07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Habina Skulle jag hänga upp mig på att Burb var spänd skulle jag aldrig nånsin kommit till ridning alls på henne. I början var hon helt galet spänd i ridhuset och jag fick lalla runt på långa tyglar innan det ens gick att få kontakt med henne. När hon är pigg och jag rider ut tar vi oss stundvis framåt i en alldeles egen låtsasgångart nånstans mellan skritt/trav/pass med ryggen i backen och halsen i felvänd båge i hysterisk spänning. Det går som bara att klappa på halsen och rida vidare. Stundvis är hon fullt kontaktbar och då bjuder hon till och då kan jag passa på att jobba lite, men det händer inte så ofta :p.

@Habina

men om hon är spänd så är hon inte på hjälperna och litar på att du sköter tittandet. Om hon börjar titta tex. på en brevlåda, avviker hon då inte från linje du rider, även om det bara är 20 cm åt sidan. saktar hon inte farten eller står mot skänkeln. Oftast om häster är tittiga så står det mot skänkeln eller handen, olika mycket.

om hon travar exakt på linjen och exakt i tempot men tar upp huvudet, ja be henne att mjukna i munnen, ha skänkeln mjukt.

Jag har full förståelse att man vill lulla det är avslappnat.Frågan är, du vill lulla men vill hon lulla? dvs. är hon trygg nog ute för att lulla? Eller vill ni lulla på samma sätt? Vissa hästar behöver mer stöd från sin ryttare för att tycka att det är roligt ute. Vissa hästar har skitkul ute men ryttaren inte lika roligt...

Bara du kan avgöra om du tycker frustrationen=värt arbete.

Men om du väljer att jobba med det konsekvent så är sannolikheten stor att du blir en mer noggrann ryttare, noggrannheten blir liksom i ryggmärgen, hästen går bättre = trevligare uteritt

Mina hästar är fundamentalt olika på uteritter, Skrullan behöver stöd från ryttaren, om man rider i en lagom rund och djup form med stöd från hand och skänkel så slappnar hon av och är hur trevlig som helst att rida ut på. :love:

02-an däremot vill ha huvudet fritt med helt långa tyglar så hon får titta och spana inn alla läskiga saker. Stannar hon upp så är det bästa man kan göra att vänta ut henne, inte korta upp tyglarna/driva på eller nåt. Mkt hög integritet och mkt egensinnighet på den damen! Hon rids i stort sätt ut på hack numera då hävstångeffekten gör att man kan smyga in henne i en lagom arbetsform i trav och galopp. :angel:

@sorbifolia

jo och med hästar med mycket integritet så upplever jag att man måste börja med 1. gå på linjen. Om den stannar så stannar den på linjen och om den fort sätter gå fram så gå den på linjen. Om den så balanstravar och fnorkar, så gör den det på linjen.

sen kanske man måste välja linjen från början med en tanke på hur stor konflikten kommer bli. Om hästen är jätterädd för något så för man börja längst bort och arbeta sig närmare. Hästar med stor integritet får man smyga kommandot över, så att det inte fattar att det håller på att ske:)

Men det är ganska intressant att se både för sig själv och för andra ryttare, när man/de tränar för en tränare som är riktigt noggrann.

Att ens häst kan bli mycket förnärmad när den måste gå exakt på linjen, i en viss fart, eftergiven, hela tiden, inte en halv meter där eller här, eller typ i den riktningen, i typ den farten och i typ den formen.

Förutom en känsla och sits utöver det vanliga, så tycker jag att det är de som proffsen har. De vet vad de vill, de märker när hästen avviker om så jättelite, de korrigerar konsekvent. Korrigerar på den lilla avvikelsen så blir det inte stora reaktioner.

eller som min tränare sa, du lär hästen alltid något, bra eller dåligt. Varje gång du ger en hjälp, så lär du hästen hur den ska reagera. Om du bara kräver att hästen är på hjälperna varannan måndag, när det är vindstilla och knäpptyst i ridhuset, ja då kommer hästen att lyda dig varannan måndag.. och då kan man inte bli frustrerad på hästen om den blir tittig på tävling.

Sen kan man inte alltid börja med att hästens ska gå på linje, i rätt fart och på tygeln på en gång, i alla miljöer, på alla hästar utan att få ett fuck you.

konsekvens är nog ett av de bästa verktygen jag fått. Men det är jobbigt att vara konsekvent. Och har man inte ett proffs timing och känsla, då måste man vara lite smart med hur man jobbar med konsekvens. Och man behöver påminnas om att vara konsekvent.

Jag rider Caspian lång och låg ute, så gott det går. För att han inte ska gå upp i adrenalin och bli mer flyktbenägen än vad han normalt är... Sen behöver han ibland stå och titta på saker som händer långt bort och då får han det. Men då får han stå med låg nacke och fundera.

Träningen i helgen gick helt åt fanders. Det är skönt dock att det kom på träning och inte på tävling så jag är lite beredd på katastrofen, och att jag tänker på att han fortfarande kryper bakom skänkeln, viker in nosen och springer i slängtrav. Han blir opåverkbar när han är så. Jag önskar faktiskt att han blir så i helgen när vi är och tränar för KÖ så jag får bra verktyg att ta det vidare. Han har hittills inte varit sån alls när hon varit i närheten.

Jag rider också min C så lång och låg det går ute. Hon är precis som @sorbifolia 's 02a.
Hon är lite markskygg så hon kan titta till och bromsa upp rejält när hon får syn på t.ex. en golvbrunn. Om jag är på med skänkeln där kommer hon tvärnita, ungefär som "Okej, hon blev irriterad och sparkade på - alltså måste detta verkligen vara något som är läskigt på riktigt" Men om jag bara hänger med på den rejäla halvhalten mjukt och låter henne sköta saken själv så inser hon oftast i samma sekund som hon bromsar att det inte var något läskigt - och vi kan rulla på igen. (Alltså måste jag rida henne helt tvärt om från mitt förra sto...)

Inget för den utan balans för det är ruskiga tempoväxlingar vi pratar om, :rofl: men jag är glad så länge hon tänker - framåt - på egen hand. Och med detta har jag faktiskt fått en häst som går fram överallt, över diken och mellan bommar och annat läskigt som hästkompisarna tycker är lite obehagligt.

Jag står dessutom i fältsist för att jag vill att hon skall våga länga mer vilket ju påverkar min balans ännu mer i dessa halvhalter. Jag sätter mig ned om hon blir för stark eller explosiv - då brukar det räcka med lite öppnor och slutor i galopp så är hon tillbaka i rulltempot igen. :D

Kan dessutom lägga in en ny typ av fel på min lista av "alla misstag man möjligtvis kan göra under en tävlingsrunda". Då min coach skriker "Neej" från läktaren när jag är på väg in i sista kombinationen då hon tycker att jag backar av för mycket. I mitt huvud blev det naturligtvis "Neej - du är på väg mot fel hinder igen" så jag lägger en volt - samlar tankarna och styr mot kombinationen igen eftersom jag vet att det är rätt väg jag rider. Men en häst som hela tiden är 100% med på noterna, men med ytterligare 4 fel + 1 tidsfel för volten :arghh:. SÅ typiskt!

Funderar på att skriva en bok. Typ "100 things NOT to do when showjumping". :rofl:

Grattis till bra meeting och det enda du nog behöver lära är att lära din coach att hålla truten när du rider! :laugh::laugh::laugh:

C har under de senaste veckorna varit lite varm i hoven/kotan h.f. när jag kommit till stallet på kvällarna.
Hon har känts fin i ridningen och hoppat bättre än någonsin varav jag faktiskt utmanat mig själv och inte nojjat ur utan gått på känn och försökt hitta ett samband med när hon varit varm eller inte.
Överlag har hon alltid varit sval och fin på morgnarna.
Hon har varit som varmast och ibland lite gallig när jag kommit till stallet vid 18:30. Det har gått ned när jag ridit, försvunnit under natten osv osv.

Jag har tänkt lite på om det kunde vara en kotledsinflammation på G pga. nytt stall med nya underlag/mycket rakt fram på asfalt. Jag har också tänkt på att det kunnat vara brodden hon reagerat på eftersom hon enligt vet. inte skall gå med brodd längre tider p.g.a. att henne känsliga fötter inte klarar punkttrycket i trakterna.
Men hon kan inte ens gå ut/in från hagen utan brodd i nya stallet - det grusas men är fortfarande isgata på sina ställen. Och då behöver jag traila till ridhus för varje ridpass eftersom uteritterna heller inte går utan brodd.

Igår var iallafall hovis ute! - Och hittade en hovböld i varje hov. Samtliga placerade i anslutning till någon av brodden. :nailbiting: Bölden i H.f var värst...
Fick en sån otrolig klump i magen men försöker trösta mig med att hon faktiskt inte hoppat som hon gjort i helgen om hon haft ont. Det är för mycket karaktär i denna häst för det. ;)

Så, heartbars på runt om, för att sprida ut trycket så gått det går. Så håller vi tummarna för att värmen och galligheten håller sig borta fr.o.m. nu.

Bad stallägaren känna på henne varje morgon innan hon sätter på hagskydden - för att hålla extra koll. Och vad får man som svar? - jo en värme-scan :love::D Helt fantastiskt! Visst är vinkeln inte helt korrekt för ändamålet men tanken är ju helt fantastisk.

Bifogade filer

• FLIR_31.webp
    FLIR_31.webp
    82,8 KB · Visningar: 37
Första dagen på nya jobbet idag och det kändes hur bra som helst :). Som grädde på moset kommer jag få lön redan denna månaden för de pass jag hinner jobba, vilket innebär att min tävlingssäsong är räddad och jag kommer troligen ha råd att var med på nästa Jeannaträning också! Är såååå himla glad!

Barb får en dressyrfri vecka nu och igår var hon med ute som handhäst och joggade längs vägarna. Hon är verkligen i härlig form nu för jag behöver inte släpa med henne utan de travar på helt perfekt sida vid sida. Galoppen blev lite väl lattjolajban när hon brallade som som en galning! Kul att hon är lycklig ändå och hon drar inte ens och blir svår att hålla-utan hon studsar mest runt och jag är glad att jag inte sitter på :p. Burb har också fått rätt bra kondis men nu är vi inne i skavperioden och hon började tom blöda igår efter vår tur :(. Tror att det är ludd på gjorden. Så nu får det bli barbackaridning på heltid ett tag framöver.

@Jfrelin vilket sammanträffande. Min jobbarkompis berättade om att hennes kompis blivit skadad vid urlastning. Det var alltså din häst som var inblandad. Får hoppas att inredningen går smidigare ;)

Chatsi verkar ha landat väl i sitt nya hem. Jag tycker ju att hon har varit lite stökig i hanteringen senaste tiden, men det verkar som att så fort hon kom iväg från fölet och flocken så återgick hon till att vara den stencoola Prinsessa hon alltid har varit och uppför sig som en stjärna. :heart Köparen är jättenöjd och det verkar Chatsi också vara. De har varit ute och ridit nu och det har gått super. Härligt för henne att vara första häst igen och få all uppmärksamhet! :love::love:

28660416_10155321141760737_3646075665461018624_n.webp

ECE3BA79-96E0-49F5-ABA1-8DC33E44C8E0.webp
Jag och Casp aka Slangen var och tränade fre och lör för KÖ. Hon är precis rätt för oss just nu. För att förklara blir det ofta liknelser. Slangen kom till för att han behöver rätt tryck för att vara balanserad och styrbar. Jag får inte förböja för då stör jag flödet och det petar ut energi genom något annat ställe på slangen, en bog dom åker ut eller bakben som släpps. Det låter enkelt och självklart men det är små mentala detaljer som får oss att funka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 348
Senast: ako
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 255
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka