07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träning idag för tränare 2. Ville inte rida några rörelser idag för kände på mig att vi slarvat med grunden för mycket senaste tiden och bara tävlingsridnings tränat. Mycket riktigt. Vi är svinbra på att se flotta ut och susa runt men halvhalter funkar inte, gas funkar inte, stopp funkar inte. Suck. Varför gör jag så här? Vet ju hur viktigt det är med grunden ändå har jag låtit småsaker passera i jakt på den bästa tävlings öppnan. Avgå!
Back to basics och det typ igår.

Jag betalade 3000 SEK för framtagningen av IRAP. Det har räckt till 4 omgångar med 2-4 injektioner varje gång. För varje behandling debiterades antal injektioner (300-350 SEK st) och sen bandagering(175-250 SEK) Sen tillkom även sedering, så i slutändan blev de ca 10 tsek. Hade tur så mitt försäkringsbolag tog kostnaderna.
Fast då hade du ju sen tidigare utrett hästen och fått diagnos och behandlat osv ? De tog ju inte IRAP bara för att du valde att ta den behandlingen eller hur ?
Det är det jag svarat på i tråden att IRAP är ju liksom inget man bara väljer om inte diagnos /utredning av veterinär föreslår det i följd behandling som alternativ .
Vad man sen utifrån egen ficka ändå kostar på sig är ju en sak i sig . Eftersom svaret var utifrån @Maja_Kandi s läge så som sagt - inga FB tar en IRAP när ingen diagnos och ingen sedvanlig grundbehandling finns/gjorts på hästen .

Tror utifrån det även att väldigt få väljer att själva betala IRAP om de öht inte vet vad de skulle behandla ? Om ingen diagnos finns ?

Senast ändrad:
@Jfrelin Känner igen mig. Jag har varit ganska störd den här tävlingssäsongen av att man inte riktigt hinner fila lika mkt på grunder som på tävlingsridningen. Störs även av att det ska vara olika saker. Givetvis handlar det om min orutin i tävlingssammanhang, men visst är det ju skillnad på ridningen och vad man fokuserar på.

@Jfrelin vi har just idag börjat med prylarna. Grunderna har ju varit det enda som varit möjligt hittills men idag red jag lite skolor. Två tre st av varje sort åt varje håll. Och konstigt nog höll de ok kvalitet. Lärde mig väldigt mycket om känslan på väldigt kort tid. konstigt ibland hur det är, genombrott tar kort tid, och ibland tar det 100 år utan att de kommer..

Liten lek, fyll på med era hästar:

Vem av skribenterna i denna tråd skulle passa ihop med din häst tror du?

Med Svart Sto, @stjarnfrugt eller @Jfrelin för de är vana vid bestämda ston. Med Frugtis skulle Svart Sto gå MSV A när hon är 14 och vara skadefri och med Fröken Frelin skulle hon antagligen gå GP! :D

Irländaren passar ihop med @mackan, hon är van vid fullblod och han skulle nå sin potential där, dock synd om han inte fick komma ut på FT banan igen så även @Marvin är kandidat på honom!:bump:

@Novali01 Vilken rolig lek. Nu tror jag typ alla i tråden skulle kunna rida Divan och göra det riktigt bra men jag skulle vilja att @Marvin skulle få chansen att rida en häst där allt inte är så svårt och som bjuder till lite mer. Dessutom hoppar Divan bra och är totalt otittig på hinder OCH är svinsnabb så skulle lätt kunna gå FT :)
Nu har ju Marvin Penntrollet men ändå :D

Hahaha, vilken kul tanke! Den självklara ryttaren på Barb är @stjarnfrugt! Barb hade fortsatt utvecklats och Frugtis hade fått njuta lite extra av en riktigt snäll och bussig ponny:). Indra tror jag @Amanda_F hade gillat, lite mindre och enklare att rida och ändå en hel del kapacitet:). Men hennes C hade jag nog studsat av efter ett halvt varv i nedsittning:D.
Det kanske ser ut som om han är svår att sitta på för att jag studsar. Men det gör jag på alla (utom Fantasi men hon är mer som en gigantisk ponny). Du är varmt välkommen att prova om du kommer förbi den här stan...

Igår var jag uppe på Billy. Var nån vecka sen nu. Jag var tuff mot honom från början, vilket han såklart skulle ifrågasätta, men han gav sig. Ha! Var väl inget superpass men är ändå nöjd.

Idag rakades han. Jag och medryttaren laddade upp med öronproppar och luva på Billy. Sen stod han som en ljus :up:

@Novali01 ska få slippa Bruces konster, @Undret har inte skrivit här på ett tag (men visst har hon varit med i 07-trådarna innan iaf?) men vill minnas att hon gillar hans typ lite bättre :idea:. Hade varit kul att se om @Jfrelin med sin fina grundridning hade kunnat plocka fram lite extra av Bruce på dressyrbanan också, sålänge man håller sig därinne brukar han inte hitta på några konstigheter. ;)

Din C verkar trevlig @Amanda_F , och svårigheten han har med formen är jag ju van att jobba med om inte annat! :)

Alla som vill får rida min, men på egen risk. :angel: 5 st har gjort de hittills och 4 av dessa har åkt av. :devil: Men @Amanda_F och @Jfrelin bor närmast så ni kan ju börja.
Själv vill jag gärna låna en snäll valack, vet inte riktigt vem som passar in som de i denna tråd.

Alla som vill får rida min, men på egen risk. :angel: 5 st har gjort de hittills och 4 av dessa har åkt av. :devil: Men @Amanda_F och @Jfrelin bor närmast så ni kan ju börja.
Själv vill jag gärna låna en snäll valack, vet inte riktigt vem som passar in som de i denna tråd.

Jag är ju typ Sveriges räddaste ryttare så tack men nej tack :p även fast hon är sjukt fin.
Ingen har någonsin ramlat av Divan, om man inte räknar när vi halkade och gick omkull.

Tror Queenie är en sån där som alla kan rida, men för att få henne att jobba får man faktiskt jobba för det. @Fiorano skulle plocka fram mycket i henne och säkert ta upp henne i msv, @stjarnfrugt skulle precis som Fiorano skrev säkert utveckla henne och få njuta av en häst som klampar fram överallt och gör rätt om ryttaren gör rätt. Hade varit roligt att se @Jfrelin på henne, lite jävlaranamma och vips skulle hon växa minst en decimeter! ;) @Gabby_Ossi eller @Marvin hade också gärna fått prova ta ut henne på terrängbanan!

Eh, vem som helst får helt enkelt rida henne. :p

Haha @Novali01 tack för förtroendet ;) Ngn FT hade det inte blivit som sagt , men visst - dressyra ;)

Jag hade gärna lånat ut min 00 till @Charlotte1975 som efterlyste en vettig valack . Min har mycket motor och är känslig men är samtidigt snäll och välutbildad . Tror du hade gillat honom :)
07 kan jag ju inte låna ut eftersom den inte är min, men @Jfrelin hade nog passat på henne och säkert många fler, hon är känslig och kan bli lite blockad om ngn "klämmer" på henne men i övrigt helt okomplicerad och snäll .

Personligen hade jag gärna provat @sassiball s GP som jag alltid gillat i fråga om modell och utstrålning :) Hon hade nog kanske dock varit liten för mig ... Jag tror hon är runt 160 ? Är lång med lååånga ben ffa så beroende på krallighet är en 160 häst inte sällan på tok för liten om den inte är krallig på bredden, för om inte har jag skänkeln typ strax ovanför knäet ;)

Senast ändrad:
Haha @Novali01 tack för förtroendet ;) Ngn FT hade det inte blivit som sagt , men visst - dressyra ;)

Jag hade gärna lånat ut min 00 till @Charlotte1975 som efterlyste en vettig valack . Min har mycket motor och är känslig men är samtidigt snäll och välutbildad . Tror du hade gillat honom :)
07 kan jag ju inte låna ut eftersom den inte är min, men @Jfrelin hade nog passat på henne och säkert många fler, hon är känslig och kan bli lite blockad om ngn "klämmer" på henne men i övrigt helt okomplicerad och snäll .

Personligen hade jag gärna provat @sassiball s GP som jag alltid gillat i fråga om modell och utstrålning :) Hon hade nog kanske dock varit liten för mig ... Jag tror hon är runt 160 ? Är lång med lååånga ben ffa så beroende på krallighet är en 160 häst inte sällan på tok för liten om den inte är krallig på bredden, för om inte har jag skänkeln typ strax ovanför knäet ;)

Men åh vad glad jag blir, det hade varit en ära om du velat prova GP, hon är ju 166 så kanske hade passat dig ändå. Hon är dock ganska grund I bålen med längre ben. GP är känslig att rida, kan ha lite nerv men det är du ju van vid sen fullblod så jag tror det hade blivit en fin match :)

Jag hade gärna provat @Marvin s Chatsi, jag brukar kunna få fart på de lite mer flegmatiska pållarna.

Men åh vad glad jag blir, det hade varit en ära om du velat prova GP, hon är ju 166 så kanske hade passat dig ändå. Hon är dock ganska grund I bålen med längre ben. GP är känslig att rida, kan ha lite nerv men det är du ju van vid sen fullblod så jag tror det hade blivit en fin match :)

Jag hade gärna provat @Marvin s Chatsi, jag brukar kunna få fart på de lite mer flegmatiska pållarna.

Nu blev jag ännu mer sugen ! ;) Fick för mig att hon var mindre men det är hon ju då inte . Ytterligare ett plus ;) Alltid gillat henne som sagt och vet inte om du minns att jag kommenterade när du hade henne ute på annons för några år sen med film osv, hur så sjukt sugen jag var . Min typ av häst som jag tolkat det och modell och sen utifrån hur hon verkar vara energimässigt också .

Glad för din skull (missat att kommentera det) att det löste sig så bra så snabbt med en vettig fodervärd som bor nära ! Låter jättebra och du låter nöjd ! Roligt att läsa !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 743
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 409
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 938
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar