07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt haha, cool häst du har. :p När det gäller att ni är tillbaka på ruta ett igen, så tror jag inte ni är det, bara att det känns så. Andas några djupa andetag och försök bara ha roligt i det ni gör just nu. Tyckte det lät som jättebra tanke från dig med att bakdelen kommer inunder mer.

Jag åkte till ridbana idag (älgjakten har börjat = jag undviker grusvägen) och jobbade med lite samma tänk som i söndags. Det är skitsvårt att få till skumpandet på rätt sätt, men jag upplevde ändå att Ariel blev nöjd och jobbade verkligen på bra med ryggen. Galoppen blir rätt så fladdrig när jag länger ut tygeln, så jag varierade mellan att ha kortare och längre tygel. Hon blir helt klart frustrerad när tygeln blir kortare, då är det så härligt att länga ut lite och få henne riktigt rund över ryggen i traven efteråt. :love:

När jag joggade av henne på slutet var hon verkligen fantastiskt fin, där hade jag lätt kunnat fortsätta rida en halvtimme. :angel: Men jag tog mig samman och skrittade av henne istället. :up:

@Habina Ja hon är cool minst sagt. Stallområdet är just nu ett byggprojekt, igår när jag red på utebanan stod en stor grävmaskin 20m ifrån och hon brydde sig inte det minsta. Dock när jag skulle ut till hagen hade den flyttat sig dit var hon lite på tårna. Jag hade 2m marginal mellan grushögar och grävskopa i fullt arbete, min häst har flughuva ute pga blåsten så hon ser ju inte helt bra och då dansade hon lite tills maskinföraren såg det och väntade på tomgång. Men jag tror hon var mer brydd i en fladdrande presenning än grävmaskinen. Idag var det inga bekymmer. Och personalen var så impade över henne imorse då hon var en av få som inte brydde sig vid utsläppet...

Ja, jag inser hur bortskämd jag är med min hästs självsäkerhet. Vissa hästar har tom varit tvungna att byta hage pga maskinerna, då de varit rädda hela dagarna ute.

fina bebis-divan! Jag har fått bild på C från hans förra ägare idag. Han var inte så där snygg på alla bilder.. (men bättre än förväntat på vissa, dock vet jag inte hur gammal han var på dem.)

@Jfrelin
Aww, bebis-Divan! Snacka om att hon vuxit till sig och blivit fin! Kikade lite på nån av filmerna du lade ut och hon är verkligen tokfin!

KL
Hemma från klinikbesöket. Vet inte riktigt vad jag tror eller inte... Varning för snurrigt inlägg, jag är precis så snurrig som det låter. :crazy:

Började med att klargöra att jag mest av allt ville veta varifrån hältan kommer. Vi sprang och böjde först. 1 grad hälta vänster fram utan böjning. 2-3 grader efter böjning... Böjde båda fram lågt och hon hoppade undan på bakbenen och ville inte alls vara med. Var böjhalt även höger fram... Bedövade vänster hov först, iom hennes historik av att ha varit så öm i fötterna och att hon har så tunna sulor samt har haft problem efter den där verkningen som blev för mycket. Efter det reagerade hon inte alls när vetten böjde, stod helt lugnt och brydde sig ingenting, men var fortfarande halt när vi sprang. Bedövade kotsenskidan, blev liiiite bättre men inte bra. Bedövade kotan och då vart det tydlig skillnad.

Vetten sa som så att det antagligen har grundat sig i att hon haft ont i fötterna och gått och tassat/spänt sig och att det därutav har vandrat uppåt till kotorna, mest på vänster (antagligen pga den där verkningen, och när hon avlastat till höger så har det gått upp i kotan även där). Det diskuterades olika metoder för fortsättningen. Min grundplan har ju varit att köra henne för att hon ska få hålla igång och inte bli så fet. Men då skulle hon behöva behandlas. Vanligen med kortison först och om två veckor med tuppkam. Men iom dräktigheten ville vetten hoppa direkt på tuppkam vilket skulle vara ett snällare preparat, hon ville behandla båda fram för att sen följa upp om två veckor. Enligt vet skulle man behandla för att hon ska få hjälp att slappna av mer och inte behöva gå och spänna sig, nu när hovarna fått rätt hjälp så kommer det antagligen att lösa en stor del men på nåt vis menade hon på att det sitter i kroppen ändå. Jag kände mig kluven. Som vetten också sa, hon är helt ohalt i skritt, då ser man ingenting. Särskilt nu efter att hon fått sulorna skrittar hon väldigt lätt och ledigt.

Fick dock inget bra svar på om behandlingen kan ha negativ påverkan på fostret, mest att det finns ingen forskning kring det så det är en risk man får ta... Eh, ja för en betäckning är ju så riskfri i sig så att addera fler risker är ju jättekul. :cautious: Ringde min hemmavet för mera råd. Hon tyckte att hästen gott kunde gå i hagen och skrota, hon är ju ändå dräktig så vad gör det för skillnad, och lite så kände jag också. Hon har ju inte direkt nån tävlingspress på sig, och att köra henne har ju mest varit en mål för att jag ska kunna komma ut med henne själv nu när jag inte kan rida, inte gör det väl mig nånting om hon går och skrotar istället... Hemmavet menade också på att det ju alltid är en risk att spruta i leder oavsett, inget man så gärna gör trots att det väl är en rutingrej. Nu när fötterna är på rätt väg också borde det ju bli bättre tycker jag, hon är ju redan så tydligt mycket bättre på bara ett par dagar... Det känns bara så himla onödigt att riskera nånting. Klinikvet sa då att risken med att INTE behandla är att hästen kan utveckla artros i leden vilket ju självklart blir ett större problem, och hon uttryckte det som att "du ska väl ha hästen hela livet och inte bara för att få fram ett föl"? Ehh... Då kände jag mig ganska värdelös som hästägare... I början lät det alltså som att om jag skulle köra på med motion i vagn så behövdes behandling, annars inte. Sen lät det plötsligt som att hon ville behandla oavsett. Så skulle jag inte behandla nu ville hon att hästen skulle böjas igen efter 4-6 veckors vila för att se så att det inte är lika dåligt eller sämre. Hon ska ändå skos om om 5 veckor så jag pratade med klinikhovis direkt om det och han sa att han visst kunde böja henne igen i samma veva. Känns bra att han sett hästen både i söndags och idag, då märker han ju skillnad nästa gång också.

Är det sämre då så får jag väl såklart överväga risken att behandla, men just nu valde jag att avvakta. Inte vet jag om jag valde rätt... Jag gick på magkänsla, sen kanske den säger fel, vad vet jag. Hade hon inte varit dräktig är det väl självklart att jag låtit behandla hästen, men ja. Allt är ju en avvägning... Just nu känner jag mig mest nedslagen.

@Maja_Kandi Jag hade gjort samma. Avvaktat de här veckorna, tycker att din hemmavet resonerar klokt. Man vill inte äventyra fölet om man inte måste. Och handlar körningen bara om att hon inte ska bli tjock, så får du väl ransonera. Hon verkar ju inte lida av att skrota i hagen.
Det behöver inte vara svårare än så att hon gått och spänt sig pga ömfotheten. Och är det nu nåt hejdundrandes elända som sen visar sig att hon inte går att rida på i framtiden, så är det ju iaf bra om hon funkar som avelsmärr. Tänker jag. men jag tror inte det går så långt.

@Maja_Kandi Jag hade gjort samma. Avvaktat de här veckorna, tycker att din hemmavet resonerar klokt. Man vill inte äventyra fölet om man inte måste. Och handlar körningen bara om att hon inte ska bli tjock, så får du väl ransonera. Hon verkar ju inte lida av att skrota i hagen.
Det behöver inte vara svårare än så att hon gått och spänt sig pga ömfotheten. Och är det nu nåt hejdundrandes elända som sen visar sig att hon inte går att rida på i framtiden, så är det ju iaf bra om hon funkar som avelsmärr. Tänker jag. men jag tror inte det går så långt.

Jag tänker precis lika som du skriver. Jag har ju vetat länge att hon har lätt att bli ömfotad pga att hon har så tunna sulor, men jag har väl aldrig tänkt att det skulle gått så långt... Men som sagt. Sulor på nu några skoningar framöver också ser vi om fem veckor åt vilket håll det barkar... Om hon nu inte skulle stå blockhalt i hagen en dag, då får jag väl åka in igen såklart.

@Maja_Kandi förstår att det är svårt men just tuppkam (hyaluronsyra ) hade jag lätt valt att spruta med när hon är så pass påverkad för det låter som rätt rejäl ledinf och de läker ju inte ut av sig självt på ngn månad och risk finns att de blir ännu sämre och ledinf går vidare ännu mera . Hyaluronsyra är ju fö ett ämne som foster har i sig naturligt i stor mängd . Jag hade behandlat om veterinären var inne på att det var behövligt på hästen utifrån hennes status .

@Maja_Kandi Jag hade börjat med att googla efter forskning kring fosterpåverkan av hyaluronet. Sen pratat med nån mer veterinär. Med all sannolikhet hade jag valt att behandla dock. 2-3 graders reaktion på böjprov är mycket och en grads initialhälta i trav hade jag aldrig vågat chansa på att vila bort på en häst som är tänkt till riktig ridning och tävling. Håller faktiskt helt ned mackan (kors i taket:D) att hysluronsyra torde vara helt ofarligt. Däremot hade jag låtit bli cortison.

@mackan
Det jobbigaste var ju att vetten inte kunde motivera vettigt till varför hon ville spruta, för först sa hon att det inte var nödvändigt iom att hon bara kan stå i hagen, jag har ju inte bråttom med nån motion liksom. Och hästen är helt ren i skritt och väldigt lugn i hagen. Jag sa då att jag hade tänkt motionera henne i vagn men att det ju inte spelade nån roll. Då sa hon det mer som att "om det varit en häst som tränades skulle vi ha behandlat såhär". När jag ifrågasatte medlet i fråga om skadlighet för fostret sa hon mest att det är mildare än kortison och inte borde ha nån effekt på fostret men att inga studier fanns i ämnet så det kunde hon inte svara på. Att det mer var "en risk man får ta". Då kände jag utifrån vad som tidigare sagts att det kändes som en onödig risk om det nu ändå inte behövdes.

Det blev mer att det uppfattades som att de ville ha dit oss på en massa dyra återbesök. Och det undviker jag ju gärna om möjligt. Jag blir ju lite ledsen om det är tvärt om, inte alls skadligt utan bara positivt. Då hade jag ju önskat den informationen i klartext direkt från vetten... Självklart hade jag ju låtit behandla henne om jag vetat att det vore helt ofarligt.

Som det blev nu ska hon alltså vila i hagen 5v, sen får klinikhovis sko om och samtidigt böja henne, då ser vi ju om det är bättre/sämre/lika och kan ta det vidare därifrån. Blir hon synbart sämre innan åker jag såklart in med henne igen.

@Fiorano
Jag önskar att jag haft mer på fötterna innan jag for dit. Så jag hade kunnat stå på mig och ifrågasatt mer rätt. Men jag har som sagt inte alls tillräcklig kunskap i ämnet för att kunna veta vad de olika preparaten är gjorda av och vad de gör. Jag litade på hemmavet och att klinikvet i början sa att det var valfritt med behandling. Hon sa rakt ut att hästen inte är så pass negativt allmänpåverkad (och som sagt helt ren i skritt) att det vore direkt nödvändigt att behandla, men att om hon skulle köras borde hon behandlas och isf på ovanstående sätt. Sen när jag utifrån det i samråd med min hemmavet kom fram till att avvakta iom riskerna så sa hon det mer som att det borde visst göras för det finns en risk för artros om det inte behandlas. Jag blev väldigt förvirrad av alla hopp hit och dit... Först är det inte nödvändigt, sen är det det men ändå inte om vi bara avvaktar några veckor och kollar upp igen om det inte är någon förbättring... Önskar att jag haft med mig nån mer hästkunnig som kunde ha hjälpt mig komma ihåg vad som blev sagt och även ifrågasätta lite...

Hur som helst så var vetten nöjd med att klinikhovis skulle böja henne om 5v, är det inte bättre då så åker vi tillbaka och behandlar. Iom att reaktionen på själva böjningen försvann helt när de bedövade hoven så borde den reaktionen vara betydligt mindre efter en omgång med sulor tyckte hon. Om sulorna gör sitt jobb som vi tror. Och om det är som hennes teori, att allt kommer sig från ömma tassar (vilket låter väldigt rimligt), så borde det bli bättre även i kotorna när fötterna blir bättre.

Som sagt. Blir det sämre innan skoning, eller visar det sig då att det inte hjälpt som vi hoppats, så åker jag såklart tillbaka för behandling. Men lite ledsen blir jag ju att det inte framgick på plats att/om det är så att det vore ofarligt. För då hade hon ju redan varit behandlad... :(

Tack allihopa! Tur att hon är dräktig så man kan glädjas åt det nu. Skitnervös inför dagens klinikbesök. Pratade med min hemmavet (även seminvet) vilken jag visade gallan för när jag var där på 90-dygnskoll. Beskrev allt för henne och nu känns det som jag har en gnutta mer på fötterna inför dagens besök, så skönt med en bra vet som följt hästen från föl och som verkligen vet allt om den. Ska försöka få till ett ultraljud för att se om det är senan. Det känns på nåt vis otroligt att det skulle vara i själva kotan med tanke på hur lugnt hon haft det i sommar... Så att då hålla på och bedöva hela benet nerifrån och upp (vilket var vad vetten på kliniken sa i telefon) känns på nåt vis lite överambitiöst som en inledande kontroll. Men självklart får det vara så om det nu är det som föreslås även på plats och efter diskussion. Jag är *peppar peppar* förskonad mot diverse hältutredningar och behandlingar hittills så jag är definitivt inte nån expert på området. Vill bara undvika diverse preparat så långt det bara går iom dräktigheten.

Ang sulorna är det nånting jag funderat på länge så det kändes skönt att få på ett par! :)

@Magica
Tråkigt och tungt beslut, men jag förstår att du vacklar. Kanske att låna ut honom till en början kunde vara ett alternativ som @Amanda_F föreslog? Vill även hänga med resten av gänget, starkt av dig att skriva om din sjukdom och så himla härligt att du är på bättringsvägen!

Tack @Maja_Kandi !
Ja jag ska ta en rejäl funderare nu några dagar

Har i dag ridit ett pass på banan. Hon fick ett ordentligt sadeltvång när jag släppte ut henne på lina.:crazy: Hon va hur lugn som helst innan och helt oprovocerat så körde hon rodeo. När de va klart va de inga problem att sitta upp. Hon hade laddat ur kan man säga. Men hon va lite "klämmig" så jag tog ett litet hoppspö och de fungerade riktigt bra. Jobbade mkt övergångar och hon höll sig i skinnet.

Fick tag i min vän vars häst kördes in till kliniken på 3 ben i går. Han röntgades och ul, men pga svullnad och vätska kunde de inte fastställa vad alla mörka partier va. I dag skulle han sövas och de går in och kollar. När de hittat "felet" ringer de och hon får då bestämma om de är värt att göra något eller låta honom fortsätta sova. Troligen är en eller flera senor av och möjligen även skelettskador. :( Hästen togs hem förra veckan efter 9 månaders vila efter operation pga lösa benbitar. Sån jäkla otur.

@Maja_Kandi jag förstår absolut att det är förvirrande . Du ska f.ö inte behöva vara expert på ngt för att kunna få tydliga svar från veterinär , men samtidigt är det ju så med
Medicinsk vård i allmänhet vare sig det är djur eller humanmedicin/vård , att man ofta behöver ställa frågorna "rätt" för att få tydliga svar utifrån vad man själv menar/undrar över .

Mig veterligen finns det inga fall/forskning på att hyaluronsyra orsakat några problem i samband med dräktighet . Det svaret fick du som jag tolkar det även från din veterinär ?

ang djurvård och råd av veterinärerna så allmänt ger de inte "personliga åsiktsråd" och ska heller inte göra det , de svarar bestämt utifrån om lidande (djurskydd) kan vara en fråga utifrån situation . Utöver det föreslår de de behandlingar de anser aktuella och redogör för för /nackdelar med de . Annars så svarar de "luddigare" utifrån hur "luddiga" frågorna är eller hur "tydliga" frågorna är från djurägarens sida . De vill inte blanda in spekulation etc och ska så heller inte göra . Vore katastrof medicinskt om läkare /veterinärer snurrade in på en sån bana att uttala sig med odds/garantier etc mot allt eller inget . Hoppas du förstår vad jag menar ? Men som sagt , det är inte sällan svårt att ställa frågor på "rätt" sätt, greppa svaren etc , särskilt inte eftersom läget för frågor/svar ofta är sånt att det kan vara svårt att ta in svar/ställa frågor/inse vilka följdfrågor man vill ställa osv .
Ta gärna med en sund vän/person vid besök det är alltid en stor hjälp att ha ngn med sig som kan följa dialogen, ställa ytterligare frågor utifrån det, anteckna osv .

PS ! Du kan ju alltid ringa veterinären närsom efter besöket och ställa mera frågor ! Många glömmer bort det / är fina i kanten osv .

Senast ändrad:
Har i dag ridit ett pass på banan. Hon fick ett ordentligt sadeltvång när jag släppte ut henne på lina.:crazy: Hon va hur lugn som helst innan och helt oprovocerat så körde hon rodeo. När de va klart va de inga problem att sitta upp. Hon hade laddat ur kan man säga. Men hon va lite "klämmig" så jag tog ett litet hoppspö och de fungerade riktigt bra. Jobbade mkt övergångar och hon höll sig i skinnet.

Fick tag i min vän vars häst kördes in till kliniken på 3 ben i går. Han röntgades och ul, men pga svullnad och vätska kunde de inte fastställa vad alla mörka partier va. I dag skulle han sövas och de går in och kollar. När de hittat "felet" ringer de och hon får då bestämma om de är värt att göra något eller låta honom fortsätta sova. Troligen är en eller flera senor av och möjligen även skelettskador. :( Hästen togs hem förra veckan efter 9 månaders vila efter operation pga lösa benbitar. Sån jäkla otur.
Låter väldigt bistert ang den skadade hästen . Så tråkigt :(
Trist även med din rapport om sadeltvång reaktion idag men så är det ju tyvärr med de hästarna ofta att ibland är de bättre och ibland sämre, går perioder utan ngt alls och sen ngn dag kommer det .
Jag tycker det är roligt att se att du ändå lyckats hitta en bra vardag med din häst och kan hantera det på ett sätt som verkar kännas hanterbart för din egen del och att hästen dessutom är jättefin vad du visat och ni har roligt tillsammans och du vidareutbildar hästen så trevligt som det ser ut på det du delger ! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 746
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 413
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 940
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar