08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Men ve o fasa!:o Våran tråd hade hamnat på sidan två....:D

Idag blåser det o regnar, jag har jobbat sent så ingen ridning. Har varit långledig i helgerna så jag har verkligen kunnat kickstarta igång min egen ridning! Har såklart fått träningsvärken allan men det var det värt!

haha, det verkar vara vintervila här? ;)

Jag håller iallafall igång Långben -han är pigg och skvättig, men blir bättre och bättre. Vi har tom vågat oss ut en sväng, en dag när det var uppehåll och inte så blåsigt ;)

Här är iallafall en bild från idag. Låååånga ben har han, och kan inte påstå att han är direkt djup i bålen -en liten spindel :p :meh:

e9cd4f4277d211e3a6320e58b8454219_7.jpg

Inte direkt vila, men det är inte så spännande heller. Jobelle tycks vara lätt förkyld så jag avstod träning denna vecka och har bara ridit lite lugnt varannan dag istället. Jac tuffar på varannan dag han också men han känns fräsch iaf.
Gammelhästen 29 år fick kolik och juverinflammation igår så det var spännande grejer det. Lite för spännande med andra ord. Hon mår bättre nu efter behandling och ska nog hänga med ett tag till :)
Har ju en nybliven 11-åring också som går alldeles strålande fint hemmavid nu, det är så roligt efter alla år av tragglande :D

Jac ska träna dressyr i helgen, vilket jag ser fram emot :) I morgon fyller jag hela 30 år dessutom, var tog tiden vägen?? :confused:

Åh herregud är du såååå gammal!;):D. Försökte minnas vad jag gjorde när jag fyllde 30...hade nog min egna uppfödning då o var o tävlade på "gamla" FT-banan i Örebro det året, ja så var det nog!

Jag har hektiskt varje månadsbokslut, jobbar som ekonom, så igår o idag får vara ridfria dagar. Å andra sidan har mina hästar gått mer eller mindre hela julen så det gör inget om de får lite ledigt. Tävling är inplanerat för Lilla Svarta och nyblivna 4-åringen ska lära sig att åka till ridhuset på kvällarna!:o

Själv sitter jag och väntar på att solen ska gå upp så att jag kan hinna rida en häst innan jag börjar jobba kl 10... :cautious:

Nu ska alla 3 hållas igång och det är slut på vintervilor så det är bara att bita i det sura äpplet, gå upp i ottan och hinna rida och hellst mocka innan jobb..
Vem fan har kommit på att man måste jobba när det finns hästar att rida...!!! :wtf: :rage:

Nej varför i hela friden ska man jobba dagtid? Jag tycker att ALLA som har häst borde ha som en förmån att få jobba kväll.:D Och alltid alla helger ledigt!

Jag jobbar ju ofta kväll, men det där med lediga helger beror på var man jobbar.. Jag kommer få fortsätta jobba helgpass men kanske inte hela helger så jag kan försöka tajma att inte jobba den dagen det är tävling iaf :p Börjar man 14:30 eller 15:30 hinner man tävla före om det är hoppning och man tar den första klassen *provat* :D

KL

Mitt vilddjur har fått jobba med min tränare på töm en del under julledigheten. Hon är så satans pigg nu med detta bedrövliga underlag i hagarna - de dräller mest runt lite och står och hänger, busar inte som de brukar. Så, det har varit skönt att lämna över pållan till någon annan ett tag O_o

Hur som, här är en liten filmsnutt från i tisdags, ganska spänd häst. Morgonen började med att en häst i grannstallet kom lös och sprang gärnet mot oss när vi var på vag upp till ridhuset :banghead: det slutade väl som tur var.

Tycker inte heller om mörker och regn, fullt upp med att hålla igång två hästar (Wille + dotterns ponny). Dottern rider givetvis mest men någon/några dagar behöver han jobbas mer ordentligt än en 7-åring klarar av så då får jag longera, tömköra eller lösgaloppera honom. Wille är trevlig att rida nu, ska ta tag i att börja rida för instruktör igen. Däremot så han han börjat med någon sorts "testperiod" igen... Det visar sig bara i skritt och genom att bli jätterädd för diverse saker och börja tramsa ut med bakdelen till vänster, gärna ner i diken osv. Har växt fast och tramsat så med medryttaren några gånger men idag var det visst min tur... Fick fram honom igen men han var väääldigt billig ett tag när vi stod ute i en plöjd åker vid två tillfällen pga en rishög som vi går förbi dagligen. Men idag var det ju SNÖÖÖÖÖ på den!!! *suck* Fick en väldigt trevlig ridtur med massa galopp i snön efter detta som tur var. ;)

Här kommer en liten update från oss;

Vi bytte mycket hastigt stall den 2/1 då vi la ner hela kollektivstallet, så nu står vi i ett fint stall med ridhus på gården - så all vår ridpepp är tillbaka!

Idag lånade vi en ponny och så red jag och Guls andra ägare ut på äventyr på Revingehed. Det var hur kul som helst och jag fick även testat min balans (bättre än vad jag trodde!).

1536621_10152092696266676_1689498716_n.jpg

Vi testade även en Santa Cruz Roxanne (?) lite snabbt efter, och den ser spontant ut att ligga mkt bra. Vi ska se om vi kan få testa att rida i den sen, men känns bra att få lite uppslag till sadeljakten då ingen av de gamla ligger särskilt bra längre tyvärr.

KL

Här blir det plötsligt lite vila för hästarna. Åkte på en rejäl smäll i onsdags och fick tillbringa 2 nätter på sjukhus (hemma nu). Och nu får jag inte rida eller anstränga mig (ska vara i "relativ stillhet") på en månad :mad::meh:
Inte mycket att göra, ska longera och tömköra dem lite iallafall så de inte får allt för mycket överskottsenergi.

Inte riktigt min plan, men bara att göra det bästa av det.

Blev ett trängt och stressigt läge i stallet, och i röran fick jag en bakhov i bröstkorgen, omkullslagen och lite trampad. Fick ett "blåmärke" på levern så fick läggas in för att ha koll så det inte började blöda.

*kl*

Underbart väder ute med massor av snö, gissa om vi galopperat mycket idag, så härligt :love::love:

Men herregud mooi!:crazy: Det går fort när olyckan slår till, ta det nu riktigt lugnt så du blir frisk fort o börja inte för tidigt.

kl
Har varit ute på skogstur idag, var så glad att det inte frusit än utan det gick att galoppera så Lilla Svarta fick en rejäl tur. Har kommit på att om jag galopperar i höger galopp ute så har jag inga problem med benet så det får bli så tills jag är bättre!:)
Imorgon står lite gymnastikhoppning på schemat.

Men hu vad läskigt :( Krya!

KL

Jag hade också sett fram mot en härlig tur runt fälten i den nya snön idag. Tji fick jag eftersom pålla trampat sig ordentligt i kronranden och ner över hoven med sina nya broddar :eek: Håller tummarna för att det inte blir så illa som det såg ut idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 011
Senast: Blyger
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 628
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?