08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Ja fy 17 va fort det kan gå när olyckan är framme. Skönt att det inte var värre. Krya på dig snabbt och - som sagts - ta det lugnt! (Så går det fortare!) ;)

KL
Här är det vinterträda som gäller tydligen vad det gäller träning. :( Inte lätt att hålla igång två hästar när man köpt hus kan jag säga.
Har använt tiden till allmän träning i hyfs och ordning i alla fall, och igår stod Nalle alldeles stilla (nästan) medan jag spolade alla fyra benen. :) Uppenbarligen föredrar han riktad stråle över spray-varianterna.

KL

Idag fick djuren röra lite på sig och Fuxurslingen bjöd på vackra skolor ovan mark (som hööga bocksprång och "hopp och slå med framben") samt lite rådjursgalopp :p
Sedan skötte han sig fint på lina (fick busa av sig lös först för jag hade vissa aningar om hur pigg han skulle vara).

Hann ta någon bild i hagen innan solen försvann
1555282_10152806574995400_1032542805_n.jpg

Sötpålle :)
Hoppas du läker fort och bra så du är på hästryggen igen sen. Jag blev trampad igår när jag tog in från hagen, så det kan ju hända närsomhelst saker, man måste ju alltid ha respekt för att det är stora djur vi hålls med även om de för det mesta sköter sig och är snälla.

Igår var Jac på dressyrträning och vi fick jobba mycket på volter åt båda håll där jag fick fokusera på att flytta bogarna och bakdelen om vartannat och ställa utåt och inåt och försöka få till stödet på båda tyglarna. I höger varv främst vill han gärna hänga lite på innertygeln och inte ta stöd på ytter, alternativt bita tag lite i ytter och inte alls gå med bra stöd. Men jag tror ändå att tränaren var nöjd med oss när vi hade ridit en stund. :)
Jag tyckte det gick bättre än jag gissat på också, så det var ju skönt att tragglandet hemma ändå gett någon form av resultat.

Hua, hoppas det går över snabbt, lät riktigt otäckt.

kl
Laxe tyckte det var jättekul att flytta till nytt stall och få nya kompisar, så roligt att han vrickade sig i hagen :meh: :arghh:

Så nu äter han metacam och vi är ute och promenerar ett tag framöver.

visst är han söt ^^ och det är väl tur det :meh: ;)

Alltså, seriöst -nu har det frusit och kommit minilite snö (men snöade förut så är väl mer på väg). Här har jag väntat på snö aslänge för att kunna rida ute på vår stooora äng. OCH DÅ FÅR JAG INTE RIDA!!! :banghead: :arghh:

Jag vill också rida!! Har 7,5 v kvar till beräknad förlossning och mitt förnuft säger att jag får rida, men inte min -08a, han är för bra på att flyga i luften och jag vågar inte riskera att något händer. Han är ju under igångsättning efter lång utredning inkl scint, röntgen och UL rygg och bakben utan några större fynd, lindrig KS och trolig inflammation i ett bakknä som nu har behandlats. Han var helvild efter 6 v i sjukhage men har nu återgått till sitt normala pigga jag. Jag tömkör ca 3 dgr/v och så har jag lejt en duktig tjej som rider honom 1-2 ggr/v. Vi har mest ridit ut tillsammans, jag på snällt tinkertroll och hon på mitt stora sprattel men igår under uteritten gjorde han inte en endaste liten bakutspark ens, och då hade det kommit lite snö dagen innan!?! Däremot fick han galoppera över en bom på banan förra veckan, och hoppade nog runt en meter första gången han tog sig an "hindret". De andra gångerna nöjde han sig med mindre hopp, sen när nu en enkel bom på marken behöver hoppas över :)

Men till sommaren ska vi ut och tävla, hoppas vara tillbaka i sadeln snabbt efter förlossningen, har än så länge haft en smärtfri graviditet men känner av fogen i blygdbenet nu när jag ridit.

Jag kan också gnälla lite, jag har så sjukt ont i ryggen så jag knappt kan gå stundtals, men som tur var går det utmärkt att rida :D Har ridit ett dressyrpass idag på en häst och ikväll ska Jac få rycka in som reserv på Jobelles hoppträning eftersom hon verkar ha fått en förkylning då hon hostat lite sporadiskt och haft lite snor. Ingen annan verkar dock speciellt förkyld.
Jac har aldrig varit på hoppträning så det kan bli intressant :D

Då är han väl utredd nu iaf krusmynta!:) Och bockhoppen kan ju ha kommit av knäinflammationen så har du tur är även den tiden över till du ska sitta upp igen.

Ta det nu lite lugnt o varva ned, att få barn är inte snutet ur näsan heller du vet , man behöver extra krafter för att orka med de första månaderna med (förhoppningsvis) amning och nattvak.

kl
Lilla Svarta har fått vila idag och imorgon ska vi ta oss ett dressyrpass i ridhuset tänkte jag. Här har kommit rätt mycket snö men gick från -15 till nollgradig kladdsnö så inte kul att rida ut då heller.

KL

Inte heller här har det blivit något ridet de senaste dagarna :( Pållan trampade ett hål i kronranden i lördags och har haltat lite sedan dess. Vi går promenader och ägnar oss åt sårvård och bandagering.

Är det någon som har erfarenhet av broddtramp som tagit i kronranden och 1½ cm ner över hoven (inre framsidan av en bakhov) ? Är ett ordentligt hål men inte så djupt att det gått hål "ända in" sas. Antar att "hålet" kommer följa med utväxten ner men hur lång tid tar det innan det blir tåligt igen?

Beror mest på hur smärttålig din häst är. Min verkar ha väldigt hög smärttröskel för hon fixade till ett snyggt broddtramp på framsida bakkota, ett långt ganska djupt sår men inte haltade hon för det. Är nu 1 månad sen det hände och sårskorpa finns ju fortfarande kvar så det tar ju tid att läka. Men när hon slutat halta är det ju bara att rida o sköta såret som vanligt. Sen kommer det ju hänga med ned i hoven o när det kommit längre ned får du väl hålla koll så det inte blir en riktig spricka i hoven.

Min gjorde likadant efter jul men blev inte halt. Men det tar ju ett bra tag för hoven att växa ner (flera månader).

Men jag har ridit på som vanligt för min haltade ju inte.

Förra året trampade hon på sig insida bakhov och det blev ett fult sår men där växer det inge päls än...

+ Novali

Tack för svar! Iris är ganska känslig. Hon är inte egentligen halt men man ser att hon är försiktig med sin onda fot, särskilt när hon ska vända eller backa. Koncentrerad liksom. Såret ser fint ut men jag är lite nojig över att det ska lyckas bli någon infektion ner i hoven.. vet inte hur stor risk det är egentligen men ska nog ringa min veterinär för att höra efter.

Typiskt kronrandstrampsväder!
Nalle har inga skor och heller inga brodd, så man tycker att han skulle klara sig från sådana skador, men hej vad man bedrar sig!
I den halvfrusna, ojämna leran igår lyckades han skaffa sig ett sår i kronranden på höger bak. :meh:
Vet inte hur djupt det är men han har i alla fall inte särskilt ont av det. Tur att det är lite snö och ganska torrt ute = rent sår, så jag undviker att pilla med det i onödan och orsaka något. Håller ögonen på det i alla fall.

Har inte haft några större problem med trampskador hittills. (Peppar, peppar!) De har läkt ganska fort och okomplicerat.

I övrigt tycker Nalle att underlaget är bedrövligt. Idag har han i princip stått still på en 5x2m avlång fläck längs staketet.
Han backar till grinden hellre än vänder sig om! :grin:

Vet inte om det går att länka filmer från Instagram men jag testar :D
Snigeln verkar ha fått riktigt bra kläm på vad jag menar med sidvärtshjälperna nu och det rinner på bra, nu ska bara JAG lära mig att göra det korrekt också :o Borde kanske skaffa en dressyrtränare också...
http://instagram.com/p/jKIkvQzcSg/

Här kom vi lite stort på en liten oxer ut från en linje, fick tillbaka honom för mycket och det var såååå busigt att gå av tidigt! Detta är det absolut värsta han bjuder på i bock- och busväg :D
http://instagram.com/p/jFZ07pzcfu/

Funkade alldeles utmärkt att länka från instagram, min bild var också ett test ;)

Tack men du har en fin häst du med, passa så du inte ramlar av i de hemska bocksprången ;):D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 009
Senast: Blyger
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 628
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?