt roligt i framtiden men som din nästa häst önskar jag dig en brun valack som snällt hoppar allt du styr på...;)

Tror du har en framtid som beridare på problemhästar iaf...

Vet du vad!O_o Jag är så full av beundran för hur du har kämpat med din FUXMÄRR i ordets rätta bemärkelse!:D Jag hoppas att ni kommer ha riktigt roligt i framtiden men som din nästa häst önskar jag dig en brun valack som snällt hoppar allt du styr på...;)

Tror du har en framtid som beridare på problemhästar iaf...

+1
Är riktigt imponerad över tålamod och "lim i röven" :)

Ja, jag förstår att man inte kan ha hur många hästar som helst... tyvärr ibland men mest kanske bra ;)

Ok, ja men det är ju så det är och det kostar att ha häst. Jag hade en 05 som skadade sig 1 månad efter köp, och hon fick ett halvår på sig men blev inte bättre och för att kunna köpa den jag har nu så fick jag lov att ta bort henne (hon hade inte blivit bra hur lång tid jag än hade gett henne).

Ja herregud! Jag skulle kunna samla hästar på hög känner jag!:o Tittar på Hästnet o tänker, DEN skulle jag vilja ha!:D Men har ju 3 nu o det är 2 för mycket så någon mer är inte att tänka på. Ska sälja 4-åringen när jag fått lite ordning på honom så blir det iaf en mindre att bekymra sig om.

Ja herregud! Jag skulle kunna samla hästar på hög känner jag!:o Tittar på Hästnet o tänker, DEN skulle jag vilja ha!:D Men har ju 3 nu o det är 2 för mycket så någon mer är inte att tänka på. Ska sälja 4-åringen när jag fått lite ordning på honom så blir det iaf en mindre att bekymra sig om.

Hm hm hmm, fler än jag som bor på Hästnet alltså? .....:angel::angel:

Ja, jag förstår att man inte kan ha hur många hästar som helst... tyvärr ibland men mest kanske bra ;)

Ok, ja men det är ju så det är och det kostar att ha häst. Jag hade en 05 som skadade sig 1 månad efter köp, och hon fick ett halvår på sig men blev inte bättre och för att kunna köpa den jag har nu så fick jag lov att ta bort henne (hon hade inte blivit bra hur lång tid jag än hade gett henne).

Haha, nästan tur att jag inte har eget stall ;)

Så himla trist när de skadar sig, har haft 2st innan (ponnyer) som skadade sig "permanent" och den ena blev avelssto i många år efter skadan och valacken hade jag möjlighet att ha kvar som sällskap i ett par år -men vi behöver ju inte prata om detaljen att vi de sista åren han levde lånade hem sällskapsponnyer till sällskapsponnyn :angel:

Haha, ja tur att man inte har eget stall ;)

Hihi sällskapsponny till sällskapsponnyn, klart han skulle ha en egen kompis ;)

Givet! Och hästallergiska mamma måste ju ha nåt vettigt att göra ;)

Jag har föresten en fråga, på nästa pay and ride får man själv välja program. Jag vill testa på något nytt och funderar på b:2 eller b:3 men sen funderar jag även på om jag ska testa rida någon La.... Vad säger ni? Jag har som mål att rida La till hösten men samtidigt vore det ju kul att testa för skojs skull för att se hur långt vi har kvar dit... Hon kan alla rörelser men det saknas ju styrka.
Visst ska du testa! Att ha ridit igenom programmen ytan press på prestation några gånger innan det "är på riktigt" är ju ganska bra träning. Men jag tänker som så att om det är styrka som saknas så är det också en av "nycklarna" till LA som saknas.
Först när du börjar nå närmare 70% i LB:3 är det din indikation på att nu orkar min häst gå en högre klass och göra bra ifrån sig. Så mitt tips är att vara noga med vilket program du väljer!
LA:1 t.ex är i första hand tänkt som ett ponny-program dvs för mindre storlek på kuse, och för ett normalstort halvblod kan det bli problem med att få plats i de snäva vägarna i galopp om den inte orkar komma upp ordentligt i form.

*KL
Äntligen kom jag ut på tömkörningspromenad med Nalle i skogen! Förra torsdagen medan snön fortfarande låg. (Jösses vad fort den försvinner!)
Det var som om vi inte gjort något uppehåll alls, så jag hoppas få sällskap snart igen så vi kan komma igång. :)

det såg ju lekande lätt ut :)

Natasha Jag ska fundera vidare på det där med program på pay and ride :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 022
Senast: Blyger
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 639
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar