08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Fint! Ser så ljust ut i det där ridhuset också, det är ju en bra fördel om man ska få bra film :D

Jag var äntligen iväg med Jobelle på hoppträning igen efter uppehållet, nu känns hon som sig själv igen. Dock kändes det att både hon och jag var ringrostiga som team, och hon lite klenare i styrka och bärighet men det kommer ju tillbaka. Hon blir lite flaxig och skuttig när hon inte har styrkan fullt ut och då rider jag för dåligt också eftersom jag inte orkar hålla ihop flaxet. Men överlag gick det bra, fick göra lite övningar med att räkna galoppsprång på lägre hinder först och sist hoppade vi ett räcke som höjdes upp lite.

http://youtu.be/wXZa8jZBQac

http://youtu.be/e54RsQk3u0o

Om det är nåt knas med nån länk så prova att kopiera in den i webbläsaren, jag såg nämligen bara bilden varannan gång jag själv kollade..

Senast ändrad:

LA:3 är ju ett ok program om man vill testa LA. Inte så små volter och 60 bana så man får plats med en unghäst.:)

Tack, ja hon har inga bekymmer att hoppa den lilla humlan!:p Såg att hon är rejält rund om magen nu, går ju på fri tillgång, men det gör inget för snart kommer fällning o då brukar dom ju tappa lite.

Ok, tack för förslaget. Meningen är att träna att rida ett annat svårare program ungefär som en dressyrträning bara att det blir lite mer på riktigt ;) Jag ska kolla på programmet och se vad jag tycker :). Grejen är att jag har egentligen inte tävlat så mycket och när jag har tävlat så har jag bara tävlat lb:1or på kortbana så därför känns stor bana som ett stort kliv :D. Men jag ska kolla på programmet och tack för förslaget.

Angola har redan börjat fälla men jag tycker alltid att hon är tidig...

*kl*
Igår fick hon en ny ryttare på ryggen, en stallkompis till mig. Hon har tidigare haft en islandshäst men sålde den för ca 6 mån sen och jag är hästvakt till en häst i stallet så då passade vi på att skritta ihop och få båda motionerade.

Men Angola skötte sig alldeles utmärkt så i helgen blir det uteritt med båda och lite mer fart ;)

Såg ju jättebra ut men håller med dig, men det kommer tillbaka med lite mer träning :)

Hoppa på volt är ju skitsvårt eftersom man tappar så mycket galopp i svängar, tycker ni gjorde det bra! Mot räcket har du, i mitt tycke iaf, lite för dålig galopp med bakbenen efter dig o kommer därför lite i botten. Hon behöver nog rätt mycket dressyrjobb med aktivering av bakbenen så hon blir lite snabbare? Vi har hoppat mängder av studs i vinter med min lilla långsamma latmask o hon har blivit enormt mycket aktivare av det.

Olina: Att träna/tävla på lång bana är oändligt mycket lättare än kort bana med stor häst.:) Helt plötsligt har man ju tid att rätta till saker istället för att bara hinna svänga...:o

Ja precis, det är ju snabbhet i benen och reglerbarheten, att ha henne framme och under sig som har varit problemet hela tiden med henne. Det kändes att hon tappat lite i det nu efter vilan, det kändes bättre före. Får jobba på nu med massa övningar igen så jag får henne som hon ska vara igen :)
Idag red jag och tränade just på det hemma med bommar mitt i ridhuset och öka och minska tempot.

kl

Nytt från gårdagen

http://youtu.be/OnxeVFYoT-g

487616_10152863256610400_404692489_n.jpg

1891262_10152863256715400_404975057_n.jpg
[/

Du har fått honom jättestadig o fin på kort tid! Lite mer styrka så han kommer upp i fram så blir han kanon! Synd att du inte kan behålla, han passar dig lika bra som Hottie.:)

Du rider verkligen mjukt och fint, han kommer att bli en riktigt, riktigt tjusig häst om några år när han fått styrka som matchar storleken och gången han har!

Min mage växer, bara 3,5 v kvar till bf nu! Hästen motioneras av mig i töm och av duktig inhyrd pilot som red honom på dressyrträning i lördags. Jag har bestämt mig för att inte överanalysera hans gång och både tränaren och alla andra tyckte att han såg ok ut i lördags, han använder inte VB fullt ut men ser inte halt ut. Spänner sig gör han ju, och blir stampig med bakbenen. I söndags kom equiterapeuten ut och han var inte nöjd med hur han kändes så vi tog ut och linade honom och då går det inte att blunda för att han är halt VB i höger varv.. :banghead:

Så imorgonkväll bär det iväg IGEN för detektivarbete att reda ut var problemet sitter, nu åker vi till Equiterapeutens klinik så all kompetens finns samlad, känns skönt. Hoppas verkligen att vi hittar något som går att behandla, vill inget hellre än att rida min fina häst igen!

Här är filmer från helgen, som sagt inte jag som rider..
http://www.youtube.com/watch?v=PzzYTgTpLXQ
http://www.youtube.com/watch?v=yLdXwYnVUq0
http://www.youtube.com/watch?v=B-Hf4avskxw

Senast ändrad:

*kl*

Kul att läsa om era hästar :)

Gul är igång fullt nu, är underbart att ha fri tillgång till ridhus! Och så försöker vi komma ut på heden någon gång i veckan! (Vi kan rapportera att han än så länge inte verkar korädd!)
Planerar att börja rida på träning regelbundet nu, vilket jag verkligen behöver. Och så är det där med ny sadel.. Vinna på lotto känns som en bra idé!

Och så är det där med ny sadel.. Vinna på lotto känns som en bra idé!

+1 på den :D

Har börjat bli misstänksam mot min dressyrsadel. På stallgången ligger den helt perfekt men vid ridning känns det som att den inte ligger helt still :meh: Har shoppat en sådan gelépad idag som förhoppningsvis kan hjälpa..

Någon som rider med antiglidpadd UNDER sadeln? Jag känner mig lite tveksam till det måste jag erkänna - blir det inte liksom "drag" i pälsen??

Vi galopperade bommar i söndags (har inte gjort något liknande hoppning på säkert 2 månader), vilket uppskattades mycket av Iris :bump: Hon är verkligen en hoppe-häst min dressyrhäst.. :D

Jag har ridit med antiglid under sadeln och schabraket och jag tyckte att det gick bra. Nu rider jag med den emellan sadeln och schabraket istället för jag har upplevt att sadeln kanar på schabraket...

tack :) Han är tacksam att jobba med.
Nu har vi en provridning inbokad på söndag och en annan som ska ringa igen på söndag för att boka in en provning till nästa vecka (om inte söndagens går alldeles fantastiskt bra).
Är lite nervös faktiskt, är nästan värre än att tävla detta ju :p

Jag använde antiglipad mellan sadel och schabrak på mitt sto, hjälpte bra. Har även testat på Wille men då för att sadeln gled i sidled, men det löste sig med bättre ryggmuskler och slankare häst. ;)

Har min antiglidpadd under sadeln på alla hästar och har änsålänge inte stött på någon häst som har reagerat på det, varesig klippt eller långpälsad :)

& ni andra - tack! Då ska jag prova lite olika varianter :)

Pållan min är ganska rund över ryggen, så det är lite knepigt med att få grejorna att vara stilla.

Tråkigt med hälta som du inte kan lokalisera riktigt. På filmerna är det ju svårt att se nåt fel och det är en vansinnigt vacker häst du har!

Lycka till med bäbis!

Klinikbesöksrapport: Bra och dåliga nyheter, jag var orolig för knäleden men den bedövningen ändrade inget, blev däremot bättre vid låg ringblock och ännu bättre vid nervblock ovan hasen. Fortfarande inga böjprovsreaktioner men lite stel att böja bak. Röntgen has och kotleder, hasen fin men birkelandsfragment i bägge bakkotor så nu är det op som gäller. Hann låta nerblockarna gå ur och lägga en riktig kotledsbedövning för att motivera op för försäkringsbolaget och då såg han som bäst ut. Hoppas verkligen att det är orsaken till problemet och att operation + konvalescens går utan större komplikationer. Vi sa när vi åkte att det bästa vore en "lös benbit" så man får en diagnos och något som går att fixa, och det var ju det vi fick, men jag ser varken fram emot att söva 174 cm häst eller återgå till sjukhagen. Plegicilpump kanske vore något att ta patent på? Tajmingen är ju bra iallafall, vi får vara konvalescenta tillsammans..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 022
Senast: Blyger
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 639
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar