07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Kirre Det är det där som jag tycker är så roligt ang proffs och amatörer. Alla har samma väg att gå. När jag höll till i proffs-hoppstall med min häst här för ett par år sedan då hon var ung och strulig, så åkte vi ofta på P&J för att ge unghästarna rutin. Där var det samma sak. Svårklassryttare på unghästar och projekthästar blandat med ponnyungar och hobbyekipage. Alla på lika villkor. Det är bra att se det ibland tror jag, man får lätt för sig att de som kommit upp sig i karriären bara får räkmackor serverat :)

Idag ledsnade jag på att rida på ojämnt fält eller den pyttelilla "ridbanan" full med sten och stoppade in Chatsi i transporten och åkte till ridklubben. Åhh, lycka att få galoppera runt på den stora (40x80) utebanan med fibersand! Har haft svårt igen att få till en rund galopp, men nu när det fanns plats var det inga problem.

Red tillsammans med en stallkompis som är kvar över sommaren. Jag tyckte det kändes rättså bra, Chatsi var mjuk och fin och jag frågade om mina skänklar var stilla. "Nej, du sitter och duttar på henne hela tiden". :banghead:
Sen visade hon mig hur jag skulle vrida ut hälarna och in tårna och då plötsligt låg ju överskänkeln intill knästöden! Samt jag nådde ner till stigbyglarna. Galopperade och försökte hitta en känsla av att hälarna pekade utåt från hästen, då blev det omöjligt att klämma. Chatsi saktade av några gånger, men sen galopperade hon på ändå och jag kunde slappna av i knäna. Jisses, då blev ju stigläderna nästan för korta, så jag längde dem ett hål och fortsatte testa. Mäh, varför har ingen berättat det här förut??

Kommer ta att bra tag att vänja sig vid, och jag måste tänka på det hela tiden, men positionen kändes mycket bättre.

Red lite galoppbommar på ena långsidan och sen ökning och minskning på andra. Som sagt väldigt mycket roligare att rida på det här bettet, idag kunde jag galoppera på framåt, ta tillbaka med sätet och en lätt kramning av tygeln och känna hur hon kom in under sig, och sen be henne sätta av igen, hela tiden mjuk och rund.

Tänkte jag skulle försöka hitta nån som kan ta av de långa hävstängerna på bettet, använder dem ändå inte och ser ut som vampyrtänder. Plus att hon försöker ta in dem i munnen hela tiden.

@Marvin Har missat vad det är för bett du rider på? Härligt med en aha-opplevelse med sitsen!

Det här:

Tvådelat, men kopparrullen hindrar bettet från att vika ihop sig. Med tyglarna i den övre bettringen och med snöre under hakan blir det lite hävstång med inte så mycket. Tillräckligt för att det ska vara väldigt mycket roligare att rida iaf.

@fio Nej, Marks. De kör en extrainsatt PnJ även nästa ons. Vid fint väder ute i stora paddocken annars inne i stora ridhuset.

Idag har vi varit och tränat igen. Som vanligt övade vi på halvhalter, och jag fick en liten ramsa som jag ska upprepa när jag rider hemma. Väldigt bra. Avslutade med att leka lite med byten, ett åt varje håll. Det gick inte direkt bra, skönt att vi har minst till nästa år att lära oss :) så fick jag nya tips hur jag ska tänka när jag tycker att han välter på volterna, och en gång fick jag höra ordet utmärkt :) bäst var ändå att han funkar att åka själv med nu. Kunde lasta själv och han stod helt still när jag fixade med bootsen. :love::heart

Idag ledsnade jag på att rida på ojämnt fält eller den pyttelilla "ridbanan" full med sten och stoppade in Chatsi i transporten och åkte till ridklubben. Åhh, lycka att få galoppera runt på den stora (40x80) utebanan med fibersand! Har haft svårt igen att få till en rund galopp, men nu när det fanns plats var det inga problem.

Red tillsammans med en stallkompis som är kvar över sommaren. Jag tyckte det kändes rättså bra, Chatsi var mjuk och fin och jag frågade om mina skänklar var stilla. "Nej, du sitter och duttar på henne hela tiden". :banghead:
Sen visade hon mig hur jag skulle vrida ut hälarna och in tårna och då plötsligt låg ju överskänkeln intill knästöden! Samt jag nådde ner till stigbyglarna. Galopperade och försökte hitta en känsla av att hälarna pekade utåt från hästen, då blev det omöjligt att klämma. Chatsi saktade av några gånger, men sen galopperade hon på ändå och jag kunde slappna av i knäna. Jisses, då blev ju stigläderna nästan för korta, så jag längde dem ett hål och fortsatte testa. Mäh, varför har ingen berättat det här förut??

Kommer ta att bra tag att vänja sig vid, och jag måste tänka på det hela tiden, men positionen kändes mycket bättre.

Red lite galoppbommar på ena långsidan och sen ökning och minskning på andra. Som sagt väldigt mycket roligare att rida på det här bettet, idag kunde jag galoppera på framåt, ta tillbaka med sätet och en lätt kramning av tygeln och känna hur hon kom in under sig, och sen be henne sätta av igen, hela tiden mjuk och rund.

Tänkte jag skulle försöka hitta nån som kan ta av de långa hävstängerna på bettet, använder dem ändå inte och ser ut som vampyrtänder. Plus att hon försöker ta in dem i munnen hela tiden.
Har ju sagt att du rider med så korta läder :D Hälen ska inte in det handlar om att du ska vrida om hela benet från bäckenet så hamnar tån rätt och hela din under och överskänkel som ett brev på posten :)

Har ju sagt att du rider med så korta läder :D Hälen ska inte in det handlar om att du ska vrida om hela benet från bäckenet så hamnar tån rätt och hela din under och överskänkel som ett brev på posten :)

Ja, men annars har jag ju inte nått ner till stigbyglarna juh! :angel::banghead:
Om jag tänker att jag ska vrida om hälen och hålla den ute, så vrider jag om benet ända uppifrån höften. Här ska tränas!

@Marvin På gymnasiet fick vi alltid inleda ridpasset med att ta tag i låret och vrida om benet där. Så att själva lårmuskeln liksom hamnar "utåt". Då hamnar hälen "utåt", knät sluter om sadeln och tån framåt. Sedan dess inleder jag alla pass med detta och det är en oerhörd skillnad, dock måste man rätta till detta under passets gång för när man rider lätt tex tappar man gärna detta... Ett sätt att rätta till detta utan att släppa tygeln är att ta ut benet, dra det bakåt ända uppifrån höften och sedan lägga an mot sadeln och föra det framåt till rätt läge. Som sagt, många ggr pass.

Om man inte gör denna omvridning så kommer lårmuskeln att motverka benets korrekta position eftersom den hamnar som en kudde och faktiskt puttar ut benet från sadeln - knät vrids utåt, hälen kommer inåt och tån pekar ut.

Min kille är fortfarande halt trots att han blivit omskodd med kortare söm fram :-/. OM de får ett sömstick, är det då normalt att hältan sitter i ett par dagar trots att sömmen dragits ur? Han visar endast hälta i trav på böjt spår, samt om jag vänder honom snävt på hårt underlag så det känns som att det är em tydlig punkt i hoven som belastas och orsakar hältan.

För att få till skänkelns läge brukar jag "lyfta ut" skänkeln helt från hästens sida för att få låret i position och även rumpan hamnar bättre i sadeln då. Gör det ganska ofta i skritten även när jag tävlar för att hitta rätt position till galoppen.

@snow Jag har aldrig haft sömstick, men alltid fått lära mig att det upphör så fort man får bort sömmen. Togs den bort direkt eller gick han med det ett tag? Det känns ju inte helt otroligt att han kan ha lite mer bestående ont ifall den legat där och tryckt ett tag. Det kan ju ha bildats en böld eller liknande av det.
Verkades han ovanligt hårt i samband med detta?

@snow : tror du kanske blandar ihop sömstick med sömtryck ? Ett sömstick kan de få besvär av även när sömmen dragits ut - ja.
Sömtryck är när man sömmat för nära kötthoven utan att sticka den - blir ett tryck a la nageltrång så länge sömmen sitter kvar .

Här skrivs det en massa som vanligt och jag är väldigt dålig på att uppdatera. Har ridit en hel del på min häst nu och det är inga konstigheter förutom att vi är i dålig form båda två.

På tal om sits, som för övrigt är en väldigt intressant diskussion, brukar jag göra som fiorano för att rätta till benens vinkel.

Idag har jag varit nere på Gekås och till hästen fick jag med mig ett ofodrat Amigo och en saltsten hem :)

@snow Jag har aldrig haft sömstick, men alltid fått lära mig att det upphör så fort man får bort sömmen. Togs den bort direkt eller gick han med det ett tag? Det känns ju inte helt otroligt att han kan ha lite mer bestående ont ifall den legat där och tryckt ett tag. Det kan ju ha bildats en böld eller liknande av det.
Verkades han ovanligt hårt i samband med detta?

Den hovis som skodde honom fram i tisdags kväll tog bort den söm som han trodde satt för högt. I onsdags vilade pålle men i torsdags när jag longerade var han tydligt halt i trav på böjt spår. Ordinarie hovis var ute i torsdags kväll och drog då ut alla sömmar som satt högt och bytte till lägre söm. Så två dygn om det nu inte var rätt söm som avlägsnades i tisdags? Jag är tyvärr bortrest över helgen och en kompis tar hand om pålle men frågan är det är hovis eller veterinär jag ringer på måndag om han fortfarande inte är bättre då.... Han var absolut ohalt innan skoning och reagerade direkt efteråt så det kan väl inte vara nåt annat?!?

Han kan ha verkats hårt, kom en liten droppe blod men det var inte från hoven han nu är halt på. Usch, jag kan inte så mycket om hovvård känner jag, alla skoningar har varit helt problemfria fram tills nu :-/

Har ridit ett lätt pass i ridhuset nu ikväll. På vägen dit började det småregna och bixtra, precis när jag kommit in i ridhuset öppnade himlen sig och det hällde ner regn! Åskade rätt bra dessutom och det var lite mysig stämning att vara där inne:).

Jag brukar också lyfta ut båda benen. Sitter så lite när jag skrittar fram etc, ( ser förmodligen inte klokt ut;)). Jobbigt som satan. Rider också med en rem fästad i sadeln fram för att kunna dra ner mig djupare i nedsittningstraven. Men vissa dagar är jag mindre seriös:D. Igår vart det en lång härlig uteritt med dottern på ponny, härligt! Idag har jag jobbat men tog henne på töm bettlöst. Hon är så himla rolig att arbeta med:). Önskar hitta någon som kan ge mig mer input i arbetet på töm. Tycker det är intressant men är inte superduktig direkt. Men smidigt att jobba övergångar och så!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 758
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 096
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 966
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar