07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F Ush vad jobbigt! Hoppas de får bukt med det där snabbt. Har han haft diarré en längre tid?

Spontant tänker jag bara att man får hålla sig till vanligt hö och inte hösilage på en sådan häst. Mitt halvblod hade problem med hösilage en period och blev riktigt lös i magen, bytte då till hö. Hon blev bra, men hon kan numera äta hösilage, men jag bytte leverantör, tror det jag köpte först inte var 100% fräscht, även om det såg bra ut och luktade gott.
Men du får säkert råd av veterinären.

Kul! Är du nöjd? Vad rider du för för tränare? Känns inte som att det finns så många cr tränare :)

Rider för en CR tränare.
Eller hon är utbildad "vanlig" tränare men så gick vi en kurs tillsammans i CR och så har hon lagt till det i sitt sätt att lära ut.
Är mkt nöjd! Älskar hur sitsen påverkar så mkt. Har jag mitt bäcken under mig ger det en signal till hästen att ha sitt bäcken under sig osv.

• Gilla
Reactions: oxo
@Amanda_F Ush vad jobbigt! Hoppas de får bukt med det där snabbt. Har han haft diarré en längre tid?

Spontant tänker jag bara att man får hålla sig till vanligt hö och inte hösilage på en sådan häst. Mitt halvblod hade problem med hösilage en period och blev riktigt lös i magen, bytte då till hö. Hon blev bra, men hon kan numera äta hösilage, men jag bytte leverantör, tror det jag köpte först inte var 100% fräscht, även om det såg bra ut och luktade gott.
Men du får säkert råd av veterinären.
Jag vet inte så mkt alls just nu men de skulle prova att ge honom det han ville äta. För han har inte ätit klokt under hela helgen. Jag hade med mig några kilo hö som de också skulle ge i etapper. Han åt när jag åkte igår och var ganska cool. Har en kompis vars häst blev så dålig så att den behövde buköppnas så hon har gett mig tips på en homeopat som jag ska kontakta. I det här läget är jag ju redo och göra lite vad som helst som inte är för mycket hokus pokus.

Han var sååå snäll igår när de stack honom och sydde. Helt utan sedering. Bara lite kli i pannan så var vi hemma. Enda som de tyckte var struligt var att han hade så lång hals så det var svårt att veta vart de skulle sätta droppet. I vanliga fall är det övre tredjedelen, nu hamnade det typ på mitten av halsen. :o

Har just anmält mig till en startfälttävlan i oktober:D. Tror minsann att @Habina också var anmäld?

Barbie vetcheckades igår helt utan anmärkning. Så himla skönt att mina ändringar i träningen verkligen har gjort skillnad! Hon var superpigg och brallade runt på linan:D. Idag har min veterinärvän ridit henne och det var så kul att se henne under en anna ryttare, hon är såååå fin och jag är så tramsigt stolt över henne:love:. Munnen checkades också och där fanns ingenting. I Indras mun var det dock en hel massa styngflugelarver. Så. Himla. Äckligt. Hon hade även en liten vargtand uppe på höger sida. Helt omöjlig att känna själv. Den togs ut och nu får hon ridas bettlöst några veckor. Red ut idag (för första gången) i remontnosgrimma med tygel i. Funkade hur bra som helst!

Helt riktigt, sedan får vi se om vi kommer till start eller om jag fegar ur innan. ;) Har varit och frossat i fjordhästar hela helgen, nu sitter jag på flygplatsen och försöker läsa ikapp allt som hänt här.

Vad fina filmer ni lägger upp från träningar! Och vad kul att ni gör så bra resultat :)

Och vad synd att C är dålig @Amanda_F :( Hoppas det är lindrigt..

Vi var ute på äventyr igår!
Först lyckades jag slita trailerns elkabel i tu när jag skulle koppla.. :banghead:
Bara att väcka stallägaren och låna deras "skrutt trailer" (Som de använder som extra-släp i nödfall)
= Trångt, mörkt och med krubba i fram.. Vilket i sin tur resulterade i att C inte alls ville gå in. = 20 min lastning.
Väl på väg, (fortfarande i god tid dock) upptäcker jag pyspunka på h.b på trailern. Tacka gud för boggien!

Nåväl!
Ett onödigt stopp i första klassen resulterade i 4 fel. (Många som hade problem med det.. ett helt vanligt plank till synes:confused:..)
I lagklassen kom vi in i fel galopp och lite på sniskan mot ett räcke som vi petade ned. Sedan lade jag henne en aning för nära räcke nr. 4 och hon var förmodligen för trött för att vara sådär snabb i benen som hon kan vara. = 8 fel.
Första gången vi red i lag, första gången vi red två klasser under dagen och första gången hon fick vänta på backen i två timmar mellan två klasser, eftersom jag inte ville slösa energi på att tvinga in henne i trailern medan vi väntade.

Jag är nöjd med dagen överlag, men lite besviken över våra pet.. Räcken är inte direkt min starka sida heller.
Vi var bägge helt slut är vi rullade i på gårdsplanen 12h senare...:D

Nu laddar vi om inför omgång 2!

Vi är aningen bättre på oxrar :angel:
11849301_1105429729469947_1716183581_n.jpg

På färja nr. 2 under hemfärd :heart
11376399_696704730462646_750241981_n.jpg

Har nyss pratat med veterinären. C mår bättre nu. Han kommer få bo kvar till onsdag (minst) för att han har "gifter i blodet" som de kan ha när det är grovtarmsinflammation. Men han är pigg och äter och dricker och magen är normalare. Tack för alla hållna tummar. Än är det inte över men han verkar vara på bättringsvägen i alla fall... Ska förbi stallet och hämta hans träns så jag kan gå på promenad med honom.

Stora problemet nu är att han kliar av sig droppet och snurrar runt i boxen för att han tycker han är för frisk för att stå inlåst på isoleringen.

Idag har jag bokat tid på kliniken för Barbie. Vi red ut en sväng i skogen idag igen och jag tycker att hon blir alldeles för pustig på vädigt liten ansträngning. Indra var inte alls uppe i andning på samma sätt som Barb så nu vill jag ha detta kollat Är rädd för att det har blivit kroniska skador på hennes luftvägar.

Idag har jag bokat tid på kliniken för Barbie. Vi red ut en sväng i skogen idag igen och jag tycker att hon blir alldeles för pustig på vädigt liten ansträngning. Indra var inte alls uppe i andning på samma sätt som Barb så nu vill jag ha detta kollat Är rädd för att det har blivit kroniska skador på hennes luftvägar.

Usch får verkligen hoppas att det inte är så. Billy har alltid haft problem med andningen och flåset fast han haft bra kondis men sen han började få lakritsrot och anisfrön varje dag har han blivit mkt mkt bättre. Jag beställer från Örtagårdens salsta.

@Amanda_F Men stackars C! Hoppas att han kryar på sig snabbt!

Kl
Ikväll har jag ridit en träning för första gången på väldigt länge. Väldigt nyttigt och jag tycker att jag fick bra redskap för att rätta till min sits. Dom där inre magmusklerna har verkligen legat i dvala:angel: Senast jag red för den här tränaren var jag höggravid så nu kunde jag iaf använda kroppen lite mer. Hon noterade att Plutten är lite sned, vilket jag också tänkt på nu det senaste. Så jag får nu ta ut någon som kan rätta till det. Men som hon sa så är han mjuk och fin i muskulaturen och rör sig jämnt så antagligen är det inget stort. Men ändå bättre att kunna utgå från en mer rak häst. Peppar peppar så ansåg hon inte att jag var sned, vilket jag trott har påverkat min känsla av snedhet. :)

Sitter på Mälarkliniken medans min häst skos. Kommer komma hem i natt. Hon va i alla fall helt fräsch. Vet. gjorde tummen upp och log. Fick mkt beröm över hur hon såg ut i kroppen trots den långa vilan.:banana: Sen fick hon en omgång av kiropraktorn och lite nålar. Lite spänd i bogen och länd men släppte bra. Så nu väntar jag på att hon ska bli klar och sen väntar lång resa hem. Denna gång blev de vanliga framskor, inga sjukbeslag.:)

@Amanda_F Hoppad han piggar på sig. Min stallägare var precis där och hämtade hem sitt föl.
Min kompis häst som hittades på 3 ben förra veckan fick somna in. Djupa böjsenan va av och lite annat skit.:cry:

@Amanda_F vad tråkigt med din häst! Hoppas på snabbt tillfrisknande!

Imorgon ska jag till tränaren:)! Hon känns helt fräsch så tillvida att vi bara har våra vardagsproblem att jobba med. Fick till ett ganska uselt pass i padocken. Eller vänstergaloppen var usel, där dyker hon för mig och jag får inte samma bärighet som jag hittar i höger. Men så är det väl ibland för alla och jag borde kanske varit varit rappare och lagt in mer övergångar osv. Vi får väl se. Blir tyvärr alltid lite nedslagen och besviken på min egna oförmåga när jag inte fått till det.
Dock gör vi fina halter och ryggar relativt ok. Galopparbete höger varv var :love:..

Det är så segt och han är stressad av att inte se några andra hästar. Piggare och äter en del nu, men diarré har han fortfarande och inte den hetsätande häst jag är van vid. Jag får vara där även när det inte är besökstid eftersom han inte kan koppla av själv så i morgon ska jag ha med mig lite matsäck. Tidigast ons kväll är det hemgång, men jag gissar Tors eller fredag. Billigt, inte!

Idag har min häst fått en välförtjänt vilodag i hagen med sin kompis :) Är så lycklig nu när hon får gå i en gräshage 13 tim per dag med en annan häst :) Just nu känns hästlivet bra, både träningskompisar, smidig anläggning och bra utevistelse. Klart att det finns saker att önska, som bra ridunderlag och mer regelbundet besök av vettiga tränare. Men jag tycker iaf att det jag nu upplever är bäst hittills sedan vi flyttade norrut och möjligen att tränarfrågan klarnar lite framöver :)

Jag har nu en relativt klar bild av vad vi ska använda vintersäsongen till. Dvs få till en jämnhet i bjudningen och lära oss sätta ihop det även i program, har varit för mkt av-på inne på banan denna säsong. Vi ska även bli starka i LA-momenten.
Nu väntar en höst med lite fler uteritter än vi haft nu på sistone, siktar på 3 dagar/vecka varav en lugntur. Då kan vi sedan med lite godare samvete stänga in oss i ridhuset under den kalla årstiden och nörda ner oss i träning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 741
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 407
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 928
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar