07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi jag förstår absolut att det är förvirrande . Du ska f.ö inte behöva vara expert på ngt för att kunna få tydliga svar från veterinär , men samtidigt är det ju så med
Medicinsk vård i allmänhet vare sig det är djur eller humanmedicin/vård , att man ofta behöver ställa frågorna "rätt" för att få tydliga svar utifrån vad man själv menar/undrar över .

Mig veterligen finns det inga fall/forskning på att hyaluronsyra orsakat några problem i samband med dräktighet . Det svaret fick du som jag tolkar det även från din veterinär ?

ang djurvård och råd av veterinärerna så allmänt ger de inte "personliga åsiktsråd" och ska heller inte göra det , de svarar bestämt utifrån om lidande (djurskydd) kan vara en fråga utifrån situation . Utöver det föreslår de de behandlingar de anser aktuella och redogör för för /nackdelar med de . Annars så svarar de "luddigare" utifrån hur "luddiga" frågorna är eller hur "tydliga" frågorna är från djurägarens sida . De vill inte blanda in spekulation etc och ska så heller inte göra . Vore katastrof medicinskt om läkare /veterinärer snurrade in på en sån bana att uttala sig med odds/garantier etc mot allt eller inget . Hoppas du förstår vad jag menar ? Men som sagt , det är inte sällan svårt att ställa frågor på "rätt" sätt, greppa svaren etc , särskilt inte eftersom läget för frågor/svar ofta är sånt att det kan vara svårt att ta in svar/ställa frågor/inse vilka följdfrågor man vill ställa osv .
Ta gärna med en sund vän/person vid besök det är alltid en stor hjälp att ha ngn med sig som kan följa dialogen, ställa ytterligare frågor utifrån det, anteckna osv .

PS ! Du kan ju alltid ringa veterinären närsom efter besöket och ställa mera frågor ! Många glömmer bort det / är fina i kanten osv .

Tack för bra inlägg. :)

Vetten sa specifikt att jag var välkommen att ringa om jag hade frågor. Hon är väldigt trevlig, men ibland känns det så hastigt. Personalen skojar och stimmar internt och jag fick avbryta med frågor rörande pågående moment om jag undrade nånting. Svaren går fort, är säkert korrekta men väldigt snabba, så det var svårt att hänga med ibland, hon pratar alltså jättesnabbt... Men när det gällde huruvida tuppkam var farligt för fostret eller inte så var det lite tvärt om vad du skriver, hon sa det mer som att det inte finns några studier alls på dräktiga så man kan inte veta om det är skadligt eller ej, "det är en risk man får ta". Kanske missuppfattade jag hur hon menade, himla tråkigt isf... Hon sa det även som att hästen ju är ung än och vi båda vill ju ha ett liv även efter respektive nedkomst. Så därför kan det vara "värt att chansa" med behandling om hon inte blir bättre efter fem veckors vila. Det tolkade jag ju som att det alltså är riskfyllt för fostret att behandla, och valde att avvakta... Som sagt kanske jag uppfattade det hela fel, vad vet jag... Det känns väldigt svårt detta.

@Maja_Kandi vad jobbigt det verkar. Irap då? De erbjöd inte det? Fast din försäkring kanske inte täcker det?

Tuppkam är klart att föredra framför kortison, och jag skulle nog behandlat med det om jag var du. Långvariga inflammationer kan bli kroniska om de inte behandlas och dessutom kan det skapa onödiga spänningar på andra ställen. Normalt är jag ingen sprutivrare men vid konstaterade hältor av den graden som som din häst har hade jag inte bara hållit tummarna för att det löst sig. Jag har gjort det en gång och det gör jag inte om...

@Maja_Kandi nej alltså i min värld fick du samma svar från vetten som det jag responderade på i din redogörelse : det finns inga dokumenterade fall och därmed heller ingen föranledd forskning att hyaluronsyra skapar ngra problem om hästen sprutas lokalt i leden med det . Därför svarade veterinären så , i min tolkning . Helt rätt att veterinären i samma sammanhang däremot inte ansåg cortison var lämpligt och sade så .

@Toxid : men IRAP är ju ngt man använder utifrån att övrig specifik diagnos finns och behandlingar satts in först utifrån det . Vad jag vet är IRAP inte täckt av ngn försäkring som val utan att diagnos finns och traditionella behandlingar först provats innan . Inte ens i de fallen alltid , är IRAP godkänt om man vill nyttja sin försäkring ?
Jag tror /gissar utifrån @Maja_Kandi s läge och redogörelse att hon knappast vill dra in div undersökningar/behandlingar på sin häst rakt av utan att ens veta varför en viss behandling är ordinerad ?

Senast ändrad:
@Maja_Kandi nej alltså i min värld fick du samma svar från vetten som det jag responderade på i din redogörelse : det finns inga dokumenterade fall och därmed heller ingen föranledd forskning att hyaluronsyra skapar ngra problem om hästen sprutas lokalt i leden med det . Därför svarade veterinären så , i min tolkning . Helt rätt att veterinären i samma sammanhang däremot inte ansåg cortison var lämpligt och sade så .

@Toxid : men IRAP är ju ngt man använder utifrån att övrig specifik diagnos finns och behandlingar satts in först utifrån det . Vad jag vet är IRAP inte täckt av ngn försäkring som val utan att diagnos finns och traditionella behandlingar först provats innan . Inte ens i de fallen alltid , är IRAP godkänt ?
Tror du menade att svara mig? Jag vet veterinärer som sätter in IRAP ganska tidigt, lite mer för att hjälpa kroppen vid tuffare träning i leder där hästarna tidigare haft problem. Och ja, det finns bolag som godkänner det, men då vid diagnos och vad jag förstått efter annan, primär behandling...

Tror du menade att svara mig? Jag vet veterinärer som sätter in IRAP ganska tidigt, lite mer för att hjälpa kroppen vid tuffare träning i leder där hästarna tidigare haft problem. Och ja, det finns bolag som godkänner det, men då vid diagnos och vad jag förstått efter annan, primär behandling...
Ja herre det var dig jag avsåg inte @Toxid ! Ursäkta ! Lite lustigt från mobilen förefaller det och inläggen hoppar och far . Förlåt till Toxid !
Bortsett från misstaget med adresseringen så är det ju det jag reflekterat över och ifrågasatt . IRAP är ju knappast Majas alternativ utifrån läget hon befinner sig på i ev utredning precis som du nu skriver själv .

@mackan och @Amanda_F

IRAP vet jag inte vad det är. Inget som kom upp iaf.

Då förstår jag hur du menar mackan. Och ju mer jag analyserar ju mer tror jag ju att jag skulle ha låtit behandla nu, avvaktat 5v och sen utvärderat. Det kanske var så vetten hade tänkt iom att cortison var uteslutet från början och vi skulle gå direkt på tuppkam? Alltså inte upprepning efter två veckor som vid vanlig behandling? Och att det var mer troligt att det inte skulle vara någon negativ påverkan på fostret än att det skulle det, vilket ju jag fattade det som? Lite ledsamt att det blir såna missförstånd isf. Hade inte skadat med mer raka direktiv. Nu är ju min ponny den bästa ängeln i världen att både åka och vara borta med så det vore ju ingen större katastrof att åka en gång till. Mer än tidsmässigt och i fråga om bränslekostnaden. Ska ringa och prata med henne imorgon igen och fråga mer.

Jag skyller min allmänna förvirring på gravidhjärna... Ibland är det bra att ha nåt att skylla på... :crazy:

IRAP täcks av Sveland åtminstone. @Maja_Kandi kortfattat är IRAP ett serum de gör av hästens eget blod och injicerar direkt i leden för att läka och stärka brosket. Det är en dyr metod (ca 5.000:-) men om en googlar forskning är den väldigt effektiv.

Ja herre det var dig jag avsåg inte @Toxid ! Ursäkta ! Lite lustigt från mobilen förefaller det och inläggen hoppar och far . Förlåt till Toxid !
Bortsett från misstaget med adresseringen så är det ju det jag reflekterat över och ifrågasatt . IRAP är ju knappast Majas alternativ utifrån läget hon befinner sig på i ev utredning precis som du nu skriver själv .
Hehe, ingen fara, jag smygläser bara denna tråden :D
Men för att flika in så är irap väldigt effektivt, det är oftast en ekonomisk fråga om man använder det i första hand eller inte. Många bolag ersätter inte då det inte är godkänt hos Läkemedelsverket, därav att det används som "sista chansen".

Hehe, ingen fara, jag smygläser bara denna tråden :D
Men för att flika in så är irap väldigt effektivt, det är oftast en ekonomisk fråga om man använder det i första hand eller inte. Många bolag ersätter inte då det inte är godkänt hos Läkemedelsverket, därav att det används som "sista chansen".
Fast ändå - jätteförlåt ! Buke hoppar och har sig på min mobil ikväll allmänt . Har tack och lov inte haft de problemen på länge men nu så tydligen var det dax . Sorry !!!!

@Maja_Kandi man behöver inte vara gravid för att ändå ha svårt med medicinska råd/förvirring runt vad som menas/sägs/rätt frågor osv som sagt ;)
Låter jättebra att ringa och fråga mera Osv om du är osäker vad för svar du fått /inte fått osv - kör på det :) huruvida du behandlade eller inte just idag spelar ju ingen roll , om du lätt åker dit igen om du väljer och inte vill avvakta i fem veckor osv .

IRAP som sagt är ju inget de tagit upp i dagsläget då ingen specifik diagnos fastställts och inga sedvanliga behandlingar gjorts innan som inte hjälpt . Finns inga bolag som skulle godkänna IRAP utan nämnda utredning/behandlingsflöde som sagt .

Senast ändrad:
@Maja_Kandi ja ring imorgon och fråga så du inte grubblar mer. Jag förstår inte varför det skulle vara farligt för fostret med tuppkam i leden. Har aldrig hört talas om det. Fråga på avel om någon har erfarenhet.

KL
Själv får jag inte igenom vänster sida som jag vill. Blir tokig.
Men en av mina allra närmaste vänner är och tränar hos Helen Langenhaneberg just nu så jag fick ett tips därifrån som de gjort idag så ska testa det. Så sjukt avis men till våren kanske jag och Divan också åker dit. Om jag har råd vill säga, eller det handlar väl om att ta sig råd.

@Maja_Kandi ja ring imorgon och fråga så du inte grubblar mer. Jag förstår inte varför det skulle vara farligt för fostret med tuppkam i leden. Har aldrig hört talas om det. Fråga på avel om någon har erfarenhet.

KL
Själv får jag inte igenom vänster sida som jag vill. Blir tokig.
Men en av mina allra närmaste vänner är och tränar hos Helen Langenhaneberg just nu så jag fick ett tips därifrån som de gjort idag så ska testa det. Så sjukt avis men till våren kanske jag och Divan också åker dit. Om jag har råd vill säga, eller det handlar väl om att ta sig råd.
Jag vill också. Satt och kollade på videon på FB idag och känner för att fixa ett äventyr för mig och C också. Men jag får nog mer ut av det om jag väntar lite och hinner bygga på oss lite mer muskler.

IRAP täcks av Sveland åtminstone. @Maja_Kandi kortfattat är IRAP ett serum de gör av hästens eget blod och injicerar direkt i leden för att läka och stärka brosket. Det är en dyr metod (ca 5.000:-) men om en googlar forskning är den väldigt effektiv.

5000??? Tusen kronor kostade det när Mr vit fick en injektion. Visserligen var det i gaffelbandet men principen är densamma. Ta ut blod, centrifugera det och vad dom nu gör i den där maskinen och sen spruta in. Nu sa vet. till att försäkringen inte tar det men att det inte är så dyrt. Helt klart värt det var det ju iallafall. Det var 2013 ACP hette den metoden.

@Maja_Kandi Vad tråkigt med henne och alla missförstånd. :( Att en lokal ledinjektion med hyaluron skulle riskera fostret låter ju som tämligen riskfritt men veterinären måste ju dock ändå hålla sig till vetenskapen och finns det inga studier så gör det inte och då kan man ju aldrig veta. Det mesta görs det inga studier på dräktiga eller väldigt unga individer då det helt enkelt är för kostsamt att göra specialstudier och då måste rekomendationen bli "på eget ansvar". Kortison är nog vettigt att hålla sig ifrån dock.

Ring och prata med klinikvet igen så du får lugn i det beslut du tar. :)

5000??? Tusen kronor kostade det när Mr vit fick en injektion. Visserligen var det i gaffelbandet men principen är densamma. Ta ut blod, centrifugera det och vad dom nu gör i den där maskinen och sen spruta in. Nu sa vet. till att försäkringen inte tar det men att det inte är så dyrt. Helt klart värt det var det ju iallafall. Det var 2013 ACP hette den metoden.

Vad jag kan läsa mig till är ACP en enklare variant där det är trombocyterna som centrifugeras ur och används. Medan IRAP är det plasman som används för att verka som en antagonist till skadliga ämnen i leden. IRAP används just till problematiska leder där brosket behöver ordentlig hjälp och ACP på mjudelsskador som senor, muskler och korsband mm. Kan ju vara att IRAP helt enkelt är dyrare att framställa?

KL
Nu har jag pratat med veterinären igen. Mycket skönt att ha rett ut allting. :)

Jag har delvis förstått det rätt och delvis fel, men nu är jag trygg i vad som blev beslutat. Hon menar (precis som någon sa) att om hästen efter dräktigheten väntas fungera som tävlingshäst borde man kanske behandla (men då såklart hoppa över cortison och gå direkt på hyaluronsyra istället) för att undvika risken att inflammationen blir kronisk/utvecklas till artros. Jag frågade rakt ut om jag var en dålig hästägare som inte hade låtit behandla henne, hon menade då att för det första så hade jag isåfall aldrig ens kommit in med hästen från första början, vilket ju kanske är en sanning i sig. Och sen hade hon aldrig släppt iväg mig utan att behandla hästen om hon ansett det felaktigt ur djurskyddssynpunkt. När jag presenterade mig sa jag "Maja som var in med en halt liten grå igår", varpå hon spontant svarade att "ja precis, den som ju egentligen inte var så värst halt". Hon menade på att om det som sagt varit en tävlingshäst så hade den behandlats direkt, men iom att den var dräktig utan övriga prestationskrav och lika gärna kunde gå och skrota i en hage så kunde hon gå utan behandling några veckor. Jag frågade om det var dumt att avvakta men det tyckte hon inte. Visst finns risken att det bildas artros på de veckorna men hon höll det som mycket osannolikt sett till hela historien. Sen sa hon att om ponnyn möter mig i hagen och är jättehalt så ska jag såklart komma in tidigare, och det är ju självklart.

Däremot bestämde jag mig för att åka tillbaka till kliniken om fem veckor för att samma veterinär ska få se henne igen, så är vi på plats om det skulle visa sig att behandling ändå behövs. Istället för att låta klinikhovis böja henne på hemmaplan. Så får vi boka in hovslagare separat istället helt enkelt. Så återbesök är bokat och jag känner mig betydligt mycket lugnare än förut. :) Grett när man förstår allt som blir sagt och inte blandar ihop allt i ett enda virrvarr.

Idag fick jag rida ett riktigt fulpass på framridningen. Min häst gick som ett tuggummi och segade och inget hände trots miljoner övergångar. Fick smacka som en idiot och gå på henne rejält med skänkeln, och pisken för den delen emellanåt. Flera gånger hade vi riktiga diskussioner som vi inte haft på flera år dvs stanna, backa, skutta och sura. Precis som hon blir när det inte passar damen att gå framåt. Sen när vi haft den diskussionen ja då är det inga bekymmer att ta skänkeln...nejdå :grin: Misstänker starkt kombinationen matte varit bortrest och hon fått slira lite + inte får gå och hänga i handen + det blir jobbigt att gå framåt OCH bära sig själv = surkärring. Jag tror att vi kommit till en utvecklingsplatå och därför lyckas vi inte riktigt finslipa oss så vi är klara för LA. Vi kan rörelserna i sig men det är ett visst motstånd och det känns inte som nåt flyt alls. Och min häst är sur enligt ovanstående.

Jag fick visserligen rida som en tok men nog fan gick hon framåt sen, dock inget gratis. Men flott är hon när hon rör på påkarna. Ur detta fick vi även hyfsade övergångar, halter ur trav och ökningar. Galoppen var helt okej, övergångarna neråt och uppåt sådär men det beror på min otajmade ridning endast och enbart. När jag gör rätt blir det rätt.

Jag har uteslutit att rida LAn i helgen. Jag vägrar rida det på 50% bara för att rida det. Kan vi inte göra bra övergångar och rörelserna i följd på träning så har vi inget i en högre klass att göra. Jag rider inte enligt devisen hellre än bra, på gott och ont. Idag fokuserade jag bara på flytet och att hon ska gå framåt, och det klarar man sig på i LB.
Dessutom börjar jag nu känna av min ringrostighet överlag, i svårare saker som skolor, förvänd galopp osv. Faktum är att jag inte ridit en välutbildad häst sedan gymnasiet, då är det ju inte lätt för min häst att göra rätt heller. Jag har inte den där färska känslan för hur det ska kännas, i kroppen längre. Och ingen annan än jag har ju lärt henne det hon kan av sådant idag, så det är klart att det blir som att en blind leder en blind...

Vad jag kan läsa mig till är ACP en enklare variant där det är trombocyterna som centrifugeras ur och används. Medan IRAP är det plasman som används för att verka som en antagonist till skadliga ämnen i leden. IRAP används just till problematiska leder där brosket behöver ordentlig hjälp och ACP på mjudelsskador som senor, muskler och korsband mm. Kan ju vara att IRAP helt enkelt är dyrare att framställa?
Jag betalade 3000 SEK för framtagningen av IRAP. Det har räckt till 4 omgångar med 2-4 injektioner varje gång. För varje behandling debiterades antal injektioner (300-350 SEK st) och sen bandagering(175-250 SEK) Sen tillkom även sedering, så i slutändan blev de ca 10 tsek. Hade tur så mitt försäkringsbolag tog kostnaderna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 745
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 413
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 940
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Sytråden del 4
  • Rumsväxter 2