07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fio Kanske finns i ngt. Jag har nog bara kollat 1:an och 3:an.
Den helgen jag är i Sthlm i sep då finns det tre tävlingar, typiskt nog. Sen finns det en med just LB3 till i okt. Den i slutet av sep var det typ bara 5 starter i varje klass vilket är lite konstigt då det är en Div 2-omgång. Tveksamt om den blir av med så få?

@Kirre , min tycker också sig har rätt till pauser:D. Sjukt irriterande att ha en häst som tycker en massa!

@spinxx Härlig häst! Kommer att följa dig och hur du gör på dina uteritter för att få tips!

Jag hade ute veterinär för en genomkoll igår, dels för att jag är nojig och dels för att jag tänkt göra det ett bra tag. Kändes så skönt, hästen är i fint skick, men lite överansträngd och hade böjprovsreaktoner b f och lite sadelstadsknutor. Så vi börjar med skrittvila i 3-4 veckor, och ingen sadel. Vilket i vårt fall blir promenader ute. Egentligen riktigt bra, jag behöver motion och hästen behöver miljötränas ute.:up: Att jag skulle våga mig upp barbacka är ju inte på kartan!

Så skönt att få hem hästen igen, och @sassiball , det har varit riktigt skönt att vara utan det dåliga samvetet. Det har faktiskt gjort att det känns roligt igen, och jag kände när jag träffade henne hur mycket jag saknat henne! Inte bara en häst, utan verkligen just henne.:love:

@Kirre här uppe var det två LC på hela året. ;) Jag rider därför LB, men vi är egentligen inte klara för det. Håller jag mig till LC kommer vi ju aldrig få tävlingsrutin...

Var ute igår i regnet och värmde ur henne på vår "slinga" (1km lång, preppad, sandbana runt en skogsdunge, bäst!!)
Tycker nästan att hon funkar bättre när vi är själva än när vi är fler. Hon vill gärna gå som häst nummer två då om vi har sällskap men jag anser att hon skall kunna gå först oavsett...

Red på hackamore, som orsakade väldig förvirring första gången men nu kändes det mycket bättre. Kan hon ligga och rulla i ett bra tempo med huvudet lite lägre och ta bromsen på mitt "ptroo" som vanligt så är jag nöjd. -Och det var inga problem! Skönt att kunna växla med bettlöst när vi ändå inte skall kräva så mycket.

@Werze
Hon har vägrat gå. Helt enkelt. Stannat, "tittat" (säkert varit rädd flera gånger men även fejkat en del). Driver jag henne ur halten slänger hon sig runt åt sidan så att vi står vända hemåt. Jag vänder tillbaka henne och driver fram. Kommer kanske en meter till, hon stannar, jag driver, hon slänger sig runt etc, etc. Som värst har det tagit 30 min att komma 50m. Som "bäst" har det tagit 1 min men jag har åkt på en sådan jävla bakutspark-kombinerad-med-att-slänga-upp-huvudet att jag åkt på en redig hjärnskakning. Typ "jag kan gå till höger här, men jag måste bara.. *PANG*.. sådär! Höger sa du?"

Rent krasst har vi tränat väldigt mycket på drivande hjälper, så att hon alltid rör sig framåt när jag driver (Vill inte hamna i en situation där hon börjar ignorera hjälperna). Jag har alltså fått kompromissa mig fram till att vi ibland galopperar eller piaffar eller tar en lite speciell väg, eller rusar förbi det som är problematiskt. Bara vi kommer förbi, och hon tänker framåt, så att jag kan berömma. Ibland har ett pass bestått av att rida fram och tillbaka på en sträcka tills hon känns precis likadan oavsett var på sträckan vi är.

Jag har dessutom lärt mig när jag skall ignorera hennes skepsis,.
I början var jag där och korrigerade henne så fort jag kände att hon började spänna sig lite, då var det som om hon reagerade mer på att jag korrigerade än på det hon spände sig för i början, och cirkusen var igång.
Nu kan jag trava på långa tyglar, känna att hon spänner sig, höjer steget och tittar lite men ignorera henne totalt och inse att hon själv 2 sekunder senare kommer på att det inte var något farligt, och slappnar av igen..

Det tog alltså typ 7 månader, ex antal tvärnitar (tur att man är sadelfast) en hjärnskakning, extrem träningsvärk i axeln (efter att fått svänga tillbaka henne efter varenda omvändning) och så lite jävlar anamma och tid för att få det att lossna, För både henne och mig.
Jag gav mig fan på att alltid rida ut två gånger i veckan. -Då var det två jobbiga dagar, idag är det två underbara dagar! :love:

På måndag skall Ariel få träffa en equiterapeut. Känns enormt skönt, jag är så orolig att det är något fysiskt fel på henne som jag inte märker av. :nailbiting: Nere i Uppsala kollades hon ju flera gånger/år, nu är hon inte kollad sedan i vintras och då av en person inte kollade på det jag var bekymrad över.

Det gick fortare än jag trodde, men nu står Penntrollet till mitt förfogande. Ägaren insåg att hon inte kommer hinna med två hästar (vilket jag ju anade skulle hända).

Då får Chatsi åka iväg till min dressyrtränare och agera sällskap åt hennes häst, samt uterittskompis åt hennes mamma nån dag i veckan.

Jag tänker att Troll får stå kvar ute hos sin ägare (hon fungerar tydligen mycket bättre på lösdrift) så får jag känna hur det känns att köra dit så ofta. Har kvar min stallplats så länge.

@Amanda_F ..Svullnaden är mindre och hältan också, om den finns där..var lite svårt att bedöma vilket
när jag sprang själv med henne idag, så är det en rörelsestörning så är den ganska liten. Men jag vilar och ligger lågt. Inget att ta ut vet för i nuläget ändå. Är ju den lite övernojjiga typen också;)..
I skritt och vändningar osv ser det helt oki ut.

@Amanda_F ..Svullnaden är mindre och hältan också, om den finns där..var lite svårt att bedöma vilket
när jag sprang själv med henne idag, så är det en rörelsestörning så är den ganska liten. Men jag vilar och ligger lågt. Inget att ta ut vet för i nuläget ändå. Är ju den lite övernojjiga typen också;)..
I skritt och vändningar osv ser det helt oki ut.
Skönt att hon verkade bättre. Förstår att du tar det lugnt, better safe than sorry

@spinxx :bow: Wow! Min är precis likadan. Jättespänd och stannar. Jag ska ta åt mig av din "sisu" och ta tag i detta denna höst. Jag har ändå haft henne i 3 år:o. Jäkla märrar!

Har promenerat idag och hon är fin att gå med, även om det blir lite piaff ibland. Särskilt när vi går förbi hingstarna som kör full show för damen :D. Och de jättestora fåglarna på ängen (hägrar?) när de lyfter framför nosen. Det var så härligt att se henne när jag släppte henne i hagen med kompisarna efteråt, full galopp, såg bara baken guppa iväg! Det värmer i hjärtat verkligen att hon är så glad!

@Marvin

Vem är nu Penntrollet?

En av min terrängtränares hästar som hon har haft utlånad under flera år. Jag provred henne lite på ridlägret, samt på en gästtränar-träning för några veckor sedan:
https://www.youtube.com/embed/8VRRThbQm54

Smeknamnet kommer från "frisyren" :D:angel:

Hon är född -06, e Topaasch - San Quintero xx
Var och red henne idag på fältet vid stallet där hon går på bete. Miljöträning de luxe när sjöräddningens stora helikopter landade på ängen! Alltså, ni skulle sett hennes min, hon såg verkligen ut såhär: :eek::eek:
:rofl::rofl::love:

Vi hoppade av hästarna och gick undan, hon var jätterädd och flög i luften några gånger, men försökte inte fly, utan stod kvar bredvid mig och tittade. Skrattade så jag grät åt hennes ansiktsuttryck. :D

@Marvin Så kul att du ska ha trollhästen! Hoppas du håller dig kvar i den här tråden ändå:). Men alltså stammen på Trollet är så dressyrig! Stona e Topaash ska det hållas hårt i, stort avelsvärde:).

Vi ska ju tävla i morgon, och 20:37 ändrade de min starttid med en halvtimme, lite jobbigt. Bara att hoppas på att vi slipper sitta i köer i morgon.

C fick massor av beröm av diverse elever i stallet som tycker att han är en så gullig och positiv individ. Sånt är nice :) och så har vi träffat kossor på vår promenad. Troligen var det första gången i hans liv! Han var snäll och lite nyfiket spänd. Så söt!

@Marvin Så kul att du ska ha trollhästen! Hoppas du håller dig kvar i den här tråden ändå:). Men alltså stammen på Trollet är så dressyrig! Stona e Topaash ska det hållas hårt i, stort avelsvärde:).

Tack!
Kan inte tänka mig nån annan tråd? :confused::angel:

Jag hade faktiskt missat Jazz i stammen. :o

Nu ska jag bara lista ut hur man ska rida den där saken också. Hon är rätt lugn i början av passet, för att sedan tagga till mer och mer. Tar man i henne så krullar hon ihop sig, så nu måste jag lära mig att bromsa med rumpan. Svårt när jag senaste 5 åren har försökt driva framåt. :angel:

Ska flytta Chatsi i morgon, hade redan bestämt det. Känner att jag skulle behöva rida ut henne en lång runda först.
De spelade "vår" låt på radion igår morse:

Den här dök upp i mitt huvud nu:
:cry:

Älskade fina Chatsi!

Vi hade lite photoshoot med stallkompisarna igår, skulle ha varit ute på stubbåkern men vi lyckades pricka de regnigaste timmarna på hela veckan... Så det fick bli inne i ridhuset istället.

11921699_10207803056822383_6342316795102617887_n_zpsalpp0dk0.jpg

11223849_10207803056502375_8825749420319719417_n_zpsv1cpqfgd.jpg

11986968_10207803056622378_6837971361658223271_n_zps4glpckso.jpg

Är så glad idag! Red barbacka även om skavet ser jättefint ut-det syns knappt. Pälsen är inte skavd ens utan det är bara knottror undertill. Hursomhelst skrittade jag ut trekvart och red sen tjugo minuter lösgörande på ridbanan. Inte tillstymmelse till hosta så jag är hundra på att det var höet som spökade. Hon kändes fin och det är faktiskt kul att rida barbacka! Känner hur mycket bättre min balans har blivit sen jag bytte sadel, nu faller jag inte fram på musen som jag gjorde innan:p.

Vi har haft en lugn vecka pga vaccinering i måndags. Allt regn har gjort vår ridbana till en pool. Så i går gick vi till ridhuset och tömkörde en sväng och i dag blev de lite dressyr på banan. Försökte göra mkt övergångar skritt -trav. För att hon inte skulle tagga i gång så mkt så skippade jag galoppen helt i dag och tyckte de fungerade ganska bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 748
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 432
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 960
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA