07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Åh vad jobbigt. När börjar du nya jobbet?
Ibland är det tur att man har hästarna som gör en på bättre humör och helt rätt att bara rida grund när man inte känner sig tipp topp.

Hela historien med att få upp Myran verkar det gå troll i :p Igår skulle jag och syrran åka och möta upp henne när hon kom till utbildaren men då startar inte min bil...... Blir så jädra trött.
Så istället för att åka och möta henne så fick vi åka till verkstaden efter start med kablar. Är nog bara batteriet och de ska fixa det idag men ändå. Ville ju vara där när hon kom.

Nåväl hon hade stått snällt i bussen, åkte b-kortsbil upp. Lite orolig i början men så fort de kom på motorvägen hade hon stått som ett ljus. Hon är avlämnade hos utbildaren och vi siktar på att åka upp imorgon och se henne och lämna lite grejer :)

@Jfrelin Ja hästarna är verkligen mitt ljus! Börjar på torsdag så inte så långt kvar! Det kommer säkert kännas jobbigt ett tag innan jag kommer in i det, men måste så vara :p. Så kul att Myran är på plats! Är planen att visa henne under våren?

Just nu känner jag mig lite frustrerad.

Red ett kort dressyrpass igår, då det är massor med snö på ”ridbanan” och det känns lite väl tufft att kräva en massa då. Men lösgörande på fyrkanten blev det och Ariel var så fin!

Idag red vi ut, jobbade med intervaller i trav. Hon gör ju jobbet men är så himla tittig och spänd. :arghh: Känns inte som vi kommer till nåt vettigt jobb öht och går hon avslappnat tre meter så kommer det nåt ”läskigt” och så är hon tokspänd igen.

Fick hon bestämma skulle vi aldrig rida ut, men jag vill ju gärna både hållbarhets- och konditionsträna. :meh:

Så, nu har jag gnällt lite.

@Habina Sån är Burb också. Jag orkar inte riktigt bry mig utan får gå som ett teleskop stundvis. Hon går inte att påverka i det läget och det är som inte lönt att hålla på att bråka med henne.

@Habina Sån är Burb också. Jag orkar inte riktigt bry mig utan får gå som ett teleskop stundvis. Hon går inte att påverka i det läget och det är som inte lönt att hålla på att bråka med henne.

Som ett teleskop har Ariel inte i sin natur att gå, men det känns lite kontraproduktivt med en spänd häst hela ridturen. Dessutom ogillar jag att behöva ta tag i henne för att få till övergångar.

Ska faktiskt prova att rida med micklem nästa gång, hon avskyr det, men kanske blir det lite mer broms? :)

Tillbaka i verkligheten efter en vecka med skidor i Norge.
Veckan innan hade vi en häst i stallet som blev dålig i kolik och fick feber och hamna på isoleringen på Ultuna. Pga de är vi isolerade i 3 veckor, och de är nu en vecka kvar. Detta betyder att jag inte kan använda ridhuset som tillhör stallet bredvid oss. Så första veckan bestod av promenader ute och en del tömkörning i snön. Harry va så sjukt taggad att jag valde att inte rida innan skidsemester pga risken att åka av. :nailbiting: Han bockade helt sjukt på töm så pass att han bockade sig ur gummisnodd/halsförlängare.:confused: Får se hur han verkar i morgon, om de är läge för ridtur. På fredag släppa isoleringen och vi kan använda ridhuset igen.:bump:
@Jfrelin vart på Rådmansö är Myran?

@Charlotte1975 hon är på Kungsgården hos LS. Det var hon som red in Joline åt mig.

I torsdags när de skulle lasta ur Myran så skulle LS hålla undan mellanväggen men Myran blev rädd för något och sprätte till och mellanväggen flög rakt in i LS ansikte :o
En ambulanshelikopter, 3 stygn, en hjärnskakning och en spricka i näsan senare så ser hon ut som om hon gått en match med Tyson. Man skäms ju. Även fast det var en olycka.
Nåväl imorgon börjar löshoppningsträning och skrittmaskins invänjning. Om 2 veckor åker jag ut igen och då ska jag få se henne löshoppas.

Divan har tömkörts fredag och lördag ute i snön och solen. Idag var det hopptävling hos oss så hon fick vila. Imorgon är det markarbetesträning. Tyvärr missade jag Paulindaträningen i helgen men körde henne till hotellet igår så vi diskuterade planen framåt och den är att göra Divan klar för Georg i allt annat och fortsätta jobba med bytena men när de sitter så ska allt annat vara klart. Fick grejer att träna på och ska skicka lite filmer när jag kan för uppföljning.

Har tränat för @Mirtai idag och himmel vad roligt det är att rida just nu! Idag hittade jag ett helt nytt läge i traven där samlingen börjar komma och hon tom får lite gest i traven. Det kommer bara några steg här och var men hon jobbar verkligen med mig mitt underbara lilla djur! Bytena var däremot inegtvidare idag och jag skyller helt på mig själv-jag hittar liksom inte rätt läge och tajming. Men är bara att tragla på :).

@Habina Jag är en lat ryttare. Väljer mina strider helt och nu kommer jag mer och mer till ett påverkningsbart läge även ute med Burb. Med ston tycker jag hemligheten är att veta när en bara ska låta dom göra sitt, så får en dom till slut med sig på sin sida.

@Jfrelin Ambulanshelikopter?! Då är det minsann drama! Hoppas det fortsätter i bättre stil för Myran där ;).

Idag red vi ut, jobbade med intervaller i trav. Hon gör ju jobbet men är så himla tittig och spänd. :arghh: Känns inte som vi kommer till nåt vettigt jobb öht och går hon avslappnat tre meter så kommer det nåt ”läskigt” och så är hon tokspänd igen.
Fick hon bestämma skulle vi aldrig rida ut, men jag vill ju gärna både hållbarhets- och konditionsträna. :meh:
Så, nu har jag gnällt lite.

Fast förklara för en okunnig...varför kan du inte bara rida ut, låta henne gå på framåt i alla gångarter utan att ställa några som helst krav på form och lydnad såsom man gör i paddocken? Mina hästar får ytterst sällan "jobba" på det viset ute, möjligtvis nån enstaka gång på vägen hem men meningen för mig med mina uteritter är att bygga kondition. Lydnaden har jag satt i paddock/ridhus innan. Ju mer du rider ut desto mindre spänd kommer hon att bli, det är fakta. Ju mer du rider i paddock o skyller på att hon är spänd när du rider ut desto mer spänd blir hon nästa gång....sorry men jag är så less på alla inlägg om: Min häst är så spänd att rida ut så det är mycket bättre att rida i Paddock/ridhus!

Fast förklara för en okunnig...varför kan du inte bara rida ut, låta henne gå på framåt i alla gångarter utan att ställa några som helst krav på form och lydnad såsom man gör i paddocken? Mina hästar får ytterst sällan "jobba" på det viset ute, möjligtvis nån enstaka gång på vägen hem men meningen för mig med mina uteritter är att bygga kondition. Lydnaden har jag satt i paddock/ridhus innan. Ju mer du rider ut desto mindre spänd kommer hon att bli, det är fakta. Ju mer du rider i paddock o skyller på att hon är spänd när du rider ut desto mer spänd blir hon nästa gång....sorry men jag är så less på alla inlägg om: Min häst är så spänd att rida ut så det är mycket bättre att rida i Paddock/ridhus!

Va? Var har jag skrivit något om form och lydnad? Den enda "lydnad" jag vill ha på den runda vi red igår, det är att hon går framåt. Vilket hon gör högst motvilligt, hon letar hela tiden saker att bli "rädd" för (tom saker som inte finns tex, "förra gången fanns det en hund här, då finns det en hund här igen").

Mtp att jag alltid ridit ut henne varje pass i åtminstone sju års tid (hon har ju varit skadad/sjuk en period), bland annat distansrittstränat henne i två års tid, så funkar inte din idé om att ju mer jag rider ut desto mindre spänd blir hon. Sorry, hon är inte en sådan häst.

.

Läs det fetade ovan. Jag kanske tolkar dig helt fel men du skrev att du inte kommer till nåt vettigt jobb.

@Habina Jag är en lat ryttare. Väljer mina strider helt och nu kommer jag mer och mer till ett påverkningsbart läge även ute med Burb. Med ston tycker jag hemligheten är att veta när en bara ska låta dom göra sitt, så får en dom till slut med sig på sin sida.

Ariel har inte så mkt stotendenser när jag rider (däremot när andra rider...), men just den här "striden" behöver jag ju ta för att öht kunna rida ut. Däremot är det inte mkt till strid, mest bara en allmän frustration från min sida.

Läs det fetade ovan. Jag kanske tolkar dig helt fel men du skrev att du inte kommer till nåt vettigt jobb.

Vettigt jobb = hästen gör det den ska göra, dvs i det här fallet skritta eller trava normalt. Klart att det är bättre om hon går i form också, det sliter ju mindre, men det var inte att tänka på. Tror vi fick till tre steg i form och det var när vi hade fem meter kvar hem.

Vettigt jobb = hästen gör det den ska göra, dvs i det här fallet skritta eller trava normalt. Klart att det är bättre om hon går i form också, det sliter ju mindre, men det var inte att tänka på. Tror vi fick till tre steg i form och det var när vi hade fem meter kvar hem.
Men precis...du vill att hon ska gå i form egentligen på dina uteritter, då har jag inte missuppfattat dig. Varför? För att det sliter mindre? Fast det tror inte jag. Jag tror det sliter på både dig o hästen att ni är osams och bägge skulle tjäna på att inte ha några andra krav än gå rätt fram. Du får väl acceptera att hon är den typ av häst som hoppar lite åt sidorna, klappa henne på halsen o prata uppmuntrande, kommer lugna dig själv på kuppen faktiskt om du pratar eller sjunger en stump!:o:). Jag är verkligen inte den tuffaste i världen och mina hästar gör också så, unghästen vänder runt när han blir rädd och jag blir lika rädd jag! MEN för den skull kräver jag inte att han ska gå på tygeln och jobba i form i skogen, jag kräver bara en sak-vänd tillbaka o fortsätt rakt fram. När man fått igenom en sån enkel sak som fortsätt rakt fram i alla gångarter, då kan man börja fundera på att lägga till lite jobb på vägen hem om det är alldeles nödvändigt.

Tillbaka från vårt första meeting! Körde upp till Sandviken i fredags och kom hem sent igår kväll.
Är så fruktansvärt nöjd med min häst. Allt ifrån att jag kan packa, lasta och köra helt själv och att hon står som ett ljus hela tiden - till att hon gör sig hemmastadd i meetingboxen direkt och äter, dricker och sover som hon skall. Det underlättar ju allting så obeskrivligt mycket. :bow:

Red en 115 på lördagen, felfri och med magisk känsla. Första utanför placering - igen - p.g.a fegt vägval i omhoppningen. :D
Ett nedslag i 120 dagen därpå som även det berodde på ett dåligt vägval där jag genade lite för mycket. Lärdom = noggrannare vägar och våga lite mer när jag känner att hon är sådär med mig i alla beslut jag tar.

Kan dessutom lägga in en ny typ av fel på min lista av "alla misstag man möjligtvis kan göra under en tävlingsrunda". Då min coach skriker "Neej" från läktaren när jag är på väg in i sista kombinationen då hon tycker att jag backar av för mycket. I mitt huvud blev det naturligtvis "Neej - du är på väg mot fel hinder igen" så jag lägger en volt - samlar tankarna och styr mot kombinationen igen eftersom jag vet att det är rätt väg jag rider. Men en häst som hela tiden är 100% med på noterna, men med ytterligare 4 fel + 1 tidsfel för volten :arghh:. SÅ typiskt!

Funderar på att skriva en bok. Typ "100 things NOT to do when showjumping". :rofl:

@Novali01 Jag gör precis som du på uteritter. Är inte så himla brydd om hästen inte jobbar ordentligt utan de flesta uteritter rider jag med handhäst och bara myser runt :p. Skillnaden är väl nu när jag rider ut med Barb som varit helt galet överladdad så har satt henne i jobb för att inte åka av i en bockserie :p.

@Habina

hoppar in som långvarig läsare men ny skrivare, även fast jag inte har en 07:a själv

Det som jag tyckt hjälp med tittiga hästar ute är att bli väldigt noggrann.

Från sekunden du sitter upp:
1. ska hästen gå på exakt den linje du väljer, exakt- inte 20 cm om linjen inte 10 cm om linjen.
2. Sen ska den hålla exakt det tempo du vill, exakt, inte öka, inte minska.

när hästen lyssnar på dessa två, så brukar det börja gå att påverka formen.

3. formen. inte höja, vilket är reaktionen om de börjar titta på saker.

prio är alltid först 1, sen 2 sen 3.

Har du allting på plats en stund, dvs. hästen går exakt på linje, i den fart du vill, i form, brukar snabbt du kunna hindra att du tappar hästen,om du är uppmärksam på om den vinklar örat samt höjer halsen. Då vibrerar du i tygeln och driver på och säger, nej gumman inget att bry sig om. Trava du på här fint så tar jag ansvar för vad man behöver oroa sig för.

om du tappar hästen och hästen blir tittig igen, börja då om med 1, sen 2, sen 3.

Det kräver en hel del arbete från ryttaren och framförallt koncentration, men är man konsekvent och jobbar på med det så blir det riktigt bra. Jag har också full förståelse om man känner att man inte orkar jobba igenom det, för man har roligt när man rider ut och man bryrs sig inte så mycket, och det är inte risk att åka av.

Men jag tycker att man har igen det sen i all ridning, på banan i nya miljöer, i hoppning. För det handlar om grundlydnad. Och förtroende, att du bestämmer vad som är värt att titta på.

Har man en häst med väldigt mycket integritet som är van att få välja, så måste man kanske acceptera att de första gångerna handlar bara om att få den att acceptera steg 1, sen jobba med steg 2, se steg 3.

Men det är rätt härlig känsla när man kan sitta på sin tidigare superreaktiva teleskopgiraff, i mjuk rullande galopp i form, och det kommer en crossmotorcykel. Hästen höjer halsen 6-cm och vinklar öronen åt cross hållet (Matte vad är det där? ), du viberar lite i tygeln och sluter om skänkeln, (inget att bry sig), och hästen fortsätter att rulla fint i galopp (ok)

@Habina

hoppar in som långvarig läsare men ny skrivare, även fast jag inte har en 07:a själv

Det som jag tyckt hjälp med tittiga hästar ute är att bli väldigt noggrann.

Från sekunden du sitter upp:
1. ska hästen gå på exakt den linje du väljer, exakt- inte 20 cm om linjen inte 10 cm om linjen.
2. Sen ska den hålla exakt det tempo du vill, exakt, inte öka, inte minska.

när hästen lyssnar på dessa två, så brukar det börja gå att påverka formen.

3. formen. inte höja, vilket är reaktionen om de börjar titta på saker.

prio är alltid först 1, sen 2 sen 3.

Har du allting på plats en stund, dvs. hästen går exakt på linje, i den fart du vill, i form, brukar snabbt du kunna hindra att du tappar hästen,om du är uppmärksam på om den vinklar örat samt höjer halsen. Då vibrerar du i tygeln och driver på och säger, nej gumman inget att bry sig om. Trava du på här fint så tar jag ansvar för vad man behöver oroa sig för.

om du tappar hästen och hästen blir tittig igen, börja då om med 1, sen 2, sen 3.

Det kräver en hel del arbete från ryttaren och framförallt koncentration, men är man konsekvent och jobbar på med det så blir det riktigt bra. Jag har också full förståelse om man känner att man inte orkar jobba igenom det, för man har roligt när man rider ut och man bryrs sig inte så mycket, och det är inte risk att åka av.

Men jag tycker att man har igen det sen i all ridning, på banan i nya miljöer, i hoppning. För det handlar om grundlydnad. Och förtroende, att du bestämmer vad som är värt att titta på.

Har man en häst med väldigt mycket integritet som är van att få välja, så måste man kanske acceptera att de första gångerna handlar bara om att få den att acceptera steg 1, sen jobba med steg 2, se steg 3.

Men det är rätt härlig känsla när man kan sitta på sin tidigare superreaktiva teleskopgiraff, i mjuk rullande galopp i form, och det kommer en crossmotorcykel. Hästen höjer halsen 6-cm och vinklar öronen åt cross hållet (Matte vad är det där? ), du viberar lite i tygeln och sluter om skänkeln, (inget att bry sig), och hästen fortsätter att rulla fint i galopp (ok)

Jag börjar misstänka att det jag tycker är frustrerade, skulle ingen av er andra ens märka av...

Hon går där hon ska och i det tempo jag vill. Men med spänd kropp och en tydlig önskan om att göra något annat. Tydligare så?

Däremot tycker jag inte om att behöva ställa såna krav på uteritter, lite som @Fiorano skriver jag vill kunna ha roligt och bara lulla på. Vilket funkar utmärkt i sällskap, men inte själv.

Sticka eller snurra runt skulle hon inte göra, på den nivån är inte problemet.

Men precis...du vill att hon ska gå i form egentligen på dina uteritter, då har jag inte missuppfattat dig. Varför? För att det sliter mindre? Fast det tror inte jag. Jag tror det sliter på både dig o hästen att ni är osams och bägge skulle tjäna på att inte ha några andra krav än gå rätt fram. Du får väl acceptera att hon är den typ av häst som hoppar lite åt sidorna, klappa henne på halsen o prata uppmuntrande, kommer lugna dig själv på kuppen faktiskt om du pratar eller sjunger en stump!:o:). Jag är verkligen inte den tuffaste i världen och mina hästar gör också så, unghästen vänder runt när han blir rädd och jag blir lika rädd jag! MEN för den skull kräver jag inte att han ska gå på tygeln och jobba i form i skogen, jag kräver bara en sak-vänd tillbaka o fortsätt rakt fram. När man fått igenom en sån enkel sak som fortsätt rakt fram i alla gångarter, då kan man börja fundera på att lägga till lite jobb på vägen hem om det är alldeles nödvändigt.

Hon hoppar inte åt sidan. Hon sneglar och funderar på om hon kan låtsas att den där grinden är farlig. Nån gång kan hon ta ett snedsteg, men det rättar jag direkt.

Jag är lugn när jag rider, men det är frustrerande när hon inte är det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 348
Senast: ako
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 255
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka