@Jfrelin
Aww, bebis-Divan! Snacka om att hon vuxit till sig och blivit fin! Kikade lite på nån av filmerna du lade ut och hon är verkligen tokfin!
KL
Hemma från klinikbesöket. Vet inte riktigt vad jag tror eller inte... Varning för snurrigt inlägg, jag är precis så snurrig som det låter.
Började med att klargöra att jag mest av allt ville veta varifrån hältan kommer. Vi sprang och böjde först. 1 grad hälta vänster fram utan böjning. 2-3 grader efter böjning... Böjde båda fram lågt och hon hoppade undan på bakbenen och ville inte alls vara med. Var böjhalt även höger fram... Bedövade vänster hov först, iom hennes historik av att ha varit så öm i fötterna och att hon har så tunna sulor samt har haft problem efter den där verkningen som blev för mycket. Efter det reagerade hon inte alls när vetten böjde, stod helt lugnt och brydde sig ingenting, men var fortfarande halt när vi sprang. Bedövade kotsenskidan, blev liiiite bättre men inte bra. Bedövade kotan och då vart det tydlig skillnad.
Vetten sa som så att det antagligen har grundat sig i att hon haft ont i fötterna och gått och tassat/spänt sig och att det därutav har vandrat uppåt till kotorna, mest på vänster (antagligen pga den där verkningen, och när hon avlastat till höger så har det gått upp i kotan även där). Det diskuterades olika metoder för fortsättningen. Min grundplan har ju varit att köra henne för att hon ska få hålla igång och inte bli så fet. Men då skulle hon behöva behandlas. Vanligen med kortison först och om två veckor med tuppkam. Men iom dräktigheten ville vetten hoppa direkt på tuppkam vilket skulle vara ett snällare preparat, hon ville behandla båda fram för att sen följa upp om två veckor. Enligt vet skulle man behandla för att hon ska få hjälp att slappna av mer och inte behöva gå och spänna sig, nu när hovarna fått rätt hjälp så kommer det antagligen att lösa en stor del men på nåt vis menade hon på att det sitter i kroppen ändå. Jag kände mig kluven. Som vetten också sa, hon är helt ohalt i skritt, då ser man ingenting. Särskilt nu efter att hon fått sulorna skrittar hon väldigt lätt och ledigt.
Fick dock inget bra svar på om behandlingen kan ha negativ påverkan på fostret, mest att det finns ingen forskning kring det så det är en risk man får ta... Eh, ja för en betäckning är ju så riskfri i sig så att addera fler risker är ju jättekul.
Ringde min hemmavet för mera råd. Hon tyckte att hästen gott kunde gå i hagen och skrota, hon är ju ändå dräktig så vad gör det för skillnad, och lite så kände jag också. Hon har ju inte direkt nån tävlingspress på sig, och att köra henne har ju mest varit en mål för att jag ska kunna komma ut med henne själv nu när jag inte kan rida, inte gör det väl mig nånting om hon går och skrotar istället... Hemmavet menade också på att det ju alltid är en risk att spruta i leder oavsett, inget man så gärna gör trots att det väl är en rutingrej. Nu när fötterna är på rätt väg också borde det ju bli bättre tycker jag, hon är ju redan så tydligt mycket bättre på bara ett par dagar... Det känns bara så himla onödigt att riskera nånting. Klinikvet sa då att risken med att INTE behandla är att hästen kan utveckla artros i leden vilket ju självklart blir ett större problem, och hon uttryckte det som att "du ska väl ha hästen hela livet och inte bara för att få fram ett föl"? Ehh... Då kände jag mig ganska värdelös som hästägare... I början lät det alltså som att om jag skulle köra på med motion i vagn så behövdes behandling, annars inte. Sen lät det plötsligt som att hon ville behandla oavsett. Så skulle jag inte behandla nu ville hon att hästen skulle böjas igen efter 4-6 veckors vila för att se så att det inte är lika dåligt eller sämre. Hon ska ändå skos om om 5 veckor så jag pratade med klinikhovis direkt om det och han sa att han visst kunde böja henne igen i samma veva. Känns bra att han sett hästen både i söndags och idag, då märker han ju skillnad nästa gång också.
Är det sämre då så får jag väl såklart överväga risken att behandla, men just nu valde jag att avvakta. Inte vet jag om jag valde rätt... Jag gick på magkänsla, sen kanske den säger fel, vad vet jag. Hade hon inte varit dräktig är det väl självklart att jag låtit behandla hästen, men ja. Allt är ju en avvägning... Just nu känner jag mig mest nedslagen.