Måste bara säga att jag är mkt nöjd men min häst just nu
Hon är på bra humör, lagom pigg, hyfsat lagom i hullet även om lite buk behöver jobbas bort. Kort sagt så är hon nog snart den där trevliga hästen som jag blev av med när hon fastnade i väggen. Behöver bara mera dressyrridning men det kommer väl om hon håller sig såhär träningsbar som hon gör för tillfället.
Vi red ut en runda idag eftersom det var trevligt väder. Jag hade hoppsadeln och tränade min tvåpunktssits. Min häst talade emellanåt om för mig att det blev för mkt sitsträning och för lite ridning, det gör hon genom att hitta saker att skygga för. Det betyder alltid att man aktiverar henne för lite
Vi krockade lite med ett vägarbete som höll på att starta, de höll på att lasta av maskiner för asfaltläggning dvs ångvält, "blåslampa på hjul" och hade fullt av blinkande lampor och avspärrningar. Jag tänkte att detta är perfekt miljöträning och red rakt igenom och min häst gick helt avspänd på halvlång tygel och ärligt talat så stirrade vägarbetarna mer på oss än vad hon stirrade på deras maskiner. Min häst är ganska cool
Hon är verkligen en guldklimp när hon är sig själv, vilket hon är bara hon skulle kunna låta bli att skada sig och måsta vila regelbundet
Lite luftigare gång och bredare register hade varit önskvärt, men i övrigt är nog detta en häst jag kommer att ha väldigt svårt för att göra mig av med så länge hon är frisk och ridbar. Även om jag ofta tänker att jag är så ruskigt trött på henne. Hon har så många kvalitéer som man blir bortskämd med, tex detta att hon går rakt igenom vägarbeten och andra stora störningsmoment utan att tveka. Att jag kan utsätta henne för att gå ensam i en tråkig hage utan kompisar inom synhåll, och hon är fullständigt lugn där 10 tim per dag. Hon bor ensam i stallet nattetid, samma sak. Jag kan åka iväg med henne helt ensam (om nån håller i när jag sadlar utanför släpet
).
Skitgrejjer kanske vissa tycker, men jag som aldrig har hjälp med mitt hästeri värderar hennes okomplicerade personlighet massor - supergångarter eller ej. Det känns inte som att man kan räkna med att hitta en likadan om man bytte ut henne, och dessutom skulle jag inte få några pengar för henne ändå.