07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag haft två riktigt roliga träningar med Ariel. Först hoppträning igår, där vi gjorde en del markarbetesövningar med bommar och böjt spår, innan vi avslutade med en bana på åtta språng. Tyckte att det kändes barnsligt lätt, vilket tränaren förklarade med att Ariel numera inte överhoppar sig, utan hoppar den höjd som hindret har. ;) Härligt med utveckling! Hon har även börjat att byta till rätt galopp i fram, när hon landar i fel, så snart tror jag det även lossnar med bakbenen.

Sedan var jag och tränade för en ny tränare idag, åkte en timme till en annan anläggning (ridhus!). Ariel var så nervös i början, men när vi fick börja jobba så fokuserade hon. :) Fick flera riktigt bra tips, men det som var allra bäst var att tränaren inte kände till våra bekymmer med galoppen, utan bara bad oss galoppera på volten när traven var bra. Vilket ledde till att galoppen fungerade så enormt mycket bättre! :banana: Nu vet jag ju att det beror mycket på tidigare träning + hoppträningarna, men det var en helt otrolig känsla att kunna rida galoppen och inte fladdra omkring överallt. Ariel gick tom ställd i nacken (helt hopplöst tidigare!) och mjukt böjd i kroppen. Nu saknades det bara lite mer kontroll över vilken väg vi rider på, sedan trodde tränaren att formen skulle komma av sig själv.

Gällande tävla och att hästen dör på banan, så var enda botemedlet att tävla mer. :p Så då får vi väl göra det... ;)

Blev så imponerad av Ariels inställning till jobb, vi kortade ihop henne lite framtill, varvid hon svarade att det var JOBBIGT att jobba. Då lade jag bara benen om lite mer och hon kämpade vidare. :love:

Idag har vi varit och tränat igen. Som vanligt övade vi på halvhalter, och jag fick en liten ramsa som jag ska upprepa när jag rider hemma. Väldigt bra. Avslutade med att leka lite med byten, ett åt varje håll. Det gick inte direkt bra, skönt att vi har minst till nästa år att lära oss :) så fick jag nya tips hur jag ska tänka när jag tycker att han välter på volterna, och en gång fick jag höra ordet utmärkt :) bäst var ändå att han funkar att åka själv med nu. Kunde lasta själv och han stod helt still när jag fixade med bootsen. :love::heart

Visst är det härligt när de är så lätta att ha med sig! Skulle Ariel inte vara så lättsam att ha med sig skulle jag inte kunna träna mer än ett par gånger per år... Hon är dock upplärd att gå in efter mig i transporten, men ifjol köpte jag min första egna transport och den har dörrar. Så i år har vi tränat på att gå in själv (!) i transporten och äntligen har poletten trillat ned. Nu hinner jag nästan inte lägga grimskaftet om halsen så traskar hon in. :love:

Vad är det för ramsa? Jag skulle behöva komma ihåg halvhalter... :o

@Marvin På gymnasiet fick vi alltid inleda ridpasset med att ta tag i låret och vrida om benet där. Så att själva lårmuskeln liksom hamnar "utåt". Då hamnar hälen "utåt", knät sluter om sadeln och tån framåt. Sedan dess inleder jag alla pass med detta och det är en oerhörd skillnad, dock måste man rätta till detta under passets gång för när man rider lätt tex tappar man gärna detta... Ett sätt att rätta till detta utan att släppa tygeln är att ta ut benet, dra det bakåt ända uppifrån höften och sedan lägga an mot sadeln och föra det framåt till rätt läge. Som sagt, många ggr pass.

Om man inte gör denna omvridning så kommer lårmuskeln att motverka benets korrekta position eftersom den hamnar som en kudde och faktiskt puttar ut benet från sadeln - knät vrids utåt, hälen kommer inåt och tån pekar ut.

Så rider jag tror jag. :o Men om jag drar bak benet som du beskriver får jag senadrag och skriker högt... :meh:

Red ett riktigt trevlig pass idag :) Vi gjorde inga supergrejjer precis, men det vi gjorde var mjukt och fint och kändes harmoniskt överlag. Min häst var mjuk och fin och inte mkt stretande eftersom jag faktiskt lyckades behålla både armbåge/handposition och tygellängden ;) Kom ihåg att rida med benen istället och det var ju framgångsrikt. Gjorde faktiskt några trevliga skänkelvikningar i trav och när jag väl lyckas sitta vettigt i traven går hon fint. Men idag kändes just nedsittningen ostadig så blev inte mkt av det, vill inte störa i ryggen i onödan. Är däremot nöjd med att jag nådde ner till stigbyglarna idag, hade rejäla känningar i benen efteråt, på ett positivt sätt, så jag antar att jag kom framåt i mitt sitsarbete :)

Blev mkt galopparbete för att få in följsamheten för mig där. Min häst kändes väldigt trevlig och lätt fram, utan att korva ihop sig (kan det bero på att jag red fram henne till handen och hon fick bära sig lite själv? :o ) och i slutet vågade jag mig på den där ökningen ur 15m-volt och upptaget till trav från LB:2 och det var det bäste vi gjort hittills. Jag var så nöjd att jag gick hem efter det och brydde mig aldrig om att rida den i andra galoppen :)

Så rider jag tror jag. :o Men om jag drar bak benet som du beskriver får jag senadrag och skriker högt... :meh:

Det är bara att tänja. The hard way is the right way ;)

Om man har ridstövlar som tillåter det är en bra uppvärmning före ridning att gå med stora kliv och göra lite utfall-light innan man sitter upp. Man ska ju ändå skritta fram hästen, och kan ju passa på att skritta fram sig själv.
Jag brukar göra dessa medan jag värmer bettet, eller bara sträcka ut höftböjaren stående. Det beror på vad jag har på fötterna. Går ogärna omkring i ridstövlarna, definitivt inte utomhus i det här blötvädret.

Visst är det härligt när de är så lätta att ha med sig! Skulle Ariel inte vara så lättsam att ha med sig skulle jag inte kunna träna mer än ett par gånger per år... Hon är dock upplärd att gå in efter mig i transporten, men ifjol köpte jag min första egna transport och den har dörrar. Så i år har vi tränat på att gå in själv (!) i transporten och äntligen har poletten trillat ned. Nu hinner jag nästan inte lägga grimskaftet om halsen så traskar hon in. :love:

Vad är det för ramsa? Jag skulle behöva komma ihåg halvhalter... :o
Det var mer att jag ska komma ihåg att driva och lätta också, så att jag får ut något av samlingen :angel: men då blev det så här: samla, knacka, lätta eller samla, lätta, knacka.

Viktigt att det var knacka i stället för klämma eller gräva med skänkeln. Kvickt och lätt!

Idag ska vi prova ett PS-träns. Får se vad han säger om det. Han tycker ju inte om stelheter och att känna sig instängd, så min kompis övertalade mig att prova. Vill helst inte att han ska bli för förtjust, blir så dyrt med tanke på kvaliteten :cautious:

Det är bara att tänja. The hard way is the right way ;)

Om man har ridstövlar som tillåter det är en bra uppvärmning före ridning att gå med stora kliv och göra lite utfall-light innan man sitter upp. Man ska ju ändå skritta fram hästen, och kan ju passa på att skritta fram sig själv.
Jag brukar göra dessa medan jag värmer bettet, eller bara sträcka ut höftböjaren stående. Det beror på vad jag har på fötterna. Går ogärna omkring i ridstövlarna, definitivt inte utomhus i det här blötvädret.

Jag har fått övningar från en kompis där man tänjer höftböjaren, men det blev ingen skillnad på mig. Skall till sjukgymnast i augusti, så jag tror att jag måste ta upp det bekymret. Sedan har jag ju så feta lår, så det har aldrig gått att vrida om. Hade en tränare som försökte förgäves och sedan förklarade att jag hade fel anatomi. ;)

För mig är det låsningar i höftböjarmuskelns fästen som varit kruxet. De kan vara svåra att stretcha ut, det har naprapaten fixat åt mig. Och inre rumpmuskeln som är kortare på höger sida än på vänster (jo jag kör mkt bil). Bilkörning kan få den mest symmetriska att bli sned.

Stretchar gärna utsidan på låret också genom att lägga upp benet i vinkel på ett bord. Den är effektiv!

@Amanda_F Min mor är sjukgymnast, ska be henne göra en check av mig snart. Nån nytta ska man väl ända ha av familjen om dom nu inte tänker stötta ridningen på annat vis :angel:...
Fick en genomgång för nåt år sen när jag fått för mig att jag var sned. Men det var jag inte. Men stretching mår nog de flesta bra av.

Lyx, min styvmamma är det men hon vill inte jobba på sin fritid säger hon. Hon är trött på folk som klagar :angel:

Jag är inte så sned om jag ser till att hålla efter men jag är inte heller mitt yoga-symmetriska jag. Hänger lite fram i högerhöften om jag inte tänker efter och tappar fram högeraxeln :meh:

@Amanda_F Jag är ju ungefär lika charmig som dotter som i övrigt, så jag brukar tänka att min mor skaffade ju mig på sin fritid så då kan hon underhålla mig på sin fritid också :angel:
Jag besvärar inte mina föräldrar speciellt mkt med mitt hästintresse. De följer inte med på tävlingar, tittar på träningar, hjälper mig i stallet, köper saker eller sånt där. Så om jag nu behöver lite sjukgymnastöversyn för att rätta min sits så har jag inget dåligt samvete över det...
Möjligen att jag besvärar dem med sekundära saker, som att jag tex inte trivs så bra att bo här uppe trots att det är nära dem. Eller att jag inte kan resa bort eller spontant göra utflykter för att jag i dagsläget är i stallet 3 ggr/dag för att släppa ut, fodra, ta in... Jag är ju inte så himla rolig ur icke hästintresserades perspektiv. Eller som i höst när vi ska göra en familjetripp utomlands i en vecka och jag mestadels tycker att det är besvärande eftersom jag inte har nån självklar lösning för min häst :o

Jag vet dock att många med sådana yrken gärna få jobba gratis åt bekanta. Det måste vara sjukt störande. Jag har tex en kusin som är läkare men aldrig att jag skulle få för mig att ringa henne i tid och otid eller ens småsaker ibland. Det gör säkert tillräckligt många ändå tänker jag.
Med sina barn kan jag dock tro att det är en annan sak.

Det var mer att jag ska komma ihåg att driva och lätta också, så att jag får ut något av samlingen :angel: men då blev det så här: samla, knacka, lätta eller samla, lätta, knacka.

Viktigt att det var knacka i stället för klämma eller gräva med skänkeln. Kvickt och lätt!

Idag ska vi prova ett PS-träns. Får se vad han säger om det. Han tycker ju inte om stelheter och att känna sig instängd, så min kompis övertalade mig att prova. Vill helst inte att han ska bli för förtjust, blir så dyrt med tanke på kvaliteten :cautious:

Jag skull också vilja prova ett PS träns. Klämde på detta i F-bo. http://www.psofsweden.se/sv/for-hasten/trans/high-jump-revolution.html Tycker de är riktigt snyggt, men hade gärna testat innan köp. Dock tycker jag läderkvaliten är riktigt kass på PS om man ser va de kostar.

Jag har fö anmält mig till resterande tävlingar för året. Känns lite sådär att redan se slutet på säsongen i juli :o

Det blir:
LB:3 2/8
LB:1 4/8
LB:1 + LB:2 22/8

Sedan finns två tävlingar samma helg i mitten av september. Men det är 20-nånting mil till den ena enkel väg och jag vet inte om jag är så jäkla sugen på att köra så långt för att rida en klass per dag, alternativt fylla ut med nån LC. Den andra är det endagars med 15 mil enkel väg och bara LB:2 som jag kan rida. Känns inte värt.

Hoppas på att träna flitigt nu under vinteruppehållet (som börjar i oktober :angel:) så att vi kan rida LA nästa år. då blir det en annan sak att åka en bit och rida meeting, om man kan rida fler klasser än en.

Jag skull också vilja prova ett PS träns. Klämde på detta i F-bo. http://www.psofsweden.se/sv/for-hasten/trans/high-jump-revolution.html Tycker de är riktigt snyggt, men hade gärna testat innan köp. Dock tycker jag läderkvaliten är riktigt kass på PS om man ser va de kostar.
Precis samma som jag tänkt mig. Är inte helt förtjust i de gamla dressyrnosgrimmorna och de nya känns ju som vilket annat träns som helst. Köper jag det så kan du få testa, vi bor ju typ nära plus att jag ska jobba i Solna i höst... Men det ser ju ut att vara väntetid ändå...

Jag köpte ett PS-träns (eller, egentligen ett kandar) när de hade utförsäljning för någon månad sedan. Bruce går bra på det men om det är någon jätteskillnad vet jag inte riktigt... Har tänkt att jag skulle byta tillbaka till det gamla och se om jag märker någon försämring men har inte orkat flytta över bettet ännu :p

Vi har hela stallet fullt av PS-träns eftersom stallägaren älskar dom. Jag är inte lika övertygad eftersom lädret verkligen är skit och dessutom tycker jag att de i många modeller är gräsligt fula:o. Gillar deras enkla remontträns och det gick faktiskt den prickiga ponnyn bättre på än sitt vanliga Dyon-men det var å andra sida väldigt smalt över nacken.

Tror dock att det tränset här i tråden är godänt på dressyrtävling, har iaf sett folk här som tävlat i det.

@Gabby_Ossi Jo tror faktiskt att det nyare är bättre. Finns två i stallet som är ett par veckor gammalt och det ser finare ut-dessutom en finare brun färg. Ska jämföra lite sen när jag är i stallet:p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 759
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 456
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 968
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd