08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

De funkade att se, ser ju fint ut :)

Idag var vi på snöpromenad med den förkylda pållen
20140115_121813_52d6e0e8e087c36114c4f865.jpg

Igår fick Jac ju rycka in som hopphäst, ska se om jag får lite tid att lägga upp filmerna som blev, ni får nöja er med en bild från när han försöker flirta till sig godis av mamma på läktaren ;)
20140114_184927_52d5b0a6e087c35dd1363871.jpg

Bedrövligt underlag var ordet :( Våra gör likadant - de använder bara området innanför grinden nu, kanske 30x15 meter, som är ordentligt dränerat och uppgrusat och därför slätt. Resten av hagen är en eländig blandning av lera, knölar och is med alltför lite snö på. Inte utan att man längtar efter våren.

Vi har också hopptränat! :D
Eller ja, bommar och dressyrhoppning med minihinder stod på schemat men det tyckte Lusen var lite tråkigt så han gjorde sitt bästa för att liva upp tillställningen litta.. :cautious:

Istället för kavaletti övade vi längdhopp:
null_zps96643cd2.jpg
[/IMG]
Och sen nått någerlunda normalt språng, dock är hindret väldigt litet:
null_zpsd69d268b.jpg
[/IMG]
Men han hade roligt iaf så det är ju alltid nått... :D

Tror nog att vi lyckades med den där kavalettiövningen en gång av typ minst 20 ( hade en likadan på ett annat ställe på ridhuset och den hoppade han ännu värre över..)
Men i övrigt var han faktiskt väldigt fin i markarbetet emellan hindern, men när han samlat sig så fint mellan hinderna så har han också styrka att skjuta ifrån och göra dom där sprången..

Vi har "tävlings" debut på torsdag :D
Pay and jump på kaninhoppningsnivå ;)

Senast ändrad:

Haha, knappast!
Hade jag sett ett sånt högt hinder hade jag vänt hästen och galopperat åt andra hållet!!! :nailbiting::D

Men 60 cm tänkte jag kunde vara mer rimligt :p

KL
Vi fick till lite avsuttna bilder idag -och det var så näääära att jag hoppade upp och red lite, det var så härligt ute. Men kanske dumt, så får hålla mig ett tag till och hoppas att snön ligger kvar.

Maverick
1526718_10152819838555400_54427806_n.jpg

1044038_10152819838630400_782764281_n.jpg

1559688_10152819839085400_2133196991_n.jpg

1525310_10152819839070400_2143003925_n.jpg

Jag har äntligen ridit igen i helgen och Iris har skött sig fint, trots 1 veckas skritt för hand och snötäckta fält :D

Vi (eller jag iallafall..) ser fram emot nästa vecka då vi har 2 dagars träning för Jan-Ove Olsson som kommer upp till oss varje månad. Så himla inspirerande att rida för honom :)

Här kommer 100 inlägg från mig.. ;)

Jag har lite bettbekymmer. Har en häst med väldigt känslig mun men som samtidigt kan bli väldigt het ute. Rider vanligtvis på ett sprenger dynamic rs med lösa ringar som hon funkar mkt bra på när hon är lugn. Ute har jag fram till nu ridit på ett milt hackamore och det har funkat bra - dock tycker jag att jag inte riktigt får fatt på henne med det nu när hon är starkare (och vildare..). Testade att rida med jaktstång (kwick.. vad-det-nu-heter) nu i helgen och det blir för skarpt. Hon gick visserligen att stanna som önskat men var inte helt nöjd med själva bettet. Vad rider ni med ute och i hoppning? Skulle ni testa ett "skarpare" hackamore eller något annat? Kanske Sprenger Dynamic med fasta ringar/D-ringar kan vara tillräckligt..? Dela gärna med er av era erfarenheter :)

Härliga bilder i snön mooi! Smart att du inte satt upp än, vänta tills du känner dig helt bra.

kl

Igår tävlade Lilla Svarta 90 och 1 m hoppning, hon var nolla i bägge starterna och jättefin verkligen. Var ju dessutom första starten ihop med hoppryttaren så det var extra roligt att hon inte hade nåt kruppanfall som väldigt många andra unghästar ( o även gamla) hade. Det är ju totalt livsfarligt att vistas på framridning på lokal hopptävling, det är ju helt klart iaf. Bakfötter på hästar flyger omkring, folk gör hysteriska anridningar mot hinder som hästarna inte tänker hoppa o sen är kaoset ett faktum.:nailbiting:

Har bara film på 90-klassen då det blev nåt tjall för filmaren i 1-meter men håll till godo!:)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152258625248313&l=8202525384929398992

Det skönaste med henne är att hon verkar vara totalt otittig. 3:an var det många som hade problem med och likaså vattenmattan och 8:an. Sen är det ju bonus att hon är snäll o trevlig att ha med sig borta och står snällt i transporten. Det blåste svinkallt så att ha behövt stå med henne nånstans ute hade inte varit roligt.
Nästa start blir i februari, då 1 m och 110.

Jag har fortfarande inte gjort något mer med Marlin sedan ryggbehandlingen :(, men tänkte uppdatera med en liten bildbomb från hagen senaste dagarna:

Nosen först...

Strandad val?

Bus med lillasyster

Övar skänkelvikning?

Vilka härliga snöbilder!:) Men ni har ju mer snö än vi har! Världen är ur led...O_o

Vad för slags ryggbehandling har han fått och hur ser prognosen ut nu?

Det är mest gigantiska drivor, jag höll på att inte få in hästana nu ikväll, stackars lillan kom knappt igenom :cautious:

Inga mer behandlingar sedan det första, stötvågsbehandling och butta. Så prognosen är också svårt att säga innan vi provat sätta igång igen.

Jag har typ bara vanliga tränsbett på mina hästar, två eller tredelat beroende på vad hästen verkar gilla. Det mest avancerade de har är att Jac har ett tvådelat Pessoa Magic system som inte böjer sig och så har han ett med D-ringar och små kopparrullar på. Jobelle går på vad som helst, 3-delat eller novabett. Ingen behöver skarpare vid någon särskild situation.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 021
Senast: Blyger
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 628
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025