@Charlotte1975 Men vilket helsike med din kompis häst... verkligen en mardröm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Maja_Kandi jag förstår absolut att det är förvirrande . Du ska f.ö inte behöva vara expert på ngt för att kunna få tydliga svar från veterinär , men samtidigt är det ju så med
Medicinsk vård i allmänhet vare sig det är djur eller humanmedicin/vård , att man ofta behöver ställa frågorna "rätt" för att få tydliga svar utifrån vad man själv menar/undrar över .
Mig veterligen finns det inga fall/forskning på att hyaluronsyra orsakat några problem i samband med dräktighet . Det svaret fick du som jag tolkar det även från din veterinär ?
ang djurvård och råd av veterinärerna så allmänt ger de inte "personliga åsiktsråd" och ska heller inte göra det , de svarar bestämt utifrån om lidande (djurskydd) kan vara en fråga utifrån situation . Utöver det föreslår de de behandlingar de anser aktuella och redogör för för /nackdelar med de . Annars så svarar de "luddigare" utifrån hur "luddiga" frågorna är eller hur "tydliga" frågorna är från djurägarens sida . De vill inte blanda in spekulation etc och ska så heller inte göra . Vore katastrof medicinskt om läkare /veterinärer snurrade in på en sån bana att uttala sig med odds/garantier etc mot allt eller inget . Hoppas du förstår vad jag menar ? Men som sagt , det är inte sällan svårt att ställa frågor på "rätt" sätt, greppa svaren etc , särskilt inte eftersom läget för frågor/svar ofta är sånt att det kan vara svårt att ta in svar/ställa frågor/inse vilka följdfrågor man vill ställa osv .
Ta gärna med en sund vän/person vid besök det är alltid en stor hjälp att ha ngn med sig som kan följa dialogen, ställa ytterligare frågor utifrån det, anteckna osv .
PS ! Du kan ju alltid ringa veterinären närsom efter besöket och ställa mera frågor ! Många glömmer bort det / är fina i kanten osv .
Tror du menade att svara mig? Jag vet veterinärer som sätter in IRAP ganska tidigt, lite mer för att hjälpa kroppen vid tuffare träning i leder där hästarna tidigare haft problem. Och ja, det finns bolag som godkänner det, men då vid diagnos och vad jag förstått efter annan, primär behandling...@Maja_Kandi nej alltså i min värld fick du samma svar från vetten som det jag responderade på i din redogörelse : det finns inga dokumenterade fall och därmed heller ingen föranledd forskning att hyaluronsyra skapar ngra problem om hästen sprutas lokalt i leden med det . Därför svarade veterinären så , i min tolkning . Helt rätt att veterinären i samma sammanhang däremot inte ansåg cortison var lämpligt och sade så .
@Toxid : men IRAP är ju ngt man använder utifrån att övrig specifik diagnos finns och behandlingar satts in först utifrån det . Vad jag vet är IRAP inte täckt av ngn försäkring som val utan att diagnos finns och traditionella behandlingar först provats innan . Inte ens i de fallen alltid , är IRAP godkänt ?
Ja herre det var dig jag avsåg inte @Toxid ! Ursäkta ! Lite lustigt från mobilen förefaller det och inläggen hoppar och far . Förlåt till Toxid !Tror du menade att svara mig? Jag vet veterinärer som sätter in IRAP ganska tidigt, lite mer för att hjälpa kroppen vid tuffare träning i leder där hästarna tidigare haft problem. Och ja, det finns bolag som godkänner det, men då vid diagnos och vad jag förstått efter annan, primär behandling...
Hehe, ingen fara, jag smygläser bara denna trådenJa herre det var dig jag avsåg inte @Toxid ! Ursäkta ! Lite lustigt från mobilen förefaller det och inläggen hoppar och far . Förlåt till Toxid !
Bortsett från misstaget med adresseringen så är det ju det jag reflekterat över och ifrågasatt . IRAP är ju knappast Majas alternativ utifrån läget hon befinner sig på i ev utredning precis som du nu skriver själv .
Fast ändå - jätteförlåt ! Buke hoppar och har sig på min mobil ikväll allmänt . Har tack och lov inte haft de problemen på länge men nu så tydligen var det dax . Sorry !!!!Hehe, ingen fara, jag smygläser bara denna tråden
Men för att flika in så är irap väldigt effektivt, det är oftast en ekonomisk fråga om man använder det i första hand eller inte. Många bolag ersätter inte då det inte är godkänt hos Läkemedelsverket, därav att det används som "sista chansen".
Jag vill också. Satt och kollade på videon på FB idag och känner för att fixa ett äventyr för mig och C också. Men jag får nog mer ut av det om jag väntar lite och hinner bygga på oss lite mer muskler.@Maja_Kandi ja ring imorgon och fråga så du inte grubblar mer. Jag förstår inte varför det skulle vara farligt för fostret med tuppkam i leden. Har aldrig hört talas om det. Fråga på avel om någon har erfarenhet.
KL
Själv får jag inte igenom vänster sida som jag vill. Blir tokig.
Men en av mina allra närmaste vänner är och tränar hos Helen Langenhaneberg just nu så jag fick ett tips därifrån som de gjort idag så ska testa det. Så sjukt avis men till våren kanske jag och Divan också åker dit. Om jag har råd vill säga, eller det handlar väl om att ta sig råd.
IRAP täcks av Sveland åtminstone. @Maja_Kandi kortfattat är IRAP ett serum de gör av hästens eget blod och injicerar direkt i leden för att läka och stärka brosket. Det är en dyr metod (ca 5.000:-) men om en googlar forskning är den väldigt effektiv.
5000??? Tusen kronor kostade det när Mr vit fick en injektion. Visserligen var det i gaffelbandet men principen är densamma. Ta ut blod, centrifugera det och vad dom nu gör i den där maskinen och sen spruta in. Nu sa vet. till att försäkringen inte tar det men att det inte är så dyrt. Helt klart värt det var det ju iallafall. Det var 2013 ACP hette den metoden.
Jag betalade 3000 SEK för framtagningen av IRAP. Det har räckt till 4 omgångar med 2-4 injektioner varje gång. För varje behandling debiterades antal injektioner (300-350 SEK st) och sen bandagering(175-250 SEK) Sen tillkom även sedering, så i slutändan blev de ca 10 tsek. Hade tur så mitt försäkringsbolag tog kostnaderna.Vad jag kan läsa mig till är ACP en enklare variant där det är trombocyterna som centrifugeras ur och används. Medan IRAP är det plasman som används för att verka som en antagonist till skadliga ämnen i leden. IRAP används just till problematiska leder där brosket behöver ordentlig hjälp och ACP på mjudelsskador som senor, muskler och korsband mm. Kan ju vara att IRAP helt enkelt är dyrare att framställa?