07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack så mycket för alla gratulatione). Bättre bilder kommer såklart:p.

@Charlotte1975 Så kul att se er igång igen! Det är när en ser Elle under ryttare som jag verkligen förstår varför du kämpar på så med henne:). Hon är sååå fin!

I går var vi på vår första bortaträning sen förra året. Väldigt spänd häst när vi kom fram och skulle på med sadeln. Fick superbra hjälp hur jag kan jobba henne från marken innan uppsittning för att kolla av läget. Hon skötte sig super vid uppsittningen efter detta. Men jag är så jä-la långsam om man jämför med någon som kan detta. Träningen gick bra och äntligen kunde jag komma till lite ridning och inte bara sitta och dämpa henne. Nu blev de i stället tvärtom, att hon måste gå fram ärligt. (De handlar de om annars också men de är så jäkla svårt när hon är superladdad och exploderar för skänkeln) Ska träna i dag också och i dag ska jag ta med ett litet spö. Tyvärr tog minnet slut på kameran men lite film fick vi och idag kanske de blir mer, beroende om jag har någon med som vill filma.

Hon ser verkligen härlig ut att rida. Så roligt det är när man känner att man liksom kommer vidare i ridningen.

När du beskriver henne påminner det lite om min unghäst som också kan vara ganska laddad på ridbanan, svårt att komma till ridning med en häst som man hela tiden måste lugna/dämpa. Men hon är hur cool som helst att rida ut med, galopperar ju på stubbfält nu vid varje ridpass och hon blir inte het eller försöker sticka där. Nästan så man känner att hästen suckar lite tungt när vi kommer fram till ännu ett stubbfält utan synligt slut :D I alla fall ponnyn Dingla som jag haft med mig i släptåg haha hon är lite trött på galopper nu.

Nu när GP är ute på foder så har jag ju mer tid till min lilla häst och känner mig inte så stressad över att inte hinna med. Idag så hoppade jag, har inte hoppat på länge så det blev lågt, men kändes bra. Sen longerade jag den lilla ponnyn lite över ett minihinder så hon också fick jobba lite. Har lite problem med att båda två är lite väl runda, har delat av hagen idag så de har mindre yta att äta på.

Har hälsat på GP också, igår, hon har det toppen !

@sassiball Fendi låter precis som en häst i min smak! Perfekt att galoppera på stubbåkrar när dom är lite tjocka :D

Kl
Löshoppade Plutten idag. Han tyckte att det var riktigt kul. I morgon ska jag förhoppningsvis rida för tränare som håller på med centrerad ridning. Jag hoppas att det ska kunna komplettera min andra tränare och att jag kommer igång med det lite oftare :)

@oxo Ja hon är perfekt för stubbfält, hon bryr sig inte om ifall det flyger upp en hare heller, hon bara parerar och springer vidare.

Centrerad ridning, vad är det egentligen?

@sassiball det fokuserar mycket på sitsen och hur man ska tänka och känna för att hitta sin balans. Kroppsmedvetenhet kanske man ska kalla det. Jag har bara ridit en lektion tidigare i detta så jag vet inte om det är något att ha. Men min sits är kass just nu så jag hoppas att det kan fungera :)

@sassiball det fokuserar mycket på sitsen och hur man ska tänka och känna för att hitta sin balans. Kroppsmedvetenhet kanske man ska kalla det. Jag har bara ridit en lektion tidigare i detta så jag vet inte om det är något att ha. Men min sits är kass just nu så jag hoppas att det kan fungera :)

Det är utifrån centrerad ridning, kroppsmedveten ridning, jag rider. Har gjort det i många år nu.

Tack alla!:)
I dag blev de nytt träningspass. Jag va rätt mör i kroppen i morse när jag vakan och efter i dag är nog både jag och hästen helt slut. Så himla kul att träna på riktigt och även fast mkt är väldigt svårt så är mkt så himla bättre nu. Tidigare har jag inte kunnat gå på henne med skänken utan att hon exploderat och i dag fick jag rida med spö och kunde använda det, och Anna tyckte jag ska ha små sporrar. De kändes helt uteslutet tidigare. Men nu börjar vi som sagt komma till lite jobb och hon går att påverka. Har fått bra redskap att jobba med hemma. Så nyttigt att få lite film att se på. Man är ju extra kritiskt att se sig själv.:wtf: Tyvärr missar jag nästa tillfälle att träna om 3 veckor, då jag bokat Flyinge då.

Skritta på kort tygeln har tidigare varit de svårast för oss. Hon har blivit blockerad och steppat runt eller låst sig och stannat och lättat lite fram. Så jag är sååå nöjd med skritten i dag.

I traven jobba vi med att få ärligt stöd, fram för skänkeln. Hon går gärna och glappar och jag lättar snällt på handen.
Trav:
Trav-gal:

I morgon ska vi till kliniken på lite check, nu när hon gått ordentligt i ett par månader. Jag kommer bli helt knäckt om hon inte skulle vara 100 nu. Har även en tid hos hovslagaren och hoppas på att kunna skippa sjukbeslag nu. Är trött på att köra 3 timmar ToR för skoning som dessutom kostar runt 2500 för en halvskoning. Så håll tummen för oss i morgon. Har tid hos vet kl 18.00 och hovis 19.00 så de blir en sen kväll.

Tränade för tränare nr 1 idag.
Märkligt att vänster sidan var bra från början :p
För jävla skumt hur mycket bättre jag rider bara han är där. Hur svårt ska det vara att göra det själv liksom?
Jobbade vidare med samlade galoppen och jag är ju för långsam. Man kan inte sitta på en Ferrari och ratta som en Volvo. Tröttsamt.
Ibland önskar jag att jag hade en valack som bara: absolut matte vi kör!
Istället är det så här:
Jag: galoppera kort och sitt på bakbenen
Divan: varför det?
J: för att jag säger det
D: men åhhhhh det är ju så jobbigt
J: jag vet men vi är ett team så gör det nu
D: nä för jag vill vara spikrak i halsen och jag gillar inte när du sätter mig ur balans
J: jaha ska det vara så då blir det sluta in i övergången
D: men åhhhhh fuskis. Nu tänker jag inte gå ner i skritt utan i trav så det så
J: gör det men jag har gymmat mycket så jag orkar sitta emot!
D: är du säker?
Drar tyglarna ur handen och skenar typ i trav
D: ha told you
J: okej men vi gör det en gång till
Gör enkla bytena jättebra
D: skulle det här vara svårt eller?

Apa! Blir vansinnig :p
Har jag tur så hinner han rida henne på tisdag. Skulle passa jättebra då jag får 12 ton paddex levererat imorgon :D

Tränade för tränare nr 1 idag.
Märkligt att vänster sidan var bra från början :p
För jävla skumt hur mycket bättre jag rider bara han är där. Hur svårt ska det vara att göra det själv liksom?
Jobbade vidare med samlade galoppen och jag är ju för långsam. Man kan inte sitta på en Ferrari och ratta som en Volvo. Tröttsamt.
Ibland önskar jag att jag hade en valack som bara: absolut matte vi kör!
Istället är det så här:
Jag: galoppera kort och sitt på bakbenen
Divan: varför det?
J: för att jag säger det
D: men åhhhhh det är ju så jobbigt
J: jag vet men vi är ett team så gör det nu
D: nä för jag vill vara spikrak i halsen och jag gillar inte när du sätter mig ur balans
J: jaha ska det vara så då blir det sluta in i övergången
D: men åhhhhh fuskis. Nu tänker jag inte gå ner i skritt utan i trav så det så
J: gör det men jag har gymmat mycket så jag orkar sitta emot!
D: är du säker?
Drar tyglarna ur handen och skenar typ i trav
D: ha told you
J: okej men vi gör det en gång till
Gör enkla bytena jättebra
D: skulle det här vara svårt eller?

Apa! Blir vansinnig :p
Har jag tur så hinner han rida henne på tisdag. Skulle passa jättebra då jag får 12 ton paddex levererat imorgon :D

Hmmm jag känner igen det där! Tror Billy är ett sto egentligen :crazy::p:cool:

Har varit ute i skogen med pållsen idag igen. Indra har fått galoppera idag och gjort det med den äran, gick först med spetsade öron och tittar inte på nåt:). Så himla glad i den hästen!

Vår "betsling"
12009621_10206494527473860_7576004972448515731_n.jpg

12003179_10206495760304680_8603012315180090853_n.jpg

Här har vi hoppat ikväll. :)
Jag och hagkompis har haft några hoppdejter det senaste, hennes häst är grön och jag är rädd = bra nivå på övningar och höjder.

Det har tagit nio mån och många bäbissprång från scratch men nu är det kul igen. Jag har inga ambitioner längre att klättra i höjder men kan jag slippa klumpen i magen mär jag gymnastik/variation i träningen-hoppar hemma på 80-90 och kanske någon PnJ eller 80-90 på lokal om året så är jag nöjd.

Idag bjöd hon fantastiskt härligt in i handen och sökte hindren och hoppade av både låååångt och kort om vi kom så.

Känns skönt med ett sånt pass inför vilan som blir nu då jag åker till Stockholm på tis för att roa mig. :D (@Jfrelin vilken kväll skulle du gå?)

När man rider lite lägre så är det ju på ngt vis lättare att få med sig grundridningen då även programmen ska visa just det. :)

Det är då verkligen nåt man kan diskutera. I helgen har det varit en reflektion ang just detta vad som premieras i lägre klass.
Min kompis har en unghäst som rids i remontform, får kommentarer att den är för låg i formen. I LC. Det är dessutom en mkt välriden häst vill jag påstå men tänker inte lägga ut filmer här.
Själv fick jag fulrida en hel del igår i LB2. Var inte jättestolt över det, blev för hård i handen och klämde ihop min häst lite väl mkt i ett försök att ramsätta henne för att få henne styrbar. Lösgjordheten lämnade en hel del att önska, hon gick inte framåt så jag gick på ordentligt med skänkeln och fick inte igenom speciellt mkt. Inget extremt men blev väldigt av-på genom programmet och på filmen ser man en hel del svanspiskande. I ökade skitten tex så hade jage n glappande kontakt och ingen längning alls. Fick ju inte fram henne öht. Fick en 7a på den. Halten uppe vid C tjurade min häst ihop totalt, framåtbjudningen visade sig med att hon rusade baklänges och jag fick bokstavligen sparka fram henne i trav för att hon inte skulle hamna nere vid hörnet. Var inte alls nöjd och skämdes nästan då jag gick ut från banan. Resultat? Drygt 64% och 2a plac.

Idag i LB3 ville jag rädda upp känslan av att vara vän med min häst, få en jämn runda och verkligen andas, fokusera på mjukheten osv. Kändes stadig och fin på framridningen men dog lite i bjudningen på banan i vanlig ordning. Jag började inte dra ihop henne och gå på som en furie med sporrarna som igår utan försökte mjukt och fint få henne på bättre tankar än att gå och truta. Lyckades stundvis, blev bättre efter galopprogrammet där ökningarna blev lugna och fina och även upptagen :) Kändes lite lojt och inte så flashigt genom programmet men åtminstone jämnt och inte den där av-på-känslan som igår. Ökade skritten för jämförelse kändes kanon, första gången jag får henne att länga både steg och form på tävling och var jättenöjd. fick 6,5... Kände efteråt att jag iaf inte skämdes över hur jag gått an på min häst. Resultat 61.667% och trea från slutet...

Jäkligt synd att ingen kunde filma idag, hade verkligen velat se skillnaden. Faktum är att även om jag är stolt över våra placeringar, så har jag genomgående denna säsong känt att de ggr jag gått på och inte ridit speciellt harmoniskt, så har jag fått hyfsade poäng och tom placeringar...

Senast ändrad:
Förstår hur du menar @stjarnfrugt men du kan inte jämföra procent rakt av i olika program och olika dagar. Igår kanske du var näst bäst, grattis förresten :D men idag var det kanske fler som var bättre än dig? Oavsett procent liksom.
Det är klart att det är roligare när känslan stämmer ihop bättre med procenten.
Sen är det ofta att känslan att man fulridit och gått på sin häst är mycket större än det syns.

@Jfrelin Jag vet vad du menar med att jämföra och det är sant att man inte kan jämföra rakt av, men jag fick kommentarer igår om att det var forcerat och inte så harmoniskt blabla. Tyckte då att jag räddade upp just de bitarna idag. andades, tog det lugnt, jämnare och finare ridning. Samma domare.
Tänker inte säga att jag red strålande idag, verkligen inte. Men man ser andra ekipage och man vet ju vad de får för poäng. Det följer en linje vad som premieras. Jag har ju dock inte som mål att ligga på min topp i LB, så jag hoppas på ett långsiktigt tänk och att när vi kommer till MSV då ska de här bitarna ha fallit på plats och förhoppningsvis betalar det sig då att man inte tar genvägar framåt :o

Har precis lämnat C på Ulltuna. Han har inte varit sitt vanliga glada jag den här veckan. I onsdags blev diarrén så där så jag började oroa mig. I torsdags reagerade han på sadlingen och i fredags var han matt i ridningen. Tänkte att han var trött i musklerna, att han fällde och att han inte gillade silaget. Men sen slutade han äta nu i helgen, åt bara när man var ute och betade, men drack bra. Och var pigg till och från... Ingen feber direkt och ok slemhinnor. Men i kväll kom febern. Då var det bara att åka in. Det kostar 5000 mer att åka in söndag kväll mot måndag morgon men jag ville inte riskera något så nu står han bevakad med dropp...

Preliminärt tror de på grovtarmsinflammation. Vad orsakar en sån? Och vad ska jag göra för att den inte ska komma tillbaka?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 741
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 409
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 931
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar