07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag minsann träningsvärk! Är otroligt sällan jag har det men misstänker att Barbie också känner sig lite mör. Märks att det var första riktiga passet igår på ett par veckor. Idag fick hon vila och mitt ridsug stillades med en av stallets hoppeponnier (min stallägare har gjort en ganska stor satsning på äldsta dottern och hon har nu tre ponnier, en B och två C plus att yngsta dottern har en B också). Så jag har ponnier att rida iaf:)

Henne jag red idag-Fancy passar dessutom i tråden eftersom hon är en 07a. En maxad C-ponny som kom från Irland i våras. Hos oss har hon stått i ett par månader och har hittills bara gått LC-LB. Typisk outbildad hoppeponny som är rätt het. Hon var superkul att rida! Verkligen min typ av häst och hon kommer kunna bli riktigt fin även på dressyrbanan:).
11755277_10206081289263163_4063636762808855897_n.jpg

Var iväg och tränade igår. Blev inte så mycket filmat men här syns det vad jag måste jobba på min sits och bålstabilitet och även korta tyglarna. Ändå börjar det kännas liite bättre och lättare men har mycket kvar. Hon är inte heller den superkvicka hästen i reaktion, jag jättesvårt med det. Även att samla henne ffa i skritt..
Tjorvade även i övergångarna galopp trav galopp som ingår i en kort linje i lb:3 programmet. Konstigt nog så gick la:1 bättre när jag red igenom den..
Ni vet känslan när man ska göra en galoppfattning och inget händer för hästen bara springer iväg i trav..
På min andra flyttar jag bara vikten liten. Kanske att jag gör för mycket på denna? Eller att jag måste kvicka upp mig och samla mer..Hmm..bara att träna på. Är ju en hel vecka kvar;)

@Habina Jag har också förmånen att ha en jäkligt tacksam häst på så vis att gör man rätt gör hon alltid rätt. Man får direkt gensvar. Det är oerhört bra när man jobbar med en sån "detalj" som sitsen. För en liten förändring gör stor skillnad verkligen.

@Habina Jag har också förmånen att ha en jäkligt tacksam häst på så vis att gör man rätt gör hon alltid rätt. Man får direkt gensvar. Det är oerhört bra när man jobbar med en sån "detalj" som sitsen. För en liten förändring gör stor skillnad verkligen.

Då är det "bara" att träna och träna och träna. Tills man känner sig så här: :banghead::yuck: Då brukar det lossna... :angel:

@Habina Precis. Men det är nog svårt i vilket fall och extra svårt ensam, för man faller lätt in i gamla mönster när ingen påpekar. Precis som jag tidigare beskrev ang varför man rider bra i ett par veckor efter träning och sedan slutar allting "plötsligt" att fungera - det är då inkonsekvensen gett konsekvenser man märker av.

Tyska tränaren var här idag. Jag sa rakt ut att nu behövde jag hjälp med sitsen, för det är det enda jag fokuserat på sen sist. Och jag blir inte klok på det. Höften hit, axlarna dit, skänkeln si och handen så. Till slut kan jag ju inte rida för att jag bara sitter och korrigerar sitsen...

Så det är det enda jag gjort idag. Sitstränat. Eller rättare sagt tränat på att hålla handen korrekt och sedan rätta tygellängden efter det. Jag red med rätt långa tyglar, men tanken var att få in känslan för när man faktiskt rider hästen fram till handen, och inte tvärtom. Mkt bra lektion trots det träliga sitstragglandet och inte så bra känsla i övrigt.
Nu fick jag alltså göra tvärtom än att ständigt korta tyglarna som folk gärna påpekar för mig att jag ska, utan istället rida fram till handen på riktigt och få hästen framför skänkeln. Väldigt nyttigt men gud så mkt ben det krävs. Blir ett genrep imorgon.

Ang höften tyckte jag att det var lite lättare att förstå hur jag ska få till den där vinkeln idag. Men det blev inte så mkt tränat på just det, man hinner begränsat med saker på 30 min. Men jag får väl traggla på egen hand.

Fö tycker jag just nu att det är astrist att rida. Känns helt avigt och skavigt att sitta och korrigera den jävla sitsen. Men det finns ju inga genvägar, snarare förstår man varför folk rider runt med sitsfel i hela sina liv. Det är för jobbigt att göra om och göra rätt. Jan Jönsson sa i Ridpodden att det tar dubbelt så många upprepningar att göra om och göra rätt som att göra rätt från början. Har jag ridit fel i 100.000 ggr så får man göra rätt i 200.000 ggr...

men min tränare var nöjd. Och han tyckte inte jag hade så mkt problem med sitsen. Så jag får väl lita på att systemet tar mig framåt... kanske kan jag få börja rida saker snart då istället för detta tråk :o

Senast ändrad:
Kring sitsträning, tänker du på det som är fel som du borde rätta eller hur det ska kännas när det känns rätt i kroppen, när du sitter rätt? Typ: jag har ju problem med mina underskänklar och ibland lyckas jag få dem att vara mer stilla men då kommer jag inte ihåg efteråt om jag har rättat något som varit fel, eller mer tänkt på hur jag ska göra för att det blir rätt. Var det tydligare @stjarnfrugt

Tränade för tränare 2 idag. Tränade på att göra alla rörelser ur MSV C i tävlingsform. Gick mycket bra förutom att skolorna blir lite sämre men fortfarande godkända.
Hittade en helt awesome trav så det var väldigt roligt.
Red med korta tyglar också :)
Äntligen börjar jag hittar tillbaks till snabbheten man behöver för att rida på denna nivå och över. 7 år av unghästridande har verkligen gjort mig långsam :p

Funderar..Ibland vid uteritt låser sig min häst och stannar..Hon blir väääldigt svår att påverka. Riktigt introvert och man får ingen reaktion alls:(..
Detta är något vi måste komma över även om jag inte vet hur. Jag har verkligen provat att vara riktigt tuff. Det gååår om jag skriker på henne och går på med pisken men det är fasen inte kul..

Men nu oroar jag ju mig för tävlingen då jag vet att jag måste rida in i ett mörkt ridhus, vad jag gör om hon bara fryser fast..?Har lite svårt att hinna träna på just det momentet nu.

Jag vet ju att det är en ledarskaps och förtoende brist hos hästen men det hjälps inte nu:p.
Kan man fråga öd om jag får rida utom tävlan om det skulle hamna i läget att min medhjälpare måste leda in mig? Annars är det la bara att låta bli..
Jetesmart och typiskt mig att bli nervös över det nu..

@polly p Är det ingen collectingring i ridhuset? Kan inte tänka mig att man börjar uppridningen från A precis vid dörren utan att ha ridit in där först. För att gå in i ridhuset borde det gå att få ha medhjälpare.

Och ang att låsa sig osv... Menar du att hästen blir okontaktbar på ett nonchalant vis eller för att den är rädd? Min häst var sådär nonchalant och frös fast när hon var yngre. Aldrig rädd. Enligt min egen analys beror det i 9 fall av 10 på för passiv ridning. Att hästen är för oengagerad vilket ger utrymme för fel fokus. Man måste helt enkelt rida mer aktivt så kommer de där fastfrysningarna mindre och mindre och till slut inte alls.
Det händer liksom inte längre att hon gör så. Endast de ggr jag kan påminna mig om att det hänt sista åren är då jag ridit för oengagerat, tex tänkt bara lullrida ute eller sitter på banan och tänker på nåt helt annat och min häst så tex ser en annan häst längre bort. Då har jag genom mitt oengagemang gett henne utrymme att fokusera på yttre omständigheter istället för på mig som ryttare. Rider jag aktivt framåt och närvarande så finns det inte en tillstymmelse hos henne att tänka på annat, inte ens ute i skogen.

@Amanda_F Jag försöker tänka mer på känslan, för att kunna återkoppla till hur jag sitter när det känns rätt osv. Om jag bara fokuserar för mkt på det som är felaktigt och ska rättas till, så blir det oftast bara en låsning och jag tänker då bara på det som är fel men inte på hur det hänger ihop i hela kedjan i sitsen för att bli rätt. Men man faller lätt in i det negativa fokuset då man rider ensam tycker jag.
Men för att se de där småsakerna som måste rättas till för att komma till den känslan, så behöver jag oftast nån på marken som talar om det. Tex igår då min tränare sa att jag har en olat för mig att gå fram med handen i övergångarna, speciellt ytter, istället för att rida fram till den med skänkeln. Såna där omedvetna småfel är ju jättesvåra att komma på själv, om man inte ser vad man gör utan bara känner att man tappar.
På så vis är min tyska tränare super, ser precis allting man gör och inte gör och säger det.

Tex har jag ju fått träna hela helgen på att gå fram med överlivet eftersom jag har en tendens att luta mig bakåt. Det har då gjort att jag istället har en känsla att jag lutar mig framåt för att kompensera för det. Men då säger min tränare igår att anledningen till att jag lutar mig aningen bakåt (som i hans tycke inte heller är problematiskt mkt) är att jag inte lyckas rida fram min häst ordentligt till handen. Att jag då får den positionen i överlivet för att söka kontakten med bettet, istället för att rida fram med skänkeln ordentligt, få stödet på rätt väg och därmed sitta rakt för att behovet av att luta mig bakåt försvinner :idea:
Jag kan säga att den analysen hade jag aldrig kommit på själv, och ingen har sagt det förr :o Jag har istället bara fått höra att jag har en tendens att luta mig bakåt för mkt. Varpå man naturligtvis rättar det med överlivet istället för att ta tag i grundorsaken att jag rider för lite med skänkeln... För sedan när jag istället fick koncentrera mig på att använda skänkel och sätet, och ha handen i korrekt position och istället för att ändra handen ändra tygelns längd - så inte fasen satt jag bakåtlutad då :o

Senast ändrad:
Igår red Ariel och jag på upptäcktsfärd. :D 13,5 km på gamla traktorvägar och stigar blev det. Hon var superpigg och jag märkte att jag har en del att jobba på om hon skall bli lika lydig ute som på banan...

Men skoj hade vi och några busgalopper blev det. ;) Vi mätte två olika vägar till hemmaklubben. Den ena är helt perfekt att rida på men över 7 km lång.... Den andra som är väldigt backig är bara 6 km, men backig så att säga åt fel håll, så det blir nästan bara skritt. Men kanske rider jag till någon tävling framöver ändå...

Helt OT men jag hade tänkt unna mig en resa till GHS i vår. Vill ju såklart se dressyren men även gå på intressanta föreläsningar och clinic. Men i programmet som finns på hemsidan är det ju bara tävlingarna utskrivna. Är jag för tidigt ute eller är det nåt jag missat?
Vill ju ogärna köpa pass för flera tusenlappar bara för att gardera mig...

Äntligen börjar jag hittar tillbaks till snabbheten man behöver för att rida på denna nivå och över. 7 år av unghästridande har verkligen gjort mig långsam :p

Ja jag känner igen det där.. jag har ju ridit unghäst nu sen 2009 och när dom är gamla nog för att börja göra riktiga saker har jag ju lämnat ifrån mig dom. Nu har jag en 5 åring bara. Men jag har beslutat mig för att ta hem min gamle nu när jag bara har en häst så blir det iallafall lite vettig ridning igen. Kanske så att jag faktiskt kommer tycka det är roligt att rida dressyr igen.

Han ska ju inte ridas i några avancerade grejor men allt det där andra finns ju redan, samling osv .. för att inte tala om känslan att sitta upp på en häst som man känner varenda hårstrå på :love:

Dessutom så är det ju så att har man bara unghästar så fastnar man lite i unghästridningen lite för länge men har man en äldre utbildad häst oxå så blir det liksom på automat att man får till lite bättre ridning på unghästen och man kommer vidare på ett annat sätt.

@stjarnfrugt En sak jag har funderat på kring detta med sitsen osv är att du hela tiden skriver att du måste rida mer men benen. Att hästen ska vara framme för skänkeln är en sak-men för mig är det en annan att känna att hästen behöver ben hela tiden. De dagar som Barb inte är framme för skänkeln och jag måste jobba med benen för att hålla henne framför mig sitter jag såklart också mycket sämre. När hon väl är framme och lyssnar på små hjälper och går med stöd fint i handen kan jag mest sitta och se fin ut:p. Minsta lilla hon inte lyssnar så är jag snabb att korrigera med ben och pisk, aldrig att jag vill hamna i "kläm och tryck"-ridning med benen, då är det omöjligt att sitta snyggt.

En annan sak med handen är det fantastiska tipset från Carl Hester/Charlotte Dujardin att handen hela tiden måste sträva fram till hästens mun-att den aldrig får tänka bakåt. Tycker att det har hjälpt mig en hel del:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 757
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 964
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar