07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin En lite tröst är kanske att ingen kan sitta snyggt när en hela tiden måste jobba för att få hästen att gå framåt.

Barbie vaccinerades fö igår. Jag gick bort till distriktarna med henne (tar 7 minuter) för att slippa att de tar 600:-(!!) i utkörning till oss. Det blev ändå den dyraste vaccinering jag nånsin varit med om, 544:-!!! Hade jag lastat och kört till kliniken för drop in-vaccinering hade det kostat 350:-...

@Marvin En lite tröst är kanske att ingen kan sitta snyggt när en hela tiden måste jobba för att få hästen att gå framåt.

Barbie vaccinerades fö igår. Jag gick bort till distriktarna med henne (tar 7 minuter) för att slippa att de tar 600:-(!!) i utkörning till oss. Det blev ändå den dyraste vaccinering jag nånsin varit med om, 544:-!!! Hade jag lastat och kört till kliniken för drop in-vaccinering hade det kostat 350:-...

Jo, typ lite.

Distriktarna hos oss tar utkörningsavgift fast vi befinner oss på samma gård, ca 40 m över gårdsplanen. :idea:

Jag måste kämpa varje sekund för att tänka framåt och inte råka vicka bäckenet en halv millimeter fel, för då får jag tvärnit direkt. Om jag inte sitter "åt rätt håll" kan jag driva mig blå, det händer ändå inget... :meh:

@Fiorano Det handlar ju om att bli effektiv i sin hjälpgivning. Jag känner ju själv att jag tappar skänkeln hela tiden och då istället kompenserar med handen. Jag har inte en häst som kräver mkt ben i den bemärkelsen att man menar att man måste klämma eller skänkla oändligt för att få den framåt, typ ridskolehäst. Hon är faktiskt en ganska lyhörd häst.
Men jag måste lära mig att bli effektivare med skänkeln där det behövs, som det är nu tycker jag inte att den är omslutande utan bara finns där av fysikens lagar. jag har svårt att slappna av i den och bara använda den duttvis utan den ligger ju alltid emot och när jag då ska använda den så måste jag anstränga mig, eller nåt. Faktum är att när jag effektiviserar så behöver min häst inte speciellt mkt ben i sig, men hon behöver en stadig skänkel. Inte en som slutar existera för att jag glömmer bort den. Så det jag menar med "mkt ben" är väl antagligen det som folk menar med normalt mkt ben.

En annan sak som är helt ovetenskaplig, bara min egen teori, är just problemet med mina korta ben på min rejäla häst. Hur jag än gör så ligger ju skänkeln emot ungefär hela bålen. Jag upplever att när jag har skänkeln där det normalt ska vara, tex när jag rider ponny, då använder jag den mer effektivt och det blir lättare att slappna av i den. Har man en häst som fyller ut hela benlängden på en är det lättare att hamna i klämläget, inbillar jag mig. Ska jag klämma på en ponny blir det ju bara ostadigt.
Men det är inget jag har nån forskning på, men det känns logiskt att det har en bidragande orsak.

Jag betalade 1300 kr en gång. :angel: Det var en vanlig vardagsförmiddag och dv kom förbi och vaccinerade en häst... Sedan dess försöker jag baka ihop vaccineringarna med andra saker tex tandkoll. Jag har ju varit bortskämd med att stå i samma stall som praktiserande veterinär i flera år = endast betalat för själv vaccinering på 250 kr...

Jag måste kämpa varje sekund för att tänka framåt och inte råka vicka bäckenet en halv millimeter fel, för då får jag tvärnit direkt. Om jag inte sitter "åt rätt håll" kan jag driva mig blå, det händer ändå inget... :meh:

Det är ju positivt att du har en häst som går framåt för sittbenen :)

Det är ju positivt att du har en häst som går framåt för sittbenen :)
Det gör han tyvärr inte. Men han stannar för dem :angel:

Jag har ju alltid haft hyfsat långa ben men stannade kvar på ponny alldeles för länge så jag har fått flaxande underskänklar för att de inte hade något att stödja emot (tror jag). Skulle göra vad som helst för att komma tillrätta med dem!

@fio Ja men precis. Det är ju så bekvämt och mysigt att rida unghäst när man bara behöver lalla runt.
Jag: -Oj vad mycket tryck jag har i handen men hon är ju inte tung eller stark.
Tränaren: -Ja det känns så när hästen går i tävlingsform och bär sig. Den går liksom fram till handen

Även fast jag glömt hur man rider med snabba hjälper osv så har jag tyvärr inte glömt hur en bra sluta ska kännas, ordentlig rakriktning osv :p
Detta medför ju att jag aldrig tycker något är bra nästan hahaha

@stjarnfrugt Är "bara" att sitta och rida massor av övergångar och tempoväxlingar för att träna snabbheten;). Har senaste veckan upptäckt att när jag får till en långsam trav där hon bara går och väntar på mina hjälper vad som ska hända näst så slipper jag den där hackiga känslan jag haft i traven. Får ett bättre sug framåt och jämnare bjudning genom att rida långsamt alltså, är kul med ridning för rätt som det är hittar en nåt som funkar som en kanske inte riktigt tänkt på:).

Känner lite som att jag har för lite krav på mig själv och min ridning när jag läser dina @Amanda_F och @Jfrelins reflektioner kring era brister. Ni rider ju alla väldigt väldigt bra!

Nu är premiärturen gjord. Snäll häst som tog med mig på en härlig skrittur ute. Väldigt avancerat. :D Många tycker jag är tokig som väljer att rida ut, men hon är helt klart mest avspänd då. Hon är inte som andra. :angel: Nu är jag på väg till Skåne så nästa ridtur blir i augusti.

@Fiorano Äh jag analyserar aldrig när jag väl rider typ men blev sjukt störd av mina långa tyglar på bilderna förra veckan samt om jag på allvar ska klara målet nästa år så måste jag ju skärpa mig. Trava och galoppera runt och se fina ut det är vi bäst på! Synd att det inte finns en sån gren. Eller jag kanske skulle rida en LB nu och damma in på 73% typ :p Hon går ju i LB form nu (vilket är högre än LA-form enl domarna i Sthlms området :p)

Håller med dig om bengrejen. Hästen ska gå själv. Punkt.

@Charlotte1975 Härligt att du kom upp och att det gick bra. Det är huvudsaken att hon inte strulade, oavsett om det var inne eller ute.

Tack @Fiorano :) jag tänker nog lite för mycket ibland. Min tränare säger det och jag håller med. Men jag brister i ryttarkänsla och snabbhet så då får jag kompensera det med att tänka på hur det ska bli rätt och jobba åt det hållet. Jag har lixom ingen förmåga att lista ut hur jag ska lösa nya situationer. Min styrka ligger just i att jag är ambitiös och träningsvillig. Det behövs inte minst eftersom jag inte är så rik och inte har någon familj stöttar inom ridsporten. Sen har jag haft bra tränare som har haft teorilektioner då vi har dissekerat det bra och det dåliga med att vara som jag :)

@stjarnfrugt det är ingen collecting ring. Bara rätt in i ett 20*40 ridhus:p..
Men jag var nördig idag och åkte upp till hemmaklubben. Vi har bara varit i ridhuset där en gång innan. Nu testade jag att rida in..Och? Sa hästen..Nemas problemas. Sedan drillade vi lite skänkelviknar och program, å red ner på den härliga utedressyrbanan!
Undra om jag ska åka till ett ridhus vi aldrig varit vid och prova också?

Behöver iallafall komma igenom det här när hon stannar och det liksom inte "finns någon hemma"..Aldrig varit med om riktigt så..
Min 06:a har jag ju gjort allt med själv och trots det skulle hon aldrig komma på tanken. Hon skulle nog gå genom eld om jag bad henne..

Får väl ta genvägen med sällskap osv vid uteritter.

@Fiorano Jag inser att jag har en väldigt bra häst. Hon går framåt oavsett jag klämmer eller släpper skänkeln. Att jag håller om för mkt (klämmer) ibland är nog mer den där gamla ovanan av att klamra sig fast på en badboll i och med att hon är så stor för mig. För gör jag sedan så att jag koncentrerar mig på att inte använda benen och bara dutta ibland så visst går det också. Hon måste ha en fantastisk förmåga att inte bli avtrubbad speciellt snabbt med tanke på att det bara är jag som rider henne :o

Ang snabbhet så är det väl det vi måste jobba mkt på, både jag och min häst. Hon skulle kunna vara lite mer elektrisk, och jag skulle kunna vara lite mindre seg i mina hjälper. Men jag skyller på att jag inte ridit en "färdig" häst sedan gymnasiet. Bara unghästar och orutinerade eller felridna så man ändå varit tvungen att gå back to basic och då kan man inte vara så snabb...

@polly p Men om det inte finns utrymme för att rida runt dressyrstaketet så ska man faktiskt få rida inne på banan tills dess att du fått startsignal. Det står i TR om jag inte är helt åt helsike senil. Så jag kan inte drömma om att du förväntas rida in i trav genom en ridhusdörr och sedan starta uppridningen direkt. Har aldrig varit med om liknande...

Fö kommer här min dagliga följetång om sitsen:yuck:

Lyckades idag få till den här vinkeln i höften, tror jag. Fick bra tips igår om hur jag kan kontrollera det på egen hand utan att ständigt titta i spegeln. Men vad händer då när jag får till vinkeln i höften? Jo, jag når inte ner till stigbyglarna... :grin: Jag-blir-galen... :rage::banghead::wtf: Red utan stigbyglar för att inte börja grina...:o
Jag antar att det betyder att jag måste stretcha höftböjaren, men fyfan så jäääävla less jag blir på detta sitstränande. Det är så FRUKTANSVÄRT jävla värdelöst tråkigt. Och jag tycker så synd om min häst som ska släpa runt på mig när det enda jag gör är försöker sitta. Blir ju inte precis nåt roligt och varierande ridpass att springa runt där på volterna och vänta på att jag ska lära mig att sitta.

Var även stenhård på det här med handen. Att hålla den rätt och stila och rätta tygellängden efter den. Jag antar att det gick bra eftersom känslan var lika urtråkig som på träningen igår. Och då var det ju tydligen bra. Får väl lita på att det trillar ner en pollett någon gång och bara fungerar automatiskt. För såhär jävla tråkiga ridpass står man ju bara inte ut med...

Slutet av passet kände jag att jag kan inte bara harva runt såhär. Jag har tävlingar inbokade och ska jag nånsin bli bra på att tävla måste jag ju lära mig rida program. Så jag red igenom nya LB:1 som jag ev ska starta om några veckor. Även om det inte var perfekt så se på fan att jag kunde rida igenom programmet i min "nya" sits och jag tyckte det var way much better och stadigare än det brukar vara. Nu kunde jag iaf sitta ner i traven och det kändes både hyfsat snygg och stadigt :up: Klart att jag inte prickade in fantastiska ridvägar osv, men nånstans måste man ju börja. Tex vid att komma ihåg programmet om än man missar 2m på en bokstav.

Fö red jag även en annan häst idag, den där 07an jag red några gånger i vintras. Mkt nyttigt då den inte har några som helst likheter med min. Red den före min och det var ett strategiskt drag, för jag blir alltid mer kär i min då :o Om jag nånsin tycker min inte är framme för skänkeln så ska jag tänka på att det finns dom som har det värre...

Mom 220 i TR: "På tävlingsplatsen får hästen/ponnyn arbetas endast av den/de som skall starta den på meetinget. I samband med ritten får ekipage ej ledas in på eller ut från tävlingsbanan."

Så just att bli ledd in eller fram till dörren tolkar jag som inte ok.
Lb:3 går ju ute så där är jag inte så orolig..

Men om dotera står bakom och viftar med ett spö lr nå´t;).. ?
Däremot brukar man ju såklart få rida en stund innan startsignal. Mer om hon sätter alla fyra hovar i backen och bara tokvägrar gå..Men det händer nog inte..eller att hon inte tar galoppskänkel i programmet, vägrar göra halt, vägrar gå ur halten, eller, eller..Fast vi överlever nog. Nervös? Njaaae..liiite:crazy:.

Men det hade ju känts ganska "b" om vi inte ens kom in i ridhuset..

@polly p nu ids jag inte leta fram i TR men om du läser nånstans om startsignal eller vart det nu kan vara, så ska där stå att man får rida runt inne på banan i väntan på signal ifall det inte går att rida runt den.

@stjarnfrugt @polly p Det är dock lite luddigt gällande vad och när definitionen på tävlingsbana infaller. Någonstans står det att det blir tävlingsbana först när startsignal givits = det borde vara ok att få hjälp in i ridhus. Sen står det något annat i momenten kring när spö får bäras, då är det otillåtet redan när man rider in trots att det samtidigt står att det först är otillåtet inne på tävlingsbanan, vilket borde vara när startsignal givits.

Rotade i det där någon gång när jag red in i ridhuset med spö med tanken att lägga undan vid startsignal och det var allmännt förvirrande i TR så det får helt enkelt stanna utanför i fortsättningen.

Helt OT men var på lilla hemmaklubben och tittade på hoppCR och fick se (fd/blivande/between horses) landslagsryttaren Svante skutta runt strulunghästar på 70-80-90cm. Kul att få se såna ute och hoppa skolrundor på kanske blivande stjärnor, detta bland andra startande ridskoleekipage i samma klass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 757
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 964
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst