08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Har du provat pelham? Finns ju gummipelham som är snällt i munnen men ändå ger dig lite styrka att stanna. Sen finns dom ju även i vanligt 3-delad mundel med.

Nej, det har jag inte men jag fick det tipset även från en stallkompis. Jag ska kolla om det finns någon jag kan låna av och prova.

Fick en annan idé i en annan tråd, nämligen att sätta hackamorets "nosdel" som en halv nosgrimma - så att man får en kombinerad betsling. Återkommer med rapport om hur detta fungerar.

Funkar hack kan du pröve en kineton nosgrimma :)

Annars skulle jag oxå pröva pelham med dubbla tyglar.
Var det med eller utan tungfrihet på jaktstången?

Tror inte det!

Jag kan börja:

• Calle: målet var LA på bra procent men nu har det degraderats till att få honom hel (i den mån det går) och ridbar igen.

• Maverick: vet inte hur länge jag kommer ha honom men jag tänker försöka tävlingsdebutera med en LB i mars eller april. Beroende på hur har reagerar då så lägger vi nästa mål efter det. Det kan bli att "bara få in honom på banan", eller helt enkelt gå vidare och sätta lite rutin och få "mil i kroppen".

Jag kan fortsätta med mina mål.

Vi ska ut på dressyr främst och få bra stadiga resultat, hon har varit lite spänd och ovillig på tävling som beror på ovana, ena dagen bra och nästa kass...

Är det så det känns stadigt och bra så vill jag rida LA till hösten.

Hoppningen vill jag komma ut på CR 80 cm i alla fall till att börja med och sen känns det bra ev 1 m till hösten. Vi tränar 90-1 m nu och har i dec varit ut på en P&J 80 cm som gick bra :).

Jaha ja vi har ju lite olika mål jag o min häst!:D Hästen ska gå 120 är tanken och jag ska försöka träna upp mitt ben så jag kan starta dressyr. Hur det ser ut till hösten får vi se men det vore ju kul om jag blev så bra att vi åtminstone fick till några starter fälttävlan också.

Mål med Jobelle för 2014 är starta 120 cm och för Jac så är det godkända % i dressyr, först LB och sedan vidare.

Tack för tips, ska prova :)

Jaktstången var med tungfrihet, så kanske är det detta som spökar. Jag har ridit på rakt bett tidigare, vilket funkat hyfsat bra. Kan vara värt att prova en jaktstång utan tungböj.

Tyvärr gick det inte att bygga ihop mitt hackamore med vanliga tränset, nosdelen blev alldeles för kort :meh: I går kväll red jag således ut med det vanliga bettet (sprenger dynamic rs) och det funkade alldeles utmärkt - uppmärksam och lydig häst :love:.

KL

Våra mål för 2014 är att fortsätta rida LB-klasser under våren och sedan starta LA i höst. Kanske, om matte vågar, ska vi starta någon "riktig" hopptävling (inte bara P&J).

Vi har en 3-dagars dressyrkurs inbokad i april för Mads H och jag vill hemskt gärna också åka på terrängkurs för Ulf Johansson. Får se om pengarna räcker till det. Fasiken att man måste jobba också och inte har obegränsat med pengar.. ;)

Skriver under på den sista meningen där :p

Jag ska dessutom byta jobb nu och sedan plugga två terminer från i höst, så den delen av året lämnar jag lite åt hur det blir då.

Vårt mål för i år är att ta oss runt LB dressyr på godkända procent och 1 m hoppning så småningom, men hoppningen blir nog inte förän till hösten.
Tänkte ha "tävlingsdebut" i morgon på 60 cm pay and jump, men pga vädret har jag inte kunnat ta mig iväg och rida och igår hade han tappat en sko i hagen.. :meh:

Men nästa pay and jump blir nog den 2/2 så får vi ta det från där :)

Här är målet att kvala till Breeders igen (alltså 130) och till hösten/vintern rida LA:1 på över 60%. Får la se hur det går :D

Ja, värt att pröva. Många hästar har väldigt dåligt med plats i munnen så tungfriheten slår i gommen och det gör ont :(

kl

Mitt mål med ponnylax är först och främst att han ska hålla sig på benen och låta bli att skada sig.
Komma ut och hoppa lite clear rounder under sommaren och till hösten rida LB på pay and ride med godkända procent.

Red i ridhuset igår och det blev lite kort på vägen därifrån, svårt att fota när hästarna vill nosa på mobilen hela tiden dock ;)

20140123_124739_52e266ace087c33e42c46846.jpg

20140123_124902_52e266ece087c361e70cdc6e.jpg

Hoppar in i er tråd med min 08.a. En Welsh partbreed, C-ponny valack e.Gambol Gulliver ee.Henfynyw Tywysog ue.Acke Starline. Har ägt han sen ha var 3år, red in själv och har sen varit utlånad i två år, kom hem för ca 3 veckor sedan.

Som 4.åring fick han hoppdiplom på kvalitén (8-9p poäng på hoppningen) samt fick 9-8-7p på gångarterna. Som 5.åring tävlade han upp till regional LB+5 hoppning, var iväg på både meeting, tävlade på gräs och hoppade banker. Startade LA på pay and jump. Kvalade till både 5.års championat och ungponny SM vilka han startade med bravur. I år är målen att hoppa stadiga LA rundor och kvala MsvB, 6.års championatet och ungponny SM.

photo.php

Här kommer lite bilder på min fina ponny. Den när han hoppas av ryttare är med tjejen han varit utlånad till. Den när han står uppställd med ryttare på är det jag som rider.

599337_10202313344463292_1486654317_n.jpg

1234748_10202312819010156_1210931210_n.jpg
1486881_10202824790889133_503719583_n.jpg
1511155_10203117410884450_85349580_n.jpg
1503228_10203110217664624_986693691_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 021
Senast: Blyger
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 628
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025