07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haft en skit dag rent ut sagt! Tyckte jag planerat dagen jättebra igår.
Dagen började ok. Frukost och sen prom med hunden. Åkte sedan till sjukhuset för att träffa en ny läkare. Men vilken skitläkare! Hade knappt ögonkontakt med mig, svarade knappt på mina frågor osv. Var där på min en gång i månaden kontroll.
Aja åkte till stallet när jag ser att jag hade missat samtal från stallägaren. Och ett sms: Hej! Var är du?
Jag fattar inget men får smått panik. Vad har jag nu missat vi har planerat? Kommer inte på en endaste sak. Har 5 min till stallet från sjukhuset. Upptaget när jag ringde stallägaren. När jag kör in på gårdsplanen slår det mig. Jag hade ju morgonen idag! Då kommer tårarna (jag är mkt ostabil psykiskt nu). Stallägaren hade varit iväg och tränat och upptäckt att hästarna var kvar inne när hon kom tillbaka. Men hon hade fodrat dem och släppt ut dem. Och jag fick en lång kram och ett; det finns värre saker! Underbara stallägaren!
Billy var fortfarande inne då han brukar tas ut bland de sista.
Valde dock att longera då jag kände mig utmattad.

Gjorde sen klart resterande morgon sysslor, boxen och hans mat.
Sen har jag sovit bort resten av dagen. Hoppas på en bättre dag imorgon!

Vilken bra stallägare du har. :love: Vissa dagar så vill hjärnan inte vara med, då är det ingen idé att försöka sig på någonting. Bra av dig att du longerade istället för att försöka dig på något du inte mäktade med. Kram!

Hon är verkligen en sådan man inte riktigt skall ta för givet...

Snacka om att attityden kom som en käftsmäll när jag haft henne i fyra dagar!
Jag jobbar henne mycket ledarskapsbaserat från marken. Och jag är där varje dag och påminner henne om vem jag är, och hur vi skall samarbeta.
Det kan vara allt ifrån en extra halt innan hon får gå in i boxen, till att hon skall hålla sig på sin sida och på mitt avstånd när jag leder hem henne från ridhuset. Jag gillar ju sånt här, vilket är tur, jag är så löjligt konsekvent och noggrann. Och jag skulle aldrig "glömma bort" eller förbise ett oönskat beteende. Hon var ju en mardröm att rida ut på själv i början, men trägen vinner!

Hon är ju underbar att hantera och och rida för vem som helst som inte kräver något av henne.
Jag slänger ju med lätthet upp både sambo och mamma och väninnor på en skrittur i skogen.

Men hon behöver påminnas, annars påminner hon minsann först! Och attityden är verkligen "Don't you know who I am?"

Lite så är Billy också. Så länge man inte kräver nåt är det lugnt. Allt måste repeteras då han ifrågasätter ALLT! Jag blir galen ibland och sliter mitt hår. MEN sen samtidigt är han extremt lättlärd och är nyfiken. Så det går jämt ut :angel:

Vilken bra stallägare du har. :love: Vissa dagar så vill hjärnan inte vara med, då är det ingen idé att försöka sig på någonting. Bra av dig att du longerade istället för att försöka dig på något du inte mäktade med. Kram!

Ja hon är toppen! Tack för kramen! :love:

Det är ju så sant. Det finns verkligen värre saker!
Nu vet jag inte hur vädret varit hos dig idag? Men hos oss hade min dam gärna fått stå inne några extra timmar idag :angel:

Hoppas morgondagen blir bättre!

Ja det är ju sant.
Det var strålande sol så det hjälpte ju inte det redan dåliga samvete

Barb har vilat två dagar med en tanke att svettutslaget vid gjordläget skulle få läka lite. Red fram och det kändes rätt okej. Började galoppera och hon hostad en gång. Lät som det skulle bli mer så skrittade. Kollade skavet som såklart hade gått upp. Tog av sadeln och lyckades rida lite skolor i trav. Mycket lättare barbacka! Började galoppera och då kom hostan igen. GAH!

Hon har varit hostfri länge nu så jag blir så less. Tror det beror på ett höbyte så nu byter jag tillbaka trots att det egentligen är för mycket dunder i det andra. Det går att motionera bort. Tävlingen i helgen hänger rätt lös iaf.

Vad tråkigt med både skavet och hostan. Hoppas verkligen hostan ger med sig när du byter ut höet

@Fiorano Min hostar jämt lite till och från efter en långrandig förkylning som unghäst. Jag inbillar mig att min är känslig för pollen också men de är ett eget påhitt:p:D. Jag puffar bara med nostivet eller va de heter nu igen och hostar han så gör han. Har hon mer symtom än de?

Jag fyndade en Bates cair dressyrgjord nu i helgen som är så galet fin. Är sådär tramsigt nöjd och det ska bli jättespännande att testa dem i morgon:banana:

Idag har vi ridit igenom LA:3 för min ena tränare, hon som har stallet vi står på. Guld värt att ha en tränare som är utbildad domare för jag fick riktigt bra tips inför fredagen. Det handlar mest om att jag ska se till att han tar vänster skänkel, för det gör han inte alltid. Inte tillräckligt bra i alla fall.

Jag hade ju förhoppningar om att få permanent plats där nästa gång någon flyttar från vårt stall där jag står just nu. Tyvärr blir det inte så för tränaren vill ha platsen själv, nu när den ponnyn som står hos oss ska flytta. Lite surt men förståligt. Hon som har förstahandskontraktet har dock lovat att inte kasta ut oss om vi saknar bra alternativ. Jag skulle tex gärna stå i samma stall som @spinxx men det verkar vara svårt där också...

Vad fantastiskt att du mår bättre @Magica ! (Även om det var tråkigt med nya läkaren.)

Välkommen @spinxx !

@sassiball Skönt att det känns bra med fodervärd även om det alltid är lite sorgligt när någon känner sig "tvingad" till att göra sig av med sin häst.

@sommarminne Han är så sjukt stor. :nailbiting: Jag vågar mig knappt upp på såna så är grymt impad. Ser bättre och bättre ut tycker jag (som inte är världsbäst iofs. :p )

@Charlotte1975 Tycker det är så kul att du är uppe och rider på din fina häst igen, ordentligt. :)

@Fiorano Barb ser härligt uppe i fronten ut nu och värsta maffiga halsen. Alltid kul att se er!

Jag har värsta skavsår efter dagens träning. :o Som faktiskt gick riktigt bra. Hon är ju en sjukt bekväm dam som många gånger per pass tycker sig ha rätten till självbestämmda pauser. :angel: Vi diskuterar lite och sen fortsätter hon jobba som om inget hänt. :cautious: Det behövs sjukt mycket ben för att hon inte ska ta en paus och för att komma längre ifrån pauserna så krävs ett tempo med medföljande rörelse som jag har svårt att vara aktiv i. "Ond" cirkel. Men det går bättre och bättre med nedsittande iaf, inkl skavsår. :angel:

Kollade på lite fler tävlingar men verkar vara lika mycket u-land här för passande tävlingar för mig som uppe i norr. Nästa är typ i mitten av okt och sen ingen mer. Ev en sista helgen i sep. Alltså totalt Två tävlingar på hela höstsäsongen som jag kunnat pricka in. Inom tio mil. :meh:

Jag har värsta skavsår efter dagens träning. :o Som faktiskt gick riktigt bra. Hon är ju en sjukt bekväm dam som många gånger per pass tycker sig ha rätten till självbestämmda pauser. :angel: Vi diskuterar lite och sen fortsätter hon jobba som om inget hänt. :cautious: Det behövs sjukt mycket ben för att hon inte ska ta en paus och för att komma längre ifrån pauserna så krävs ett tempo med medföljande rörelse som jag har svårt att vara aktiv i. "Ond" cirkel. Men det går bättre och bättre med nedsittande iaf, inkl skavsår. :angel:

Kollade på lite fler tävlingar men verkar vara lika mycket u-land här för passande tävlingar för mig som uppe i norr. Nästa är typ i mitten av okt och sen ingen mer. Ev en sista helgen i sep. Alltså totalt Två tävlingar på hela höstsäsongen som jag kunnat pricka in. Inom tio mil. :meh:
Jag jobbar också på att få min häst på att gå till jag säger något annat. Men det är inte lätt! Men jag får mindre skavsår sen jag började sitta lättare på hästarna, med så lite tryck som jag bara kan, men med vinklingar av höften när jag vill något. Jag försöker studsa med mer än pusha och få honom att gå för benen.

Vi har en massa tävlingar, så jag väljer ställen dom jag gillar. Nästan så jag har svårt att välja faktiskt.

Efter att ha kikat in här varje dag i flera månader så känner jag att just idag kanske jag skall våga kliva in och presentera mig..
Eller snarare presentera min C . (jag och @Amanda_F har helt enkelt en varsin:))

Fick hem henne i januari. Så vi firar 8 månader ihop snart.
Hon är e: Cantos (contender) ue: Notaris
Fick ett föl 2011 e: Toulon (heartbreaker) som såldes på elitauktion i Holland, där hon kom ifrån.
Hade önskat att jag fick veta hur det går för den lilla pöjken, men det verkar som om han ligger lågt än så länge.

C's uppgift är att se till att jag lär mig rida igen.
Jag har haft egna hästar tidigare, men fick ta bort den senaste efter en trafikolycka.
Fem (!?) år hann gå här imellan (Försöker förklara för sambon hur otroligt bra jobbat det är av mig att klara fem år utan egen häst..)
Så.. efter att ha trimmat andras hästar i fem år (allt ifrån skygga dressyrisar som jag tvingat med ut på uteritter, till skogsmullar och ponnys)
har min teknik och finkänsla trubbats av en del.. Hennes uppgift är att ta mig tillbaka, och att därifrån ta oss ännu längre tillsammans.

Dressyrtränarna tycker att jag slösar bort hennes talang på hoppningen,
hopptränarna tycker att jag slösar bort hennes talang i dressyren (även om de är tacksamma över att jag ändå rider dressyr)
Hon är således en riktig "allrounder", men vi tar inte dressyren på så stort allvar (missförstå mig rätt).. mitt mål är 130 nästa höst. -Där har ingen utav oss varit tidigare.
Hon är schysst på ytan , men har en räv bakom örat. -och det är ingen vanlig räv, utan tydligen en manipulativ och lite sadistisk sådan. :banghead:
Vi har alla får smaka grus i början när hon kom, och vi har haft en hel del högljudda diskussioner.
Med andra ord en sån där klassisk häst som man måste förtjäna ett samarbete med.

Film från första hoppträningen i våras:
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xpa1/t50.2886-16/11200387_365094683694384_1479713483_n.mp4

Film från gårdagens hoppträning:
http://iconosquare.com/p/1064657842684180149_200480396#/detail/1064657842684180149_200480396

Bild från första dressyrtävlingen i mitt liv (lärde mig programmet veckan innan, yolo :angel:)
11350682_431187947068049_1620601781_n.jpg

Bild från helgen där hon fick agera läromästare och lotsade runt en väldigt duktig lillasyster felfritt i 70 och 90 cm P&J.
11326029_866665440079623_1773895417_n.jpg

Känns som en sten lyftes från mitt bröst! Haha :D
Vill ju också vara med och skriva här ju, inte bara titta på!

Måste ju bara säga att du har ett grymt skänkelläge i hoppningen- det är typ du och Meredith ;)

Fin häst med härlig stam förresten ;)

@sommarminne Jo hon är riktigt känslig av samma anledning som din. Hon hade en långdragen luftvägsinfektion som femåring som gjorde henne känslig. Men så i våras fick hon ju en till mindre infektion och sen dess är känsligheten extrem:/. Min stalägare och jag är inte riktigt överens om det är höet som är boven, men jag vågar verkligen inte chansa. Förhoppningsvis är inte allt det superfina höet sålt utan det finns balar kvar till mig. Annars får jag köpa från någon annan:).

Är ändå lite tveksam till tävlingen i helgen, men imorgon får hon gå på töm och eventuellt hosta ur vad som finns. På fredag dressyrar jag barbacka och så tar jag beslut efter det. Är anmäld både lördag och söndag så kanske söndagen känns bättre. Ja ja, för en gångs skull känner jag inte ångest och tandagnisslan över att eventuellt missa en tävling. Bröllopsplanering tar tydligen udden av sånt:p.

Måste ju bara säga att du har ett grymt skänkelläge i hoppningen- det är typ du och Meredith ;)

Fin häst med härlig stam förresten ;)

Åh vad glad jag blir!

Eftersom det känns som om jag fått lära mig allt från början igen så är det helt otroligt vad din kommentar värmde!
Tusenfaldigt tack! :love:

Idag har vi ridit igenom LA:3 för min ena tränare, hon som har stallet vi står på. Guld värt att ha en tränare som är utbildad domare för jag fick riktigt bra tips inför fredagen. Det handlar mest om att jag ska se till att han tar vänster skänkel, för det gör han inte alltid. Inte tillräckligt bra i alla fall.

Jag hade ju förhoppningar om att få permanent plats där nästa gång någon flyttar från vårt stall där jag står just nu. Tyvärr blir det inte så för tränaren vill ha platsen själv, nu när den ponnyn som står hos oss ska flytta. Lite surt men förståligt. Hon som har förstahandskontraktet har dock lovat att inte kasta ut oss om vi saknar bra alternativ. Jag skulle tex gärna stå i samma stall som @spinxx men det verkar vara svårt där också...

Vår hoppetossa tog med sig sina två killar till Skåne för några veckor sedan, men hon är så fäst vid vårt stall att hon betalar för att ha en tom box "just in case" i några månader.. Det säger väl det mesta..

Hoppas det löser sig!
Får snickra ihop en utebox hos oss åt dig annars :angel:

Vår hoppetossa tog med sig sina två killar till Skåne för några veckor sedan, men hon är så fäst vid vårt stall att hon betalar för att ha en tom box "just in case" i några månader.. Det säger väl det mesta..

Hoppas det löser sig!
Får snickra ihop en utebox hos oss åt dig annars :angel:
Jag tar utebox alla dagar i veckan med tanke på vilken hopptränare som kommer till er. Skulle jag stå hos er skulle vi garanterat bli hobby-hoppare!

@fio Jag vet, det borde ju det. Men ingen när jag kan med rätt klass. Jag har verkligen kollat flera gånger. Jag jobbar ju var fjärde helg också som ställer till det lite. Blir bättre när jag vågar mig på LB som förhoppningsvis blir till våren.

@fio Jag vet, det borde ju det. Men ingen när jag kan med rätt klass. Jag har verkligen kollat flera gånger. Jag jobbar ju var fjärde helg också som ställer till det lite. Blir bättre när jag vågar mig på LB som förhoppningsvis blir till våren.

Rider du bara LC nu?
Jag tycker inte att det är nån större skillnad, jisses, häromkring finns det inte ens LC om man inte rider ponny. Anmäl till LB om det finns såna tävlingar!

Sen tycker ju jag att LC-programmen är roligare att rida, händer lite mer.

@Marvin Tycker inte vår form är stabil och bra nog. Upplever ganska stor skillnad i kravet på just formen till LB häromkring. Skulle dock vilja bli av med fria skritten i LC, vilket hon alltid tolkar som slutjobbat och därmed tjurar ihop när jag ska ta tyglarna igen. :angel:
Om det händer mycket i LC vet jag iofs Inte? Bättre än förr i tiden iaf men händer mer, nja.

@Marvin Tycker inte vår form är stabil och bra nog. Upplever ganska stor skillnad i kravet på just formen till LB häromkring. Skulle dock vilja bli av med fria skritten i LC, vilket hon alltid tolkar som slutjobbat och därmed tjurar ihop när jag ska ta tyglarna igen. :angel:
Om det händer mycket i LC vet jag iofs Inte? Bättre än förr i tiden iaf men händer mer, nja.

Håller med om formen i LB häromkring... Den bör vara LA för att få lite poäng.. Fast jag har ridit någon LB med fri skritt?? Minns inte vilken dock

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 753
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 441
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 962
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V