07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken kul lek!
På min köttbulle hade jag nog velat se @Jfrelin rida på ridbanan. I terrängen hade det nog blivit någon tuff ryttare som @Gabby_Ossi

Själv hade jag velat pröva en snäll välutbildad häst som Divan och Chatsi om jag skulle rida ut och galoppera :)

Kl
Idag tömkörde jag. Han var som ett ånglokomotiv utan broms till en början. Men tog sig som tur var samman tillslut.

@Jfrelin Känner igen mig. Jag har varit ganska störd den här tävlingssäsongen av att man inte riktigt hinner fila lika mkt på grunder som på tävlingsridningen. Störs även av att det ska vara olika saker. Givetvis handlar det om min orutin i tävlingssammanhang, men visst är det ju skillnad på ridningen och vad man fokuserar på.
Hur menar du ? Varför är det skillnad ? Grunder är alltid precis som @Jfrelin skriver , vägen till framgång och det gäller oavsett om du ska starta i morgon eller igår . I lätt klass finns ju inget annat än grunder att hela tiden se till att de sitter och är det som avgör liksom . Du får inga poäng när du tävlar dressyr om grunden inte finns , och finns inte grunden så finns det ingen separat "tävlingsform" . Hur menar du som sagt ?

Senast ändrad:
@mackan Jag menar att när jag fokuserar mkt på att rida program så tycker jag att jag går miste om lite av det där filandet, jag vill ju inte rida flera timmar för att hinna med allt. Har en viss förmåga att bara göra en sak i taget. Jag har varit tvungen att träna på att göra saker i en viss följd vid exakta punkter eftersom jag är ovan vid det. Inte ta nåt extra varv på volten här och var när jag egentligen känner att det behövs, utan få in vanan att göra det bästa av situationen under programmet och följa det. Precis som man får tänka på tävlingsbanan, att göra det bästa av den situation man har. Annars skulle man ju ha så mkt felridningar i programmen att man alltid blev utesluten.

Jag har idag kört 70 mil tor och provridit tre hästar, är helt slut. Två läromästare (stora hästar) och en ungponny. En kunde jag utesluta direkt, var alldeles för mkt häst, tungriden och långsam för mig som behöver en häst som gör mig kvick. Jag kunde verkligen inte alls rida den och vi gjorde inte varandra rätta för fem öre. Dock väldigt snäll och trevlig från marken men jag söker ju en ridhäst.
Ponnyn var trevlig, men kände mig vinglig på den eftersom jag knappt ridit ponny det här året och speciellt inte nån fyraåring. Återstår att se hur filmerna ser ut.
Föll lite för en av storhästarna, 168 cm hög men kändes minst 5 cm mindre än min egen :o Välutbildad kille, supersnäll och förlåtande trots kommunikationsmissar. Gör inget gratis men flippar inte ur av att ha en ringrostig skrutt på ryggen iaf är konstaterat av mig idag , hade detta varit min häst i jämförelse hade den sprungit baklänges i ridhuset och slagit mot skänkeln så det var då verkligen en valack...:angel: Väldigt vaken och tittig enligt ägaren (märkes dock inte i ridhuset idag men vi var ju ensamma). Går svårklass och kan allt jag behöver lära mig. Har skickat lite filmer till min gymnasietränare så väntar nu på nåt utlåtande...

Har haft fullt upp och sitter nu på flygplatsen för färd söderut.

Men Ariel och jag red en rolig hoppträning i förrgår, lite olika linjer samt bana. Hon var brunstig och lite mer ofokuserad än vanligt, men hon gör dock jobbet ändå.

Fick hoppa två hinder på långsidan och Ariel blev så lycklig över att slippa svänga hela tiden. ;) Fick en så härlig känsla på den linjen, hon tog verkligen tag i hindren. :D

Igår red jag lösgörande, äntligen börjar jag komma någonting på spåren... Nu får hon vila över helgen, längtar så tills jag sitter i sadeln igen!

Kom på att jag formulerade mig lite tokigt angående att vilja prova Chatsi, den största anledningen att jag skulle vilja prova henne är att hon verkar så otroligt snäll. Och dessutom van att hoppa alla möjliga typer av hinder. Sen kanske hennes temperament är en utmaning eftersom hon inte verkar ha så bråttom, men det hade jag tagit som en kul utmaning :)

@Fiorano och @Maja_Kandi Tack för förtroendet att få rida era fina ponnysar ;)

Jag är ju rätt snål med min häst överlag. Inte för att jag tror att ingen annan kan rida henne, utan för att jag vill rida henne själv :o Hon blev så poppis bland de som red henne förra veckan när jag var bortrest, så det är för mig kvitto nog att hon inte längre är den där dryga tonåringen som ingen ville ägna sig åt när hon var ung och ifrågasättande. Och även ett kvitto på att jag lyckats producera en välriden häst som folk tycker om :) Dessutom betyder det att jag kan få lite ridhjälp om jag köper en till häst, och det skulle vara mkt skönt de veckor när jag har tunga skift på jobbet :angel:
Det skulle vara intressant att se samtliga i tråden rida henne, eftersom jag tycker det är intressant att se henne under olika ryttare. Men måste jag välja en så skulle jag byta häst en dag med @sommarminne eftersom det skulle vara mkt intressant att jämföra dem rakt av då de är halvsyskon.

Jag hade nog velat testa Divan eller Barbie ;)

Om jag fick välja en av era hästar så hade jag valt @Habina s Ariel. Jag har ridit hennes pappa och syskon mycket och det var riktigt trevliga kompisar.

..: eller något av alla egensinniga ston, det brukar passa mig...

@Amanda_F Du hade gärna fått prova Prada om du är sugen på ett egensinningt sto. Men hon går faktiskt bra med en duktig ryttare som ger henne utmaningar, så det hade kunnat bli riktigt bra!

@Magica Jag tror att du hade passat med min dam, du har verkligen envisheten som krävs!

Jag hade mest velat ha en lugn häst att kunna rida ut i skogen ibland, saknar verkligen skogslunken.

Tömkörde min dam (som skrittas fortfarande). Första gången ute (hade lite genrep i skritt dagen innan i ridhuset för att kolla att hon minns). Efter att ha snurrat på gårdsplanen några varv:eek:
:banghead:kom vi faktiskt iväg. Först lite vingligt då hon hoppade ut i diket:cautious: (tack och lov inga buskar!) första 100 m, sen gick hon riktigt bra. Bara rakt fram i skritt, förbi hingstarna och alla läskiga ställen utan fler incidenter. På vägen hem ville hon ju trava, men så länge hon travade på stället i mitt promenad tempo så...fick hon piaffa bäst hon ville.:sneaky:

@Amanda_F Du hade gärna fått prova Prada om du är sugen på ett egensinningt sto. Men hon går faktiskt bra med en duktig ryttare som ger henne utmaningar, så det hade kunnat bli riktigt bra!

@Magica Jag tror att du hade passat med min dam, du har verkligen envisheten som krävs!

Jag hade mest velat ha en lugn häst att kunna rida ut i skogen ibland, saknar verkligen skogslunken.

Tömkörde min dam (som skrittas fortfarande). Första gången ute (hade lite genrep i skritt dagen innan i ridhuset för att kolla att hon minns). Efter att ha snurrat på gårdsplanen några varv:eek:
:banghead:kom vi faktiskt iväg. Först lite vingligt då hon hoppade ut i diket:cautious: (tack och lov inga buskar!) första 100 m, sen gick hon riktigt bra. Bara rakt fram i skritt, förbi hingstarna och alla läskiga ställen utan fler incidenter. På vägen hem ville hon ju trava, men så länge hon travade på stället i mitt promenad tempo så...fick hon piaffa bäst hon ville.:sneaky:

Då är du välkommen att lunka på Ariel. ;) Så länge du inte kräver något, så är hon väldigt behaglig. Var dock beredd på att hemåt-Ariel har lite mer turbo... Samt att hon har noll koll på fötterna.

Markarbete igår för tränare nr.2

Första 20 min i lättridning över bomserier utan stigbyglar.. Ja, ni läste rätt.
Andra 20 min fick jag rida fem olika banor som jag fick 60 sekunder på mig att memorera in, allt eftersom jag betvivlat mitt närminne efter senaste tävlingsmissen...
"Du har ju inte alls svårt att komma ihåg banor" sa tränis, "Du har väl bara glidit runt på en räkmacka och inte behövt anstränga dig för att minnas dem. Och nu när det kom en bana som var svårare än tidigare så kunde du inte lära dig den bara sådär i farten som du kunnat tidigare"
Kontentan av träningen; Vikten av psykisk förberedelse och betydelsen av att på olika sätt "gå in i sig själv" en stund innan du hoppar upp på hästryggen.

Så nu känner jag mig lite starkare inför laghoppningen på söndag. :D

Dock var C ovanligt jobbig när det gäller att ta skänkeln.
Hon har varit lite "stoig" och gått emot skänkeln när vid tex. galoppfattningar men igår var en klass för sig!
I förrgår red jag utan sporrar och tyckte hon gick hur bra som helst, satte på minisporrar igår iom träning och funderar på om det kan vara sporrarna hon blir så förbaskat tjurig över.. Får helt enkelt prova teorin ytterligare.

Trevlig helg allesammans. Och lycka till till alla som skall ut och prestera :)

Har just anmält mig till en startfälttävlan i oktober:D. Tror minsann att @Habina också var anmäld?

Barbie vetcheckades igår helt utan anmärkning. Så himla skönt att mina ändringar i träningen verkligen har gjort skillnad! Hon var superpigg och brallade runt på linan:D. Idag har min veterinärvän ridit henne och det var så kul att se henne under en anna ryttare, hon är såååå fin och jag är så tramsigt stolt över henne:love:. Munnen checkades också och där fanns ingenting. I Indras mun var det dock en hel massa styngflugelarver. Så. Himla. Äckligt. Hon hade även en liten vargtand uppe på höger sida. Helt omöjlig att känna själv. Den togs ut och nu får hon ridas bettlöst några veckor. Red ut idag (för första gången) i remontnosgrimma med tygel i. Funkade hur bra som helst!

@mackan Jag menar att när jag fokuserar mkt på att rida program så tycker jag att jag går miste om lite av det där filandet, jag vill ju inte rida flera timmar för att hinna med allt. Har en viss förmåga att bara göra en sak i taget. Jag har varit tvungen att träna på att göra saker i en viss följd vid exakta punkter eftersom jag är ovan vid det. Inte ta nåt extra varv på volten här och var när jag egentligen känner att det behövs, utan få in vanan att göra det bästa av situationen under programmet och följa det. Precis som man får tänka på tävlingsbanan, att göra det bästa av den situation man har. Annars skulle man ju ha så mkt felridningar i programmen att man alltid blev utesluten.

Vill bara flika in.. Jag förstår vad du menar men vänta tills du rider större klasser för då slits man verkligen i början med att känna behovet att träna på alla krumelurer för att de inte känns bra nog. Då gäller det att ha självdisciplin att planera varje pass så att man inte tappar grunderna. Efter ett tag känner man sig mer hemma och landar i att hästen faktiskt kan 'tricksen' även om man inte gör dem varje dag. När man rider lite lägre så är det ju på ngt vis lättare att få med sig grundridningen då även programmen ska visa just det. :)

Vill bara flika in.. Jag förstår vad du menar men vänta tills du rider större klasser för då slits man verkligen i början med att känna behovet att träna på alla krumelurer för att de inte känns bra nog. Då gäller det att ha självdisciplin att planera varje pass så att man inte tappar grunderna. Efter ett tag känner man sig mer hemma och landar i att hästen faktiskt kan 'tricksen' även om man inte gör dem varje dag. När man rider lite lägre så är det ju på ngt vis lättare att få med sig grundridningen då även programmen ska visa just det. :)
Tack @Smulan75 :)
precis därför förstod jag inte riktigt inlägget så frågade och fick svar och förstår hur det menas . I övrigt håller jag med dig och det var det som föranledde min fråga och det jag inte förstod ang inlägget . :)

Irländaren passar ihop med @mackan, hon är van vid fullblod och han skulle nå sin potential där, dock synd om han inte fick komma ut på FT banan igen så även @Marvin är kandidat på honom!:bump:

Tack! Fast han verkar ju helgalen med tanke på senaste tävlingen... :nailbiting:

@Novali01 Vilken rolig lek. Nu tror jag typ alla i tråden skulle kunna rida Divan och göra det riktigt bra men jag skulle vilja att @Marvin skulle få chansen att rida en häst där allt inte är så svårt och som bjuder till lite mer. Dessutom hoppar Divan bra och är totalt otittig på hinder OCH är svinsnabb så skulle lätt kunna gå FT :)
Nu har ju Marvin Penntrollet men ändå :D

Haha, jag tänkte efter Novalis första inlägg att jag hade velat prova Divan, och sen tänkte jag på alla inlägg som du skulle skriva om hur du fick korrektionsrida henne i typ 2 veckor. Alldeles för lite innerskänkel mot yttertygel! :angel:
Men det låter fantastiskt kul! :D

@Marvin hade också gärna fått prova ta ut henne på terrängbanan!

Quennie är nog väldigt lik Penntrollet, kul!

Har just anmält mig till en startfälttävlan i oktober:D. Tror minsann att @Habina också var anmäld?
Woho!! :bump:

Angående Chatsi så hade vem som helst fått rida. Hade gärna sett nån av er duktiga dressyrryttare jobba med henne.
Sen är hon fantastisk för någon som är lite rädd, så @Jfrelin hade fått rida ut henne, och känna hur det är med en häst som går fram överallt utan stök. Perfekt för @Werze också.
Och för @oxo och @sassiball att prova på lite terränghoppning med.

Penntrollet ligger på minus just nu, hon går inte att fånga i hagen, hästdjävel! :rage:
Nu fick hon ha grimma på sig, och så ska jag ta lite tid på att hämta och släppa henne och sen ta henne igen i helgen. Massa mys och gos för att det ska kännas bra för henne.
Vi hade även en diskussion angående transporten. Jag åker ju alltid själv och behöver att hästen går på av sig själv. I tisdags skulle vi på terrängträning, och hon tjurade vid lastningen. Löste det genom att gå in med henne och fick någon annan att stänga bakom. Sen när vi skulle hem gick hon på själv utan problem. Idag skulle vi på dressyrträning. Efter en halvtimme fick jag in henne från hagen, sen tjurade hon vid lastningen (går på, men backar ut igen, och vill sen helst inte gå in. Vi hade en liten diskussion och sen gick hon in, poäng till mig!
På hemväg lastade hon sig själv igen.

Fick höra helt nya grejer på dressyrträningen: Långa långsamma språng! Längre hals! :confused:
Sen fick jag höra en hel del av det gamla vanliga också: Sträck upp dig, fram med handen, sitt kvar! :angel:

Det verkar verkligen som om jag har en sövande effekt på hästar, för hon är redan som Chatsi att hantera när man är iväg: Kliver ur, jag släpper och går runt och tar av transportskydden. Parkerar henne vid bilen och hon står lös och sover medan jag klär på henne. Träffade en klubbkompis idag som först inte såg att det var en annan häst jag hade med mig.
Sen har ju den här hästen en ON knapp som Chatsi saknar...

Igår var jag ute och hälsade på Chatsi. Lilla gumman svarade med lågt hummande hälsningsgnägg när jag ropade på henne, och kom gåendes till grinden och stoppar huvudet i grimman när man håller upp den. :love:
Hon var då verkligen inte flegmatisk igår, stod och hoppade i gången när jag gjorde i ordning henne och sen red vi ut en sväng. Helt nya omgivningar och nya flocken ropade efter henne, men hon bara går med sina stora kliv, rakt över träbro över vatten, förbi kossor föreslår egna vägar i skogen och tycker att "här kan man galoppera!?" Jättepigg och glad, så härligt!
Kall och fin i benen också, de små gallorna som hon har haft i sommar var borta.
Däremot hade hon blivit tunn, redan! Nu får hon gå in och äta hö på kvällarna, de andra hästarna är tjocka och behöver inte hö ännu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 743
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 409
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 935
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar